סימני אזהרה בפריון - רכישה מוזרה, בעלי עניין מוכרים; מניה בירידה למרות מחיר זול
הדוחות הכספיים לצד תחזיות הם הגורמים המשפיעים ביותר על שווי החברות לאורך זמן, אבל בטווח הקצר זה גם אופנות, הייפיים, מגמות ופרמטרים נוספים. פריון לפני 5-6 שנים היתה מניה בשער נמוך מ-1 דולר שחייב אותה לעשות ספליט הפוך (של 1 ל-3) כדי שמחירה יעלה למעל 1 דולר וכך היא תימנע ממחיקה. השווי היה עשרות מיליוני דולרים, אבל כשפתחו את הדוחות הכספיים ובדקו את המצב התפעולי הוא היה מצויין. זו היתה חברה במכפיל רווח מייצג של 5-6. אז למה המניה היתה תקועה? כי היא לא צמחה, וכי האדטק לא היה באופנה. פריון היא על התפר בין שני תחומים - טכנולוגיה ופרסום כשהמוצרים שלה מספקים יכולת לייצר הכנסות גבוהות יותר לבעלי האתרים. מוניטיזציה נכונה יותר, כסך גדול יותר. זה שוק גדול וצפוף של מערכות ופלטפורמות אוטומטיות עם מתווכים ועמלות. כל אחד בשרשרת גוזר את העמלה שלו. כשהמנה גדולה יש אוכל לכולם, אבל כאשר השוק חלש, מתחילים ליפול חברות. "מה זה הדבר הזה, האם זה צומח, האם זה בכלל טכנולוגי או רק תיווך?" אלו היו השאלות שהיו כלפי החברה. חוסר האמון התבטא בתמחור זול במיוחד במשך שנה-שנתיים. בסוף זה תמיד אנשים, הגיע דורון גרסטל לנהל את החברה, שידר לוול סטריט צמיחה, גם דרך רכישות, הצליח להוכיח שיש כאן טכנולוגיה, שיש כאן עסק אמיתי גדל, צומח. המניה זינקה עד ל-42 דולר במקביל להנפקות גדולות כשכעת היא 29.8 דולר, שווי של כ-1.35 מיליארד דולר. משנואת המשקיעים הפכה פריון לאחת מאהובות המשקיעים - זה בעיקר כי התחום חזר לאופנה. המחיר הנוכחי של פריון בבורסה נראה זול. מכפיל רווח של 10 לשנה הבאה הוא נמוך מאוד, ממש ברצפה כשמדובר על חברות טכנולוגיות צומחות. מעבר לכך, אנחנו בתקופה טובה, ושוק הפרסום צפוי לעלות השנה גם בשל הבחירות בארה"ב. פריון נמצאת במקום טוב בשוק הזה, בינג של מיקרוסופט היא לקוח גדול (לטוב ולרע), אבל יש כמה סימני אזהרה בפריון שכדאי לשים לב אליהם.
גרסטל השביח ועזב
ראשית, החלפת מנכ"ל זה אירוע גדול בחברות כאלו. גרסטל ידע לקחת את פריון למקומות גבוהים. הוא עזב באוגוסט. טל יעקובסון שהצטרף לפריון בשנת 2018 מונה למנכ"ל החדש. למה עזב גרסטל? תמיד יש שאלות סביב עזיבת מנכ"ל, תמיד יגידו לכם "תחושת מיצוי", "עובר לשלב הבא", ועוד ועוד. אבל, תמיד עולה השאלה האם המנכ"ל רואה משהו שאחרים לא רואים. זה לא מנכ"ל שזו החברה שלו, זה מנכ"ל שבא להרוויח שכר ואופציות, ואם הוא חושב שהולך להיות פושר או חלילה רע, למה הוא צריך להישאר? זה כשלעצמו לא בהכרח אירוע שלילי, אבל זה אירוע מחשיד. המניה אומנם ירדה כשנודע על עזיבתו של גרסטל, אבל מנכ"לים מתחלפים, עוזבים, מועזבים באופן שוטף. גם מנכ"לים מצליחים שהובילו את החברה. אבל כשזה מתחבר למימושים של גרסטל זה נהיה דרמטי יותר. למה הוא מכר את רוב מניותיו. גרסטל קיבל בפריון ב-6 השנים שהיה שם חבילה שמוערכת ב-50 מיליון דולר, הרוב במניות. אם הוא מאמין בחברה, אז למה לממש? שאלנו לפני כחצי שנה אם המשקיעים צריכים לממש מניות פריון בעקבות המימוש של גרסטל ונוספים? מסתבר שכן - מאז המניה ירדה ב-20% למרות הזינוקים בוול סטריט:
גם בעלי מניות אחרים מוכרים. בעלי מניות שקיבלו את המניות שלהם במסגרת עסקת רכישה - פריון רוכשת חברות גם דרך מניות שמונפקות ומועברות לבעלי מניות הנרכשת. גם אלו וגם בכירים אחרים מכרו מניות בחודשים האחרונים.
