מגמת מסחר עליות בורסה שוק ההון
צילום: Istock

סגירה ירוקה בוול סטריט: הנאסד"ק הוסיף 1.5%, אמזון עלתה 4.9%

המדדים הגיבו לראשונה לפגישה בסופ"ש האחרון בין המנהיגים. מניות הרכבים קפצו בעקבות הציוץ הבוקר של טראמפ. הנפט זינק 4.4% , אפל עלתה 3.5%, הדולר נחלש. שוק האג"ח לא התרשם מהעליות
עמית נעם טל | (12)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בעליות שערים של עד 1.5%. ברקע למסחר, וול סטריט הגיבה הערב לראשונה לתוצאות פסגת ה-G20 ולשיחה בין הנשיא טראמפ לנשיא הסיני. בנוסף, הנפט מתקן הערב בחדות לאחר החודש הגרוע מאז 2008. נציין כי שוק האג"ח לא התרשם כעת מהעליות בשווקים. התשואות על אגרות החוב של ארה"ב עברו לירידות, כאשר עקום התשואה קבע שפל חדש.

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%

דאו ג'ונס 0.16%

נאסד"ק -0.21%

בגזרת הישראליות, טבע (סימול:TEVA) נסגרה בעליות קלות של 0.2% והמשיכה לרכז עניין. טאואר (סימול:TSEM) זינקה בכ-4.5% ברקע לעליות חדות בסקטור המוליכים למחצה.

לאחר צפייה ארוכה, הפגישה בין הנשיא טראמפ למקבילו הסיני בסופ"ש האחרון הצליחה להפיג (לפחות לטווח הקרוב) את המתיחות בין המדינות. ע"פ ההודעה שפרסם הבית הלבן אמש, ארה"ב הסכימה לא להעלות את המכסים על מוצרי יבוא מסין בשווי 200 מיליארד דולר לרמה של 25% ב-1 בינואר, כפי שאיים טראמפ, וסין התחייבה להגדיל את רכישותיה בארה"ב כדי לכווץ את הגרעון של ארה"ב בסחרה עם בייג'ינג. טראמפ הבהיר כי במידה והצדדים לא יגיעו להסכם תוך 90 יום, ארה"ב תטיל אותם מיסים.

הבוקר טראמפ הגביר את האופטימיות בשווקים כאשר צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "סין הסכימה להפחית ולהסיר את המכסים על כלי רכב אמריקאים שמיוצאים לסין, אשר שיעור המכס שנדרש בגינם עומד על 40% כרגע". נזכיר כי בחודש יולי סין הפחיתה את המכסים על כלי רכב אמריקאים מ-25% לרמה של 15%, אולם ימים ספורים לאחר מכן הקפיצה את שיעור המכס ב-25% נוספים בתגובה להטלת מכסים על ידי ארה"ב על סחורות המיובאות מסין.

מניות יצרניות הרכבים מזנקות כעת במסחר המוקדם בתגובה. מניית ג'נרל מוטורס (סימול:GM) שעמדה בשבוע האחרון במרכז ברקע לתוכנית ההתייעלות של החברה, עלתה 1.3%, מניית פורד (סימול:F) הוסיפה 2%, טסלה (סימול:TSLA) קפצה 2.3%.

בגזרת הסחורות, הנפט זינק הערב 4.4% למחיר של 53 דולרים לחבית. ההודעות בסוגיית סין-ארה"ב מעניקות אופטימיות כעת בנוגע לצמיחה העולמית, דבר שיגביר את הביקושים לסחורה. נזכיר כי ביום שישי השלים הנפט את החודש הגרוע ביותר מאז 2008, כאשר צנח בכ-22% (לכתבה המלאה). תעודת הסל העוקבת אחר חברות האנרגיה בארה"ב (סימול:XLE) טיפסה הערב 2.2%.

בתוך כך, ימים ספורים לפני החלטת ארגון אופ"ק בנוגע לקיצוץ התפוקות, מתרחשת דרמה של ממש בשוק הנפט העולמי כאשר קטאר הודיעה הבוקר על פרישה מהארגון. הפרישה צפויה להיכנס לתוקף בתחילת 2019.

בשוק המט"ח, הדולר אינדקס (סימול:DXY) נסגר בירידות של 0.3% לאחר הראלי שרשם ביום שישי האחרון. היואן הסיני בולט במיוחד, כאשר הוא התחזק בכ-1% לרמה של 6.88 יואן לדולר, דבר שמפיג במעט את הלחץ מבריחת ההון במדינה.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    אמיר 04/12/2018 00:42
    הגב לתגובה זו
    אין לשוק ברירה, גורביץ אמר שהשוק צריך לרדת.
  • 9.
    ישראל999 03/12/2018 22:21
    הגב לתגובה זו
    מישהו יודע סיבה ,למה? ללא שום דיווח מסודר
  • 8.
    סוחר 03/12/2018 19:25
    הגב לתגובה זו
    בטח יש פה אנשים שהזילו ריר בפתיחה לא יכלו להתאפק וקנו וכבר עכשיו רוב העליות נמחקו .
  • 7.
    הג'ינג'י המכוער 03/12/2018 19:12
    הגב לתגובה זו
    אבל הם כל כך קטנים אם עיניים משונות אז לא יעלו להרים העיפרון לחתום על החוזה אז הגינגי הריץ את החוזים בפארש ועיבד עלינו עיוד פעם ועוד פעם ועוגד פעם ועוד פעם קוקו מי זה בא אמא אווזה
  • 6.
    טראמפ פשוט תינוק 03/12/2018 19:12
    הגב לתגובה זו
    הוא מפחד שהשוק יפול. ואם הוא יפול אז מה?! זה אומר שאתה נשיא גרוע? לא! פשוט הסייקל נגמר יש האטה
  • 5.
    נגד המגמה של חוזי השחורות אבל הזאב מחכה בפינה (ל"ת)
    טכני 03/12/2018 18:00
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    איצ 100 ואסף צדקו וגם גרבץ גאונים שלי (ל"ת)
    צדוק ראש כרובית 03/12/2018 17:53
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    הוזים הזויים שיקריים ועלובים ויוצרים כאוס ונזק בעולם. (ל"ת)
    איצ100 חוזים בחשכה 03/12/2018 16:54
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שמעתם לי והפסדתם.האישמו את עצמכם בבקשה (ל"ת)
    איציק 100 למגיבים ההזויים 03/12/2018 16:18
    הגב לתגובה זו
  • העיקר האישמו..שלא תעזו לא להאישמו. אם תאישמו תרוויחו ים (ל"ת)
    איציק 100 למגיבים הה 03/12/2018 18:09
    הגב לתגובה זו
  • צוחק על דיסלקטים .פשוט אדם רע . (ל"ת)
    תראו איזו נשמה מכוערת 03/12/2018 20:20
  • 1.
    100 03/12/2018 15:42
    הגב לתגובה זו
    כרגע החוזים בלי סיבה בשמיים עם סיכויי התהפכות עוד היום....הלאה...אין שינוי...שאול תחתיות!!!
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: