הודו גנגס
צילום: Istock

הודו במיתון טכני: אבל מה ההשפעות ארוכות הטווח של הקורונה?

המדינה עם כמות הנדבקים השנייה בעולם, מקבלת מבנקי ההשקעות הגדולים תחזית יחסית אופטימית של צמיחה לשנתיים הקרובות, אבל ממוצע התמ"ג השנתי עד 2025 צפוי לרדת
ארז ליבנה | (1)

בסוף השבוע האחרון הודו חצתה את רף ה-9 מיליון נדבקים מאומתים בקורונה, סך המיתות במדינה השנייה הכי מאוכלסת בעולם הגיעו ל-133,000 מתים. למרות זאת, המדינה מראה ירידה עקבית בממוצעי בהדבקה בחודשיים האחרונים, מה שמביא את בנקי ההשקעות, סוכנויות הדירוג הבינ"ל וגופים פיננסיים בינ"ל לשפר את התחזיות הכלכליות של המדינה לשנים הקרובות.

 

אבל המציאות הנוכחית, היא נאמר, לא משהו. עוד לפני המגפה, ב-2019 הייצור במדינה היווה רק 27.5% מהתמ"ג – הנתון הנמוך מזה 2 עשורים, שהפך את המדינה למדינה ה-3 מהסוף במדד היצרנות ביבשת אסיה.

 

מודע לנתונים האלה, בינואר השנה ראש הממשלה ההודי, נרנדרה מודי, אמר כי הוא רוצה להפוך את הכלכלה ההודית לכלכלה בגודל של 5 טריליון דולר עד 2024, לעומת 2.8 טריליון כיום. היעד היה שאפתני מלכתחילה וכרגע לא בטוח שניתן להשיגו – למרות שחלק מהתחזיות בהודו אופטימיות – אבל באחרונה מודי אמר כי הוא צופה שהמדינה תצליח להגיע ליעד שלה; כשהוא בונה על המשך היציאה המערבית מסין והעברת הייצור להודו.

 

בכל מקרה, רצונות לחוד ומציאות לחוד. נכון להיום, זה יהיה קשה מאוד. הבנק ההודי המרכזי פרסם תחזית הסופ"ש, לפיה הכלכלה ההודית, השלישית בגודלה באסיה – אחרי סין ויפן בהתאמה – נכנסה למיתון טכני. כלומר שני רבעונים של התכווצות כלכלית. ביום רביעי הבנק יפרסם את הנתונים הכלכליים המעודכנים, שסביר להניח רק יאשררו את התחזית שנתן.

 

כמו כן, לפי נתונים של קרן המטבע הבינ"ל וגם של אוקספורד אקונומיקס, הכלכלה ההודית תהיה מהכלכלות המתפתחות שנפגעו הכי הרבה מהמגפה – עם תחזית של התכווצות כלכלית של 12% ביחס לתקופה שלפני הנגיף.

 

"לחץ על המאזן ההודי, שנבנה עוד לפני הקורונה, קרוב לוודאי שיחריף", כתבה פריאנקה קישור, ראש המחלקה הכלכלית של דרום מזרח אסיה באוקספורד וקבעה כי הצמיחה הממוצעת עד 2025 תעמוד על 4.5%, הרבה פחות מרמה של 6.5% שהייתה צפויה לפני המגפה.

 

לטענתה, הלחץ הזה צפוי לפגוע בסקטור העסקי הלא פיננסי, בשוק התעסוקה ופחות או יותר לאורך ולרוחב כל הסקטורים. "הצלקות ארוכות הטווח, כנראה בין החמורות בעולם כולו, צפויים לדחוף למטה את טרנד ההתאוששות של הכלכלה ההודית", הוסיפה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

עם זאת, מרבית בנקי ההשקעות סבורים שהכלכלה ההודית תצליח להתאושש במהירות. סוכנות הדירוג הבינ"ל מודי'ס חזתה להתאוששות מסוימת וירידה להתכווצות של 10.6% לעומת 11.5% שחזתה לפני חודשיים. במודי'ס ציינו כי "חבילת התמריצים האחרונה, שמכוונת לסקטור היצרני, יצירת מקומות עבודה, קווי אשראי וחילוץ לסקטורים שנפגעו, יצרו אפסייד פוטנציאלי לצמיחה", כתבו מודי'ס ביום חמישי האחרון.

