דגל ארצות הברית אמריקה
צילום: Istock

שינוי מגמה באג"ח האמריקאי? ירידת התשואות הגבוהה מזה חודש

שוק אגרות החוב עלה אתמול (רביעי) בניגוד למגמה בשוק המניות, כאשר התשואות ל-10 שנים ירדו ל-1.826 לאחר שנסחרו ברמות הגבוהות מזה שנתיים; תשואות אגרות החוב מהוות את אחד האינדיקטורים לכיוון שוק המניות
גיא טל | (2)

לאחר כחודש של ירידות בשוק אגרות החוב שהביא לעליית התשואות לרמה הגבוהה ביותר מזה שנתיים (נזכיר, כשמחיר אגרת החוב יורד התשואות עולות ולהיפך), חווה השוק ביום רביעי מגמה הפוכה, כאשר תשואות אגרות החוב הממשלתיות לשנתיים ולעשר שנים ירדו בשיעור הגבוה ביותר מזה חודש ליום מסחר אחד ביום של עליות בשוק האג"ח בניגוד לשוק המניות שסבל מיום ירידות נוסף. 

תשואות אגרות החוב לעשר שנים ירדו ב-4 נקודות בסיס (עשיריות אחוז) ל-1.826%. תשואות האגרות הקצרות לשנתיים ירדו 1.6 נקודות בסיס ל-1.022%. תשואות אגרות החוב ל-30 שנה ירדו 4.8 נקודות בסיס ל-2.137%. נראה שישנה התנגדות חזקה ברמת ה-1.9% באגרות לעשר שנים, וכל פעם שהתשואות מתקרבות לרף הזה הן חוזרות לרדת, כך לדבריי אדוארד מויה אנליסט השווקים של OANDA, חברה לשירותי מסחר במט"ח. 

במהלך הירידות החדות בחודש האחרון חזרו התשואות לעלות לרמה של לפני מגפת הקורונה לאור הציפיות להפסקת תוכנית הרכישות והעלאות הריבית הצפויות מצד הפד. כאשר הסיכויים שמעניק השוק להעלאת ריבית של 0.25% בישיבת הפד של חודש מרץ הם 94%. 6% הנותרים מאמינים שתהיה העלאת ריבית של 0.5%. 

תשואות אגרות החוב מהוות אינדיקטור חשוב לכיוון שוק המניות. תשואות אגרות החוב, כלומר הריבית שמשולמת עליהן, מהוות אלטרנטיבה שנחשבת בטוחה יותר לזרם המזומנים שאמורות לייצר החברות שמשתקף במחיר המניה. כיון שזרם המזומנים הצפוי מרבות מחברות הצמיחה מכוון לעתיד הרחוק, עליית התשואות חיזקה את האלטרנטיבה והייתה אחת מהגורמים לירידות החדות, במניות הצמיחה במיוחד, בחודש האחרון. 

שינוי כיון בשוק אגרות החוב יכול להוות אינדיקציה לכך ששוק המניות הגיע לתחתית לאחר שהנאסד"ק נכנס אמש ל"תיקון" באופן רשמי עם ירידה של כ-10% מהשיא באמצע נובמבר. יחד עם זאת הסבירות לכך לא גבוהה במיוחד וייתכן שהשוק רק "לוקח נשימה" לאחר המהלך האגרסיבי שביצע בחודש האחרון, והמגמה של עליית התשואות תחזור, במיוחד עם יחצה הרף של 1.9%. 

בשבוע הבא יתכנס הפד בפעם האחרונה לפני העלאת הריבית הצפויה בחודש מרץ. בעוד החלטה על העלאת ריבית כבר עכשיו אינה סבירה ותפתיע מאד את השוק לרעה, מה שהפד לא נוהג לעשות, בהחלט ייתכן שהפד יתחיל "להכין את השוק" לקראת מתווה אגרסיבי יותר, כאשר ישנם כבר כאלה המדברים על 4 או 5 העלאות ריבית השנה לעומת 3 עליהן דובר עד עתה. כמו כן, כפי שראינו יש כבר כאלה הצופים עליה של 0.5% בבת אחת במרץ, גם זו תחזית שאינה נראית סבירה כרגע. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    Sassi6 21/01/2022 05:23
    הגב לתגובה זו
    "שינוי כיון בשוק אגרות החוב יכול להוות אינדיקציה לכך ששוק המניות הגיע לתחתית", במבט לאחור, ההיסטוריונית, פזית, מנצחת את חזית תזזית התחזית, ובכל זאת, האם היה זה הפד שנכנס לקליטת היצעים לשינוי הכיון בשוק אגרות החוב ...לעצירת הסחף בשוק המניות?
  • 1.
    ברק 20/01/2022 12:11
    הגב לתגובה זו
    מתחיל עכשיו גל נוסף של קריסות של חברות ענק בסין שדוחף את הבנקים להעביר יותר כסף להשקעות בטוחות ולקנות אג״חים. אני חושב שלטווח הבינוני של הכמה חודשים זה סימן מאוד גרוע לבאות.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.