"לא משנה אם זה תל אביב מדריד או רוטרדם, להחזיק רכב נהייתה בעיה"
הבוקר דווח כי היזם אדם נוימן, מייסד חברת WeWork השקיע 10 מיליון דולר, בחברת התחבורה השיתופית GoTo Global. זאת כחלק מסבב גיוס בהיקף של 19 מיליון דולר, של החברה שנמצאת בשליטת (82%) חברת שירותי הרכב שגריר -0.04% . העסקה משקפת לחברה שווי של 30 מיליון דולר, אחרי הכסף.
החברה הוקמה ב-2008 תחת השם CAR2GO, והיא מציעה מגוון שירותי תחבורה שיתופיים כמו אופניים, אופנועים, קורקינטים ורכבים לטווח קצר וארוך. לפני שנה שינתה החברה את שמה כחלק מהאסטרטגיה העסקית/שיווקית ונוכח העובדה שהגדילה את סל המוצרים שלה מעבר לשירותי רכב. עיקר פעילות החברה ממוקדת בישראל ובמלטה, אך החברה פועלת גם במדריד, כספק טכנולוגיה של פעילות שיתוף הרכבים של חברת פולקסווגן בעיר.
בראיון ל-Bizportal מסביר גיל לייזר מנכ"ל GoTo Global, מה הייתה מטרת הגיוס, ולאן מועדות פניה בתקופה הקרובה. "מטרת סבב הגיוס הנוכחי, היא להציע את המוצר בעיר משמעותית באירופה, אני מעריך שבחודשיים הקרובים נכריז על אחת כזאת. אחרי שהוכחנו בישראל את המוצר שלנו, ופתחנו את מלטה אנחנו רוצים, להתרחב ולהוכיח שהמוצר שלנו גם ברמה הטכנולוגית וגם בערך ללקוח, יכול לנצח גם בערים הכי גדולות. משם אני מעריך שעד סוף 2021 נפעל בארבע מדינות נוספות".
מה יהיה חלקו של אדם נוימן בחברה?
"אדם יהיה מעורב מאד, יהיה לו חבר בדירקטוריון (מתוך שלושה חברים), אך המטרה היא בעיקר ההון האנושי שהוא מביא איתו. אנחנו רואים בו גאון שיצר את אחת החברות הגדולות בעולם בתחום השיתופיות. המטרה היא לשלב את הניסיון של אדם, עם המוצר והניסיון שלנו, וככה לייצר מסלול הצלחה רחוק מאז. אנחנו רוצים לשנות את הצורה בה אנשים חושבים, על הדרך לנוע מנקודה אחת לשנייה, ולוותר על הבעלות על הרכב הפרטי".
- מיתוג מחדש ל-CAR2GO: תפעל תחת המותג הבינ"ל של GoTo
- שגריר: צניחה של 56% ברווחי הרבעון השני של 2018 - המניה צוללת 4.7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כיום, איזה פעילות מניבה הכי הרבה הכנסות?
"מבחינת כמות הכסף שכל נכס מייצר, הרכב מייצר הכי הרבה, אך יצרן הלקוחות הגדול ביותר שלנו הוא דווקא תחום האופניים. אנחנו מפעילם ארבעה מערכי תחבורה שיתופיים קורקינטים, אופנועים חשמליים, רכבים לטווח קצר (אוטותל), ורכבים לטווח ארוך לפי שעות (CAR2GO). הפתרונות הללו יחד אמורים לספק את כל צרכי התחבורה".
"אנחנו רואים במוצר שלנו מנצח, כי אנחנו משתמשים בכלים שונים בכדי ליהנות מיתרון הגודל. אנחנו כמו סופרמרקט, מציעים במקום אחד את כל הפתרונות. ברגע שהורדת את האפליקציה ואתה מנוי לאופניים, אני יכול להציע לך קופונים ושירותים נוספים. האסטרטגיה שלנו הוכיחה שאנחנו יודעים להרוויח בזכותה כסף בענף שהוא אמנם צומח אך מאד תחרותי".
אתם מצליחים להיות רווחיים?
