שלמה גרינברג
צילום: משה בנימין
הטור של גרינברג

ענקית הממתקים עוברת שנה חמוצה, אבל זה כנראה זמני

יצרנית הממתקים הרשי סובלת בחודשים האחרונים מחולשה ביחס למדד ה-S&P על רקע עלייה חריגה במחירי הקקאו והעובדה שלא מסרה תחזית ל-2024. אבל מאז מחירי הקקאו התייצבו, מסתמן שהאינפלציה יורדת ללא מיתון, ומחקרים רבים מראים ששוקולד יפה לבריאות, כך שהרשי עשויה להיות הזדמנות
נושאים בכתבה ממתקים שוקולד

כעת הולכת ומתחזקת דעת הקונצנזוס, גם של אנליסטים וגם של כלכלנים בארה"ב, שהאינפלציה כמעט על היעד של 2% שרוצה הפד, שהריבית צפויה לרדת ב-2024, וכלכלנים רבים אומרים שארה"ב השיגה את "הנחיתה הרכה" המיוחלת בגלל שוק עבודה חזק והשקעות בתעשייה עולות. גם צמיחת התמ"ג עלתה על הציפיות אך צפויה להאט בשנה הבאה.

שאנון גריין, סגנית נשיא וכלכלנית בבנק וולס פארגו, אמרה ל-Business Insider שהבנק מצפה לירידה קלה בכלכלה ב-2024, "אבל שום דבר לא כואב מדי, ואם תבדקו מה היא ואחרים אמרו עד לאחרונה תבינו שקונספציה יש גם שם. תקראו את הכתבה, פשוט לא ייאמן. שכחו רק להזכיר שהצרכן האמריקאי ממשיך לקנות במרץ ובין יום ההודיה לחג המולד נרכשו מוצרים בעלייה של 3.1%. מילא זה, אבל מסתבר "במפתיע" שקרנות המזומנים יושבות כרגע על 6 טריליון דולר במזומן (5.88 מיליארד ליתר דיוק בסוף נובמבר בהשוואה ל-4.73 מיליארד בכל השנה שעברה), ואם הפדרל ריזרב יתחיל להפחית את הריבית בשנה הבאה תרד גם הריבית חסרת הסיכון בקרנות הכספים והכסף הזה יזרום לאג"ח ולמניות. המניות הן המשחק היחיד בעיר, זוכרים? יחד עם זאת, לא לרדוף, תיקונים לא יחסרו.   

 

שוק הממתקים ימשיך לצמוח

תעשיית הממתקים מייצגת קבוצה של חברות ברחבי העולם שמייצרות סוגים שונים של שוקולד, מסטיקים וסוכריות וכן מוצרים נוספים העשויים מקקאו. שוק הממתקים העולמי נאמד ב-240 מיליארד דולר בשנת 2022 וצפוי להגיע ל-419.76 מיליארד דולר עד 2032, לצמוח בקצב צמיחה שנתי מורכב (CAGR) של 5.8% מ-2023 עד 2032.

צילום: iStock

למרות שכמה חברות מזון וצריכה ענקיות, מהסוג של נסטלה, נמצאות בתעשייה הזו, החברה הגדולה והמובילה בתעשייה היא Mars Wrigley INC, חברה משפחתית פרטית אמריקאית, שנוסדה ב-1911 במדינת וושינגטון ושבבעלותה ממתקי מותג כמו שני הממתקים המובילים בעולם M&Ms ו-Snickers לצד Milky Way, 3 Musketeers, Twix, Mars bars, Bounty, שני מותגי המסטיק המובילים בעולם, Orbit ו- Wrigley  ועוד 6 מתוך 10 הממתקים המובילים בעולם הם מתוצרת החברה. מארס, אגב, מובילה גלובלית גם בשירותים וטרינריים.

החברה פועלת בישראל ושותפה בפיתוח טכנולוגיות מזון עם חברת ההון סיכון Jerusalem Venture Partners, שהקים הח"כ לשעבר ממפלגת העבודה, אראל מרגלית. השותפות, שנחשפה במאי 2019, עוררה זעם בקרב צרכנים בעולם שמתנגדים ל"כיבוש".

