אדם נוימן גיל לייזר
צילום: יח"צ ואביעד בר נס
ראיון

"לא משנה אם זה תל אביב מדריד או רוטרדם, להחזיק רכב נהייתה בעיה"

לאחר שאדם נוימן נכנס לחברת התחבורה השיתופית GoTo Global שבניהולו, גיל לייזר מסביר מה התכניות לתקופה הקרובה ולאן הולך התחום; וגם מה יהיה חלקו של נוימן בחברה, וכיצד משכנעים את הנהג הישראלי לוותר על הרכב?

הבוקר דווח כי היזם אדם נוימן, מייסד חברת WeWork השקיע 10 מיליון דולר, בחברת התחבורה השיתופית GoTo Global. זאת כחלק מסבב גיוס בהיקף של 19 מיליון דולר, של החברה שנמצאת בשליטת (82%) חברת שירותי הרכב שגריר 0.27% . העסקה משקפת לחברה שווי של 30 מיליון דולר, אחרי הכסף. 

החברה הוקמה ב-2008 תחת השם CAR2GO, והיא מציעה מגוון שירותי תחבורה שיתופיים כמו אופניים, אופנועים, קורקינטים ורכבים לטווח קצר וארוך. לפני שנה שינתה החברה את שמה כחלק מהאסטרטגיה העסקית/שיווקית ונוכח העובדה שהגדילה את סל המוצרים שלה מעבר לשירותי רכב. עיקר פעילות החברה ממוקדת בישראל ובמלטה, אך החברה פועלת גם במדריד, כספק טכנולוגיה של פעילות שיתוף הרכבים של חברת פולקסווגן בעיר.

בראיון ל-Bizportal מסביר גיל לייזר מנכ"ל GoTo Global, מה הייתה מטרת הגיוס, ולאן מועדות פניה בתקופה הקרובה. "מטרת סבב הגיוס הנוכחי, היא להציע את המוצר בעיר משמעותית באירופה, אני מעריך שבחודשיים הקרובים נכריז על אחת כזאת. אחרי שהוכחנו בישראל את המוצר שלנו, ופתחנו את מלטה אנחנו רוצים, להתרחב ולהוכיח שהמוצר שלנו גם ברמה הטכנולוגית וגם בערך ללקוח, יכול לנצח גם בערים הכי גדולות. משם אני מעריך שעד סוף 2021 נפעל בארבע מדינות נוספות".

מה יהיה חלקו של אדם נוימן  בחברה?

"אדם יהיה מעורב מאד, יהיה לו חבר בדירקטוריון (מתוך שלושה חברים), אך המטרה היא בעיקר ההון האנושי שהוא מביא איתו. אנחנו רואים בו גאון שיצר את אחת החברות הגדולות בעולם בתחום השיתופיות. המטרה היא לשלב את הניסיון של אדם, עם המוצר והניסיון שלנו, וככה לייצר מסלול הצלחה רחוק מאז. אנחנו רוצים לשנות את הצורה בה אנשים חושבים, על הדרך לנוע מנקודה אחת לשנייה, ולוותר על הבעלות על הרכב הפרטי". 

כיום, איזה פעילות מניבה הכי הרבה הכנסות?

"מבחינת כמות הכסף שכל נכס מייצר, הרכב מייצר הכי הרבה, אך יצרן הלקוחות הגדול ביותר שלנו הוא דווקא תחום האופניים. אנחנו מפעילם ארבעה מערכי תחבורה שיתופיים קורקינטים, אופנועים חשמליים, רכבים לטווח קצר (אוטותל), ורכבים לטווח ארוך לפי שעות (CAR2GO). הפתרונות הללו יחד אמורים לספק את כל צרכי התחבורה". 

"אנחנו רואים במוצר שלנו מנצח, כי אנחנו משתמשים בכלים שונים בכדי ליהנות מיתרון הגודל. אנחנו כמו סופרמרקט, מציעים במקום אחד את כל הפתרונות. ברגע שהורדת את האפליקציה ואתה מנוי לאופניים, אני יכול להציע לך קופונים ושירותים נוספים. האסטרטגיה שלנו הוכיחה שאנחנו יודעים להרוויח בזכותה כסף בענף שהוא אמנם צומח אך מאד תחרותי".

