גיימסטופ
צילום: Google Street View

בין מציאות לשווי חזוי: אנליסטים של מניות המם מתייאשים

איך קורה שהפער בין המחיר של מניה לבין ההמלצה עומד על למעלה מ-2,400% ולמה אנליסטים מוערכים הפסיקו לכסות את המניות החביבות על משקיעי הרשתות החברתיות
ארז ליבנה |

לקראת סוף ינואר, בשיא מאניית גיימסטופ  GAMESTOP CORP (GME), מחיר המניה שהתחבבה על גולשי קבוצת הרדיט "וול סטריט בטס" במהלך יום המסחר חצה את ה-400 דולר. פער של למעלה מ-2,400% מהמחיר שהעניק האנליסט המוערך מוודבוש, מייקל פאכטר. הקונצנזוס העניק למניה מחיר יעד חזוי של 13 דולר בלבד, אבל מחיר יעד לחוד ומציאות לחוד.

 

שווי המניה אמנם נחתך מאז בלמעלה מחצי, אבל הוא עדיין גבוה בהרבה מהמחיר שמבוסס על המספרים האמיתיים. מחירה נכון לשישי האחרון עמד על קצת יותר מ-191 דולר. מאז היו לא מעט סיבות לתמיכה במחיר המניה, חלקן מוצדקות. בתחילת פברואר חשב שהשיגעון סביב המניה לא יכול להימשך לעד ושהשורטיסים, שהפסידו מיליארדים, יוותרו והמניה תרד למחיר הגיוני.

 

הוא לא שינה את מחיר היעד וטעה שוב, למרות שכיסה את המניה מעל לעשור. "כשמסקרים מניה, אי אפשר לשנות את מחיר המטרה באופן יומיומי, זה פשוט שינוי מהיר מדי", אמר פאכטר לתקשורת בארה"ב.

 

אבל זו לא רק המניה הזו. גם מניית רשת בתי הקולנוע,AMC  וגם מנייתה של יצרנית הטלפונים הסלולריים בלאקברי (BB) וגם של הקמעונאית בד בת' אנד ביונד (BBBY) רכבו על הגל של הרשתות החברתיות והפערים בין השווי שנתנו האנליסטים הכי מוערכים בשוק לבין השווי בשוק היה רחוק כמזרח ממערב.

 

המצב החדש והלא ידוע הזה, הוביל צוות של בנק אוף אמריקה (BAC) לערוך מחקר על התנועה במניות ביחס לרעש לרעש שנוצר ברשתות חברתיות. הם מצאו שככל שדיברו יותר על מניית GME ברשת, כך הייתה קורלציה עם עליית מחירה. המצב גרם ללא מעט אנליסטים לסקר את GME, כשנכון לכרגע רק 3 מסקרים אותה, כולל פאכטר.

 

כשמוסיפים לזה את התחזקות השורטיסטים ומסחר באופציות, מקבלים חתיכת בלאגן במניות המם, שהוביל כאמור להפסקת סיקור למניות "בעייתיות". העניין הוא שאף אחד לא רוצה להיראות טיפש, או לא פחות חמור מכך, חסר יכולת. ואי אפשר לבצע את עבודתך נאמנה למשקיעים, אם מה שאתה צופה ומה שהמציאות מראה הם 2 דברים שונים לחלוטין. אתה עושה עוול לעצמך, אבל גם למשקיעים.

 

המשקיע האגדי, מייקל ברי, שחזה את משבר הסאב-פריים ב-2008 והרוויח מפוזיציית שורט על סקטור הנדל"ן, אומר כי האוויר יצא מהמניות הללו וזה יקרה מהר. ברי היה מושקע בגיימסטופ בלונג עוד לפני שהכול השתגע ויצא מההשקעה לקראת סוף 2020 כשהוא מורווח. "ב-1999 כל מי שעשה כסף בבועת הדוט.קום חשב שהמצב יימשך. אותו הדבר קרה גם ב-2007 בשוק הנדל"ן בארה"ב. אני לא יודע מתי המניות הללו יתרסקו, אבל כנראה שזה לא יקח הרבה זמן, כי מתחיל להיגמר הכסף החדש שיצטרך לעגלה הזו", כתב המשקיע שממעט להתראיין לבארונס.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.