רכישה מוזרה
בדצמבר רכשה פריון את הייבסטאק ב-100 מיליון דולר במזומן. לא ברור כמה הרכישה סינרגטית לפעילות הבסיס שלה. פריון מספקת טכנולוגיה לתחום הפרסום בחיפוש באינטרנט לרבות בווידאו. הייבסטאק פועלת בתחום הפרסום הדיגיטלי מחוץ לבית.
כשחברות רוכשות רק כדי לרכוש זה מסוכן. זה מעיד פעמים רבות על כך שהן מחויבות לרכוש כדי לעמוד ביעדים. זה מעיד על כך שוול סטריט מנהלת אותן ולא הן עצמן. זה חשוב שוול סטריט תשפיע על ההנהלה, ושתהיה להנהלה מודעות למה שהמשקיעים מצפים, אבל צריך להיות גבול. המשקיעים הם לא המנהלים, מה שטוב למשקיעים לא בהכרח טוב לחברה וההיפך.
הנתונים של הרכישה הזו נראים טובים מאוד. המספרים נהדרים - הכנסות של לפחות 300 מיליון דולר ב-3 השנים הבאות, זו בעצם רכישה שמספקת חלק משמעותי מהצמיחה הצפויה של פריון. זו רכישה של חברה מפסידה רגע לפני שהיא עוברת לרווח משמעותי. הנה הנתונים שהנהלת פריון הציגה עם הרכישה:

תחזית EBITDA של 56 מיליון דולר בשלוש שנים כאשר ב-2023 היא עדיין מפסידה, זה יכול להיראות יומרני.
מנכ"ל פריון, טל יעקובסון הצדיק את הרכישה, דיבר על התרחבות, על דומיננטיות ורצון לגדול לממשקים נוספים בעולמות הפרסום. אבל החשש הגדול שנעשות כאן רכישות כדי להביא "בכוח" צמיחה.
המחיר בשוק מבטא את החשש. למרות מכפיל רווח עתידי נמוך, למרות שלחברה יש קופת מזומנים שמנה - כ-400 מיליון דולר, המניה יורדת בחודשים האחרונים. יכול להיות שזה עיוות שוק שמחכה לפריצה. זה בהחלט קורה, אבל מאוד יכול להיות שהשוק לא משקר ומגלם את סימני אזהרה האלו ואומר - הצרות בדרך.
בהמשך היום פריון תפרסם דוחות כספיים. בדרך כלל היא מזנקת אחרי דוחות ואחר כך חוזרת לרדת. אולי הדוחות היום ירגיעו את המשקיעים, אבל סימני האזהרה האלו לא הולכים להיעלם כל כך מהר.
- 11.צדקת. (ל"ת)יונגרמן 08/04/2024 14:50הגב לתגובה זו
- 10.ניתוח מצויין, אבישי בלי מתחרים (ל"ת)אמיר 07/02/2024 16:31הגב לתגובה זו
- 9.הזדמנות לקנות היום בירידה 10% מחר תעלה 5% (ל"ת)שלמה 07/02/2024 14:18הגב לתגובה זו
- 8.צדקת אבישי (ל"ת)דניאל 07/02/2024 14:10הגב לתגובה זו
- 7.צחי 07/02/2024 13:29הגב לתגובה זועם המניה הזאת רק יורדת ויורדת
- 6.אמיר 07/02/2024 12:13הגב לתגובה זואפילו שאני מושקע. חושב שהחברה תצמח. ויש לה כסף. אפילו שצוקרברג מכר מניות לפני זינוק של 20 אחוז לפחות. מעניין היום לראות מי צודק
- 5.אדטק 07/02/2024 11:40הגב לתגובה זובסוף רוב ההכנסה שלהם מגיעה מלקוח בודד - בינג - אם מיקרוסופט יחליטו לא לחדש את החוזה למשל זו חברה שששוה חצי במקרה הטוב. לכן למרות שזו חברה רווחית מאוד שמציגה גיגול בהכנסות יש בה סיכון מובנה גדול מאוד. שלא לדבר על כמות ההונאות בתחום האדטק ברמת הפעילות, אי אפשר באמת לדעת האם יש יוזרים אמיתיים.
- 4.כתבה מוזמנת של אנשים שרוצים לקנות בזול את המניה (ל"ת)משה 07/02/2024 10:58הגב לתגובה זו
- 3.רוני 07/02/2024 10:15הגב לתגובה זוהרכבת עדיין בתחנה יש מקום לכולם
- 2.אנונימי 07/02/2024 10:08הגב לתגובה זוהם רק מחכים שתמכרו בזול...אני לא מוכר ואף אחפש נק טובה להוסיף לפוזיציה שלי...אני משקיע לטווח ארוך ולכן אוכל כל נסיון ניעור.
- 1.ואז ישאלו איך לא ראינו את כל הדגלים האדומים?! רשות 07/02/2024 10:03הגב לתגובה זוואז ישאלו איך לא ראינו את כל הדגלים האדומים?! רשות ניע היא כמו בת יענה

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