 

אירופה מובילה בצריכת ממתקים כאשר אסיה וצפון אמריקה מאחוריה. ממתקים מבוססי שוקולד מייצרים את ההכנסה הגבוהה ביותר בתחום למרות שמבחינת הצריכה ממתקי שוקולד נמצאים במקום השני אחרי ביסקוויטים וקרקרים.

אנליסטים מאמינים שממתקי השוקולד והסוכר יהיו מנופי הצמיחה בעשור הבא. מכירות ממתקי שוקולד נטו שב-2021 הגיעו ל-42.3 מיליארד דולר וב-2022 ל-46.6 מיליארד, חזויים להגיע ל-68 מיליארד ב-2030 כאשר שתי המובילות הן מארס והרשי.

קיראו עוד ב"גלובל"

תעשיית הממתקים כוללת מזונות מתוקים על בסיס סוכר שנאכלים, בדרך כלל, כמזון חטיפים. זה כולל סוכריות סוכר, שוקולדים, פירות ואגוזים מסוכרים, מסטיק וגלידות.

לבסוף, "האויב" הגדול של התעשייה הוא החשש מהשמנה כי רוב האנשים שמנסים דיאטה חושבים שצריך להפסיק את כל הפינוקים המתוקים. אבל מחקרים הוכיחו שהפסקה טוטאלית של ממתקים אינה מובילה לירידה בת קיימא במשקל. אפשר לאכול שוקולד במהלך דיאטה ועדיין לרדת במשקל. למעשה, תופתעו לגלות ששוקולד וירידה במשקל יכולים ללכת יד ביד מכיוון ששוקולד מכיל חומרים מזינים כמו נוגדי חמצון וסיבים . שוקולד יכול גם לרסן את התשוקה לצורות אחרות של סוכר שעלולות להזיק יותר.

בשורה התחתונה, כך מסתבר מהמחקרים, הצד החיובי לתעשייה חזק בהרבה מהחששות ומתבסס על שתי עובדות. הראשונה, שלאורך ההיסטוריה הביקוש לממתקים, במיוחד השוקולד, גדל ולא תמצאו תחזית אחת שצופה ירידה בביקוש. תמונה מפורטת על תעשיית הממתקים תוכלו לקבל ב-https://www.precedenceresearch.com/confectionery-market.

 

החששות מאינפלציה הפילו את הרשי

ענקית הממתקים The Hershey Company (סימול:HSY) מסיימת את השנה בנימה חמוצה לאחר שהמניות הגיעו, לפני כשבועיים, למחיר של 179 דולר, שפל חדש של שנתיים וירידה של 35% משיא כל הזמנים, 276.9 דולר, אליו הגיעה המניה בתחילת מאי השנה שמאז עלה מדד ה-500P&S ב-15%. זה דבר מאוד לא אופייני למניה שמאז תחילת השנה עלתה פי 3 יותר מהמדד.

הרשי. צילום: Pexels

הרשי. צילום: Pexels

ההסבר שנותנים האנליסטים לכך הוא "החששות מפני אינפלציה של סחורות, כוח תמחור, ירידה בנפח ותחרות עזה שממשיכים לגדול, עובדה, הרשי לא העלתה התחזיות ל-2024". חמישה אנליסטים שרעננו הערכות על החברה מאז תחילת החודש הורידו את ההמלצה ל-HOLD, האחרון שבהם, קן גולדמן מ-,JP Morgan סיכם זאת כך, "הטון שנשמע מהחברה (לגבי 2024) לא היה משכנע", וזה לאחר ולמרות שגם ברבעון האחרון הכתה החברה את הקונצנזוס. ננסה להבין את הסיבות לירידה בהמשך אבל נתחיל בתיאור החברה.

 

הרשי נוסדה ב-1884 ע"י מילטון הרשי שב-1990 הוציא לשוק את חטיף השוקולד Hershey's Milk Chocolate Bar (ה-Hershey Bar) שהצליח בצורה בלתי רגילה (עד היום למעשה) ושימש כבסיס להקמת החברה.

