ניתוח פיננסי גרף בורסה וול סטריט מגמה מעורבת
צילום: Istock

מבית היוצר של AMC: מניית SGOCO זינקה ב-560% ביומיים

החברה זינקה בשישי ב-280% עד לשווי של מיליארד דולר וכעת מוסיפה לזנק ב-90%, זאת ללא דיווח מצד החברה - סוחרי פורום רדיט החלו להריץ ככל הנראה, בגלל כמות נמוכה של מניות "צפות" שיש בשוק
גלעד מנדל | (4)
נושאים בכתבה איגוח הרצת מניות

נראה כי בשוק ההרצות של סוחרים הרדיט, עלתה לה חברה חדשה על הרדאר, חברת SGOCO GROUP LTD (CAYMEN ISLANDS) שביום שישי זינקה בלא פחות מ-279% עד לשווי של כמיליארד דולר, והיום מזנקת בעוד 90%.

הזינוק בא ללא דיווח כל שהוא מצד החברה שהיה יכול היה להוות טריגר, אלא רק בגלל ההרצה של המניה בידי סוחרי פורום רדיט. במרבית המקרים בוחרים סוחרי הרדיט חברה ציבורית ששווי השוק שלה מאוד נמוך, או שחלק קטן מהמניות הוא "צף" - כלומר בידי הציבור, או שיש בה יתרת שורטים גדולה מאוד שבמקרה של זינוק במניה, הם ישרפו ויגרמו לשורט סקוויז.

במקרה של SGOCO, מדובר על כמות קטנה של מניות צפות, שכן כ-70% ממניות החברה מוחזקות בידי הנהלה או בעלי מניות שמחזיקים מעל 5%.

לקריאה נוספת:

ההתרסקות מגיעה למניות ה'מם', אומר המשקיע שחזה מראש את משבר הסאב-פריים ב-2008

בין מציאות לשווי חזוי: אנליסטים של מניות המם מתייאשים

SGOCO עוסקת במספר תחומים, בין היתר במתן הלוואות - כאשר בעברה גם הייתה לה פעילות ענפה בענף התעשיינות. בשנת 2020 הסתכמו הכנסותיה לכ-4.3 מיליון דולר, קיטון של 16% בהשוואה להכנסות של 5.1 מיליון דולר בשנת 2020.

החברה עברה להפסד גולמי

החברה ב-2020 עברה להפסדיות גולמית, כאשר רשמה הפסד גולמי של מיליון דולר, בהשוואה לרווח גולמי של 2.7 מיליון דולר בשנת 2019. ההפסד המייצג בשנת 2020, בנטרול ירידת ערך של מוניטין וכן בנטרול שיערוך למטה של רכוש קבוע לפי מודל השווי ההוגן עומד על כ-5.7 מיליון דולר.

ההון העצמי של החברה עומד על כ-70.6 מיליון דולר, אבל כל הנתונים הללו לא מעניינים את סוחרי הרדיט, אותם מעניין להריץ את המניה. חשוב לזכור שבניירות כאלו, יש מי שבדרך כלל - מכבה את האור.

קיראו עוד ב"גלובל"

תזהרו - הבועות מתפוצצות בסוף

"אני לא יודע מתי מניות ה'מם' יקרסו, אבל כנראה שלא נצטרך לחכות יותר מדי זמן כדי לראות את זה, וזאת מכיוון שמשקיעי הריטייל מושקעים לחלוטין בנושא הזה, ובנוסף - וול סטריט כבר נמצאת על הקצה" אומר מייקל ברי, המשקיע שחזה מראש את משבר הסאב-פריים. לדבריו: "בשנת 1999 כל מי שהרוויח כסף בשוק המניות היה בטוח שהעליות יימשכו. בשנת 2007, כל אלה שהיו ממונפים עד אפס מקום ועשו כסף ממינופים על גבי מינופים של איגוח דירות גם חשבו שזה יימשך".

ברי יודע על מה הוא מדבר. ב-2008 הוא ראה את בועת הנדל"ן בארה"ב תופחת - והבין כי הדבר הנכון הוא להמר נגדה. כעת הוא סבור כי זה המצב גם במניות ה'מם'. הוא גם נותן עצה למשקיעים ומגדיר מהם טווחי הזמן שבהם הוא מתמקד בהשקעותיו.

אגב, אנליסטים רבים החליטו שאין טעם להמשיך ולסקר את המניות הללו, לאחר שהשווי שלהם בשוק התנתק מהשווי הכלכלי שלהן, עם פערים של יותר מ-2,400%.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    משה 13/07/2021 10:52
    הגב לתגובה זו
    חברה רווחית , ברבעון ראשון הרוויחה 231 אלף דולר(ירידה ברווחיות עכב מחסור זמני בחומר גלם ) שווי שוק נמוך כ 40 מיליון דולר אחוז הסחורה הצפה כ 20 אחוז (1.5 מיליון מניות)
  • 2.
    שי 13/07/2021 01:14
    הגב לתגובה זו
    טוב זה יגמר רע כמו Gamestop, בסוף תהיה רגולציה על רדיט
  • 1.
    מי יקנה מהם את המנייה? רווחים על הנייר (ל"ת)
    עוץלי 12/07/2021 17:42
    הגב לתגובה זו
  • מי קונה את המניות? סוחרי ה-שורט שחייבים להתכסות (ל"ת)
    מגיע לשורטיסטים 12/07/2021 18:57
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.