מייקל ברי
צילום: מייקל ברי

ההתרסקות מגיעה למניות ה'מם', אומר המשקיע שחזה מראש את משבר הסאב-פריים ב-2008

מייקל ברי ראה את בועת הנדל"ן בארה"ב תופחת - והבין כי הדבר הנכון הוא להמר נגדה. כעת הוא סבור כי זה המצב גם במניות ה'מם'. הוא גם נותן עצה למשקיעים ומגדיר מהם טווחי הזמן שבהם הוא מתמקד בהשקעותיו
נתנאל אריאל | (28)

כבר ב-2006 מייקל ברי הבין שמשהו רקוב בשוק הנדל"ן האמריקאי, מה שהפך כעבור שנתיים למשבר הסאב-פריים. הוא הפך למפורסם כאשר סרט הקולנוע "מכונת הכסף" עקב בין השאר גם אחרי התקופה שלפני המשבר, ובו תואר ברי כמי שרואה את המפולת מתקרבת, מהמר נגדה ואף מקבל חצי ביקורת ואף איומים ממשקיעים בקרן שלו, בטרם התממשו תחזיותיו. הסוף כמובן ידוע ובזכות פעולותיו הנכונות הוא הצליח לגרוף הון במשבר הכלכלי החמור.

באמצע 2019, יותר משנה לפני שהמשקיעים-מהמרים הצעירים הציפו פורומים כמו רדיט בהמלצות ונכנסו למניית חברת גיימסטופ (סימול: GME), ברי השקיע במניה והיא הייתה חלק מפרוטפוליו ההשקעות שלו. הוא יצא ממנה עוד ב-2020 ולאחר שזינקה במסגרת ה'שורט סקוויז' של תחילת השנה הוא צייץ כי "העליות בגיימסטופ לא טבעיות, מטורפות ופליליות".

כעת הוא מזהה סימנים של מה שהיה בשווקים ב-1999, טרם התפוצצות בועת הדוט-קום, ו-2007, טרום משבר הסאב-פריים, ומזהיר כי הטרנד של מניות ה'מם' (Meme) עלול לפגוע בצורה משמעותית במשקיעי הריטייל (כינו למשקיעים קטנים שהצטרפו לשוק במהלך משבר הקורונה). מניות ה'מם' (Meme) הוא כינוי לחברות כמו גיימסטופ, AMC, בלאק ברי ועוד מניות שעלו ללא סיבה כלכלית בהייפ של תחילת השנה הנוכחית, במה שהפך לשורט סקוויז - המשקיעים הגדולים עשו שורטים על המניות הללו אבל הרבה משקיעים קטנים נכנסו ובעקבות עליית השערים הפתאומית נאלצו להתכסות על השורטים וכך המניות הללו עלו עוד יותר, לזמן קצר, לפני שהתרסקו שוב.

"אני לא יודע מתי מניות ה'מם' יקרסו, אבל כנראה שלא נצטרך לחכות יותר מדי זמן כדי לראות את זה, וזאת מכיוון שמשקיעי הריטייל מושקעים לחלוטין בנושא הזה, ובנוסף - וול סטריט כבר נמצאת על הקצה" אומר ברי. "נגמר לנו הכסף החדש שאפשר לזרוק על העגלה".

לדבריו: "בשנת 1999 כל מי שהרוויח כסף בשוק המניות היה בטוח שהעליות יימשכו. בשנת 2007, כל אלה שהיו ממונפים עד אפס מקום ועשו כסף ממינופים על גבי מינופים של איגוח דירות גם חשבו שזה יימשך".

"מומנטום ומדיה חברתית הם כעת חלק מהאסטרטגיה של המשקיעים החכמים בוול סטריט, והם נמצאים בעמדות טובות יותר בשוק מאשר משקיעי הריטייל, להשתתף, לרחרח ולהתחיל לעשות 'גמא סקוויז' בשוק האופציות. במונח האחרון הכוונה היא לביקוש מוגבר למניות שמונע ע"י עושי שוק שממהרים לגדר את אופציות ה'קול' שהם מכרו, תופעה שכנראה קרתה במסחר במניות הטרנד.