 

במכתב למשקיעים ששלחו מבנק ההשקעות מורגן סטנלי (MS), נכתב כי הבנק מצפה "לעלייה של 27% בהכנסות של תאגידים ב-2021 ביחס לתקופה המקבילה אשתקד" ושהצמיחה תגיע ל-10%. 

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    עם ישראל 23/11/2020 13:40
    הגב לתגובה זו
    עם כל המיתון ותשע מיליון חולה קורונה ,הודו הולכים לעביר חוק נגד ג'יהאד ( love jihad )שהמוסלמים מנהלים נגד נשים הינדיות בה משקרים להם שהם הינדי יוצאים איתם ובכוח מאסלמים אותן ואם לא רוצחים אותן או אלימות קשה שנשים חובות כמו אצלנו מה שערבים מוסלמים עושים ליהודיות.הגיע זמן גם אצלנו.
שורט (דאי אי)שורט (דאי אי)
הטור של גרינברג

השורטיסטים מחכים לשוק בסיבוב

אם אפילו אנבידיה לא הצליחה לאושש את השוק, ייתכן שהוא בשל לתיקון. אם זה אכן קורה, מי שיובילו אותו יהיו כנראה מקצועני המכירות בחסר, שבניגוד למה שרבים חושבים, פעילותם חשובה כי היא מחזירה לשוק את השפיות. הבעיה היא שלצד אלה, פועלים גם אין סוף סחרני יום שעושים גם הם שורטים אבל ללא כל אסטרטגיה מאחוריהם, והם כן פוגעים בשוק. וגם: ההזדמנות שנמצאת בריסקיפייד



שלמה גרינברג |


עד לפרסום דוחות אנבידיה בסוף המסחר של יום ד' השבוע, וול סטריט עברה שבוע שנראה כאילו היא מתקרבת לצוק ואליבא דתקשורת נראה שהיא די בטוחה שיש משבר אמיתי. המניות ירדו בכל מקום, בארה"ב, ביפן, בדרום קוריאה וגם באירופה. מדדי ה-S&P, הדאו ג'ונס והנאסד"ק אותתו על מה שעשוי להיות רצף ההפסדים הארוך ביותר מאז אוגוסט.

בגיי'.פי מורגן אמרו כי "השוק סובל מצרבת קולקטיבית שמקורה באנבידיה שהפכה למבחן הלחץ הלא רשמי לכלל המסחר בבינה מלאכותית, ומגזר הטכנולוגיה מתחיל לפתע למצמץ בחוזקה. הסחר שבעבר הרגיש בלתי ניתן לעצירה מרגיש עכשיו בפאניקה".

הפד לא הרגיע אף אחד, מבול של נתונים כלכליים מאוחרים, כולל דוח התעסוקה של ספטמבר שעדיין חסר, צפוי סוף סוף להתפרסם, וכל רמז לבעיות עלול להחליש את הטיעון להורדת ריבית שצפו המומחים בדצמבר. היו"ר ג'רום פאוול כבר הטיל ספק בהורדת הריבית באומרו שהורדה רחוקה מלהיות מובטחת, ונשיאת הפד של בוסטון, סוזן קולינס, חזרה על אזהרה זו. שוב גבר החשש שמניות בינה מלאכותית, כמו אנבידיה, מוערכות יתר על המידה וכי נוצרה בועת השקעות. ואומנם, גם אחרי פרסום הדוחות שהיו כידוע טובים מהתחזיות, השוק שפתח בעליות, נסגר בירידות חדות.

את הכתבה של יום שישי הקודם התחלתי במשפט, "האם צריך תיקון? בהחלט" וניסיתי להסביר את הסיבות לכך שהוא  מאחר להגיע. ציינתי שכדי שתיקון יפרוץ צריך להופיע "זרז" שיגרום לו לפרוץ, משהו שיזכיר למשקיעים שהם פועלים בשיגעון. שכחתי, לצערי, לציין את השורטיסטים כאחד מהם ונראה שבסוף הם שיובילו את התיקון הנוכחי.

תיקון - כן, משבר אמיתי - לא

התיקון הנוכחי, שאני ורבים אחרים ממתינים לו מזה זמן, הכרחי, לבטח בתחום הטכנולוגי ויותר מזה בכל הקשור לתחומי הבינה המלאכותית, הקוונטים וכדומה. אבל ההשוואה למשברים נוסח 2000, 2008 ואפילו 1929 פשוט אינה במקומה.