הרשי היא היצרנית הגדולה ביותר של שוקולד איכותי בצפון אמריקה, יצרנית חטיפים מובילה בארצות הברית ומובילה עולמית בממתקים שוקולדיים ולא שוקולדיים. החברה משווקת, מוכרת ומפיצים את המוצרים שלה תחת יותר מ-100 שמות מותגים ב-80 מדינות ברחבי העולם. הרשי צומחת גם אורגנית וגם באמצעות רכישות. הרכישה האחרונה, בסוף 2021, הייתה של החברה הפרטית Pretzels Inc שנחשבת כמובילה בתעשיית הפְּרֶצְל והבייגל.

הרשי החליטה להיכנס לתעשיית הבייגלה על מנת להרחיב את תיק החטיפים שלה ו-Pretzels תכניס את הרשי לתעשייה כאשר הרשי תספק את התמיכה ביכולות הייצור, בשיווק המותג ובחדשנות העתידית של בייגלה. בנוסף, הרשי השלימה, בדצמבר 2021, את הרכישה של Dot's Pretzels, LLC שמייצרת ומוכרת בייגלה ומוצרי חטיפים אחרים לקמעונאים שמפיצים בארצות הברית. Dot's הוא המותג הצומח ביותר בתעשיית הבייגלה. בתחילת 2021 רכשה החברה את Lotte Shanghai Foods Co הסינית שמייצרת ומפיצה מוצרי מזון ארוזים, מאפים, ממתקים, מזון לילדים, משקאות, ביסקוויטים, מזון תופח ועוד, שאותם היא מוכרת בסין. רכישה זו היא חלק מתוכנית ההתפשטות הגלובלית.

 

עקב האכילס - מחירי חומרי הגלם

מחירי חומרי הגלם הם עקב האכילס של החברה, ומאז הקורונה מחירי הקקאו והסוכר, שני המרכיבים העיקריים של עלויות החברה, נעים בפראות בעיקר מעלה. הקקאו הוא החשוב. החברה רוכשת את הקקאו בעיקר במערב אפריקה (שם מיוצרים 70% מהיצע הקקאו בעולם). מה שמשפיע על המחיר זה האקלים, מחלות ובמקרים רבים אי שקט פוליטי במדינות הייצור.

קקאו. צילום: Pexels, Delphine Hourlay קקאו. צילום: Pexels, Delphine Hourlay

החברה משתמשת, לצד הקקאו, בחומרי גם נוספים כמו סוכר, חלב, תירס, חיטה, בוטנים ושקדים. כל המוצרים הנ"ל, לפני הגעתם לחברה, עוברים בדיקות איכות בארה"ב. החברה פועלת בשוק תחרותי שככל שטכנולוגיות המזון מתקדמות כך גדלה התחרות. התחרות מתבססת על חדשנות המוצר, איכות המוצר, המחיר, הכרת המותג והנאמנות, האפקטיביות של פעילות השיווק והקידום, היכולת לזהות ולספק את העדפות הצרכן וגם נוחות ושירות. המתחרות הגדולות הן Mars, ענקית החטיפים והמשקאות האמריקאית משיקאגו  Mondelez(סימול:MDLZ), Nestle (סימול:NSRGY) ו- Chocoladefabriken Lindt & Sprüngli AG (סימול:LDSVF) בת ה-178 שנים שלדעתי מהווה המתחרה הישירה ביותר.

 

את החברה מובילה, מאז 2017, היו"ר-נשיאה-מנכ"לית Michele Buck שלפי ירחון העסקים של הרווארד "הפכה את חברת הממתקים לאימפריית חטיפים". "במהלך ההיסטוריה הארוכה שלה", נכתב במהדורה מיוחדת של הירחון, "הצליחה החברה לפתח עשרות דרכים לחדש (עבור הצרכן) שוקולד ופינוקים מתוקים אחרים, מותגים, טעמים, גדלים, אריזות ומוצרים שונים כשהיא מצליחה לשווק אותם ברחבי העולם. אבל מאז 2017 יצאה החברה למסע שאפתני יותר, להפוך את הרשי למעצמה בחטיפים כמו גם בממתקים וזאת באמצעות התרחבות לקטגוריות מוצרים מלוחים וטובים יותר עבור הצרכן. הרשי עשתה זאת תוך ייעול הפעילות הגלובלית, חיזוק עסקי הליבה שלה, פיתוח תרבות ייחודית לחברה וביצוע סדרה של רכישות מגוונות. הרשי הפכה ליותר יזמית ובעלת יכולת הסתגלות ועמידה".

