ירידות ירידה
צילום: Image by wirestock on Freepik

תחזית מאכזבת לפריון; המניה נופלת

חששנו מחולשה, אבל היא הגיעה אפילו מוקדם מהצפוי,  סימני האזהרה בפריון - מימושים של המנכ"ל לשעבר ורכישה תמוהה
רוי שיינמן | (5)

חברת פריון פרסמה תוצאות טובות לרבעון האחרון ולשנת 2023 כולה, אבל תחזית מאכזבת לשנת 2024. השוק אולי ציפה לנתונים פושרים בהינתן שמחיר המניה שיקף תמחור של 10 על רווחי השנה הבאה, אבל נראה שזה גרוע מציפיות השוק - המניה נופלת בטרום ב-8%.

על פי התחזית המעודכנת ההכנסות יסתכמו ב-860-880 מיליון דולר וה-EBITDA ב-178-182 מיליון דולר. נקודת האמצע - 880 מיליון דולר ו-EBITDA של 180 מיליון דולר היא מתחת לתחזיות הקונסנזוס לכ-888 מיליון דולר ו-EBITDA של 188-190 מיליון דולר.

"הציפיות שלנו לשנת 2024 משקפות גידול בהשקעות בטכנולוגיה", אמר טל יעקובסון, מנכ"ל פריון, "וגם בחדשנות על מנת להרחיב את היצע הפתרונות הרב-ערוציים שלנו, אשר יחד עם רכישת Hivestack, יסייעו לפריון להמשיך ולספק צמיחה חזקה בשיעור דו-ספרת של ההכנסות וה-EBITDA המתואם בשנים הבאות", אמר טל יעקובסון, מנכ"ל פריון.

הצמיחה בהכנסות צפויה להיות 17%, אבל כשבוחנים את המספרים לפי נתוני פרופורמה מקבלים צמיחה של 10% בלבד. (הפרופורמה משווה "תפוזים לתפוזים"  - כוללת את הכנסות הנרכשת גם בשנה קודמת).

 

רבעון רביעי טוב, אבל סימני אזהרה להמשך

"התוצאות לרבעון הרביעי ולשנה כולה הראו צמיחה משמעותית בפעילויות החיפוש, הפרסום בטלוויזיות החכמות והמדיה הקמעונאית, והן מוכיחות שוב את היתרונות של אסטרטגיית גיוון המוצרים וההתמקדות העקבית שלנו בטכנולוגיה ובחדשנות״, המשיך יעקובסון, ״בשנת 2023 השגנו את שיעור ה- EBITDA המתואם מהתרומה להכנסות בניכוי עלויות מדיה (adjusted EBITDA to Contribution ex-TAC margin) מהגבוהים בתעשייה, המספק לנו בסיס איתן לשנת 2024".

אלא שהמספרים מראים נסיגה. הבוקר התפרסם בביזפורטל טור על סימני אזהרה בפריון - רכישה מוזרה, בעלי עניין מוכרים; מניה בירידה למרות מחיר זול. החולשה בתוצאות הגיעה מוקדם מהצפוי.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    זקן לבן 08/02/2024 00:30
    הגב לתגובה זו
    אני בפנים. רווחיות כזו בתקופה הזו...מעניין מה היא תעשה בתקופה רגועה
  • 3.
    שלמה 07/02/2024 23:01
    הגב לתגובה זו
    בהצלחה למחזיקים. אני בפנים
  • 2.
    עבד 07/02/2024 15:44
    הגב לתגובה זו
    מכפיל 10 לחברת הייטק זה כסף על הרצפה
  • לא לחברת אדטק שתלויה כמעט לחלוטין בהסכם אחד (ל"ת)
    גיא 07/02/2024 18:12
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יש הגזמה גדולה בנסיון להבהיל .מחר תעלה חצי ממה שתרד (ל"ת)
    שלמה 07/02/2024 14:21
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.