"בשנת 2016 ו-2017 הרווחנו, אבל מאז המשכנו להשקיע בהתרחבות, כל עוד נמשיך לפתוח עוד ערים העסק ימשיך להיות לא רווחי. עם זאת, ברמת ה-unit economics (רווח בגין יחידה) בערים הגדולות אנחנו רווחיים. כרגע, רווחיות היא לא פונקציית המטרה, היעד שלנו הוא להרוויח בין 18-14 חודשים מרגע שפתחנו עיר. צריך לזכור, שאנחנו מעסיקים 160 עובדים, ומייצרים מחזור של מעל 13 מיליון דולר, ובכל זאת ההפסד שלנו יחסית נמוך ביחס לחברות סטארט-אפ אחרות".
- השקעות אלטרנטיביות אינן מילה גסה, אבל חייבים להפסיק להשוות תפוזים לתפוחים
- הפניקס תשקיע עד מיליארד שקל בפרויקטי אנרגיה של EDF ישראל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל
לאן התחום של תחבורה שיתופית הולך?
"ענף התחבורה בהקשר של מכירת רכבים נמצא בסטגנציה כבר המון שנים, המציאות גורמת לאנשים לוותר יותר ויותר על הרכבים הפרטיים. לדעתי, אנחנו נמצאים באוקיינוס שרק גדל והפוטנציאל הוא עצום".
"אנחנו לא חברת קורקינטים כמו בירד, או חברת אופניים כמו מובייק, אנחנו חברה שהמטרה שלה היא לשמש את צרכי התחבורה של הלקוח, אם מחר יצא כלי חדש אנחנו, נדע לשתף את הטכנולוגייה שלנו עליו".
"כשיכנסו רכבים אוטונומיים הם יכנסו קודם לעולם השיתופי, ודווקא בעולם הזה אנחנו רואים את עצמנו כבעלי היכולת הטובה ביותר להפעיל את הדברים הללו. האסטרטגיה שלנו מתבססת על כך שאנחנו מחזיקים בכלים, ולכן כשיהיה רכב אוטונומי אנחנו נדע להציע מוניות אוטונומיות, יש לנו את כל היכולות. האסטרטגיה שלנו הפוכה מאובר שאומרת אנחנו חברת המנויות הגדולה ביותר בעולם בלי להחזיק מוניות, אבל מה יקרה ביום שיבטלו את הנהג?".
איך משכנעים את הנהג הישראלי לוותר על הרכב שלו?
"במרכזי הערים המגמה הולכת ומשתנה, לא משנה אם זה תל אביב מדריד או רוטרדם, להחזיק רכב נהייתה בעיה, בגלל המציאות שאנחנו חיים בה. לכן, אנחנו הבנו שאנחנו צריכים לתת לבן אדם את אותו ביטחון, שהוא מרגיש כשהמפתחות של הרכב בכיס שלו. לא משנה מתי ובאיזה שעה הוא ירצה לנוע ולאן, יש לו כלי. היכולת שלנו לאסוף את המידע על הצרכים שלו באמצעות מערכות הבינה המלאכותית שפיתחנו, מאפשרת לזהות את הביקושים ולשנע את הכלים בהתאם".
איך השפיעה הקורונה על התחום בכלל ועליכם בפרט
"בימים של סגר מן הסתם הכל מושבת בצורה קיצונית, אבל בחודש וחצי האחרונים ראינו שדווקא בימים שאחרי הסגר הקורונה מייצרת מציאות חדשה. יש שני פקטורים חשובים, ראשית כולם נפגעו בכיס, ואנשים נאלצים להחזיר את הרכבים לחברות הליסינג, ושנית אנשים כבר לא רוצים להיות ברכבת עם עוד 200 אנשים או במוניות שירות עם 10 אנשים, לכן מאי ויוני היו חודשי שיא בשירות שלנו".
יש לכם לקוחות עסקיים?
