דו"ח המבקר: "מתווה הגז גובש תחת אילוצים ומעמדה של חולשה מול הגורמים הפרטיים - יש לבחון פיקוח מחירים"
משרד מבקר המדינה בראשו עומד השופט בדימוס יוסף שפירא הותיר היום לפרסום את הדו"ח שלו לעניין מתווה הגז, דו"ח שמכיל 65 עמודים. 9 נקודות מרכזיות מעלה המבקר בדו"ח, ושורה תחתונה ברורה - "כל עוד קיים מונופול, יש צורך בפיקוח על המחירים".
בראשית הדו"ח מותח המבקר ביקורת חריפה על גופי הממשלה בכלל ועל משרד האנרגיה בפרט: "ממצאי דו"ח זה מלמדים שהתנהלות הממשלה על זרועותיה בתחום הגז הטבעי הייתה לקויה ובלתי מגובשת. הממצאים מצביעים על היעדר מדיניות ממשלתית כוללת ושלמה, חוסר עשייה אפקטיבית, פעולה בקצב אטי ואסדרה חלקית שאין בה כדי לספק את צורכי משק הגז הטבעי".
עוד נכתב בראשית הדו"ח, כי "משק הגז הטבעי עומד בפני אתגרים גדולים, וקיימים בו מאסדרים (עושי סדר) רבים. נוכח מגוון הסוגיות העומדות על הפרק, מורכבותן, הסכומים הגדולים שבהם מדובר והשפעתן של סוגיות אלה זו על זו, שום מאסדר אינו יכול להתמודד עם אתגרים אלה בכוחות עצמו, ושיתוף הפעולה בין המאסדרים הוא הכרחי. ואולם ממצאי הדוח מלמדים שאין די תיאום ושיתוף פעולה בין המאסדרים, ובתחומים רבים יצרו חוסר האסדרה והיעדר התיאום חיכוכים בין המאסדרים עצמם ובינם למחזיקי זכויות הגז. כל אלה גרמו לעיכובים בפיתוח משק הגז שעלולים למנוע מהמדינה לממש את מלוא הפוטנציאל הטמון במשאב זה. על הממשלה ליצור מנגנון קבוע ומתמשך של תיאום ותכלול בעל אחריות וסמכות שיביא את כל המשרדים והמאסדרים לפעולה מתואמת ומשותפת".
עוד נכתב: "התקופה הארוכה שחלפה עד שהחלה העבודה הבין-משרדית אופיינה במדיניות ממשלתית חסרה, באסדרה חלקית וחסרה ובחוסר תיאום בין מאסדרים, בהיעדר פתרון אחסון לגז, בהיעדר החלטה של ועדת המחירים בנוגע לרמת הפיקוח על מחירי הגז הטבעי ובעיכוב בקבלת החלטת הממונה על ההגבלים. בשל כל אלה גיבשו מקבלי ההחלטות את מתווה הגז תחת אילוצים ובעמדת חולשה מול הגורמים הפרטיים".
- דוח מבקר המדינה: 17 שנים של חוסר היערכות
- נגמרה הביקורת: אנגלמן מבקש חצי מיליון לדרך - השכר לא הספיק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
והנה הנקודות המרכזית בדו"ח:
1. ראוי שמשרד האנרגיה יפעל כדי להשלים את האסדרה במשק הגז הטבעי כך שיובטח משק מתקדם, שקוף ויציב.
2. על משרד האנרגיה להמשיך ולפעול גם לפיתוח של שדות קטנים ובינוניים, להפקת גז מהם ולחיבורם למערכת ההולכה כדי להוביל מהם את הגז למשתמשי קצה, ולהגדיל את היתירות האנרגטית ואת התחרות.
3. על משרד האנרגיה להכין תכנית פעולה ובה פירוט הפעולות הנדרשות בטרם יאפשר מתן רישיונות לחיפושים חדשים בים, ובכלל זה סיום חקיקתן של תקנות עדכניות שיעודדו כניסת מפעילים חדשים בעלי ניסיון מוכח למשק הגז הטבעי. ראוי כי תיעשה בדיקה מקיפה הנוגעת למבנה הבעלויות וההחזקה של הרישיונות לחיפושי נפט הקיימים ולאופן הענקת רישיונות בעתיד, כדי שבבוא העת שוב לא תימצא המדינה במצבה כיום, שבו מספר קטן של חברות מחזיק בכל שדות הגז הטבעי.