אתם מצליחים להיות רווחיים?

"בשנת 2016 ו-2017 הרווחנו, אבל מאז המשכנו להשקיע בהתרחבות, כל עוד נמשיך לפתוח עוד ערים העסק ימשיך להיות לא רווחי. עם זאת, ברמת ה-unit economics (רווח בגין יחידה) בערים הגדולות אנחנו רווחיים. כרגע, רווחיות היא לא פונקציית המטרה, היעד שלנו הוא להרוויח בין 18-14 חודשים מרגע שפתחנו עיר. צריך לזכור, שאנחנו מעסיקים 160 עובדים, ומייצרים מחזור של מעל 13 מיליון דולר, ובכל זאת ההפסד שלנו יחסית נמוך ביחס לחברות סטארט-אפ אחרות".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

לאן התחום של תחבורה שיתופית הולך?

"ענף התחבורה בהקשר של מכירת רכבים נמצא בסטגנציה כבר המון שנים, המציאות גורמת לאנשים לוותר יותר ויותר על הרכבים הפרטיים. לדעתי, אנחנו נמצאים באוקיינוס שרק גדל והפוטנציאל הוא עצום".

"אנחנו לא חברת קורקינטים כמו בירד, או חברת אופניים כמו מובייק, אנחנו חברה שהמטרה שלה היא לשמש את צרכי התחבורה של הלקוח, אם מחר יצא כלי חדש אנחנו, נדע לשתף את הטכנולוגייה שלנו עליו".

"כשיכנסו רכבים אוטונומיים הם יכנסו קודם לעולם השיתופי, ודווקא בעולם הזה אנחנו רואים את עצמנו כבעלי היכולת הטובה ביותר להפעיל את הדברים הללו. האסטרטגיה שלנו מתבססת על כך שאנחנו מחזיקים בכלים, ולכן כשיהיה רכב אוטונומי אנחנו נדע להציע מוניות אוטונומיות, יש לנו את כל היכולות. האסטרטגיה שלנו הפוכה מאובר שאומרת אנחנו חברת המנויות הגדולה ביותר בעולם בלי להחזיק מוניות, אבל מה יקרה ביום שיבטלו את הנהג?".

איך משכנעים את הנהג הישראלי לוותר על הרכב שלו?

"במרכזי הערים המגמה הולכת ומשתנה, לא משנה אם זה תל אביב מדריד או רוטרדם, להחזיק רכב נהייתה בעיה, בגלל המציאות שאנחנו חיים בה. לכן, אנחנו הבנו שאנחנו צריכים לתת לבן אדם את אותו ביטחון, שהוא מרגיש כשהמפתחות של הרכב בכיס שלו. לא משנה מתי ובאיזה שעה הוא ירצה לנוע ולאן, יש לו כלי. היכולת שלנו לאסוף את המידע על הצרכים שלו באמצעות מערכות הבינה המלאכותית שפיתחנו, מאפשרת לזהות את הביקושים ולשנע את הכלים בהתאם".

איך השפיעה הקורונה על התחום בכלל ועליכם בפרט

"בימים של סגר מן הסתם הכל מושבת בצורה קיצונית, אבל בחודש וחצי האחרונים ראינו שדווקא בימים שאחרי הסגר הקורונה מייצרת מציאות חדשה. יש שני פקטורים חשובים, ראשית כולם נפגעו בכיס, ואנשים נאלצים להחזיר את הרכבים לחברות הליסינג, ושנית אנשים כבר לא רוצים להיות ברכבת עם עוד 200 אנשים או במוניות שירות עם 10 אנשים, לכן מאי ויוני היו חודשי שיא בשירות שלנו".

יש לכם לקוחות עסקיים?

"בהחלט, כמעט 20% מהפעילות שלנו הוא בעולם B2B (לקוחות עסקיים), יש לא מעט חברות שרואות את היעילות שלנו, ונותנות לעובדים שלהם את האפשרות להשתמש בשירותים שלנו. השירות שלנו זול ב-70% מנסיעות במוניות, מה שמוזיל עלויות לחברות רבות. בסופו של דבר אנחנו מוצר מאד נכון לעסקים, וזה בהחלט חלק משמעותי מאסטרטגיית הצמיחה. חלק משיתוף הפעולה עם אדם הוא להגיע לתאגידים גדולים ולבסס את המעמד שלנו בקרבם".

