מארק צוקרברג פייסבוק מטא
צילום: פייסבוק/מטא

מטא: הרשתות הסלולריות הקיימות לא יוכלו להכיל את המטאוורס; מנכ"ל AT&T: "הרשתות תומכות"

כך אומר סגן נשיא חטיבת הקישוריות בחברה בראיון ל-CNBC. לדבריו, הפלטפורמה דורשת זמן השייה איטי לצד מהירויות העלאה והורדה גבוהות יותר ממה שזמינות היום. מנכ"ל AT&T: "הרשתות הקיימות כבר תומכות בפרמטרים אלו"
תומר אמן | (1)

חברת האם של  FACEBOOK (סימול: FB), מטא, מפרסמת הבוקר כי שאיפותיה האמביציוניות מאוד להקים את פלטפורמת המטאוורס לא תהיה אפשרית במידה ותחום התקשורת הסלולרית לא יעבור מתיחת פנים גורפת, כך על פי דיווח שהתקבל ב-CNBC.  המטאוורס כידוע הוא "הדבר החם הבא" בעולם הטכנלוגיה. הרעיון הכללי מאחורי מוצר זה הוא בנייה של עולם וירטואלי בו יכולים אנשים לעבוד, לרכוש ואפילו לשחק עם חברים או משפחה. חברות רבות כמו  ROBLOX CORPORATION (סימול: RBLX) ו- SONY GROUP CORPORATION AMERICAN (סימול: SONY) כבר שוקדות על מנת להיכנס גם הם לתחום ככל שזה יוקם בקרוב, חלקן בהצלחה רבה יותר וחלקן בהצלחה רבה פחות.  לקריאה נוספת: >>>  התחרות סביב המטאוורס מתחממת - סוני חושפת משקפי מציאות מדומה חדשים >>>  וולמארט מחפשת איך להצטרף לטרנד המטאוורס >>>  מטאוורס, מכוניות חשמליות ו-5G: הטרנדים החדשים שהוצגו ב-CES 2022

בזמן שאותן חברות מבצעות אי אלו שינויים במבנה הארגוני שלהן על מנת להתאים את עצמן לעולם "החדש", סגן נשיא חטיבת הקישוריות של מטא, דן רבינוביץ', מסר בראיון לסוכנות הידיעות CNBC כי תשתיות התקשורת הביתיות ורשת התקשורת הסלולארי הקיימת אינה מוכנה עדיין להכיל את המטאוורס.  "אנו עובדים בצמוד לשותפינו על מנת לתכנן בצורה הטובה ביותר את השלב הבא בהתפחות המוצר ורשתות התקשורת", אמר רבינוביץ', בעודו מוסר כי מטא פועלת גם אל מול שותפים בעולם הסלולר עבור פתרון בעיה זו.  על אף כי מטאוורס פיזי ומוגמר עדיין אין, כמה חברות כולל מטא עצמה כבר התחילו לתכנן מוצרים עבור הפלטפורמה, ככל שאחת כזו אכן תוקם. אחת מההמצאות הראשונות עליהן דווח בהקשר זה הוא מכשיר ה-Meta Oculus של מטא, מעין קסדה בעלת משקפי מציאות מדומה הנועדה לסייע "לחוש" את חוויית המטאוורס עצמה. אחת מהבעיות שקסדה זו מציגה היא העובדה שהיא דורשת זמן השהייה נמוך יותר, לצד מהירויות העלאה והורדה גבוהות יותר ממה שמתאפשר בימים אלו. "אנחנו צריכים למצוא דרך בה התקשורות השונות יוכלו להתחבר אחת עם השניה בצורה מהירה יותר", אמר רבינוביץ'. גם מנכ"ל מטא עצמו, מארק צוקרברג, התייחס לסוגייה ומסר כי "יצירה של מרחב וירטואלי בו קיימת חישה אמיתית או קרובה לכזו תדרוש התקדמות חסרת תקדים בתחום הקישוריות", וכי "חלק מהפלטפורמות שיוטמעו בסופו של דבר במטאוורס יאלצו להתבסס על סוגים חדשים לגמרי של רשתות תקשורת".    בתגובה אמר סגן נשיא  AT&T INC (סימול: T), דיוויד כריסטופר כי רשתות תקשורת ה-5G החדשות "נפרסות בקצב מהיר הרבה יותר מאלו של רשתות ה-4G", והוסיף כי גם ספקיות התקשורת משקיעות מאמצי עתק בפריסת רשתות אלו.  מנגד, טען כי רשתות התקשורת הקיימות מציעות כבר את הפרמטרים הדרושים לפעילות המטאוורס דוגמת זמן ההשייה הנמוך ומהירויות ההורדה והעלאה, ומסר כי אלו "רק ישתפרו במהלך העשור הקרוב על מנת לתמוך במגוון רחב של שימושים על פני מספר של סקטורים, ויוכלו להתאים גם לחוויות מהסוג אותו מטא רוצה להשיק.  לאחרונה דיווחה מטא על תוצאות הרבעון הרביעי. החברה עקפה בהכנסות אך פספסה ברווחים כאשר דיווחה על שורה עליונה שהסתכמה ב-33.67 מיליארד דולר לעומת צפי ל-33.41 מיליארד דולר, ועל שורה תחתונה שהסתכמה ב-3.67 דולר למניה, זאת לעומת צפי השוק שעמד על 3.83 דולר למניה.  החברה צפתה צמיחה שנתית של בין 3%-11% או בשיעור של 29 מיליארד דולר בטווח המקסימאלי, ומתחת לצפי האנליסטים שעמד על 30 מיליארד דולר. בעקבות הדוחות מחקה מטא מעל לרבע משוויה.  לקריאה נוספת: >>> מה ניתן ללמוד מדוחות פייסבוק המאכזבים על עתיד הרשתות החברתיות?

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    זה בסדר, כי לאף אחד לא אכפת מהמטאוורס (ל"ת)
    מיכאל 03/03/2022 20:18
    הגב לתגובה זו
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.