"לא משנה אם זה תל אביב מדריד או רוטרדם, להחזיק רכב נהייתה בעיה"
הבוקר דווח כי היזם אדם נוימן, מייסד חברת WeWork השקיע 10 מיליון דולר, בחברת התחבורה השיתופית GoTo Global. זאת כחלק מסבב גיוס בהיקף של 19 מיליון דולר, של החברה שנמצאת בשליטת (82%) חברת שירותי הרכב שגריר 1.43% . העסקה משקפת לחברה שווי של 30 מיליון דולר, אחרי הכסף.
החברה הוקמה ב-2008 תחת השם CAR2GO, והיא מציעה מגוון שירותי תחבורה שיתופיים כמו אופניים, אופנועים, קורקינטים ורכבים לטווח קצר וארוך. לפני שנה שינתה החברה את שמה כחלק מהאסטרטגיה העסקית/שיווקית ונוכח העובדה שהגדילה את סל המוצרים שלה מעבר לשירותי רכב. עיקר פעילות החברה ממוקדת בישראל ובמלטה, אך החברה פועלת גם במדריד, כספק טכנולוגיה של פעילות שיתוף הרכבים של חברת פולקסווגן בעיר.
בראיון ל-Bizportal מסביר גיל לייזר מנכ"ל GoTo Global, מה הייתה מטרת הגיוס, ולאן מועדות פניה בתקופה הקרובה. "מטרת סבב הגיוס הנוכחי, היא להציע את המוצר בעיר משמעותית באירופה, אני מעריך שבחודשיים הקרובים נכריז על אחת כזאת. אחרי שהוכחנו בישראל את המוצר שלנו, ופתחנו את מלטה אנחנו רוצים, להתרחב ולהוכיח שהמוצר שלנו גם ברמה הטכנולוגית וגם בערך ללקוח, יכול לנצח גם בערים הכי גדולות. משם אני מעריך שעד סוף 2021 נפעל בארבע מדינות נוספות".
מה יהיה חלקו של אדם נוימן בחברה?
"אדם יהיה מעורב מאד, יהיה לו חבר בדירקטוריון (מתוך שלושה חברים), אך המטרה היא בעיקר ההון האנושי שהוא מביא איתו. אנחנו רואים בו גאון שיצר את אחת החברות הגדולות בעולם בתחום השיתופיות. המטרה היא לשלב את הניסיון של אדם, עם המוצר והניסיון שלנו, וככה לייצר מסלול הצלחה רחוק מאז. אנחנו רוצים לשנות את הצורה בה אנשים חושבים, על הדרך לנוע מנקודה אחת לשנייה, ולוותר על הבעלות על הרכב הפרטי".
- מיתוג מחדש ל-CAR2GO: תפעל תחת המותג הבינ"ל של GoTo
- שגריר: צניחה של 56% ברווחי הרבעון השני של 2018 - המניה צוללת 4.7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כיום, איזה פעילות מניבה הכי הרבה הכנסות?
"מבחינת כמות הכסף שכל נכס מייצר, הרכב מייצר הכי הרבה, אך יצרן הלקוחות הגדול ביותר שלנו הוא דווקא תחום האופניים. אנחנו מפעילם ארבעה מערכי תחבורה שיתופיים קורקינטים, אופנועים חשמליים, רכבים לטווח קצר (אוטותל), ורכבים לטווח ארוך לפי שעות (CAR2GO). הפתרונות הללו יחד אמורים לספק את כל צרכי התחבורה".
"אנחנו רואים במוצר שלנו מנצח, כי אנחנו משתמשים בכלים שונים בכדי ליהנות מיתרון הגודל. אנחנו כמו סופרמרקט, מציעים במקום אחד את כל הפתרונות. ברגע שהורדת את האפליקציה ואתה מנוי לאופניים, אני יכול להציע לך קופונים ושירותים נוספים. האסטרטגיה שלנו הוכיחה שאנחנו יודעים להרוויח בזכותה כסף בענף שהוא אמנם צומח אך מאד תחרותי".
אתם מצליחים להיות רווחיים?
"בשנת 2016 ו-2017 הרווחנו, אבל מאז המשכנו להשקיע בהתרחבות, כל עוד נמשיך לפתוח עוד ערים העסק ימשיך להיות לא רווחי. עם זאת, ברמת ה-unit economics (רווח בגין יחידה) בערים הגדולות אנחנו רווחיים. כרגע, רווחיות היא לא פונקציית המטרה, היעד שלנו הוא להרוויח בין 18-14 חודשים מרגע שפתחנו עיר. צריך לזכור, שאנחנו מעסיקים 160 עובדים, ומייצרים מחזור של מעל 13 מיליון דולר, ובכל זאת ההפסד שלנו יחסית נמוך ביחס לחברות סטארט-אפ אחרות".
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
לאן התחום של תחבורה שיתופית הולך?
"ענף התחבורה בהקשר של מכירת רכבים נמצא בסטגנציה כבר המון שנים, המציאות גורמת לאנשים לוותר יותר ויותר על הרכבים הפרטיים. לדעתי, אנחנו נמצאים באוקיינוס שרק גדל והפוטנציאל הוא עצום".
"אנחנו לא חברת קורקינטים כמו בירד, או חברת אופניים כמו מובייק, אנחנו חברה שהמטרה שלה היא לשמש את צרכי התחבורה של הלקוח, אם מחר יצא כלי חדש אנחנו, נדע לשתף את הטכנולוגייה שלנו עליו".
