ההיגיון שבשיגעון: תרחישי אימים עם ביצועים סבירים

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, מתייחס למשברים ההולכים וגוברים בכלכלות העולם אל מול הכותרות המאיימות והביצועים הסבירים בוול סטריט
יניב פגוט | (2)

אם מישהו היה יורד מהשמיים ובוחן את ביצועי מדד ה-S&P500 מתחילת שנת 2012 ומיד אחר כך ניגש לקריאת עיתונים כלכליים המתארים תרחישי אימים אודות עתיד גוש האירו, היחלשות הצמיחה בשווקים המתעוררים ואובדן המומנטום בכלכלת ארה"ב, היה מתקשה להבין כיצד ייתכן שחדשות כלכליות כה רעות וביצועי שוק סבירים הולכים ביחד.

על פניו אכן מדובר בפרדוקס לכל דבר ועניין, אולם בהינתן ריביות השפל בארה"ב, מחירי המניות האטרקטיביים הנשענים על רווחיות צומחת, מצבה החיובי יחסית של כלכלת ארה"ב ביחס לגושי הכלכלה האחרים ובנקים מרכזיים היפר אקטיביים, ניתן להסביר לאורח היקר לא מעט מההיגיון שבשיגעון.

מזה תקופה ארוכה משקיעים מכל העולם נוהרים על בסיס היגיון זה להשקעה בשוק המניות האמריקני, ומשקלן של המניות המובילות בארה"ב בתיקי ההשקעות הגלובליים גדל. במצב הכלכלי הגלובלי שנוצר קיימת רגישות גבוהה בשווקים לזיהוי התדרדרות בביצועי החברות האמריקניות, שמנפקות צמיחה יוצאת דופן מזה 11 רבעונים רצופים ואחראיות לחלק מרכזי מהאודם בלחיי השוורים.

שבוע בלבד לפני תום הרבעון השני של שנת 2012, ניכר מומנטום שלילי מסוים בגזרה הכי שקטה בשנתיים האחרונות - תחזית הצמיחה ברווחיות חברות מדד ה-S&P 500. אומנם לא מדובר על תופעה חריגה בעוצמתה ובהיקפה, אולם נוכח העובדה שהמגזר התאגידי בארה"ב מהווה מזה זמן רב את החוליה החזקה של השווקים הגלובליים, הרי שבהחלט יש מקום לערנות מוגברת, שלא לומר מקום דאגה, שמא המגזר התאגידי בארה"ב יפגע כתוצאה מן המגמות הכלכליות הגלובליות השליליות, ובראשן משבר החובות האירופי וההאטה בקצב הצמיחה הכלכלית בשווקים המתעוררים.

חברות מרכזיות בארה"ב הפחיתו את תחזית הרווח בשבועיים האחרונים בחסות הסערה הגלובלית. בין החברות שהנמיכו ניתן למנות חברות בולטות כמו Proctor & Gamble ,Bed, Bath & Beyond ,Adobe Systems Texas Instruments ועוד. תחזית הצמיחה הרבעונית בהכנסות חברות מדד ה-S&P 500 עומדת על 1.5% אל מול צפי לצמיחה בשיעור של 3.4% בתום הרבעון הראשון של השנה. בהינתן התממשות תחזית הצמיחה במכירות יהיה זה הרבעון ה-11 ברציפות כאמור, בהן יצמחו מכירות החברות במדד ה-S&P 500. כך שלמרות החולשה מדובר במומנטום עסקי יוצא דופן. תחזית הצמיחה ברווח המצרפי של הרבעון השני של שנת 2012 מניחה צמיחה ממוצעת של 3.3% ברווחי החברות הנכללות במדד ה-S&P 500.

יצוין כי בסוף הרבעון הראשון עמדה תחזית הרווח המצרפית של חברות מדד ה-S&P 500 לרבעון השני של שנת 2012 על צמיחה של 6.6%, ואילו מאז ועד היום הונמכו תחזיות הרווח, בהובלת סקטור הפיננסים והאנרגיה. סקטור הפיננסים צפוי להציג ברבעון זה את הצמיחה ברווחיות החזקה ביותר מבין עשרת הסקטורים הנכללים במדד ולצמוח בשיעור ממוצע של כ-54%. נקודה מעניינת נוספת וחשובה בהקשר זה, היא העובדה שללא השיפור ברווחי בנק אוף אמריקה ביחס לרבעון המקביל אשתקד היו רווחי החברות במדד מתכווצים ב-1.4% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

בנק אוף אמריקה הפסיד בתקופה המקבילה אשתקד 0.9 דולר למניה ואילו ברבעון הנוכחי אמור הבנק לרשום רווח של 0.18 דולר למניה. כך שתמונת הצמיחה ברווחיות של החברות במדד קצת יותר אפורה במבט מקרוב. מנגד צפויים סקטור האנרגיה והחומרים להציג דעיכה ברווחיות של 19.5% ו-11.5% בהתאמה. סקטורי האנרגיה והחומרים סובלים מן ההשלכות של ירידה חדה במדד הסחורות בכלל ומחירי האנרגיה בפרט, הדבר בא לידי ביטוי בתחזית הרווח של הסקטורים.

באשר לתחזית הרווח המצרפית של חברות מדד ה-S&P 500 לרבעון השלישי והרביעי של השנה, הרי גם אלו הונמכו כלפי מטה מאז תום הרבעון הראשון ועומדות נכון להיום על 1.4% ו-13.7% בהתאמה, קרי ברבעון הרביעי של השנה רווחיות החברות צפויה לחזור ולצמוח בשיעור דו ספרתי.

מחירי המניות במדד ה-S&P 500 עדיין נוחים ומשקפים מכפיל 12.2 על רווחי 12 החודשים הבאים. מדובר במכפיל נמוך ביחס למכפיל הרווח הממוצע ההיסטורי ונמוך בדגש ביחס לאלטרנטיבה הלא קיימת בשוק החוב, אולם אין להקל ראש במומנטום השלילי שמתחיל להיווצר בתחזיות הפירמות המנמקות את הפחתת התחזיות בחולשה הגלובלית וכן בהאטה בצריכה הפרטית בארה"ב.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ניקו 28/06/2012 10:56
    הגב לתגובה זו
    תודה
  • 1.
    סקירה מעניינת,תודה (ל"ת)
    כותב 28/06/2012 08:55
    הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.