סוני
צילום: טוויטר

התחרות גוברת: נטפליקס, אמזון ואפל מקבלות מתחרה חדשה

מנכ"ל סוני חשף לאחרונה כי החברה מתכוונת לשנות כיוון ולהתמקד ביצירת תוכן מקורי. "זה התחום שאנחנו אוהבים ושבו אנחנו יכולים לתרום הכי הרבה," אמר קניצ'ירו יושידה, מה שמסמן שינוי אסטרטגי משמעותי
אדיר בן עמי | (2)
נושאים בכתבה סוני סטרימינג

בעוד ענקיות הטכנולוגיה נאבקות על נתח שוק בעולם הסטרימינג, סוני בחרה עד כה בגישה שונה. במקום להיכנס לתחרות על מנויים, החברה היפנית אימצה אסטרטגיה ייחודית שהפכה אותה ל"ספקית נשק" בשדה הקרב הדיגיטלי. עסקת הרישוי שנחתמה עם נטפליקס באפריל 2021 היא דוגמה מובהקת לגישה זו, המאפשרת למנויי נטפליקס ליהנות מיצירות כמו "Uncharted" וספיידרמן. עם זאת, נראה שהמצב צפוי להשתנות.

המנכ"ל קניצ'ירו יושידה חשף לאחרונה בראיון ל-Financial Times כי החברה מתכוונת לשנות כיוון ולהתמקד ביצירת תוכן מקורי. "זה התחום שאנחנו אוהבים ושבו אנחנו יכולים לתרום הכי הרבה," אמר יושידה, מה שמסמן שינוי אסטרטגי משמעותי.

השינוי הזה אינו מפתיע לאור הנתונים הכלכליים. בעוד שמניות סוני ביפן עלו ב-2.5% מתחילת השנה, המניו תשלה בארה"ב רשמו עלייה מתונה של 0.8% בלבד, הרחק מאחורי הזינוק של 13% במדד הנאסד"ק 100. נתונים אלו מדגישים את הצורך של סוני לחפש מנועי צמיחה חדשים.

 

שווי של 3.4 טריליון דולר עד 2028

תעשיית הבידור, שצפויה להגיע לשווי של 3.4 טריליון דולר עד 2028 לפי הערכות PwC, מהווה הזדמנות אדירה עבור סוני. החברה כבר השקיעה כ-10 מיליארד דולר בחיזוק מערך התוכן שלה ביחידות הסרטים, משחקי הווידאו והמוסיקה. ההשקעה הזו כבר מניבה פירות, עם הצלחות כמו הקומדיה הרומנטית "Anyone But You", משחק הווידאו "Marvel's Spider-Man 2", ואלבום ביונסה "Cowboy Carter".

אולם, המעבר ליצירת תוכן מקורי מציב את סוני בעימות ישיר עם ענקיות הסטרימינג כמו נטפליקס, אמזון ואפל. חברות אלו כבר משקיעות סכומי עתק ביצירת תוכן מקורי, עם הצלחות מרשימות כמו "משחק הדיונון" של נטפליקס ו"טד לאסו" של אפל TV. האתגר עבור סוני יהיה להתחרות על תשומת הלב של הצופים בשוק רווי ותחרותי זה.

למרות האתגרים, לסוני יש יתרונות משמעותיים. החברה כבר מחזיקה ביחסים טובים עם השחקניות המרכזיות בתעשייה, כפי שציין יושידה. יתרה מזאת, הניסיון העשיר של סוני בתחומי הבידור השונים - מסרטים ועד משחקי וידאו ומוסיקה - מעניק לה יתרון ייחודי ביצירת תוכן מגוון ואיכותי.

בסופו של דבר, המעבר של סוני ליצירת תוכן מקורי מסמן שלב חדש במלחמות הסטרימינג. בעוד שהחברה נמנעה בעבר מלהיכנס ישירות לתחרות, היא עשויה כעת להפוך לשחקנית משמעותית בזירה זו. השאלה המרכזית תהיה האם סוני תצליח לתרגם את הניסיון והמשאבים שלה להצלחה בעולם התוכן המקורי, ובכך לפתוח פרק חדש בהיסטוריה של החברה ושל תעשיית הבידור כולה.

הדוחות לרבעון הראשון

בדוחותיה לרבעון הראשון, הענקית היפנית רשמה עלייה של 10% ברווח התפעולי, שהגיע ל-279.11 מיליארד ין (כ-1.9 מיליארד דולר), תוך כדי גידול של 2% בהכנסות לסך של 3.01 טריליון ין (כ-20.5 מיליארד דולר). תוצאות אלו משקפות את האסטרטגיה המגוונת של סוני, המתבססת על מספר מנועי צמיחה חזקים.

קיראו עוד ב"גלובל"

במרכז ההצלחה של סוני עומדת חטיבת המשחקים, שרשמה עלייה של 12% בהכנסות. למרות ירידה במכירות החומרה של קונסולת ה-PlayStation 5, החברה הצליחה לפצות על כך באמצעות עלייה במכירות תוכנה ושירותי רשת. זוהי עדות לשינוי המתרחש בתעשיית המשחקים, כאשר יותר ויותר צרכנים פונים להורדות דיגיטליות ושירותי מנוי כמו PlayStation Plus.

חטיבת המוסיקה של סוני כיכבה גם היא ברבעון, עם עלייה מרשימה של 23% בהכנסות. ההצלחה הגדולה של אלבום הקאנטרי של ביונסה, "Cowboy Carter", תרמה מאוד לתוצאות. 