הנפקה

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    מגי 17/07/2020 05:45
    הגב לתגובה זו
    שם רע, רע מכסף רע. בושה לחלד ולהנצחת ישראל כמדינת נוכלים. כנראה למישהו אצלכם יש קשר משפחתי איתו.
  • 11.
    (ל"ת)
    16/07/2020 13:04
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    איפה שנוימן נמצא,לברוח, אבל מהר!!!!! (ל"ת)
    16/07/2020 13:04
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    זיל הזול 16/07/2020 01:10
    הגב לתגובה זו
    ותמיד יהיה הפראייר שיקנה את הבלוף
  • 8.
    פק מן 15/07/2020 22:39
    הגב לתגובה זו
    רכב זה הוצ' גבוה ובעיית חנייה ופקקים בערים הגדולות. יצליח בגגול
  • 7.
    הבעייה העיקרית היא להיות נוכל בינלאומי. (ל"ת)
    ירושלמי 15/07/2020 19:31
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    חלום 15/07/2020 18:37
    הגב לתגובה זו
    רק למעטים יש יכולת לנפח חלומות ולהשמיד ערך כמו לאדם נויימן מסתבר שעוד לא סיים...
  • 5.
    להיות נוכל בינלאומי זה גם נהיה בעייה לא? (ל"ת)
    ירושלמי 15/07/2020 18:32
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רונן 15/07/2020 18:30
    הגב לתגובה זו
    ?? הצטרף עכשיו לקבוצת וואטסאפ חדשה וסודית ?? קישור בין מחפשי רכב לסוכנויות רכב מובילות בישראל. מחירים מעולים לכל סוגי הרכב! https://chat.whatsapp.com/CBKzv15PI9qATpb8APCEND
  • 3.
    חברה שמתמחה בהוצאת 15/07/2020 16:54
    הגב לתגובה זו
    כתבת גאון, התכוונת נוכל
  • 2.
    נוימן בפנים אני בחוץ (ל"ת)
    חושם 15/07/2020 16:30
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מציע לשנות את השם ל We GoTo דורש רק 6 מליון $ עבור זה (ל"ת)
    דני דין 15/07/2020 16:24
    הגב לתגובה זו
גדעון תדמור - יור נאוויטס
צילום: שלומי יוסף

פרויקט Sea Lion יוצא לדרך: נאוויטס מאשרת FID לפיתוח בהיקף 1.8 מיליארד דולר

התגלית הרביעית בגודלה בעולם שטרם פותחה יוצאת לפיתוח בהובלת נאוויטס פטרוליום (65%) המשמשת כמפעילת הפרויקט; תחילת הפקה צפויה ברבעון הראשון של 2028, חלקה של נאוויטס בעתודות: כ-220 מיליון חביות

מנדי הניג |
נושאים בכתבה נאוויטס

נאוויטס פטרוליום נאוויטס פטר יהש 2.21%   מודיעה כי קיבלה החלטת השקעה סופית בפרויקט הנפט Sea Lion באיי פוקלנד, התגלית הרביעית בגודלה בעולם שטרם פותחה. החברה מחזיקה ב-65 אחוז מהפרויקט וגם משמשת כמפעילה, אחרי שקיבלה את אישור ממשלת פוקלנד לתכנית הפיתוח המפורטת ולצד חתימה על הסכם הגנת השקעות. במסגרת ההחלטה הוארך תוקף הרישיון ל-35 שנה, מה שמסמן את המעבר לשלב ביצוע מלא.

היקף הפיתוח לשלב א' עומד על כשני מיליארד דולר, מתוכם חלקה של נאוויטס הוא כ-1.17 מיליארד דולר. לפי הערכות החברה, העתודות (2P) הצפויות לה מהפרויקט יעמדו על כ-220 מיליון חביות נפט אקוויוולנטיות, כשהפקה ראשונה מתוכננת לרבעון הראשון של 2028. במקביל להסכם ההשקעה גובשה מסגרת מימון רחבה: כ-650 מיליון דולר יועמדו כהלוואות לטובת הפיתוח, ואילו ההון העצמי שנאוויטס צפויה להזרים יעמוד על כ-734 מיליון דולר, כולל רכיב הלוואה למימון חלקה של השותפה Rockhopper, שיוחזר בהמשך מהתזרים החופשי.