את שנתה הראשונה כמובילה, 2017, סיימה החברה עם מכירות ורווח נקי של 7.52 מיליארד ו-783 מיליון או 3.44 דולר למניה ואת 2022 עם מכירות ורווח נקי של 10.42 ו-1.64 מיליארד או 8.52 דולר למניה כאשר מניית HSY עלתה, עד אפריל 2023, ב-170% לעומת 87% שעלה מדד ה-500 P&S. אבל מתחילת מאי השנה ירדה המניה ב-33% וזאת כשהמדד עלה ב-14% (נכון ליום ד' האחרון), והכול "הודות" לכך שהחברה לא פרסמה תחזיות ל-2024 ושלדעת אנליסטים כאמור, "הטון שנשמע מהחברה (לגבי 2024) לא היה משכנע".

הקונצנזוס, נכון לרגע זה, מצביע על מכירות של 11.24 ו-11.62 מיליארד דולר ל-2023-24 ורווח למניה של 9.52 ושל 10.01 דולר למניה. חשש האנליסטים הוא שמחירי הקקאו (וגם הסוכר), שמאז ספטמבר 2022 עלו ב-113% ימשיכו לעלות גם ב-2024 מה שיפגע ברווחיות החברה ונראה שזו הסיבה שהחברה לא פרסמה את תחזיותיה ל-2024. בנוסף יש עדיין אנליסטים שמאמינים בהאטה כלכלית שעלולה לפגוע בחברה.

 

הרשי לא אמרה את המילה האחרונה

הסיכום שלי הוא כדלקמן: במאי 2023 ולאחר עליות רצופות מקיץ 2020, הגיעה המניה לשיא כל הזמנים ולהערכה מטורפת למדי והגיעה לשם למרות התיקון החד במניות במהלך 2022 ולמרות העלייה במחירי הקקאו שהתחילה בספטמבר 2022. HSY עלתה כפי שעלתה, תחילה בגלל העליות בשוק במהלך 2021 (אפקט העדר) אבל בעיקר בשל התוצאות שוברות הקונצנזוס.

בין מאי לדצמבר השנה עלה מחיר הקקאו ב-53%, עלייה חריגה במונחים היסטוריים וזה הפחיד את האנליסטים שהתחילו לשנות ההמלצות ל-HOLD (מה שכהרגלם לא עשו כשהמניה הייתה בדרכה לשיא כל הזמנים). בכל מקרה, הרשי מאשרת ששנת 2023 תסתיים לפי התחזיות, גידול במכירות נטו של כ-8%, צמיחה של 13%-15% ברווח ועלייה של 11%-12% ברווח למניה וכאמור בשל חוסר הוודאות לגבי עלויות חומרי הגלם החליטה החברה שלא לתת תחזיות ל-2024.