"בהחלט, כמעט 20% מהפעילות שלנו הוא בעולם B2B (לקוחות עסקיים), יש לא מעט חברות שרואות את היעילות שלנו, ונותנות לעובדים שלהם את האפשרות להשתמש בשירותים שלנו. השירות שלנו זול ב-70% מנסיעות במוניות, מה שמוזיל עלויות לחברות רבות. בסופו של דבר אנחנו מוצר מאד נכון לעסקים, וזה בהחלט חלק משמעותי מאסטרטגיית הצמיחה. חלק משיתוף הפעולה עם אדם הוא להגיע לתאגידים גדולים ולבסס את המעמד שלנו בקרבם".
הנפקה
- 12.מגי 17/07/2020 05:45הגב לתגובה זושם רע, רע מכסף רע. בושה לחלד ולהנצחת ישראל כמדינת נוכלים. כנראה למישהו אצלכם יש קשר משפחתי איתו.
- 11.(ל"ת)16/07/2020 13:04הגב לתגובה זו
- 10.איפה שנוימן נמצא,לברוח, אבל מהר!!!!! (ל"ת)16/07/2020 13:04הגב לתגובה זו
- 9.זיל הזול 16/07/2020 01:10הגב לתגובה זוותמיד יהיה הפראייר שיקנה את הבלוף
- 8.פק מן 15/07/2020 22:39הגב לתגובה זורכב זה הוצ' גבוה ובעיית חנייה ופקקים בערים הגדולות. יצליח בגגול
- 7.הבעייה העיקרית היא להיות נוכל בינלאומי. (ל"ת)ירושלמי 15/07/2020 19:31הגב לתגובה זו
- 6.חלום 15/07/2020 18:37הגב לתגובה זורק למעטים יש יכולת לנפח חלומות ולהשמיד ערך כמו לאדם נויימן מסתבר שעוד לא סיים...
- 5.להיות נוכל בינלאומי זה גם נהיה בעייה לא? (ל"ת)ירושלמי 15/07/2020 18:32הגב לתגובה זו
- 4.רונן 15/07/2020 18:30הגב לתגובה זו?? הצטרף עכשיו לקבוצת וואטסאפ חדשה וסודית ?? קישור בין מחפשי רכב לסוכנויות רכב מובילות בישראל. מחירים מעולים לכל סוגי הרכב! https://chat.whatsapp.com/CBKzv15PI9qATpb8APCEND
- 3.חברה שמתמחה בהוצאת 15/07/2020 16:54הגב לתגובה זוכתבת גאון, התכוונת נוכל
- 2.נוימן בפנים אני בחוץ (ל"ת)חושם 15/07/2020 16:30הגב לתגובה זו
- 1.מציע לשנות את השם ל We GoTo דורש רק 6 מליון $ עבור זה (ל"ת)דני דין 15/07/2020 16:24הגב לתגובה זו
בורסה, משקיעים (AI)להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה
על הקשר בין בורסה למחירי הדירות, על הצעירים שעושים מכה בבורסה וחזרה למפולת של 2008-2009
הגאות בבורסות בשנים האחרונות, במיוחד בוול סטריט, יצרו רווחים גבוהים למשקיעים, לרבות המוני משקיעים צעירים. זו תופעה עולמית, וזה גם בארץ - מאות אלפי ישראלים משקיעים ישירות במניות בבורסות, חלק גדול מהם צעירים. הם אגב, כמעט ולא משקיעים בארץ, בעיקר בוול סטריט. הצעירים האלו מכירים רק שוק עולה, הרווחים שלהם עצומים - דמיינו צעיר שנכנס לשוק לפני 5 שנים. סיכוי טוב שהוא הכפיל את כספו - זה מה שקרה בנאסד"ק וב-S&P.
