למה אינטל רוכשת את טאואר והאם זה טוב לישראל?
ענקית השבבים אינטל INTEL CORPORATION (INTC) מוכנה לפי הדיווחים לשלם 6 מיליארד דולר על טאואר -1.74% – פרמיה של 60% על מחיר השוק של החברה. טאואר היא חברה וותיקה בתחום ייצור השבבים, היא צומחת ורווחית. קצב המכירות השנתי שלה הוא כ-1.6 מיליארד דולר והיא צפויה להרוויח סדר גודל של 250 מיליון דולר. אבל, למה היא מעניינת את אינטל?
הסיבה פשוטה – אינטל נמצאת בעיצומו של שינוי המודל העסקי שלה. היא הבינה בשנה האחרונה שהיתרון והכוח שלה לא נמצאים בטכנולוגיה שם היא מאבדת גובה מדי רבעון למתחרות כמו ADVANCED MICRO DEVICES ׁ(AMD) ואינבידה - NVIDIA COR (NVDA), אלא בתחום ייצור השבבים ובפיזור הגיאורפי של הפאבים שלה – מפעלי ייצור השבבים. אינטל להבדיל ממפתחות השבבים הגדולות היא יצרן ענק של שבבים והסינרגיה האנכית הזו (ייצור ופיתוח) מוסיפה לה ערך גדול ובעיקר - פיזור סיכונים. לא רק טכנולוגיה, אלא גם וגם. הפיזור הזה הוא גם בפעילויות וגם באזורים. אינטל החליטה לפזר עוד יותר את פעילות ייצור השבבים ברחבי העולם.
לקריאה נוספת:
>> אינטל במו"מ לרכישת טאואר ב-6 מיליארד דולר; טאואר זינקה 50% באפטר
>> נכון מתמיד? "לא נתחרה באינטל" - צפו בראיון שנתן לנו מנכ"ל טאואר בזמנו
- האם מניות השבבים הישראליות יקרות?
- גם חברות השבבים על הכוונת: דרישת ייצור מקומי ומכסים על מי שלא יעמוד ביעד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
היא מנפנפת בהיותה הגדולה ביותר, הכמעט יחידה שמייצרת שבבים מחוץ לסין וטיוואן. על רקע המתיחות עם סין בשנים האחרונות והקולות בארה"ב להחזיר את הייצור הביתה, אינטל מקבלת אהדה שמתורגמת גם להקלות והטבות במסים. ייצור שבבים זה ביזנס פחות נוצץ מפיתוח שבבים ייחודיים, אבל הוא תחום יציב, גדול ורווחי.
בסופו של דבר אינטל היא הגורם הדומיננטי ביותר בעולם בייצור שבבים לצד TSMC, טיוואן סמיקונקטורס והדרך שלה ליהנות עוד יותר מהיתרון לגודל היא פשוט לצמוח – דרך צמיחה אורגנית-טבעית ודרך רכישות (צמיחה חיצונית). טאואר כיצרן שבבים בתחומים ייחודיים מתאימה לאינטל כמו כפפה ליד.
טאואר מתמחה בנישות. כדי לשרוד בעולם של ענקיות, החליטה ההנהלה המוצלחת של טאואר, להתמקד בשווקים יחסית קטנים שדורשים פיתוח ייחודי, ספציפי. טאואר מתאימה את השבבים לנישות המסוימות וכך מצליחה להיכנס לתחומים שבשלב הראשון אומנם קטנים, אך הן צומחים – זה היה למשל עם הגלולה של גיוון אימג'ינג שטאואר ייצרה לה את השבבים והתפתח לעשרות רכיבים לחברות שונות בתחום המכשור הרפואי וזה נמשך להתמחות גדולה בתחום החיישנים.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
מעבר לכך, אי אפשר להתעלם מהקשר הישראלי. ישראל היא מרכז פיתוח ענק של אינטל מזה עשרות שנים. במקביל, ישראל הפכה להיות סוג של חממת סטארטאפים של אינטל כשבמקביל נרכשו פעילויות בתחום השבבים, עם דגש על תחומי העתיד – מובילאיי נרכשה על ידי אינטל לפני 5 שנים בשווי של 15 מיליארד דולר. עכשיו אגב, מדברים על הנפקתה מחדש לפי שוו של 50 מיליארד דולר בגלל ההייפ של הרכבים האוטונומיים, אבל במבחן ההכנסות, מובילאיי של היום לעומת מובילאיי לפני הרכישה הצמיחה היא לא מי יודע מה.