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    מניה לפנסיה עם דיבחדנד לא רע. (ל"ת)
    כגן 02/01/2024 20:31
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    CALF 31/12/2023 22:29
    הגב לתגובה זו
    תשואה 34 אחוז ב 2023 Pacer US Small Cap Cash Cows 100 ETF (CALF)
  • 9.
    אנג'לה 31/12/2023 16:42
    הגב לתגובה זו
    חברת המזוודות הוותיקה הרוויחה המון כסף, בייצור מזוודות הכסף שנתניהו העביר לחמאס. אפשר להכין עליה כתבה.
  • שמשון 31/12/2023 18:31
    הגב לתגובה זו
    נרכשה בהצעת רכש
  • על שם שמשון מהתנך (ל"ת)
    שמשון שלנו 31/12/2023 22:31
  • 8.
    אבי3 29/12/2023 23:41
    הגב לתגובה זו
    כי לדעתי השוקולד שלהם מגעיל. אני כן הייתי משקיע במארס אבל היא לא בורסאית זה משאיר אותנו עם לינדט שוקולד איכותי , טעים, מנייה וחברה טובה בנוסף שמתי לב שחנויות הבוטיק של לינדט מתרבות באירופה והם גדלים גם על ידי רכישות (כמו את חברת האם של שוקולד מוצרט לדוגמא)
  • 7.
    חשוב שבכול ממ"ד/מקלט יהיה סטוק של חטיפי שוקולד לחירום (ל"ת)
    פסימיסט 29/12/2023 23:37
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    תודה רבה ושבת שלום (ל"ת)
    אנונימי 29/12/2023 21:07
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אתה חי בישראל או בפלנטה אחרת ? (ל"ת)
    הלו שלמה 29/12/2023 20:21
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    לרון 29/12/2023 17:22
    הגב לתגובה זו
    אך כן קונה HSY לטווח בינוני
  • 3.
    לרון 29/12/2023 17:21
    הגב לתגובה זו
    מנהלים מוכרים למרות היות המנייה HSY מערכת מעט בחסר
  • 2.
    הרשי שוקולד לא איכותי 29/12/2023 17:17
    הגב לתגובה זו
    הרשי שוקולד לא איכותי
  • מסכים בהחלט (ל"ת)
    אבי3 29/12/2023 23:39
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לרון 29/12/2023 17:14
    הגב לתגובה זו
    מנייה שאיננה חלום,במחיר סביר ,מניית ערך ללא ספק,לא ממליצים נכון?מי שבן 25 זו כניסה טובה להרבה שנים קדימה
B2 (X)B2 (X)

10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?

מדינות העולם מגדילות את ההוצאות הביטחוניות לאור ריבוי המלחמות והמתחים, אז מיהם הצבאות העשירים בעולם - יש הפתעות 

הדס ברטל |

הוצאות הביטחון הן חלק משמעותי מתקציבים של מדינות וזה יילך ויגדל. מדינות נאט"ו יכפילו את תקציבי הביטחון שלהם ב-3-4 שנים, כשבמקביל קיימים חששות מהתלקחויות ועימותים גדלים. אנחנו אחרי סיום מלחמה ממושכת עם הישגים משמעותיים בכל הזירות. צה"ל הוכיח את עצמו במלחמה כשהוא גם הצבא הראשון שהתמודד בהצלחה עם איומי טילים, כטב"מים ורחפנים בהיקף גדול וממספר זירות. אין ספק שהכוח, מעמד והחוזקה של צה"ל מבין צבאות העולם עלה משמעותית, אבל כשבוחנים את החוזק לפי היקף ההשקעה הכספית, ישראל לא בטופ.   

הוצאות הביטחון בישראל מוערכות בכ-45 מיליארד דולר. ישנם דירוגים הממקמים את צה"ל במקום ה-12 ויש אפילו הממקמים אותו במקום 17. כנראה שמבחינת יכולות אנחנו בעשירייה המובילה

המחקרים והבדיקות על היקפי תקציבי הביטחון בעולם מציגים עלייה של 9% בהוצאות הביטחון בשנה שעברה לכ-2.72 טריליון דולר, כשהשנה זה צפוי להגיע ל-3 טריליון דולר. העלייה בתקציבי הביטחון היא התלולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה, ומיוחסת למתח הגובר באירופה, במזרח אסיה, במזרח התיכון ובמקומות נוספים בעולם. הנה עשרת הצבאות העשירים ביותר. 

1 #  ארצות הברית

תקציב ביטחון: 997 מיליארד דולר (2024)
אחוז מהתמ"ג: 3.4%
כוח אדם משוער: כ-2.1 מיליון כולל מילואים (1.33 מיליון פעילים)

ארצות הברית ממשיכה להוביל את העולם וחלק מזה הוא בזכות הצבא החזק שלה. היא משקיעה יותר מכל מדינה אחרת, היא מפתחת יותר מכל מדינה אחרת והיא מתכננת עכשיו "כיפת זהב" - סוג של "כיפת ברזל". שלנו, רק הרבה יותר גדולה-רחבה ועם הרבה יותר כלים. 

יהלומן, נוצר באמצעות AIיהלומן, נוצר באמצעות AI

איך השוד בלובר מחזיר לשוק היהלומים את הברק?

