ראיון

מנכ"ל טבע סין לשעבר דוחף את מדיוי לשוק הסיני: "יש פוטנציאל אינסופי"

צבי דורון, אשר בנה את הפעילות של מכתשים אגן וטבע בסין בריאיון מיוחד ל-Bizportal: "הסינים מוכנים לקלוט ולשלם על כל מוצר טוב"
תומר קורנפלד | (8)
נושאים בכתבה טבע מדיוי סין

האם חברת מדיוי מתקרבת לעסקה אסטרטגית בסין? בשנה האחרונה מלווה את חברת הביומד הקטנה איש העסקים צבי דורון אשר כיהן עד תחילת השנה כמנכ"ל טבע בסין. דורון שמתגורר בשנחאי הוא לא עובד של מדיוי אבל מייצג אותם בשוק העצום ומסייע להם לחדור לשם.

למי שלא מכיר, מדיוי היא חברת ביומד שפיתחה נשכן להקלת תהליך הלידה ביולדות. מניית החברה הייתה הדבר הכי חם בבורסה בחודש יוני האחרון. מניית החברה החלה להשתולל ובתוך שבעה מסחר ביצעה מהלך מטאורי של 1,360% לרמה של 181 נקודות במחזורי מסחר אדירים (באחד הימים נרשם מחזור של יותר מ-41 מיליון שקל). מאז איבד המניה כ-70% מערכה והיא נסחרת לפי שווי של 33 מיליון שקל. נכון להיום, המכירות של החברה זניחות (27,000 שקל ברבעון) אך בחברה מאמינים מאוד במוצר ובפוטנציאל הקיים בו.

צבי דורון הוא איש עסקים הפועל בסין. הוא הקים את הפעילות של מכתשים אגן בסין לפני כעשור. בשנת 2008 הצטרף לחברת טבע. "בזמן הזה לא ידעו מי זאת טבע והתבלבלו עם המותג של 'טבע נאות", אומר דורון בשיחה עם Bizportal. "עשיתי סדר במה שהיה לטבע כאן בסין. מכל הרכישות שלה היא קיבלה כל מיני חברות עם פעילויות וארגנו אותם. הקמתי את המשרד בשנחאי ובהמשך גם משרד בביג'ינג".

בתחילת 2014 פרש דורון מטבע והוא מתעסק במכירה של טכנולוגיות לסינים. "השוק הסיני משווע לטכנולוגיות חדשות ולמוצרים אקזוטיים", מסביר דורון. "יש להם מספיק כסף ובעולם יש מספיק המצאות וחידושים והסינים מוכנים לקלוט כל מוצר שהוא טוב וסקסי והם גם מוכנים לשלם על זה".

בחודש ספטמבר ביצע דורון השקעה בחברה והשקיע מכיסו 450 אלף שקל (לפי מחיר של כ-59 אגורות למניה). המניות של דורון חסומות והן מהוות היום כ-1.2% מהמניות של החברה. ההשקעה של דורון בחברה הצטרפה להשקעה נוספת בהיקף של כ-3 מיליון שקל מקרן יורקוויל.

"שוק אדיר עם פוטנציאל אינסופי"

כחלק מפעילותו בסין מסייע דורון למדיוי לחדור לשוק הסין. "השוק הזה הוא שוק אדיר עם פוטנציאל אינסופי. מבחינת מדיוי, השמיים הם הגבול. הרבה מאוד חברות מנסות להגיע לכאן כדי לכבוש אותו ללא כל הודעה מוקדמת ולכן יש הרבה כישלונות. רוב הכישלונות נובעות מחוסר הבנה בשוק הסיני".

