מטאוורס, מכוניות חשמליות ו-5G: הטרנדים החדשים שהוצגו ב-CES 2022
שבוע הומה היה בכנס צרכני האלקטרוניקה (CES) השנתי (2022) שהתקיים בשבוע שעבר בעיר לאס וגאס שבארצות הברית. בעוד שחברות טכנולוגיה רבות בחרו להיעדר מהתערוכה, וזאת בעקבות גל האומיקרון ששוטף את המדינה, עדיין ניתן היה למצוא יותר מכ-2000 תערוכות ומוצגים של חברות שבחרו להגיע, והן לא אכזבו כאשר הציגו את הטרנדים הטכנולוגים החמים של השנים הקרובות.
החלק החם ביותר בכנס היה קונספט המטאוורס השנוי במחלוקת אותו הציג מארק צוקרברג לקראת סוף השנה הקודמת. בתערוכות השונות ניתן היה למצוא חברות רבות שעסקו בפיתוח של תוכנה או חומרה, הן עבור התאמות לעולם הוירטואלי והן עבור המציאות הרבודה וכרגע לפחות ניתן לומר כי על אף שאין הסכמה גורפת בשוק לגבי מה המטאוורס יהווה בפועל, הוא ללא ספק נחשב להזדמנות עסקית מהותית עבור חברות רבות.
לא "נס לחו" של סקטור הרכבים החשמליים והאוטונומים, כאשר ניתן היה למצוא כאלו מכל הסוגים והמינים שניתן להעלות על הדעת. בעקבות כך, ההערכות בשוק לאחר התערוכה הן כי התעשיה מתחילה להגיע לכמויות המקסימאליות של חברות כאלו שהוא מסוגל להכיל.
נוסף לחברות שהציגו את רכביהן, ניצפו מספר רב של חברות שהציגו מטענים אותם הן מפתחות, הן לשימוש ביתי והן לשימוש מסחרי. Wallbox (סימול: WBX) היא אחת מהחברות הללו, כאשר הציגה בכנס מטען ביתי דו-כיווני המאפשר לספק חשמל לא רק למכונית החשמלית אותה יחזיק אדם, כי אם גם עבור ביתו במקרה של הפסקות חשמל או מחסור באנרגיה.
גופים בתעשייה מדווחים כי בשנה האחרונה נצפתה האצה משמעותית בתחום הרכבים החשמליים וכי אחת מהבעיות שמייצר המצב דומה מאוד לסוגיית הביצה והתרנגולת, כאשר קיים חשש שצרכנים יהססו לרכוש רכבים שכאלו מתוך ההבנה כי שוק ההטענות המסחרי (תחנות דלק, תחנות הטענה וכו') נמצא עדיין כמה צעדים מאחורי השוק הרכבים עצמו, וזאת בעקבות ומנגד לעובדה כי עד לתקופה הנוכחית - שוק הרכבים היה מצומצם מאוד והתעשייה לא הספיקה להתאים עצמה בזמן. חשוב לציין כי ההערכות בשוק הן שקשיםם אלו יפתרו בשנתיים הקרובות.
תחום הטלוויזיות מנגדו עושה קאמבאק. בחברת ACCENTURE PLC (סימול: ACN), המספקת ייעוץ בתחום האינטרנטי מדווחים כי הטרנד היה חם מאוד השנה בכנס. אם כי מרבית מיצרניות הטלוויזיות דוגמאת LG ו-Panasonic בחרו שלהשאיר את עובדיהן בבית נוכח גלי ההדבקה, הקומה רוויה הייתה במספר רב של טלוויזיות חדשות.
בשוק מעריכים כי האינפלציה הינה תודות למשבר הקורונה, לאחר שזה מעודד צרכנים רבים שלהימנע מבתי הקולנוע, אך אלו עדיין מעדיפים לצפות בתכנים באיכויות גבוהות יותר, דבר שמתאפשר להם כעת בזכות ריבוי טלוויזיות ה-4K המוצעות למכירה במחירים נמוכים יותר מבעבר לצד האפשרות שלהזרים תכנים באיכויות שכאלו דרך אפילקציות הסטרימינג הפופולריות כמו NETFLIX (סימול: NFLX).
