פלנטיר
צילום: טוויטר
דוחות

למרות צפי חיובי להמשך - פלנטיר מאבדת 7% על רקע אכזבה של המשקיעים

מניית החברה נמצאת בירידה של קרוב ל-20% בימים האחרונים, זאת לאחר שיותר מהכפילה את עצמה מתחילת השנה - האם האוויר מתחיל לצאת מהבועה?
מתן קובי |

חברת הבינה המלאכותית פלנטיר  PALANTIR TECHNOLOGIES פרסמה את תוצאותיה לרבעון השני של השנה, בהם עמדה בתחזיות האנליסטים. החברה רשמה הכנסות של 533 מיליון דולר ורווח של 5 סנט למניה. מבחינת הכנסות מדובר על צמיחה של 13% לעומת הרבעון המקביל ובשורה התחתונה החברה רשמה ברבעון המקביל הפסד של 179 מיליון דולר כשברבעון הנוכחי מדובר על רווח של 28 מיליון דולר.

מבחינת צפי להמשך פלנטיר צופה שההכנסות לרבעון הבא יהיו בטווח של 553-557 מיליון דולר, מעל צפי האנליסטים להכנסות של 552 מיליון דולר ברבעון הבא. לשנה כולה החברה מצפה להכנסות בסך 2.21 מיליארד דולר, בהתאם לתחזיות האנליסטים. החברה עוסקת בתוכנות מודיעין, כרייה וניתוח מידע, כל אלו על ידי שימוש בכלי בינה מלאכותית.

בנוסף לפרסום התוצאות החברה הכריזה לראשונה על אישור תוכנית בייבאק של מניות החברה בהיקף של מיליארד דולר. תזרים המזומנים של החברה ברבעון האחרון עמד על 96 מיליון דולר וה-EBITDA המתואם על 143 מיליון דולר. 

למה אם כן המניה מאבדת היום מעל ל-7%? למעשה המניה נמצאת בירידה של כ-18% מאז תחילת החודש. החברה נסחרת כעת לפי מכפיל רווח עתידי של 79 ומכפיל הכנסות של 16 - המניה מאוד יקרה והמשקיעים רוצים בתמורה לראות צמיחה הרבה יותר גדולה ומשמעותית. מניית החברה זינקה מתחילת השנה ב-160% על רקע הייפ הבינה המלאכותית, אשר המשקיעים מבינים כעת שהיה מוגזם.

שווי החברה עומד על כ-35 מיליארד דולר והיא אחת החברות הכי מזוהות כיום עם הבינה המלאכותית. במכתב למשקיעים, מנכ"ל החברה אלכס קארפ אמר כי החברה חוזה בביקושים חסרי תקדים לפלטפורמת הבינה המלאכותית החדשה שלה. קרפ אמר בשיחת הועידה של החברה כי על אף הביקוש האדיר למוצר של החברה, התחרות בתחום גוברת וידרש מפלנטיר להשקיע הרבה מאמץ כדי להיות זו שתוביל אותו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.