4. על משרד האנרגיה לגבש נוהל לכתיבת שטר חזקה ולעגן בו את העברתה של טיוטת השטר למשרדי הממשלה ולמאסדרים הנוגעים בדבר.
5. ראוי כי משרד האנרגיה יטפל ביתר שאת במחסור בעובדים מקצועיים בתחום הגז הטבעי ויוודא יצירת עתודה מקצועית שתתמודד עם האתגרים הצפויים לנוכח התמורות במשק הגז הטבעי.
- דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"
- מלאי הנפט של סין הם "הפיל שבחדר"
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- מלאי הנפט של סין הם "הפיל שבחדר"
6. על משרד האנרגיה לוודא כי המועצה המייעצת ומועצת הגז ימלאו את התפקידים שיוחדו להן. עליו לעשות זאת בין היתר באמצעות מינוי יו"ר קבוע למועצה המייעצת והשלמת מניין חוקי למועצת הגז.
7. על משרד האנרגיה לרכז את גיבושה של מדיניות לאומית כוללת למשק הגז הטבעי שתבטא את החזון ארוך הטווח של המדינה, ולהביאה לאישור הממשלה. על פי המדיניות יותווה מערך סדור של החלטות ופעולות, של משרד האנרגיה ושל יתר זרועות הממשלה הפועלות במשק זה.
8. קודם אישורו של מתווה הגז על הממשלה לקבוע מנגנוני פיקוח ובקרה על יישומו ועל השגת יעדיו, ולהדגיש כי אם חברות הגז לא יעמדו בהתחייבויותיהן אזי הממשלה תוכל לשוב ולבחון את הנושא בהתאם לסמכותה; זאת למרות "פסקת היציבות", שבה המדינה תצהיר על כוונתה להימנע במשך עשר שנים מביצוע שינויים מהותיים באסדרות שייקבעו.
9. על הממשלה לוודא כי כל עוד קיים מונופול באספקת הגז הטבעי, מחיר הגז יהיה תחרותי. לשם כך עליה לבחון את הצורך בשימוש במגוון האמצעים העומדים לרשותה, ובראשם פיקוח על המחירים. במסגרת זו עליה לאזן בין הצורך לפתח את משק הגז לבין השפעת מחירי הגז על עלות ייצור החשמל ויוקר המחיה.
תגובתו המלאה של משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים: "המשרד סבור, כפי שקבע גם המבקר בדו"ח זה, כי ריבוי המאסדרים בסמכות ואף בלי סמכות, חוסר התיאום ביניהם וקבלת החלטות נקודתיות, ללא בחינת השפעותיהן על משק הגז הטבעי כולו, הם אלה אשר הגבירו את אי-הוודאות והביאו לחלק ניכר מהליקויים עליהם הצביע המבקר. במהלך השנים, התערבו במשק גורמים שונים, ללא סמכות וללא נשיאה באחריות.
"על אף התערבות זו, עושה המשרד מאמצים רבים לקידום עצמאותה האנרגטית של ישראל, ומשק הגז הטבעי, הן בהיבט התשתיתי והן בהיבט הכלכלי. הוא עושה זאת במקצועיות וביעילות, שהוכיחה את עצמה, בפיתוח המהיר של מאגר תמר והמקשר הימי, בהשוואה למקובל בעולם. בנוסף, ניתנו על ידי המשרד שטרי חזקה מפורטים המעגנים את אינטרס הציבור, נקבעו כללים להעברת זכויות, כונסה ועדת צמח להסדרת נושא הייצוא. תוך תריסר שנים, עברה המדינה מאפס ל-50% ייצור חשמל מגז טבעי - היקף גבוה בקנה מידה עולמי. המשרד הוביל לחיסכון של מעל ל-40 מיליארד שקל למשק הודות לניהולו המושכל של ענף הגז הטבעי.
"המשרד סבור כי הפתרון לליקויים עליהם הצביע המבקר טמון בריכוז הסמכויות אצל הרגולטור המרכזי, משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים. ראוי כי מי שנושא באחריות יישא גם בסמכות. לצערנו, חלק ניכר מהדברים לא בא לידי ביטוי בדוח. המשרד ימשיך לפעול במרץ לקידום הנושא לטובת המדינה ואזרחיה, ייבחן את ממצאי המבקר ברצינות ובאחריות ויפעל ליישום כל הפעולות לקידום הנושא".