קמפיין "Better in Denim" של The Gap. קרדיט: אתר החברהקמפיין "Better in Denim" של The Gap. קרדיט: אתר החברה

דוחות חזקים וקמפיין ויראלי: Gap מזנקת

מניית החברה שמחזיקה במותגים גאפ, אולד נייבי, בננה ריפבליק ועוד, מזנקת, לאחר שמכירות חנויות זהות ברבעון עלו לרמה הגבוהה מאז 2018, הקמפיין “Better in Denim” רושם מאות מיליוני צפיות ודוחף מכירות דו-ספרתיות והחברה מעלה תחזיות לשנת 2025
רן קידר |
נושאים בכתבה גאפ

מניית חברת Gap Gap Inc. 9.68%  מזנקת, לאחר שפרסמה דוח רבעון השלישי שמשלב ביצועים פיננסיים יציבים יחד עם הצלחה תרבותית רחבה, כשקמפיין הג'ינס הוויראלי “Better in Denim” הפך לנקודת אור בולטת והוביל לצמיחה-דו־ספרתית במכירות הג’ינס. מנכ"ל החברה, ריצ'רד דיקסון, ציין כי מדובר באחד המהלכים המוצלחים ביותר בתולדות המותג, לאחר שהקמפיין צבר מעל שמונה מיליארד חשיפות וחצי מיליארד צפיות ברשתות החברתיות, שהיתרגמו במהרה לביקושים ממשיים בחנויות. ההצלחה הוויראלית סייעה למשוך לקוחות צעירים, במיוחד דור ה-Z, ולמצב מחדש את Gap כמותג עדכני ורלוונטי בשוק תחרותי ועמוס מסרים.

במקביל להצלחת הקמפיין, Gap הציגה ביצועים חזקים בחנויות עם עלייה של 5% במכירות בחנויות זהות, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2018 והרבעון השביעי ברציפות שבו החברה מציגה שיפור. רוב מותגי הקבוצה הציגו צמיחה: Old Navy עלתה ב-6%, Gap עצמה זינקה ב-7% ובננה ריפבליק עלתה ב-4%. מבחינת המותגים, Athleta הייתה נקודת החולשה היחידה, עם ירידה של 11%. הנתונים מצביעים על תנועה גוברת בחנויות ועל כך שהחברה מצליחה להחזיר לקוחות ותיקים ולמשוך חדשים, גם בתקופה שבה האתגר הקמעונאי גדול.

ברבעון השלישי רשמה Gap רווח של 0.62 דולר למניה, 0.03 דולר מעל תחזיות האנליסטים אך ירידה של 14% בהשוואה לשנה שעברה. ההכנסות עלו ל-3.9 מיליארד דולר, בהתאם לצפי השוק, עם עלייה של 2% במכירות אונליין ועלייה של 3% במכירות החנויות. שולי הרווח הגולמי השתפרו ל-42.4%, עלייה משמעותית של 30 נקודות בסיס. למרות צמיחה ברורה בפעילות, סל הקנייה הממוצע נותר יציב יחסית, מה שמסביר את העלייה המתונה בהכנסות לעומת התנועה הגבוהה.

המאזן של החברה מציג עוצמה נוספת: Gap סיימה את הרבעון עם 2.5 מיליארד דולר במזומנים, מקבילים למזומנים והשקעות קצרות טווח, והציגה עלייה של 13% משנה לשנה וללא חוב נטו. הגמישות הפיננסית מאפשרת לחברה להמשיך ולהשקיע בשיווק, במיתוג מחדש ובשדרוג חנויות, תוך חיזוק קו המוצרים המוביל שלה.

Gen Z ככוח מניע: מהוויראליות לעגלת הקניות

דיקסון ציין כי הצלחת הקמפיין אינה מקרית. לדבריו, דור ה-Z הוא כיום המוביל בצריכת תוכן משפיענים, ובשיחות הצרכנים שלהם נמצא מנוע מכירות חזק במיוחד. “תוכן של משפיעניות ומשפיענים הוא אמצעי גילוי המוצרים הראשון במעלה אצל Gen Z ומילניאלס”, אמר, וציין כי Gap “עם ביצועים מצויינים בזירה הזאת”. בנוסף, שיתופי פעולה כמו זה עם המעצבת Sandy Liang תרמו להרחבת קהל הלקוחות הצעיר ולהגדלת החשיפה בקרב צרכנים שמחפשים מותגים עם אמירה, עקביות וסיפור. וכך, המכלול, קמפיין ויראלי, קולקציות ממוקדות ושיתופי פעולה, מייצר תדמית מחודשת של Gap כמותג ומצליח לחבר בין ערכים מסורתיים לבין רוח עדכנית.