בפועל, רבים עשו הרבה יותר מהכפלת הכסף. אם הם הלכו על המניות הדומיננטיות ועל שבבים זה רווח של פי 3-4, אבל גם אם נסתפק בממוצע, זה רווח מרשים שיוצר מגמה חדשה של הזרמת כספים לבורסה. ההזרמה השוטפת מגיעה גם מהסיפורים בשטח - כשאנשים רואים כמה הם יכלו להרוויח על אנבידיה, על מניות השבבים, על נטפליקס, על מניות הקוונטים ועוד מאות דוגמאות, הם מתפתים. אנחנו רוצים להרוויח, אנחנו גרידיים. הסיפורים האלו מגרים אותנו להזרים כספים. אף אחד לא זוכר את הכישלונות בדרך, זוכרים את המניות שעשות מאות אחוזים וזה מייצר הזרמה שוטפת גדולה לשווקים שבעצמה מייצרת עליות שערים.
אותו צעיר שרואה שיש רווחים עצומים מגדיל באופן שוטף את ההשקעה במניות. זה מבחינתו הגיל שבו הוא צריך להשקיע כמה שיותר בבורסה, וזה נכון מבחינה תיאורטית.
השאלה אם התיק שלו מפוזר או אם יש מרכיב אג"ח משמעותי, פחות רלבנטית לצעירים שחוסכים לזמן ארוך - אבל רוב הצעירים לא מבין את המשמעות של חיסכון לטווח ארוך. הם שקועים עד צוואר במניות, ולא מפנימים שהשוק גם יכול לרדת חזק, אחרת חלקם היו אולי מגוונים את התיק. נזכיר כי זה בסדר גמור ואפילו נכון להשקיע במניות בשיעור מאוד גבוה, אבל כל עוד יודעים שבדרך יהיו ירידות. הטווח הארוך מאפשר למשקיעים צעירים להגיע לתיקון באם תהיה מפולת, ולכן מבחינה תיאורטית הם צריכים להיות במרכיב גדול של מניות.
- בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל
- המחקרים שחושפים איך אפליקציות המסחר הורסות את תיק ההשקעות שלכם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמה מבין המשקיעים הצעירים מבין את זה? כמה מהם לא ישנה את תיק ההשקעות כשתגיע קריסה ויגיד "מה זה משנה אני חוסך ל-30 שנים?". כנראה שהרוב יממש. טבע האדם הוא גרידיות בעליות ופחד גדול בירידות.
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגזוז טסה 19.5%, גילת זינקה 5.6%, ת"א 90 עלה 1.1%
המסחר בת"א ננעל בעליות של עד 1.1%, בהובלת הסקטורים הרגישים לריבית - נדל"ן ואנרגיה מתחדשת, שבלטו היום לחיוב; נתוני המאקרו מחזקים את האפשרות להורדת ריבית בפגישה הבאה של בנק ישראל והדיווחים על הסכמות לקראת הסכם סחר חדש בין ארה"ב וסין הוסיפו גם הם סנטימנט חיובי
הבורסה ננעלה בעליות של עד 1.1%, בהובלת ת"א 90. מדד ת"א 35 גם הוא עלה ב-1%, יחד עם כל המדדים הסקטוריאליים, בהובלת מדד הנדל"ן, שעלה 2%. העליות הן על רקע חדשות משמעותיות: שר האוצר האמריקאי, סקוט בסנט, אמר הבוקר כי ארצות הברית וסין הגיעו למסגרת מוסכמת לקראת הסכם סחר, שתידון ותקבל חותמת רשמית רק במפגש הקרוב בין הנשיא דונלד טראמפ לנשיא סין שי ג’ינפינג. בבסיס ההבנות עומדים נושאים רגישים כמו ייצוא טכנולוגיה, סחר במתכות ומינרליים נדירים, פנטניל, ורכישות חקלאיות, תחומים שהיו בלב המחלוקת בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם. לפי בסנט, השיחות היו “בנויות, רחבות היקף ומוצלחות במיוחד”, מה שמעיד על רצון הדדי להתקרבות אחרי תקופה ארוכה של מתיחות. הרחבה: סין וארה"ב לקראת הסכם סחר חדש: "השיחות היו מעמיקות, כנות ובונות"
עם זאת חשוב לסייג כי גם בעבר אמרו לנו שיש התקדמות בהסכם הסחר בין ארה"ב לסין ולבסוף כל מה שהסכימו עליו הצדדים הוא דחייה של הדד ליין. בכל מקרה, ההתקדמות היא חדשות טובות, וזה גם יבטא ככל הנראה פתרון בתחום השבבים לטובת השחקניות בתחום, גם החברות הישראליות.