משותפויות הגז נמסר בתגובה: "דו"ח המבקר מחזק ומוכיח את הדברים שנאמרו על ידי שותפויות הגז לאורך כל הדרך, שלפיהם ריבוי הרגולטורים וחוסר התיאום ביניהם, הסחבת הארוכה של שנים ארוכות בקבלת ההחלטות, לצד השינויים התכופים באלה שכן נתקבלו, יצרו חוסר וודאות בשוק האנרגיה המקומי, הביאו לעיכוב בפיתוח תעשיית הגז ומנעו את הגעתם של שחקנים חדשים לישראל. אנו תקווה שלאור ממצאי הדו"ח הברורים ימשיכו משרדי הרגולציה והממשלה את שיתוף הפעולה ביניהם שהחל בחודשים האחרונים סביב מתווה הגז הקיים, ויפעלו ליצירת וודאות ויציבות בשוק האנרגיה. המשך הסחבת וחוסר התיאום יביאו לעיכובים מיותרים נוספים בפיתוח המאגרים ויסבו נזקים קשים לתעשייה המקומית ולמשק הישראלי".
- 14.יופיטר 22/07/2015 14:40הגב לתגובה זובכלכלה חופשית לא מתערבים בכוחות השוק. מה זה ענינו של המבקר? מה הוא מבין בזה? ולמה הוא כופה עלינו בירוקרטיה ממשלתית בולשביקית?
- 13.דעה אישית 21/07/2015 10:04הגב לתגובה זולנושא ואני סבור שזהו מחדל נוסף של הממשלות בישראל. לדעתי האישית, זהו גם מחדל של משרד מבקר המדינה אשר התעלם מהנושא,ובמקרה כזה הנושא נופל בין הכסאות ואף אחד לא מטפל בו! זהו מקרה קלאסי לדעתי של התעלמות מהנושא ומחדל של מי שאמור לטפל בנושא.
- 12.אזרח 21/07/2015 07:22הגב לתגובה זומדוח המבקר נראה שכל הנוגעים בדבר במשרדי הממשלה עשו הכל כדי ליצור תנאים שיאפשרו לתשובה להשתלט על כל שדות הגז, ללא תחרות , ללא פיקוח על מחיר סביר. קשה להאמין שזה היה מקרי.
- 11.אלי 20/07/2015 20:12הגב לתגובה זולרגולטור כמוהו מתכון המבקר גילה מהר הביתה
- בחייך 21/07/2015 07:40הגב לתגובה זוגילה הוא הרגולטור היחיד שיצא לעשות סדר בתוהו ובוהו שעשו אנשי משרד האנרגיה והאוצר שכל פעולתיהם כוונו לתת לתשובה מונופול על הגז.
- או שאתה טוקביסט של הקרן להשמדת ישראל (ל"ת)יחי החופש 22/07/2015 14:37
- 10.מבין 100 20/07/2015 19:00הגב לתגובה זוולהפסיק את מחדל 5 השנים האחרונות של קפאון פיתוח שוק נגז נפט. בנוסף יש להתעלם מהפופוליזם השיקרי של השמאל הרדיקלי , אנשי שינאת חינם אשר מעוניינים להמשיך את המחדל והקפיא למוות את פיתוח שוק הגז נפט ולהוריד לטמיון את עשרות מילארדי הדולרים הצופיים כהכנסות למדינה , העיקר להכשיל את הממשלה וכל האמצעים כשרים בעיניהם גם לזקור את התינוק עם העירסה למים. השורה התחתונה כן לאישור המתווה ויפה שעה אחת קודם. כל יום עיכוב משמעותו הפסד למדינה של 40 מליון ש"ח. היה מחדל של שנים וכעת סוף סוף נתניהו קיבל שכל ורוצה הזיז את משק הגז קדימה .
- זהו דף המסרים החדש שתשובה נותן לכם לדקלם? (ל"ת)מה אתה באמת מבין 20/07/2015 20:49הגב לתגובה זו
- 9.איתן 20/07/2015 18:50הגב לתגובה זולא יעזור כלום. את השמאל לא מענין בכלל טובת העם. זה פופוליזם במלא מובן המילה. שמאל מגד ימין. לצערי בקרב הזה העם יפסיד בגדול. תפנימו רבותי.