אז למה הוא נכנס לגיימסטופ מלכתחילה?

ברי הסביר בשנת 2019 כי הפחדים מפני קונוסולות נטולות דיסק הם מוגזמים והניח כי תזרים המזומנים יתאושש כאשר חברות כמו סוני או מייקרוסופט ישחררו את הגרסאות שלהם בשנת 2020. ברי לא ציפה לכך אבל מי שציטט אותו הוא דווקא מי שהוביל את הרצת המניות בגיימסטופ, קית' גיל, שלאחר מכן נאלץ אפילו להעיד בסנאט על כך שהוא לא ביצע את הרצת המניות במטרה לפגוע באחרים ואף טען כי הוא עדיין מושקע במניה.

קיראו עוד ב"גלובל"

משקיע בטווח זמן של שנים, רוב האנשים מתמקדים בטווחים קצרים - וזו טעות

ברי כמובן לא היה יכול לחזות את מגיפת הקורונה ואת ההשפעות שלה, כמו גם את המחסור בקונסולות, אך התזה שלו בהחלט עבדה ומניית גיימסטופ אכן טסה. "מבחינתי, אם התזה שלי מתגשמת בתוך שנים אני שמח. רוב האנשים מתמקדים בטווחים של ימים, שבועות או חודשים".

תגובות לכתבה(28):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    מוטי חיפה 12/07/2021 20:49
    הגב לתגובה זו
    בביולוגיה גן עם יתרון מתרבה הרבה זה חלק ממדע גנטיקה. מם זה רעיון אם הוא מוצלח מתרבה אחרת נעלם.מדע ממטיקה
  • 16.
    יאנוש 12/07/2021 17:10
    הגב לתגובה זו
    כשבתקשורת ממליצים להתרחק מהמניות האלה, זה הזמן לקנות.
  • 15.
    אוהד 12/07/2021 14:00
    הגב לתגובה זו
    יש עוד המון כסף
  • 14.
    המניות האלה יצנחו חזרה לאיפה שהן באו, השאלה רק מתי (ל"ת)
    סוחר 12/07/2021 11:40
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    שקשוקה 12/07/2021 11:16
    הגב לתגובה זו
    מניות שמשקיעים פרטיים קטנים מתאמים השקעה בהן דרך רשתות חברתיות, כגון גיימסטופ ו-AMC - מבלבלות את האנליסטים והמשקיעים כאחד.
  • 12.
    בן 12/07/2021 11:15
    הגב לתגובה זו
    חבל על הזילזול בקורא. פתחתי וקראתי בלי להבין את העיקר. חבל.
  • מניות כמו גיימסטופ, שצעירים מריצים ברדיט ויכולות לקרוס (ל"ת)
    שמיר 12/07/2021 18:02
    הגב לתגובה זו
  • מניות שעלו ללא סיבה כלכלית בהייפ של תחילת השנה הנוכחית (ל"ת)
    מניות שעלו ללא סיבה 12/07/2021 12:26
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    סוחר 12/07/2021 10:42
    הגב לתגובה זו
    ואני חוזה שהוא יפסיד מליארדי דולרים על השורט שהוא פתח בטסלה
  • הנביא 12/07/2021 12:26
    הגב לתגובה זו
    אתה חוזה ולא מרוויח.
  • 10.
    דוד 12/07/2021 09:49
    הגב לתגובה זו
    מניות שקרנות גידור הימרו עליהן בשורט (= כלומר מירידת המחיר ) המשקיעים הקטנים , קנו בכמויות והכריחו את המשקיעים לסגור את הפוזיציה וגרמו לשורט סקוייז וגרמו לעליית המחיר . 2 דוגמאות נפוצות : GME , AMC
  • 9.
    רוני 12/07/2021 09:30
    הגב לתגובה זו