קריאה חשובה - אג"ח ממשלתיות ארוכות נחשבות בעיני
משקיעים רבים כאפיק סולידי לטווח ארוך, אך גם בהן יש מקום להבחנה חדה בין סוגי החשיפה והסיכונים. כיום התשואה באג"ח הממשלתיות השקלי הארוך עומדת על כ-4.4% לשנה, לעומת כ-1.9% באג"ח הצמודות למדד, פער שמשקף ציפיות אינפלציה ממוצעת של כ-2.45% לשנה ל-17 השנים הקרובות.
כלומר, השוק מעריך שבממוצע המדד יעלה בקצב זהה כמעט ליעד של בנק ישראל. במה שווה להשקיע אם בכלל? זה תלוי בסוג המשקיע, פיזור הסיכונים, והערכות לגבי העתיד. מי שמחפש אסטרטגיה מתוחכמת יותר יכול לשקול פוזיציה של לונג באג"ח שקליות ושורט על אג"ח צמודות, כדי ליהנות
מהפער שבין התשואות, כל עוד האינפלציה בפועל נמוכה מהציפיות הגלומות. בסופו של דבר, השקעה באג"ח ארוכות מתאימה בעיקר למשקיעים סבלניים, שמבקשים לנעול תשואה נומינלית גבוהה יחסית לאורך זמן, ומבינים שגם השקעה סולידית לא תמיד חסרת סיכון. להרחבה - השקעה סולידית לטווח ארוך - 4.4% בשנה, מתאים?
חזרה לשוק המקומי אך עדיין בהקשר של טראמפ, עם הדרישה האחרונה שלו מחמאס, לפיה על ארגון הטרור להחזיר בתוך 48 שעות את גופות החטופים המתים או “יגיעו פעולות מצד מדינות המעורבות”, נפתח פתח למכשול אפשרי בכל תהליך התקדמות הזה. הדרישה הזו מצביעה על מתיחות במחויבות של חמאס לשלב הבא, וגם אם יש מעט התקדמות, ההתעקשות מעלה סימני שאלה בנוגע לנכונותה להיכנס להסכם רחב יותר. במילים אחרות, אי הוודאות עדיין שוררת בהקשר של הגזרה הדרומית. ובאותו נושא, גם הגזרה הצפונית לא רגועה כאשר בסוף השבוע עלו דיווחים על תקיפות בלבנון.
- הדולר יורד מול השקל; איזה מטבעות התחזקו הכי הרבה מולו מתחילת השנה?
- חברה לישראל עלתה 5%, חלל נפלה 10.5%; סגירה חיובית בת"א
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אחד הנעלמים במשוואה של המשקיעים הוא האם הריבית תרד בהחלטה הקרובה. בעוד שמרבית הנתונים תומכים בהורדת ריבית כבר בנובמבר, נכון להיום עדיין יש אי וודאות סביב המלחמה. מה שכן, עבור הישראלים המלחמה בעזה לא השפיעה יותר מדי על הרגלי הצריכה של הישראליים, ולכן בעת היציאה מהמלחמה לא נראה שיש גל ביקושים שמגיע אחריה. על פי הסקירה השבועית של לידר, נתוני כרטיסי האשראי לא מראים עלייה חדה בצריכה, מכירות הדירות נותרו ברמה נמוכה, והתחזיות לצמיחה ממשיכות להיות מתונות, סביב 3.8% בלבד לשנת 2026. בלידר מציינים כי כוח הקנייה של הציבור נפגע מהעלאות המע"מ והקפאת השכר, ולכן גם אם יופיע גל ביקוש, הוא צפוי להתמקד בעיקר בתיירות לחו"ל ולא בצריכה מקומית. בהיעדר אינפלציית ביקושים מובהקת, הסביבה המאקרו כלכלית תומכת בהמשך הורדות ריבית בחודשים הקרובים.