נכון להיום סין יש קרוב ל-350,000 בתי חולים מסוגים שונים. מספר בתי החולים שבהם ממתבצעות לידות עומד על עשרות אלפים. לפי דורון, בסין מתבצעות מדי שנה קרוב ל-16 מיליון לידות - וזה הפוטנציאל אותו הוא רואה למדיוי בשוק זה. כמו כן, בטווח יותר ארוך - בסין כבר יש הקלות מהממשלה בכל הנושא של הולדת ילד יחיד ולכן דורון מצפה שיהיה גידול במספר הלידות.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

כאמור, פרט לפעילותו כאדם פרטי, דורון מנסה לפעול להחדרת המוצר של מדיוי בסין. "בשנה האחרונה הייתי בקשר עם מספר מפיצים קטנים ומספר מפיצים גדולים. אנחנו נמצאים בשלב מתקדם של שיחות ואני מקווה שתוך תקופה קצרה נגיע להסכם".

"זה מוצר פשוט, קטן שעושה פלא"

הרבה מאוד אופטימיות מפגין דורון לגבי הפוטנציאל של מדיוי בשוק הסיני. "יש לי ניסיון בהסכמים ואני מניח שאם המוצר של החברה טוב - אין סיבה שההסכם לא ימומש. השוק הסיני נבדל משווקים אחרים. בארץ, אם כואב לך הראש אז אתה הולך לקופת חולים. בסין אין דבר כזה - הכל מנוהל בבתי חולים על ידי הממשלה. אנחנו נפיץ את המוצר שלנו ישירות דרך בתי החולים".

דורון שכבר נפגש עם מספר חברות בתחום משוכנע שהמוצר יהיה להיט במדינה. "ההתרשמות של החברות היא יוצאת מן הכלל. זה מוצר פשוט, קטן שעושה פלא. הוא מקטין את זמן הלידה, ממעיט את הכאבים וגם פסיכולוגית זה יכול לעזור".

דורון לא יכול לספר עדיין כיצד יתומחר המוצר בסין אבל הוא מסביר כי במדינה אין היום מוצר דומה לזה של מדיוי ולא ניתן להשוות אותו למוצר אחר. "האסטרטגיה שלנו תהיה להגיע לבתי חולים נחשבים בערים הגדולות - כי שם יש ליולדות יכולת לשלם את המחיר עבור המוצר".

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    נעמה 20/10/2014 10:15
    הגב לתגובה זו
    כל יולדת חייבת את המוצר של מדיוי !!!!!!!!! הלידה שלי היתה מאוד קלה בזכותם !!!!! בהצלחה מדיוי
  • אישתי ירקה אותו עליי (ל"ת)
    יותם 21/10/2014 15:34
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    עדיף להכניס מטפחת לפה ולנשוך אותה.זה לא עולה כסף (ל"ת)
    רן 20/10/2014 09:31
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    רני 20/10/2014 08:46
    הגב לתגובה זו
    החברה מוכרת מנשכים , מוצר פשוט הניתן לזיוף, יש ניסיון הרצה ברור, מכיר את השוק הסיני גם חוזה לא רלוונטי , אם היו אומרים קבלה הזמנה זה סרט אחר, לגבי ההלסינקי שהרים את החברה לשער 180 כל הפריארים שהריצו להם את המניה קיבלו מפולת 70%- בחודש , אני עובד בתעשייה והלסינקי אנחנו מקבלים בטלפון למוצרים שלנו , המכירות של מדיווי בדיחה עצובה
  • 4.
    מניית השנה 20/10/2014 01:36
    הגב לתגובה זו
    סתם נראה לכם?! סתם חברת פח אשפה, מדיוי, מוכרת מנשכים, טוב שאין כאלה אלפים בעולם של חברות גדולות פי 1000 ממדיוי הקיקיונית. לדעתי יש כאן ניסיון להרצה-אף אחד בסין לא ייגע בבלוף של מדיוי, מה שכן אולי יזמינו הזמנה אחת ב-5000 ש"ח כמות של מנשכים בכדי להעתיק לזייף ולמכור. מדיוי זו חברה שתפשוט רגל בעתיד ועד שזה יקרה תוציא מהכבשים בבורסה הרבה כספים ותגרום לכם הפסדים.
  • 3.
    gg 20/10/2014 00:12
    הגב לתגובה זו
    ומה קרה בינתיים עם הניסוי שהסתיים בבילינסון אף אחד לא יודע ? אולי בעצם הוא לא היה ואולי כן בתחברה לא יודעים לענות על זה, בקיצור לא יפסיקו לנסות להשחיל אותנו לפח הזבל
  • 2.
    27 אלף ש"ח ברבעון ? זו לבטח טעות (ל"ת)
    300 ש"ח ליום? 19/10/2014 22:52
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    צמח 19/10/2014 22:24
    הגב לתגובה זו
    המניות שלהם מתחת לאדמה.
חיים שטפלר מנכל ארית
צילום: באדיבות המצולם

