"אם פייסבוק תחליט לייצר סמארטפון - שהמשקיעים יברחו בצעקות"

תגובת עורך "ביזנס אינסיידר" לפירסום ב"ניו יורק טיימס" כי פייסבוק מגייסת מהנדסים שעבדו באפל על מנת לייצר סמארטפון משלה
יעל גרונטמן | (1)

"אם פייסבוק באמת מתכוונת ברצינות להכנס לתחום החומרה הסלולרית, על המשקיעים לברוח ממנה בצעקות", זוהי התגובה של עורך האתר "ביזנס אינסיידר", הנרי בלודג'ט לפירסום ב"ניו יורק טיימס" כי פייסבוק מגייסת מהנדסים שעבדו באפל על מנת לייצר סמארטפון משלה.

בלודג'ט מספק מספר סיבות לכך שהמשקיעים בפייסבוק צריכים לפחד ממהלך שכזה. לדבריו "צעד שכזה הוא באופן ברור צעד הגנתי ולא התקפתי. על פי דברים שאמר לניו יורק טיימס עובד בפייסבוק "מארק צוקרברג מודאג שאם הוא לא ייצור טלפון סלולרי בעתיד הקרוב, פייסבוק פשוט תהפוך לאפליקציה על הפלטפורמות של יצרניות המובייל האחרות", בתרגום חופשי אומר בלודג'ט כי פייסבוק עושה את הצעד הזה בגלל שהיא חייבת ולא בגלל שהיא רוצה.

לדבריו, תחום החומרה הוא קשה באופן חריג, יש בו מרווחים נמוכים והוא למעשה עסק של סחורות. שתי החברות היחידות שפועלות בתחום החומרה וביצועיהן הם טובים הן אפל וסמסונג, שפועלות בתחום החומרה כבר מספר עשורים. חברות רבות נוספות שפעלו בתחום זה מקרטעות כיום, ביניהן יצרנית הבלקברי ריסרץ' אין מושן ויצרנית הסלולר נוקיה.

השליטה בפלטפורמה המיועדת לסמארטפונים נשלטת על ידי אפל ועל ידי האנדרואיד של גוגל. לאחרונה נכנסה גם אמזון לתחום הפלטפורמות בעוד שמיקרוסופט נואשת ליצור טלפון סלולרי מבוסס ווינדוס. אם פייסבוק באמת מתכוונת לבנות מותג חדש שישמש כפלטפורמה לתחום הסלולרי, היא תתחיל במרחק רב מאחורי החברות המובילות את התחום.

גם עניין הפצת החומרה הוא עניין קריטי וחשוב, וגם שם פייסבוק עומדת בפני תחרות עזה. איך פייסבוק בדיוק מתכוונת לקבל שטח מדף? על ידי הצעה של טלפונים זולים במיוחד? זה לא מה שיחולל את הנס בעבור שולי הרווח שלה. האם פייסבוק מתכוונת להקים רשת של חנויות? גוגל כבר ניסתה את זה וזה לא עבד.

למרות שיתכן שפייסבוק רוצה להיות בעלת פלטפורמה סלולרית משל עצמה, לא נראה שיש צורך ברור לפייסבוק-פון. כבר יש המון טלפונים ואפשר להיכנס מכולם לאפליקציה של פייסבוק. למה מישהו ירצה להקדיש את הטלפון שלו רק לפייסבוק, במיוחד אם הטלפון הזה לא יאפשר גם להפעיל אפליקציות שאפשר להשתמש בהן באמצעות הטלפונים של אפל או הסמארטפונים מבוססי האנדרואיד של גוגל.

בלודג'ט מעריך כי כניסה של פייסבוק באופן מלא לתחום החומרה צפוי לפגוע באופן רדיקאלי בשולי הרווח של הרשת החברתית. אחד מהיתרונות הבולטים של העסקים הנוכחיים של פייסבוק הוא הרווחיות החריגה שלה, וכניסה לתחום החומרה צפוי להוריד באופן משמעותי את הרווחיות שלה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אילן 29/05/2012 18:42
    הגב לתגובה זו
    על איזו רווחיות חריגה מדבר הכותב ?

מפחיד: האינדיקטור שחזה את מפולות 2000 ו-2007, שוב מתריע - צפו בגרף

רמת המינוף של המשקיעים בוול סטריט זינקה לשיא כל הזמנים בחודש פברואר, מה שצריך להדליק נורות אדומות לקראת נפילה אפשרית
ידידיה אפק |
אחד האינדיקטורים המעניינים ביותר מפני מפולת בשוק המניות האמריקני משמיע איתותי אזהרה. אנחנו מדברים על החוב השולי (Margin Debt), סך החוב שלקחו משקיעים על מנת לממן קניית מניות. סכום החוב השולי בשוק המניות בניו יורק עלה לשיא כל הזמנים בחודש פברואר האחרון, ומאז ירד כבר חודשיים ברצף. שלמה גרינברג, פרשן הבית של Bizportal וסוחר ותיק בוול סטריט, מסביר שה-Margin Debt הוא הסכום אותו חייבים משקיעים לברוקרים כשהם רוכשים מניות. השיטה בארה"ב שונה מאוד משוק ההון הישראלי - משקיע שרוצה לקנות מניית XYZ ישלם רק מחצית מהסכום, והברוקר ישלים לו את החצי השני, וכך נוצר המינוף. כאשר הסיכון בשוק עולה, הברוקרים מצמצמים את רמת המינוף שהם נותנים למשקיעים, וכך רמת החוב יורדת. מה זה אומר? בעבר סימנו פיקים כאלה ב'סך החוב השולי' התראה לפני מפולות בשוק המניות, כפי שניתן לראות בגרף הבא: גרסה דומה של הגרף הזה, בטווח ארוך יותר ובמונחים ריאלים (בניכוי אינפלציה), מופיעה כאן. מהנתונים עולה מספר אחד משמעותי - לאחר עלייה של 150% ב-Margin Debt מאז פברואר 2009 לסכום אסטרונומי של 465 מיליארד דולר, יתכן שהמשקיעים מצמצמים את המינוף - בחודשיים האחרונים ירד סך החוב בכ-6%. המידע שמתפרסם באתר NYSE על החוב השולי יוצא באיחור של מספר שבועות, כך ששינוי דרמטי בשיעור החוב לא ניכר באופן מיידי. עם זאת, כמו שציינו הירידה ברמת החוב מתחילה מספר חודשים לפני שמתחילה הירידה הגדולה בשוק המניות - כך קרה בשנת 2000 וב-2007. לפני כל אחת מהירידות האלו נרשם זינוק משמעותי בסך החוב השולי, זינוק דומה לזה שקרה בין אוגוסט 2013 לפברואר 2014, אז טיפס סך החוב ב-21%. האם זה אומר שהנפילה הגדולה עוד מעט כבר כאן? יתכן, אבל כנראה כדאי להמתין לפחות עוד חודש לפני שמקבלים החלטה, רק כדי לוודא שאכן מדובר בשינוי מגמה בשוק.