גם תחום הפינטק והבריאות הראה צמיחה בכנס כאשר מגוון רב של מוצרים כאלו הוצגו, דוגמת אפליקציות יעודיות בתחום של חברת APPLE (סימול: AAPL) לצד מוצרים פיזים של ממש כמו הליכונים של חברת PELOTON INTERACTIVE INC (סימול: PTON). מוצר מעניין נוסף שהוצג בכנס הוא מכונת החתירה של חברת "Hydrow" שגרף התעניינות משמעותית בכנס. לצידה, גם מוצריה של חברת זוויפט, המייצרת מוצרים בתחום רכיבת האופניים הביתית היו פופולאריים מאוד בתערוכה, כאשר מוצריה נחשבים כבר היום למובילים בתחום המשחקים הוירטואלים וזאת חרף העובדה שהיא מייתרת את הצורך במשקפי מציאות מדומה.
טרנד מרכזי נוסף בכנס היה מוצרים שפותחו ויועדו עבור העבודה מהבית שהופכת פופולארית יותר ויותר מאז המשבר. מוצרים נלווים עבור המחשבים דוגמת מצלמות אינטרנט נהפכו למבוקשים הרבה יותר, וחברות רבות בתחום כמוLOGITECH INT S.A. (Logitech, סימול: LOGI) ו-"Anker" (הפועלת בתחום האלקטרוניקה ומייצרת עמדות הטענה נייחות וניידות עבור טלפונים סלולארים) נהנו מהגידול בביקושים.
עופר שחם, מג'סטיק לאבס (טל גבעוני)סטארטאפ ישראלי רוצה להתחרות באנבידיה; איפה הצניעות?
מג'סטיק לאבס, שהוקם בסוף 2023 ופועל בישראל ובארה"ב, מגייס 100 מיליון דולר
הסטארט-אפ מג'סטיק לאבס, שהוקם בסוף 2023 ופועל בישראל ובארה"ב, מגייס 100 מיליון דולר, בסבב סיד ובסבב A, בהובלת קרנות ההון סיכון Lux Capital ו-Bow Wave Capital ובהשתתפות קרנות נוספות ובהן Grove Ventures, Hetz Ventures, QP Ventures, TAL Ventures ו-SBI היפנית. החברה, המנוהלת על ידי עופר שחם, מכוונת למטרה שאפתנית - לערער על הדומיננטיות של אנבידיה בתחום שבבי הבינה המלאכותית לדאטה סנטרס. נראה שהיעד הזה הוא רחוק מביצוע. עם כל הכובד - הדרך שלם מאוד ארוכה.
ליבת הפיתוח של מג'סטיק היא שבב לרבות שרתים ייעודיים לבינה מלאכותית שכוללים את מעבד ה-GPAIU ( General Purpose AI Unit). המערכת נועדה להחליף שרתי GPU מסורתיים כמו אלו שמספקות אנבידיה או גוגל, תוך מענה לבעיה כרונית בתחום, צוואר הבקבוק בזיכרון. מג'סטיק מבטיחה להציע קיבולת זיכרון גבוהה פי 1,000 ביחס לשרתים הקיימים, תוך שיפור בביצועי המחשוב וביעילות האנרגטית.
במרכז האתגר הטכנולוגי שמנסה מג'סטיק לפתור עומד "קיר הזיכרון" – מונח מוכר בעולם המחשוב המתאר את הפער ההולך וגדל בין מהירות העיבוד של מעבדים לבין קצב גישתם לזיכרון. ככל שהמודלים גדלים, כך הופך הגישה המהירה לזיכרון לצוואר בקבוק חמור יותר, שמוביל להאטה ואף לצריכת חשמל גבוהה במרכזי המידע. לשם השוואה, כרטיסי GPU של אנבידיה מסדרה H100 מגיעים כיום לנפח זיכרון של עד 192 ג'יגה-בייט, מה שמחייב התקנת מערכים עצומים כדי לתמוך במודלים עתירי נתונים.
שחם, מנכ"ל מג'סטיק, מביא עמו ניסיון רב-שנים בתחום פיתוח שבבים. בעברו הוביל את קבוצת השבבים של גוגל שעסקה בטלפונים חכמים ודאטה סנטרים, ובהמשך עמד בראש קבוצת הפיתוח של מטא לפיתוח שבבים עבור מוצרי מציאות רבודה. עמו הקימו את מג'סטיק גם מאסומי ריינדרס ושה ראבי, שותפיו לשעבר בגוגל ובמטא. לדברי שחם, הצוות מגיע עם "הבנה עמוקה של החולשות במבנה השרתים הקיים ובצרכים העתידיים של תשתיות AI".