- 8.אבי קול 20/07/2015 18:18הגב לתגובה זוהשאלה מופנית למבקר המדינה שהתעורר מאוחר ולדעתי בגלל הלחץ הפוליטי על המתווה...הגיע הזמן במדינה מתוקנת להחליט כבר ולתת לגז להגיע בכמה צינורות ומקורות כל הדוח לא עניני לגבי המתווה שנקבע...זה פירוט המחדלים של העבר המתווה מתקן זאת...לגבי המחיר נקבע פיקוח במתווה...הגיע הזמן לתת ליזמים ולמשקיעים לעבוד בכדי להזרים גז ומיליארדים לקופת המדינה ולהשתיק את הסוציאליסטים והקומוניסטים כולל חיימוביץ שלא השקיעו שקל ולא יזמו שהממשלה בכספה תשקיע מספיק נמאס מהסיפור ומהסגה הזאת שנמשכת שנים!!!
- אבי אתה שקרן 20/07/2015 19:24הגב לתגובה זוקבעו מחיר של 5.7 דולר ליחידה שזה כמעט כפול מהמחיר המקובל בעולם. לזה אתה קורא פיקוח? זה פיקוח שהרווח של תשובה וחבורתו יישאר מופרז.
- ואתה מסריח. סע לקובה קומוניסט (ל"ת)הלן 22/07/2015 14:38
- 7.פשוט ולעניין, המסקנה: מכרו אותנו בגרוש ומגלגלים עיניים (ל"ת)בשם האזרחים "הקטנים" 20/07/2015 17:31הגב לתגובה זו
- יופיטר 22/07/2015 14:41הגב לתגובה זוהגז שייך לו
- 6.פול 20/07/2015 17:11הגב לתגובה זונערי האוצר ופקידים נוספים--בימיוחד חוזי חח"י. מה עוד רוצים? אין שום שוק חופשי כאן. היום כאשר איראן עומדת לחזור לשווקים עם 1100 TCF גז כדאיות הפקת לווייתן עומדת בספק
- 5.אזרח 20/07/2015 16:44הגב לתגובה זוהלואי וכל הגז יתנדף לאלף עזאזל השמאל לא ראוי למתנה זו!!
- השמאל??? מה הקשר? (ל"ת)הזוי שכמוך 20/07/2015 17:37הגב לתגובה זו
- מה אתה מגלגל עינים. אתה לא מבין את הקשר? (ל"ת)בן חורין 22/07/2015 14:41
- 4.הפרה החולבת 20/07/2015 16:39הגב לתגובה זולמה עוד צריך לחכות אחרי ההצגה של כבל ושטנצלר ? למי יש עדין ספק שלא צריך לסגור את הבורדל של המדינה ?
- 3.מבין 100 20/07/2015 16:38הגב לתגובה זוולהפסיק את ה קפאון רב השנים ומחדל הרגולטורים בקיצור אוקי ( גם אם בפה עקום כי זה תפקיד המבקר ) למתווה הגז.
- 2.סוף סוף צדיק בסדום 20/07/2015 16:34הגב לתגובה זואת היללות הרגילות שלכם: שהוא בולשביק, קומוניסט, צפון קוריאה, ושאר הביטויים החלולים שאתם מקריאים מדף המסרים של תשובה/נובל?
- אפשר לסמוך על הקרן להשמדת ישראל שתתגמל אותך על מאמציך (ל"ת)בן חורין 22/07/2015 14:42הגב לתגובה זו
- 1.א 20/07/2015 16:32הגב לתגובה זושל לוויתן. זו חלק מהסיבה שהאירופאים מיהרו לחתום עם האיראנים , הגז האיראני בדרכו לאירופה , ישראל פיספסה חלון הזדמנויות מוזהב בשנתיים האחרונות לזירוז פיתוח של לוויתן בגלל שכולם נרדמו והתעורר לאחר זמן הפציעות.
- מצויין, יהיה יותר גז לשוק המקומי לשנים רבות (ל"ת)משלם מיסים 20/07/2015 16:47הגב לתגובה זו
- בן חורין 22/07/2015 14:44הכל נשאר לרוסיה, והאנשים גוועו ברעב, ומי שצעק שלחו אותו למחנות עבודה וחינוך, וכדי שאנשים לא יברחו מגן העדן הקומוניסטי בו הכל לשוק המקומי, הקימו חומה גדולה בברלין. אם זה גן עדן למה צריך חומה?
- א 20/07/2015 17:19כל זה בגלל שלא השכילו לדחוף את לוויתן קדימה בין 2012 ל-2014.