עם זאת, סוני עדיין מתמודדת עם אתגרים. הירידה במכירות ה-PlayStation 5 מ-3.3 מיליון יחידות ברבעון המקביל אשתקד ל-2.4 מיליון יחידות ברבעון הנוכחי מצביעה על רוויה אפשרית בשוק הקונסולות. למרות זאת, העלייה בהכנסות ממשחקים ושירותים מראה שסוני מצליחה להתאים את עצמה למציאות החדשה, שבה הערך עובר מחומרה לתוכנה ושירותים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    לרון 05/09/2024 09:21
    הגב לתגובה זו
    אמנם מניית ערך אך לא ניתן להשוותה לשמות שהוזכרו,תחרות?? לגמרי לא!
  • 1.
    לרון 05/09/2024 07:23
    הגב לתגובה זו
    מניית ערך ברורה,פשוט לשבת,לא המלצה,אני בפנים מזה שבועיים,הייתה פעם בשער 8$
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אורקל
צילום: טוויטר
דוחות

אורקל עקפה בשורת הרווח אבל פספסה בהכנסות - המניה נופלת ב-4%

החברה מציגה צמיחה חדה בפעילות הענן, זינוק של מאות אחוזים בהתחייבויות העתידיות ורווחיות משופרת, לצד מעבר לאסטרטגיית "ניטרליות שבבים" ושילוב מעמיק של יכולות AI במוצריה
אדיר בן עמי |

חברת התוכנה אורקל Oracle Corp 0.67%  דיווחה על רווח למניה של 2.26 דולר עם הכנסות של 16.058 מיליארד דולר. בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 1.64 דולר על הכנסות של 16.19 מיליארד דולר. החברה הציגה זינוק חד בהתחייבויות עתידיות ובהכנסות מתחום הענן, לצד שינוי אסטרטגי משמעותי בתפיסת פיתוח החומרה. החברה דיווחה על התחייבויות ביצוע עתידיות (RPO) בהיקף של 523 מיליארד דולר, עלייה שנתית של 438%. מנוע הצמיחה המרכזי נותר הענן, שבו רשמה החברה הכנסות של 8 מיליארד דולר, עלייה שנתית של 34%.


תחום תשתיות הענן (IaaS) המשיך לבלוט במיוחד עם עלייה של 68% ל־4.1 מיליארד דולר, בעוד יישומי הענן (SaaS) צמחו ל־3.9 מיליארד דולר, עלייה של 11%. פתרונות ה־ERP בענן של Oracle Fusion ו־NetSuite, עלו בשיעורים דו־ספרתיים והגיעו יחד להכנסות של יותר מ־2 מיליארד דולר. מנגד, תחום התוכנה המסורתית ירד ב־3% ל־5.9 מיליארד דולר.


אורקל הציגה שיפור חד ברווחיות: הרווח הנקי על בסיס GAAP עמד על 6.1 מיליארד דולר, בעוד הרווח המתואם עלה ל־6.6 מיליארד דולר, קפיצה של 57% משנה קודמת. הרווח למניה זינק ב־91% ל־2.10 דולרים. חלק מהעלייה קשור לרווח חד-פעמי של 2.7 מיליארד דולר ממכירת החזקות אורקל ב־Ampere, חברת השבבים שהקימה. לארי אליסון, היו״ר וה־CTO של החברה, הסביר את ההחלטה למכור את Ampere כחלק מעבר לאסטרטגיית "ניטרליות שבבים": לדבריו, אורקל כבר אינה רואה צורך להמשיך ולעצב או לייצר שבבים בעצמה, והיא מבקשת להיות מסוגלת להשתמש בכל מעבד שיבחרו לקוחותיה, בין אם של אנבידיה ובין אם של יצרנים אחרים, על רקע השינויים המהירים בתחום הבינה המלאכותית.


מנכ״ל אורקל, קליי מַגוֹירק, ציין כי החברה מפעילה כיום למעלה מ־211 אזורי ענן פעילים ומתוכננים, יותר מכל מתחרה, וכי היא כבר בונה 72 מרכזי מולטיקלאוד שיוטמעו בתוך העננים של אמזון, גוגל ומיקרוסופט. לדבריו, אסטרטגיית הענן הניטרלי משתלמת: פעילות מסדי הנתונים הרב־עננית של החברה צמחה ב־817% ברבעון השני והפכה למנוע הצמיחה המהיר ביותר שלה.


המנכ״ל הנוסף, מייק סיציליה, הדגיש את הפוטנציאל של שילוב AI בכל שכבות תוכנות החברה, ממערכות הדאטה סנטר, דרך מסדי הנתונים האוטונומיים ועד יישומי הארגון. לדבריו, AI מאפשר אוטומציה של תהליכים שבעבר לא ניתן היה לעשות, כולל ניהול סיכוני אשראי, תמיכה ברופאים ובמערכות בריאות, ותהליכי החזרי תשלום. הוא הוסיף כי כל חמשת מודלי ה־AI המובילים כיום רצים בענן של אורקל, מה שמעניק לה יתרון תחרותי על פני ספקי יישומים אחרים.


אורקל נסחרת כעת לפי שווי של 636.5 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה עלתה ב-34% מתחילת השנה וב-25% ב-12 החודשים האחרונים.