אילון מאסק טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash, יוטיוב

גוגנהיים: טסלה עלולה לאבד את הדומיננטיות שלה

האנליסט עלי ג'פרי צופה שלמרות הביקושים החזקים והיתרון הטכנולוגי בטווח הקצר, בטוח הבינוני עשויות המתחרות לסגור את הפערים והדומיננטיות של טסלה צפויה לרדת. בתוך כך, מאסק מודיע שישלם מס של 11 מיליארד דולר
גיא טל | (2)

טסלה TESLA INC (TSLA) שולטת כיום ללא עוררין על שוק המכוניות החשמליות עם דגמים נחשקים שנחטפים עוד לפני שהם מיוצרים ושווי שוק גבוה בהרבה מחברות רכב וותיקות - אך המצב עלול להשתנות בעתיד הלא רחוק, כך לפחות לפי האנליסט עלי פג'רי מגוגנהיים. 

האנליסט מחלק את הניתוח שלו לשלושה חלקים: בטווח הקצר שוררים תנאים מצוינים לטובת החברה עם ביקוש שעולה על ההיצע ופתיחת מפעלים חדשים.  הגורם השני גם פועל לטובת החברה שנהנית מיתרון תחרותי מול כל המתחרות עם אינטגרציה לכל אורך שרשרת הייצור, תוכנה עדיפה, רשת טעינה נרחבת ובטריות טובות יותר.

אך הגורם השלישי יגרום לאיבוד הדומיננטיות שכן הוא צופה שהמתחרות יסגרו את הפער התחרותי בתוך שנתיים שלוש כאשר חברות הרכב הוותיקות והחברות הצעירות המתמחות רק ברכב חשמלי יפתחו יכולות שדומות ליכולותיה של טסלה. הוא מעניק לטסלה מחיר יעד של 925 דולר 3% בלבד מעל המחיר בו נסחרת המניה כעת. 

נראה שמגמת המכירות המסתמנת מצדיקה את התחזיות של פג'רי, שכן כיום מוכרת טסלה 66% מכלל הרכבים החשמליים בארצות הברית לעומת קרוב ל-80% לפני כשנה בלבד. חברות הרכב הוותיקות ג'נרל מוטורס  GENERAL MOTORS , פורד  FORD MOTOR ניסן NISSAN MOTORS ADR ואודי רואות את חלקן בשוק הולך וגדל בהתאמה. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הולכת לתת בראש חזק עם רכב חשמלי ואוטונומי רמה 3 (ל"ת)
    bmw 21/12/2021 12:02
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    באפט 20/12/2021 23:23
    הגב לתגובה זו
    אם אני לא טועה טסלה הוציאה כ700 אלף מכוניות ואילו הענקית פולקסווגן הוציאה לשוק כ10 מיליון מכוניות (נכון רוב בנזין). אז אם טסלה שלטה ב80 אחוז משוק הרכב החשמלי בארה"ב אז זה אומר דבר אחד שהוא עדיין קטן והוא יגדל באופן מאסיבי כשהיצרניות הגדולות יכנסו לשוק.
אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?

על שני הכובעים של גליקמן ועל הסיכויים שלו לקבל בהמשך את השליטה בצים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

המאבק על השליטה בחברת הספנות צים מתעצם, עם הצעה נוספת מ-MSC השווייצרית אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם. לפני כשבועיים  קיבל הדירקטוריון הצעה ראשונית מהפג-לויד הגרמנית ועל פי ההערכות גם יש התעניינות ממארסק הדנית. צים, שנסחרת בוול סטריט בשווי שוק של כ-2.3 מיליארד דולר, נסחרת לכאורה מתחת למזומנים שלה ובמכפיל רווח נמוך, אך צריך לזכור שיש לה התחייבויות גדולות בגין רכישת ספינות. בפעול אין לה מזומנים של מיליארדים. אך יש לה יתרון גדול שאותה רוצים הרוכשים הפוטנציאלים - צי אוניות יחסית חדש עם יעילות תפעולית ויכולת תחרותית טובה.

עם זאת, הסיכוי שהמדינה תמכור את צים לידיים זרות נמוך. צים ואל על דומות מהבחינה הזו - הן נכס ביטחוני ואסטרטגי ולכן למדינה יש מניית זהב ויכולת להשתמש בפלטפורמה והתשתית של החברות בזמן חירום. את אל על מכרו רק לאחר שמשפחת רוזנברג הסכימה לתנאים האלו. גוף זר יתקשה להתמודד ולהסכים לחבילת התנאים שיוטלו עליו. מה גם שזה בשעת חירום ומלחמה מסמן אותו כ"תופס צד". האם נראה לכם שבזמן מלחמה בעזה חברה דנית או שוויצרית תסכים שצים שבשליטתה תעביר סחורה של נשק לישראל? מראש הסיכוי שהחברות האלו ישקיעו בנכס ביטחוני בישראל קטן מאוד.