    כל ה gme ואלה שיש מימים ומשקיעים בגלל המימים והפורומים באינטרנט אבל רשמו מם כמו סתו_מים
  • 8.
    ממי 12/07/2021 09:26
    הגב לתגובה זו
    ב redit.
  • 7.
    גדליהו 12/07/2021 09:07
    הגב לתגובה זו
    אצלי בשנת 1983 כשהממשלה הלאימה את הבנקים וגילחה את החסכונות השאירה לי חלון מדירה הלכתי ללמוד איך הקובעים חושבים ועובדים והפרופסור המרצה הסביר לי את האיתותים למפולת מקצועית ובלי ניחושים איתרתי זאת בשנת 2007 ועמדתי בצד ושנתיים אחרי זה החזרתי לי את הדירה שניגנבה ממני בגלל תמימותי דאז אז הרבה טוב מאחל בהמשך
  • מאיר 12/07/2021 11:15
    הגב לתגובה זו
    זה הזמן למכור? אנחנו לפני מפולת?
  • 6.
    כתבה שלמה על מניות המם בלי הסבר מה זה המניות האלו... (ל"ת)
    רו י 12/07/2021 07:31
    הגב לתגובה זו
  • Money never sleeps 12/07/2021 10:18
    הגב לתגובה זו
    אלו מניות שעלו בתקופה קצרה במאות ואלפי אחוזים בלי קשר לביצועי החברה
  • מניות שמשקיעים " קטנים רבים"מתארגנים סבבן (ל"ת)
    למשל , GAMESTOP 12/07/2021 10:16
    הגב לתגובה זו
  • אהרון 12/07/2021 09:54
    הגב לתגובה זו
    הייתי מנהל השקעות שנים, ואני לא יודע מה זה ה"מם" שהם מתכוונים
  • מניות של משקיעים-מהמרים (ל"ת)
    מוטי 12/07/2021 09:40
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מישהו יודע מי הן מניות ה "מם"? (ל"ת)
    נהג 12/07/2021 04:46
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בינתיים כולם מרוויחים והוא היחיד שמתרסק! (ל"ת)
    חחחחחחחח 12/07/2021 02:05
    הגב לתגובה זו
  • משקיע לטווח ארוך, צוחק האחרון רק במימוש (ל"ת)
    רצוי להיזהר 12/07/2021 10:17
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אני 12/07/2021 00:57
    הגב לתגובה זו
    לקורא הרגיל (כמוני) אין מושג מי הן ״מניות המם״
  • אנונימי 12/07/2021 10:50
    הגב לתגובה זו
    מניות Meme הן מניות של חברות שראו לאחרונה זינוק בפעילות ויראלית, אשר מתודלק בדרך כלל על ידי פלטפורמות מדיה חברתית מקוונות כגון Reddit וטוויטר. הבאזז על מניה מסוימת גרם לסוחרים קמעונאיים לקנות את המניה בידיעה שמחיר המניה שלה צפוי לעלות
  • מים 12/07/2021 09:49
    הגב לתגובה זו
    GME,AMC,CLOV ועוד כמה מניות שרצות חזק בפורומים
  • 2.
    דובון 11/07/2021 22:09
    הגב לתגובה זו
    הוא כבר שנה צועק ״מפולת״ וכלום לא קורה. לקח שורט טסלה ב-580, והוא בטוח שהיא תגיע ל-100. בינתיים הוא מופסד ולא מפסיק לצייץ. מעניין מה הוא יגיד כשהיא תגיע ל-1,000 דולר ולמעלה מזה…. שהרי בשורט ההפסדים הם בעלי פוטנציאל בלתי מוגבל!!
  • 1.
    מה זה מניות "המ"???? (ל"ת)
    משה ראשל"צ 11/07/2021 21:43
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.