מלאי הנפט של סין הם "הפיל שבחדר"
הצטברות מהירה של מלאי נפט בארה״ב ובאירופה לצד הערכות כי סין סופגת בשקט עודפים עצומים, מעוררות חשש שהשוק צועד לעבר עודף היצע ממושך, כאשר ברקע אופ״ק בוחרת להגביר את תפוקת הנפט
מחירי הנפט נסוגו בסוף השבוע אל אזור 65 דולר לחבית, על רקע התחזקות ההערכות שעודף היצע משמעותי מתחיל להיווצר בשוק העולמי. מגמות מלאים מעודכנות מצביעות על כך שהעודף כבר כאן: בארצות הברית המאגרים מתקרבים לרמות עונתיות רגילות, באירופה הם כבר חורגים מהנורמה,
וההערכה היא שסין שהיא "הפיל שבחדר" סופגת בשקט את מרבית העודף. על פי הערכות, מאגרי הנפט של סין כבר עולים על אלו של ארה"ב, אף שאינם שקופים לציבור, וצפויים להמשיך ולצמוח בטווח הקרוב.
נורברט ראקר, ראש תחום כלכלה ומחקר הדור הבא, כתב בסקירה של יוליוס בר כי מחירי הנפט ירדו בחמישי לכיוון 65 דולר, אך נותרו בטווח המסחר שנקבע בשבועות האחרונים. הנרטיבים ברובם נותרו ללא שינוי. ביקוש מדשדש במערב כולל סין, יחד עם גידול בייצור מדרום אמריקה, קנדה והמזרח התיכון, מובילים לעודפי היצע. העדכונים האחרונים שפורסמו השבוע הן על ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה והן על ידי רשות המידע לאנרגיה של ארצות הברית מהדהדים את הסיפור הזה ומחזקים את התחזיות שלנו. כ-1.5 מיליון חביות ליום עשויות להיכנס לאחסון במהלך השנה הקרובה.
למעשה, העודף כבר החל להיבנות, כפי שמגמות המלאים האחרונות מצביעות. בחודשים האחרונים, אחסון הנפט בארצות הברית התקרב לנורמה העונתית, ושיעורי המילוי באירופה אף חורגים מעל הנורמה. הפיל שבחדר הוא סין ומלאי הנפט האדירים שלה, שלגביהם אין נתונים ציבוריים אלא רק הערכות פרטיות. סין ככל הנראה מחזיקה כיום מלאי משמעותי יותר מארצות הברית, אך פחות מסך כל מדינות המערב יחד. סביר להניח שסין כבר ספגה ותמשיך לספוג את רוב עודפי ההיצע.
הדבר מעלה שאלות חדשות: האם שוק הנפט יתחיל לשקלל באופן בולט יותר את ההיצעים הפחות גלויים האלה במחירי השוק, והאם עקומת החוזים העתידיים תתהפך בהתאם? האם סין תמשיך לבנות מלאים בקצב גבוה בסביבה שבה הביקוש המקומי לנפט מגיע לשיאו וחלקו עובר להזנות פטרו-כימיות מבוססות גז טבעי?
- אחד הארגונים הכלכליים המשפיעים ביותר יוצא לדרך ומה קרה היום לפני 20 שנה
- ארגון אופ״ק החליט להגביר את ייצור הנפט באוקטובר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מצב הרוח בשוק כבר התקרר באופן ניכר ונראה דובי למדי. הנפט החזיק מעמד היטב מול מגמות אלה, אולי בשל גורמים גיאופוליטיים, אך טיעון הנגד הוא שזה דווקא לא משתקף בפוזיציות החוזים העתידיים. עודפי ההיצע הצפויים יוצרים מתחים שונים, למשל בעסקי נפט הפצלים בארצות הברית. עם כל ההתמקדות בארצות הברית בהשקעות הקשורות למרכזי נתונים, הירידה בהשקעות ההון בתחום הנפט והגז פחות ניכרת אך היא משמעותית מבחינה כלכלית. אנו שומרים על עמדת Neutral ורואים את המחירים נעים לכיוון 60 דולר.

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"
לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם
אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.
המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.
במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל.
ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה.
- גוש הרוב מתחזק בדוראד: לוזון-אלומי משנה את מאזן הכוחות
- הפניקס ולוזון מעמיקים את ההחזקה בדוראד - ואדלטק מאבדת את יכולת הבלימה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.