אבל זה מעיר את המניה - הדיבורים, כתבות, ראיונות מעלים את המניה וזה חלק מהעניין. השבחת הערך לא צריכה לחכות לסוף התהליך, אותם משקיעים שנמצאים כעת בעימות מול הנהלת החברה כבר רואים את המניה עולה. הם רוצים להחליף את הדירקטוריון (3 נציגים) כדי להשביח את החברה, ומלאכתם כבר נעשית דרך התעניינות בחברה.  

כך או אחרת, השיחות מול רוכשים פוטנציאלים נתקלים בהתנגדות חריפה מוועד עובדי צים. בקשר להפג-לויד הם טוענים כי החברה הזו שמוחזקת על ידי קטאר וסעודיה (12%, 10%בהתאמה) לא תעמוד לצד ישראל בזמן חירום - "רכישה כזו תפגע ברציפות שרשרת האספקה, כפי שנראה במשברי 2021-2023", כתב יו"ר הוועד אורן כספים במכתב למשרד התחבורה.

MSC, עם צי של 800 אוניות בבעלות משפחת אפונטה, בוחנת כניסה כדי להתחזק באגן הים התיכון. אבל, גם כאן, נראה שהסיכוי להסכמות עם המדינה נמוכות. במקביל אנליסטים המכסים את המניה מספקים לה מחיר יעד נמוך מהמחיר הנוכחי כשהם מבליטים את "הדיסקאונט הביטחוני". צים מקבלת דיסקאונט לעומת חברות אחרות בגלל היותה חברה ישראלית שבעצם נשלטת בצורה כזו או אחרת על ידי הממשלה. 

משקיעים  AIמשקיעים AI

לקראת שבוע המסחר בוול סטריט - מה חושבים האנליסטים?

אחרי הורדת הריבית של הפד' אנחנו צועדים אל שבוע עם לוח אירועי מאקרו צפוף, דוחות של ענקיות צריכה וטכנולוגיה, כשהשאלה הגדולה היא האם ההאטה בשוק העבודה ובאינפלציה מספיקה כדי להצדיק עוד הקלות מוניטריות, או שאנחנו נכנסים לתקופת "המתנה" שבה כל נתון יקבל משקל גבוה וינדנד את הסנטימנט

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

שבוע המסחר הקרוב בוול סטריט נפתח אחרי החלטת ריבית שהייתה צפויה מראש, אבל למרות זאת השאירה אחריה לא מעט סימני שאלה. הפד' הוריד את הריבית ב-0.25% לרמה של 3.5%-3.75%, צעד שכבר היה מתומחר בשווקים בהסתברות של כ-90%, אבל המסר שעלה ממסיבת העיתונאים ומהעדכונים הנלווים היה הרבה יותר מורכב. מצד אחד, הבנק המרכזי, בראשות ג'רום פאוול כבר מאותת לנו שהמדיניות שלו כבר קרובה לניטרלית. מצד שני, הוא מדגיש שיש חוסר ודאות גבוה, בעיקר סביב שוק העבודה והיכולת של הכלכלה האמריקאית להמשיך לצמוח בלי להיכנס להאטה חדה.

המשקיעים מנסים להבין האם מדובר בתחילתו של מסלול הפחתות ברור, או דווקא בתקופה ארוכה של המתנה, שבה כל החלטה תיגזר מנתון כזה או אחר, בלי התחייבות מוקדמת.


הפד' עוצר עכשיו כדי להעריך את ההשפעה על הכלכלה

יוני פנינג ממזרחי טפחות מעריך שהפחתת הריבית האחרונה לא הייתה אירוע משנה כללים. לדבריו, עצם ההפחתה לא הפתיעה את השווקים, אבל ההרחבה המחודשת של מאזן הפד והדגש על נושא הנזילות היו משמעותיים יותר.

פנינג מציין כי יו"ר הפד ג’רום פאוול תיאר את המדיניות הנוכחית כניטרלית, הן מבחינתו והן מבחינת חברי ה-FOMC, זאת מול אינפלציה שעדיין גבוהה מדי, אבל גם מול סימנים ברורים להתקררות בשוק התעסוקה. לדבריו, הפד מוכן כעת לעצור ולבחון האם הריבית המרסנת מחלחלת במלואה לכלכלה, ולא ממהר להתחייב להפחתות נוספות.

בהתייחסות לשוק העבודה, פנינג מצביע על כך שמספר המשרות הפנויות בארה"ב עלה משמעותית בספטמבר ובאוקטובר, עם תוספת של כ-430 אלף משרות בספטמבר ועוד כ-12 אלף באוקטובר, לרמה של כ-7.67 מיליון משרות. עם זאת, הוא מדגיש כי עיקר הגידול מגיע מענפי השירותים ובשכר נמוך, מה שמרמז על השפעות של צמצום עובדים זרים ולא בהכרח על התחזקות רחבה של הביקוש לעובדים.