החברה כבר החלה להיערך תפעולית לשלב הפיתוח וחתמה על הסכמים משמעותיים, בהם חכירה והיערכות לשדרוג מתקן FPSO שיפעל באתר למשך עד 20 שנה. בנוסף נחתמו חוזים לקידוחים, לשירותי השלמות, לציוד תת-ימי, לצנרת ולמערכות תפעוליות נלוות, מה שמצביע על כניסה למתווה ביצוע מואץ לקראת 2027 ו-2028.

יו"ר נאוויטס, גדעון תדמור: "החלטת ה-FID בפרוייקט SEA LION מהווה הוכחה נוספת ליצירתיות לנחישות של נאוויטס וליכולתה להפוך תגליות שטרם פותחו להצלחות יוצאות דופן. נאוויטס מובילה כעת את פרויקט SEA LION לפיתוח שצפוי לייצר ערך רב למשקיעים ולהביא בשורה גדולה של צמיחה ושגשוג כלכלי חסר תקדים לתושבי פוקלנד"

גדעון תדמור - יור נאוויטס
צילום: שלומי יוסף

פרויקט Sea Lion יוצא לדרך: נאוויטס מאשרת FID לפיתוח בהיקף 1.8 מיליארד דולר

התגלית הרביעית בגודלה בעולם שטרם פותחה יוצאת לפיתוח בהובלת נאוויטס פטרוליום (65%) המשמשת כמפעילת הפרויקט; תחילת הפקה צפויה ברבעון הראשון של 2028, חלקה של נאוויטס בעתודות: כ-220 מיליון חביות

מנדי הניג |
נושאים בכתבה נאוויטס

נאוויטס פטרוליום נאוויטס פטר יהש 2.21%   מודיעה כי קיבלה החלטת השקעה סופית בפרויקט הנפט Sea Lion באיי פוקלנד, התגלית הרביעית בגודלה בעולם שטרם פותחה. החברה מחזיקה ב-65 אחוז מהפרויקט וגם משמשת כמפעילה, אחרי שקיבלה את אישור ממשלת פוקלנד לתכנית הפיתוח המפורטת ולצד חתימה על הסכם הגנת השקעות. במסגרת ההחלטה הוארך תוקף הרישיון ל-35 שנה, מה שמסמן את המעבר לשלב ביצוע מלא.

היקף הפיתוח לשלב א' עומד על כשני מיליארד דולר, מתוכם חלקה של נאוויטס הוא כ-1.17 מיליארד דולר. לפי הערכות החברה, העתודות (2P) הצפויות לה מהפרויקט יעמדו על כ-220 מיליון חביות נפט אקוויוולנטיות, כשהפקה ראשונה מתוכננת לרבעון הראשון של 2028. במקביל להסכם ההשקעה גובשה מסגרת מימון רחבה: כ-650 מיליון דולר יועמדו כהלוואות לטובת הפיתוח, ואילו ההון העצמי שנאוויטס צפויה להזרים יעמוד על כ-734 מיליון דולר, כולל רכיב הלוואה למימון חלקה של השותפה Rockhopper, שיוחזר בהמשך מהתזרים החופשי.

החברה כבר החלה להיערך תפעולית לשלב הפיתוח וחתמה על הסכמים משמעותיים, בהם חכירה והיערכות לשדרוג מתקן FPSO שיפעל באתר למשך עד 20 שנה. בנוסף נחתמו חוזים לקידוחים, לשירותי השלמות, לציוד תת-ימי, לצנרת ולמערכות תפעוליות נלוות, מה שמצביע על כניסה למתווה ביצוע מואץ לקראת 2027 ו-2028.

יו"ר נאוויטס, גדעון תדמור: "החלטת ה-FID בפרוייקט SEA LION מהווה הוכחה נוספת ליצירתיות לנחישות של נאוויטס וליכולתה להפוך תגליות שטרם פותחו להצלחות יוצאות דופן. נאוויטס מובילה כעת את פרויקט SEA LION לפיתוח שצפוי לייצר ערך רב למשקיעים ולהביא בשורה גדולה של צמיחה ושגשוג כלכלי חסר תקדים לתושבי פוקלנד"