ישראל מהווה מרכז ייצור של אינטל עם מספר מפעלים גדולים שנהנים מהטבות מס גדולות-ענקיות. אז זו רכישה טבעית. רק לא בטוח שחוץ מלבעלי המניות זו רכישה שמספקת ערך. ישראל יותר מדי מוטה לאינטל. ייתכן מאוד ואפילו סביר שהמפעלים של טאואר יזכו להטבות מס גדולות יותר תחת השליטה של אינטל. והעובדים? סביר שאינטל תרצה להתפתח ולהתרחב, אבל זו תלות לטוב ולרע במעסיק אחד גדול. רוב העובדים של טאואר לא נהנים מאופציות ומניות ואלו שכן מקבלים בצניעות יחסית. כלומר, האקזיט יהפוך שכבה מאוד קטנה של אנשים בטאואר למסודרים.
- 8.נתי 16/02/2022 18:33הגב לתגובה זולטאוור יש הסכמים ידע וip יחודי בתכנון שבב שעובד על טכנולוגיה אופטית, לטאוור יש כבר יכולות יצור לשבבים יעודיים לרדיו. טאוור היא לא רק חברת ייצור עתיקה! ומי שלא מבין, חוץ ממעבדים מהירים אין מה לעשות עם 4nm! צריך טרנזיסטורים של 28 50 80 ננומטר לרכבים חשמליים, על כל מעבד אחד יש לפחות 40 רכיבים שאינם מעבדים. הכסף נמצא בפרטים הקטנים, מי שחושב שכל מה שעולם צריך זה מעבד מהיר טועה מאוד.
- דני 11/08/2022 18:24הגב לתגובה זויש לנו חברה כמו טאואר עם ידע ייחודי. אינטל רוצה להשתלט עליו. היא יכולה גם לסגור את מפעליה בארץ. ואז מה. יסגרו את טאואר. פשוט טפשון.
- 7.אלי 15/02/2022 14:45הגב לתגובה זומי שרוצה לבלוע את כל העולם,בסוף נתקעת לו עצם בגרון.
- 6.יוסי 15/02/2022 14:12הגב לתגובה זוהשיעור שלה במדד תא 35 צריך להיות 99%
- 5.שחר 15/02/2022 13:48הגב לתגובה זולפני מספר חודשים קניתי ומכרתי ברווח של בערך 20%
- 4.א 15/02/2022 11:39הגב לתגובה זומה קורה עם מנית טאואר?
- 3.YL 15/02/2022 10:15הגב לתגובה זובנוסף ללא ספק ריכוז הכח והעוצמה ב חברה אחת תגרום ל לחץ על הממשלה ל מענקים ב מאות מליונים על חשבון הציבור
- קשקוש. (ל"ת)רז 15/02/2022 12:34הגב לתגובה זו
- 2.לרון 15/02/2022 09:24הגב לתגובה זוקנה AMD מזמן,אכן המלצתי וממליץ גם היום
- רז 15/02/2022 12:35הגב לתגובה זוTSEM היתה ועודנה עדיפה עשרות מונים על AMD.
- "מי שהקשיב לי"... מוישה גרויס. (ל"ת)צרי 15/02/2022 10:22הגב לתגובה זו
- 1.חיים 15/02/2022 09:24הגב לתגובה זוטאור הוא מפעל אסטרטגי לישראל לעניות דעתי
- התכוונת טאואר חשובה לישראל. אובר חוכם. (ל"ת)צרי 15/02/2022 10:23הגב לתגובה זו
- לא, התכוונתי אינטל. טייפש ליימל (ל"ת)חיים 15/02/2022 14:13
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