"כשיכנסו רכבים אוטונומיים הם יכנסו קודם לעולם השיתופי, ודווקא בעולם הזה אנחנו רואים את עצמנו כבעלי היכולת הטובה ביותר להפעיל את הדברים הללו. האסטרטגיה שלנו מתבססת על כך שאנחנו מחזיקים בכלים, ולכן כשיהיה רכב אוטונומי אנחנו נדע להציע מוניות אוטונומיות, יש לנו את כל היכולות. האסטרטגיה שלנו הפוכה מאובר שאומרת אנחנו חברת המנויות הגדולה ביותר בעולם בלי להחזיק מוניות, אבל מה יקרה ביום שיבטלו את הנהג?".
איך משכנעים את הנהג הישראלי לוותר על הרכב שלו?
"במרכזי הערים המגמה הולכת ומשתנה, לא משנה אם זה תל אביב מדריד או רוטרדם, להחזיק רכב נהייתה בעיה, בגלל המציאות שאנחנו חיים בה. לכן, אנחנו הבנו שאנחנו צריכים לתת לבן אדם את אותו ביטחון, שהוא מרגיש כשהמפתחות של הרכב בכיס שלו. לא משנה מתי ובאיזה שעה הוא ירצה לנוע ולאן, יש לו כלי. היכולת שלנו לאסוף את המידע על הצרכים שלו באמצעות מערכות הבינה המלאכותית שפיתחנו, מאפשרת לזהות את הביקושים ולשנע את הכלים בהתאם".
איך השפיעה הקורונה על התחום בכלל ועליכם בפרט
"בימים של סגר מן הסתם הכל מושבת בצורה קיצונית, אבל בחודש וחצי האחרונים ראינו שדווקא בימים שאחרי הסגר הקורונה מייצרת מציאות חדשה. יש שני פקטורים חשובים, ראשית כולם נפגעו בכיס, ואנשים נאלצים להחזיר את הרכבים לחברות הליסינג, ושנית אנשים כבר לא רוצים להיות ברכבת עם עוד 200 אנשים או במוניות שירות עם 10 אנשים, לכן מאי ויוני היו חודשי שיא בשירות שלנו".
יש לכם לקוחות עסקיים?
"בהחלט, כמעט 20% מהפעילות שלנו הוא בעולם B2B (לקוחות עסקיים), יש לא מעט חברות שרואות את היעילות שלנו, ונותנות לעובדים שלהם את האפשרות להשתמש בשירותים שלנו. השירות שלנו זול ב-70% מנסיעות במוניות, מה שמוזיל עלויות לחברות רבות. בסופו של דבר אנחנו מוצר מאד נכון לעסקים, וזה בהחלט חלק משמעותי מאסטרטגיית הצמיחה. חלק משיתוף הפעולה עם אדם הוא להגיע לתאגידים גדולים ולבסס את המעמד שלנו בקרבם".
הנפקה
- 12.מגי 17/07/2020 05:45הגב לתגובה זושם רע, רע מכסף רע. בושה לחלד ולהנצחת ישראל כמדינת נוכלים. כנראה למישהו אצלכם יש קשר משפחתי איתו.
- 11.(ל"ת)16/07/2020 13:04הגב לתגובה זו
- 10.איפה שנוימן נמצא,לברוח, אבל מהר!!!!! (ל"ת)16/07/2020 13:04הגב לתגובה זו
- 9.זיל הזול 16/07/2020 01:10הגב לתגובה זוותמיד יהיה הפראייר שיקנה את הבלוף
- 8.פק מן 15/07/2020 22:39הגב לתגובה זורכב זה הוצ' גבוה ובעיית חנייה ופקקים בערים הגדולות. יצליח בגגול
- 7.הבעייה העיקרית היא להיות נוכל בינלאומי. (ל"ת)ירושלמי 15/07/2020 19:31הגב לתגובה זו
- 6.חלום 15/07/2020 18:37הגב לתגובה זורק למעטים יש יכולת לנפח חלומות ולהשמיד ערך כמו לאדם נויימן מסתבר שעוד לא סיים...
- 5.להיות נוכל בינלאומי זה גם נהיה בעייה לא? (ל"ת)ירושלמי 15/07/2020 18:32הגב לתגובה זו
- 4.רונן 15/07/2020 18:30הגב לתגובה זו?? הצטרף עכשיו לקבוצת וואטסאפ חדשה וסודית ?? קישור בין מחפשי רכב לסוכנויות רכב מובילות בישראל. מחירים מעולים לכל סוגי הרכב! https://chat.whatsapp.com/CBKzv15PI9qATpb8APCEND
- 3.חברה שמתמחה בהוצאת 15/07/2020 16:54הגב לתגובה זוכתבת גאון, התכוונת נוכל
- 2.נוימן בפנים אני בחוץ (ל"ת)חושם 15/07/2020 16:30הגב לתגובה זו
- 1.מציע לשנות את השם ל We GoTo דורש רק 6 מליון $ עבור זה (ל"ת)דני דין 15/07/2020 16:24הגב לתגובה זו

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"
אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"
ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים,
עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות.
על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.
בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69% הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.
היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?
- ג'ין טכנולוגיות: הקצאה פרטית בדיסקאונט של 31% בתמורה לכ-23 מיליון שקל
- ג'ין טכנולוגיות יוצאת לדרום אמריקה: הסכם הפצה עם שותף מקומי בברזיל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".
אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?