- אנבידיה מפתחת מחשב על מבוסס AI עם חברת התרופות אלי לילי
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החזון של מג'סטיק כולל פיתוח חומרה חדשה והתאמה לתוכנות קיימות. אחד ממוקדי הכוח של אנבידיה הוא סביבת התוכנה Cuda, שמאפשרת הרצה יעילה של מודלים על גבי החומרה שלה. עם זאת, בשנים האחרונות צמחו פלטפורמות קוד פתוח מתחרות, כמו PyTorch, OpenXLA ו-TVML, שמפחיתות את התלות באנבידיה ומאפשרות לחברות כמו מג'סטיק להציע אלטרנטיבות פתוחות, גמישות וזולות יותר.
אלון סטופל, יו"ר רשות החדשנות, קרדיט: חנה טייברשות החדשנות משיקה שלוש תכניות דגל בהיקף של 180 מיליון שקל
שלושת המאגדים החדשים בהיקף כולל של כ-180 מיליון שקל לשלוש השנים הקרובות, מציבים את ישראל בלב זירת המחקר והפיתוח העולמית בתחומי איכות הסביבה, טכנולוגיות חישה וחומרה מתקדמת. מדובר ביוזמות רחבות-היקף שיחברו בין תעשייה, ממשלה ואקדמיה - ובהן חברות ענק כמו
אנבידיה, רפאל, אלביט והתעשייה האווירית, לצד מכון ויצמן, מכון וולקני והאוניברסיטה העברית
רשות החדשנות הודיעה על השקת שלוש תכניות דגל בהיקף כולל של כ-180 מיליון שקל לשלוש השנים הקרובות, במסגרת מאגדי מחקר יישומי שנועדו להעניק לתעשייה הישראלית יתרון תחרותי וליצור אימפקט כלכלי וסביבתי משמעותי. שלושת המאגדים - Green Soil, DiamondSEMI IL ו-NDT - ממוקדים בליבת החדשנות הישראלית: טכנולוגיות סביבתיות, רכיבי חומרה מתקדמים ומדע החומרים.
ד"ר אלון סטופל, יו"ר רשות החדשנות, מסביר כי "שלושת מאגדי הדגל החדשים שאישרנו הם ביטוי עוצמתי ליכולת של ישראל לקחת את המדע והידע המצטבר באקדמיה ולהפוך אותו למנועי צמיחה כלכליים ותעשייתיים אמיתיים. הם מדגימים את העומק והבשלות של החדשנות הישראלית: מההתמודדות עם אתגרי הסביבה והאקלים דרך פיתוח רכיבים מבוססי יהלום שיכולים לשנות את תעשיית המוליכים למחצה ועד טכנולוגיות חישה ובדיקה מתקדמות שמציבות את ישראל בלב המהפכה התעשייתית הבאה".
"המאגדים האלה מראים איך השקעה ממשלתית חכמה, ממוקדת וארוכת טווח יכולה להצמיח ידע חדש, ליצור יתרון טכנולוגי ולבנות תשתיות של מצוינות שישרתו את הכלכלה הישראלית לשנים רבות קדימה. זהו בדיוק השילוב הייחודי של מדע, תעשייה וחזון שמבדיל את ישראל משאר העולם ומאפשר לה להיות לא רק מעצמת סטארט-אפים, אלא מעצמת עומק טכנולוגי גלובלית".
"האתגר האמיתי שלנו כיום הוא להמשיך לייצר חדשנות שמבוססת על ערך אמיתי - על מדע, על תעשייה ועל יכולת יישומית. זהו השלב בהתפתחות של ההייטק הישראלי - המעבר מהמהירות אל העומק, מהמוצר הבודד אל תשתיות שמעצבות את העתיד".
שלושת מאגדי הדגל: טיהור קרקעות, רכיבי מוליכים למחצה מבוססי יהלומים וטכנולוגיות בדיקה
Green Soil היא תכנית לפיתוח טכנולוגיות ביולוגיות לטיהור קרקעות ומי תהום מזיהומים קשים, בהם PFAS (תרכובות כימיות עמידות), חומרי נפץ ודלקים. הפיתוח מבוסס על שימוש בחיידקים ובמרכיבים ביולוגיים מותאמים לפירוק מזהמים בשטח עצמו ובעומק הקרקע, תוך שילוב שיטות החדרה וניטור מתקדמות. התכנית מאגדת 10 חברות ו-16 קבוצות מחקר ובהן אלביט, נטפים, בז"ן, נצר השרון ומכון וולקני, וצפויה לפתוח לשוק הישראלי והעולמי הזדמנויות בהיקפים של מאות מיליארדי דולרים.
