התחרות גוברת: נטפליקס, אמזון ואפל מקבלות מתחרה חדשה

מנכ"ל סוני חשף לאחרונה כי החברה מתכוונת לשנות כיוון ולהתמקד ביצירת תוכן מקורי. "זה התחום שאנחנו אוהבים ושבו אנחנו יכולים לתרום הכי הרבה," אמר קניצ'ירו יושידה, מה שמסמן שינוי אסטרטגי משמעותי
אדיר בן עמי | (2)
נושאים בכתבה סוני סטרימינג

בעוד ענקיות הטכנולוגיה נאבקות על נתח שוק בעולם הסטרימינג, סוני בחרה עד כה בגישה שונה. במקום להיכנס לתחרות על מנויים, החברה היפנית אימצה אסטרטגיה ייחודית שהפכה אותה ל"ספקית נשק" בשדה הקרב הדיגיטלי. עסקת הרישוי שנחתמה עם נטפליקס באפריל 2021 היא דוגמה מובהקת לגישה זו, המאפשרת למנויי נטפליקס ליהנות מיצירות כמו "Uncharted" וספיידרמן. עם זאת, נראה שהמצב צפוי להשתנות.

המנכ"ל קניצ'ירו יושידה חשף לאחרונה בראיון ל-Financial Times כי החברה מתכוונת לשנות כיוון ולהתמקד ביצירת תוכן מקורי. "זה התחום שאנחנו אוהבים ושבו אנחנו יכולים לתרום הכי הרבה," אמר יושידה, מה שמסמן שינוי אסטרטגי משמעותי.

השינוי הזה אינו מפתיע לאור הנתונים הכלכליים. בעוד שמניות סוני ביפן עלו ב-2.5% מתחילת השנה, המניו תשלה בארה"ב רשמו עלייה מתונה של 0.8% בלבד, הרחק מאחורי הזינוק של 13% במדד הנאסד"ק 100. נתונים אלו מדגישים את הצורך של סוני לחפש מנועי צמיחה חדשים.

 

שווי של 3.4 טריליון דולר עד 2028

תעשיית הבידור, שצפויה להגיע לשווי של 3.4 טריליון דולר עד 2028 לפי הערכות PwC, מהווה הזדמנות אדירה עבור סוני. החברה כבר השקיעה כ-10 מיליארד דולר בחיזוק מערך התוכן שלה ביחידות הסרטים, משחקי הווידאו והמוסיקה. ההשקעה הזו כבר מניבה פירות, עם הצלחות כמו הקומדיה הרומנטית "Anyone But You", משחק הווידאו "Marvel's Spider-Man 2", ואלבום ביונסה "Cowboy Carter".

אולם, המעבר ליצירת תוכן מקורי מציב את סוני בעימות ישיר עם ענקיות הסטרימינג כמו נטפליקס, אמזון ואפל. חברות אלו כבר משקיעות סכומי עתק ביצירת תוכן מקורי, עם הצלחות מרשימות כמו "משחק הדיונון" של נטפליקס ו"טד לאסו" של אפל TV. האתגר עבור סוני יהיה להתחרות על תשומת הלב של הצופים בשוק רווי ותחרותי זה.

למרות האתגרים, לסוני יש יתרונות משמעותיים. החברה כבר מחזיקה ביחסים טובים עם השחקניות המרכזיות בתעשייה, כפי שציין יושידה. יתרה מזאת, הניסיון העשיר של סוני בתחומי הבידור השונים - מסרטים ועד משחקי וידאו ומוסיקה - מעניק לה יתרון ייחודי ביצירת תוכן מגוון ואיכותי.

בסופו של דבר, המעבר של סוני ליצירת תוכן מקורי מסמן שלב חדש במלחמות הסטרימינג. בעוד שהחברה נמנעה בעבר מלהיכנס ישירות לתחרות, היא עשויה כעת להפוך לשחקנית משמעותית בזירה זו. השאלה המרכזית תהיה האם סוני תצליח לתרגם את הניסיון והמשאבים שלה להצלחה בעולם התוכן המקורי, ובכך לפתוח פרק חדש בהיסטוריה של החברה ושל תעשיית הבידור כולה.

הדוחות לרבעון הראשון

בדוחותיה לרבעון הראשון, הענקית היפנית רשמה עלייה של 10% ברווח התפעולי, שהגיע ל-279.11 מיליארד ין (כ-1.9 מיליארד דולר), תוך כדי גידול של 2% בהכנסות לסך של 3.01 טריליון ין (כ-20.5 מיליארד דולר). תוצאות אלו משקפות את האסטרטגיה המגוונת של סוני, המתבססת על מספר מנועי צמיחה חזקים.