בתוך 7 דקות בלבד, בלב פריז, נגנבו תכשיטים בשווי 88 מיליון אירו; העולם קיבל תזכורת  שיהלומים אמיתיים אי-אפשר לייצר במעבדה - יש להם סיפור, נדירות ומשמעות ששום טכנולוגיה לא תצליח לשחזר - על תמונת המצב בשוק היהלומים ומה קורה בישראל?
מנדי הניג |

שבע הדקות האלה בפריז ייכנסו לפנתיאון של סיפורי הפשעים המפורסמים וישמשו כנראה גם כבסיס לסדרות בנטפליקס. ב-9:30 בבוקר, כשעיר האורות עוד הייתה מנומנמת, קבוצה מאורגנת של פורצים לבושים בסרבלי אבטחה צהובים נערכה באחת מפינותיו של מוזיאון הלובר, המוזיאון המפורסם בעולם. ליד אזור הכניסה לגלריית אפולון פעל באותה עת אתר בנייה, ככה שאיש מהעוברים והשבים לא חשד באנשים שנראו כחלק מצוות תחזוקה - שוד הלובר: שני חשודים נעצרו בפריז בחשד לגניבת תכשיטי הכתר.

הם הגיעו על גבי שני קטנועים מצדו הדרומי של המוזיאון, סמוך לנהר הסן, כשהם מצוידים במסורי שרשרת קטנים, דיסק חיתוך נטען וכלי עבודה נוספים. הם טיפסו במהירות על סולם הידראולי שהותקן על משאית קטנה (המשמש בדרך כלל להעברת רהיטים בפריז) עד למרפסת בקומה השנייה, ליד גלריית אפולון, שבה מוצגים תכשיטי הכתר הצרפתי. חתכו את אחד מחלונות הזכוכית, חדרו פנימה, וניצלו את הדקות הספורות עד להגעת המאבטחים כדי לנפץ שתי ויטרינות משוריינות ולשדוד תשעה פריטים יקרי-ערך - בהם טיארה, שרשרת ואבני ספיר ויהלום ששימשו את המלכות מארי אמילי ואורטנס.

במהלך השוד הופעלו אזעקות, אבל הפורצים איימו על המאבטחים באמצעות כלי העבודה שבידיהם והצליחו להימלט חזרה באותו מסלול דרך הסולם החשמלי אל הרחוב, שם המתינו שניים נוספים על הקטנועים. לפני שנעלמו לכיוון כביש A6 ניסו להצית את סל המנוף כדי להשמיד ראיות, אבל אחד מעובדי המוזיאון מנע זאת ברגע האחרון. כל המבצע ארך לא יותר משבע דקות. השווי הכולל של השלל: כ-88 מיליון אירו.

הפורצים לא חיפשו רק יהלומים. הם חיפשו את הערך שמאחוריהם, הם חיפשו את הסיפור. בפריצות מהסוג הזה, ברוב המקרים הגנבים ממיסים את המתכות, מפרקים את האבנים ומוכרים אותן בשוק השחור כדי לטשטש עקבות. אבל במקרה הזה, כנראה שזה לא המקרה.

הפריטים שנגנבו הן מאוד ייחודיים ואפשר לזהות אותם בקלות, מתועדים היטב ומוגנים ברשימות של בתי מכירות ומוזיאונים. כמובן שכל ניסיון לפרק אותם יהרוס את הערך האמיתי שלהם ובמובן מסוים, זה גם לב הסיפור שלנו. בזמן שתעשיית היהלומים מתמודדת עם עודף היצע ועם "אבנים סינתטיות שמיוצרות בלחיצת כפתור", השוד בלובר מזכיר לעולם שהיהלום האמיתי לא שווה רק בגלל הברק שלו אלא בגלל המשמעות שנצרבה בו לאורך מאות שנים. עד כמה שזה נשמע מפתיע, דווקא פשע כזה מצליח להחזיר ליהלום קצת מהמעמד ומהמיתוג שנבנו סביבו לאורך העשורים האחרונים אותם שלוש מילים שהפכו לסלוגן של תעשייה שלמה: “יהלומים הם לנצח.”