3 הערות על הנפקת ארית

על "מידע פנים מוסדי", על החשיבות לעקוב אחרי הדלפות בתקשורת והאם לארית יש הזמנה משמעותית בדרך?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ארית

ארית ארית תעשיות -3.82%   ניסתה להנפיק את החברה הבת רשף שמהווה 99% מהפעילות שלה עצמה לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל לפני הכסף. זה ביטא שווי נמוך לארית עצמה והמניה ירדה במקביל לכתבות שפורסמו כאן: מה יודע צבי לוי שאנחנו לא? ארית מנצלת אופוריה במניה כדי להנפיק מהציבורהבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת

כשהמניה קרסה, המוסדיים אמרו לחברה - עצרו. המניה חזרה לעלות ואז המוסדיים והחברה סיכמו על סוג של הנפקה פרטית - גיוס של 550 מיליון שקל לרשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל לפני הכסף. רגע אחרי הגיוס לארית 80% מרשף שיש לה שווי אחרי הכסף של 4.15 מיליארד שקל, כשארית עצמה נפגשה עם  מעל 400 מיליון שקל כשלצד המזומנים בקופה, אפשר להעריך שיש לה סדר גודל של 1 מיליארד שקל.  אלו המספרים, עכשיו על הדרך הבעייתית שבה ארית-רשף נפגשו עם הכסף


1. ארית או המוסדיים סיפקו מידע לכלכליסט בכל אחת מהנקודות הקריטיות. לדוגמה - ביום שבו הוחלט על עצירת ההנפקה והמניה זינקה בחזרה, המניה אומנם עלתה, אבל כשהמידע דלף לכלכליסט היא זינקה, ורק אז החברה דיווחה על עצירת ההנפקה באופן רשמי. אתמול המניה ירדה ב-3%, המידע נמסר לכלכליסט (שעושה כמובן עבודה עיתונאית טובה) והמניה קרסה ב-6%. ורק אז הגיע הדיווח הרשמי. ההדלפות האלו חשובות למשקיעים הפרטיים - תקראו אותם ראשונים ותרוויחו. כן, זו פרסומת לכלכליסט, במיוחד לגולן חזני. אין דבר כזה מידע מושלם, לפעמים מידעים מתבררים כטעויות או בלוני ניסוי, אבל זה לא סוד שחלק מהמידע שהוא מעביר עוזר מאוד למשקיעים. 

יש כאן שאלה על המשקיעים הקטנים ועל מי עושה סיבוב עליהם דרך ההדלפות, אבל בשורה התחתונה - משקיעים צריכים לצבור מידע מכל מקור מידע. 

2. נחמיא גם לנו - היה די ברור שהמניה תיפול כי הערך שלה בהנפקה היה נמוך מהערך בשוק, והיו סימנים מקדימים לסוג של ניפוח. הצפנו את זה (ראו לינקים למעלה). מי שקרא יכול היה לברוח בזמן. הניתוחים הפיננסים לא משקרים, אבל הם לא מספרים את כל התמונה. 

3 מידע פנים מוסדי - אנחנו מאוד מעריכים את מנהלי ההשקעות שמובילים את הפניקס, מור, כלל ומיטב. אבל או שיש להם "מידע פנים מוסדי" על ארית ורשף ולכן הם קנו או שלא אכפת להם מהכסף שלכם. הם השקיעו 550 מיליון שקל ברשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל, זה לא ה-5 מיליארד שארית נסחרה, זה גם לא ה-4.3 מיליארד שרשף ביקשה לפני חודש, אבל גם 3.6 מיליארד שקל לחברה זה סכום משמעותי. נכון, היא תרוויח השנה סכום של 300 מיליון שקל (הערכה שלנו) כשהמחצית השנייה של 2025 תהיה מצוינת. הנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה במחצית השנייה. אפילו יותר. קצב רווחים של המחצית השנייה הוא כ-400 מיליון שקל.

תומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהןתומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהן

ריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים

ריטיילורס בעקבות נייקי - ירדה לשפל של 5 שנים - האם ומתי ריטיילורס תתאושש?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ריטיילורס נייקי

מניית ריטיילורס ירדה ב-5.8% בבורסת תל אביב, בהשפעה ישירה של דוחות נייקי, שפורסמו בשישי. נייקי, המהווה כ-75%-80% מפעילות ריטיילורס כזכיינית בישראל ובחלקים מאירופה ועוד, דיווחה על הכנסות של 12.43 מיליארד דולר, עלייה של 1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מעל הציפיות של 12.22 מיליארד דולר. אבל, הרווח הנקי צנח ב-32% ל-792 מיליון דולר, והרווח למניה עמד על 0.53 דולר, גבוה מהתחזיות של 0.38 דולר אך נמוך מ-0.78 דולר ברבעון קודם. המניה של נייקי נפלה בכ-10.5% במסחר שלאחר הדוחות גם בהינתן אופק חלש להמשך. 

הירידה בריטיילורס לשפל של 5 שנים ולשווי של 2.3 מיליארד שקל מבטאת דפוס מוכר: זכיינים כמו ריטיילורס תלויים בביצועי המותג העולמי, שמכתיבים זרימת סחורה, מבצעים וביקוש. דווקא מבחינת המחזור נראה שיש למה לצפות, אך החולשה בפרמטרים נוספים וכן בהתייחסות קדימה גורמת לחשש אצל המשקיעים. נדגיש כי האכזבה משורת הרווח דווקא לא קשורה לציפיות מריטיילורס שכן היא מרוויחה סוג של רווחיות קבועה שלא אמורה להשתנות באם הרווח והרווחיות של ניייקי יורדים, אלא אם נייקי משנה את הכללים וזה לא קרה. 

עם זאת, נייקי מנסה לחזק את המכירות הישירות שלא דרך סניפים וזו נקודת סיכון לריטיילורס. ככל שנייקי תמכור יותר באופן ישיר ודיגיטלי יקנו פחות מהזכיינים כולל ריטיילורס.אלא שבינתיים קורה ההיפך - ואלו חדשות טובות לריטיילורס.  אסטרטגיית המכירה הישירה (DTC) של נייקי, שהוגברה מאז 2017, תרמה לחולשה של נייקי. מכירות DTC ירדו ב-9% ל-4.6 מיליארד דולר, עם ירידה של 14% במכירות דיגיטליות, בעוד שמכירות סיטונאיות עלו ב-8%. האסטרטגיה הפחיתה תלות בקמעונאים אך הגבירה תנודתיות, כפי שנראה במלאי עודף של 8.5 מיליארד דולר בסוף הרבעון, ירידה של 2% משנה קודמת.

ריטיילורס, שמפעילה כ-278 חנויות נייקי בעולם תלויה כמובן בראש וראשונה במותגים ובהצלחה של מכירות המוצרים, אך צריך גם לזכור שמדובר בחברה שצומחת אורגנית לצד צמיחה חיצונית. ריטיילורס מתרחבת לגיאוגרפיות חדשות הן דרך רכישות והן דרך הקמת סניפים חדשים.  

ברבעון השלישי של 2025 ריטיילורס  דיווחה על התרחבות אגרסיבית ועלייה נאה במכירות, אך מנגד על שחיקה חדה ברווחיות שהובילה לקריסה של יותר מ־60% ברווח הנקי. החברה סיכמה את הרבעון עם הכנסות של 707.3 מיליון שקל, עלייה של 10.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. העלייה נובעת בעיקר מפתיחת 33 חנויות חדשות מאז הרבעון השלישי של 2024, כך שמספר החנויות הכולל הגיע ל־278 לעומת 245 בתקופה המקבילה.