קיראו עוד ב"גלובל"

במרכז ההצלחה של סוני עומדת חטיבת המשחקים, שרשמה עלייה של 12% בהכנסות. למרות ירידה במכירות החומרה של קונסולת ה-PlayStation 5, החברה הצליחה לפצות על כך באמצעות עלייה במכירות תוכנה ושירותי רשת. זוהי עדות לשינוי המתרחש בתעשיית המשחקים, כאשר יותר ויותר צרכנים פונים להורדות דיגיטליות ושירותי מנוי כמו PlayStation Plus.

חטיבת המוסיקה של סוני כיכבה גם היא ברבעון, עם עלייה מרשימה של 23% בהכנסות. ההצלחה הגדולה של אלבום הקאנטרי של ביונסה, "Cowboy Carter", תרמה מאוד לתוצאות. 

עם זאת, סוני עדיין מתמודדת עם אתגרים. הירידה במכירות ה-PlayStation 5 מ-3.3 מיליון יחידות ברבעון המקביל אשתקד ל-2.4 מיליון יחידות ברבעון הנוכחי מצביעה על רוויה אפשרית בשוק הקונסולות. למרות זאת, העלייה בהכנסות ממשחקים ושירותים מראה שסוני מצליחה להתאים את עצמה למציאות החדשה, שבה הערך עובר מחומרה לתוכנה ושירותים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    לרון 05/09/2024 09:21
    הגב לתגובה זו
    אמנם מניית ערך אך לא ניתן להשוותה לשמות שהוזכרו,תחרות?? לגמרי לא!
  • 1.
    לרון 05/09/2024 07:23
    הגב לתגובה זו
    מניית ערך ברורה,פשוט לשבת,לא המלצה,אני בפנים מזה שבועיים,הייתה פעם בשער 8$
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

לארי אליסון (גרוק)לארי אליסון (גרוק)

הילד היתום והעני שהפך לאיש העשיר בעולם - סיפור חייו של לארי אליסון

התחנות בדרך, הכישלונות, התובנות - "יש לי את כל החסרונות הדרושים להצלחה; הרגשתי שאני צריך להוכיח את עצמי כל יום. זה יצר בי רעב שלא נרגע לעולם"; החבר סטיב ג'ובס, המנכ"לית צפרא כץ והדרך ל-400 מיליארד דולר

מנדי הניג |

זה היום של לארי אליסון. הוא הרוויח היום 100 מיליארד דולר במקביל לנסיקה המדהימה במניית אורקל והפך לאיש העשיר בעולם. ההתחלה היתה קשה מאוד. הסיפור שלו השראה לאנשים שמתחילים מלמטה. השראה ליזמים. הרעב שלו להצלחה מעורר קנאה, היכולות שלו פנומנליות. הביצועים שלו מרשימים ומוכיחים שהכישלונות הם השיעורים הטובים ביותר להצלחה. קבלו את הדרך של אליסון מילד יתום ועני לאיש העשיר בעולם.   

לארי ג'וזף אליסון נולד ב-17 באוגוסט 1944 בברונקס, ניו יורק, לעולם שלא רצה אותו. אמו, ססיל, הייתה נערה בת 19 שלא יכלה לגדל אותו. אביו הביולוגי היה טייס קרב של חיל האוויר האמריקני, אך נעלם עוד לפני הלידה. כבר ברגעיו הראשונים היה לארי ילד "דחוי".

בגיל תשעה חודשים בלבד חלה בדלקת ריאות קשה. אמו הצעירה, נואשת וחסרת תמיכה, החליטה למסור אותו לאחותה לואיז ולבעלה לואיס אליסון - זוג יהודים משיקגו. הם אימצו אותו כאילו היה בנם. אבל תחושת היתמות ליוותה אותו לאורך ילדותו והעצימה כשאימו החורגת נפטרה.  

 שיקגו של שנות ה-40-50 הייתה אז עיר תעשייתית קשה, כשהשכונות היו מחולקות אתנית - איטלקים, אירים, יהודים. משפחת אליסון חיה בדרום העיר, בסביבה יהודית מסורתית. מצד אחד, ערכים של חריצות והשכלה; מצד שני, קשיחות.

לארי גדל בידיעה עמומה שהוא לא בדיוק "שייך". אביו המאמץ, לואיס, היה מהנדס חשמל מתוסכל שלא הצליח להגשים את חלומותיו. הוא דרש מצוינות אך לא האמין בבנו המאומץ. "אתה הטעות הגדולה של חיינו", נהג לומר. שנים מאוחר יותר סיפר לארי: "כשהאדם שאמור להאמין בך הכי הרבה אומר לך שאתה טעות - אתה מפתח עקשנות להוכיח לו שהוא טועה".