הירידות מחריפות: בקרן המטבע הוציאו אזהרה מפורשת - תיקון מתקרב בבורסות

הצמיחה המרשימה בארה"ב לא מצליחה למשוך את הכלכלה העולמית, וב-IMF חותכים בתחזיות, ומזהירים. הקאק והדאקס צוללים
אלמוג עזר | (14)

הצמיחה העולמית מקרטעת ובקרן המטבע (IMF) חותכים היום את תחזיות הצמיחה להשנה וגם לשנה הבאה. בנוסף, בקרן גם בוחרים להזהיר באופן מפורש את המשקיעים בשוק המניות - מפני תיקון שעלול להכות בשווקים עוד השנה.

הארגון שמייצג 188 מדינות שונות, צופה צמיחה עולמית של 3.3% בשנת 2014, ירידה של 0.1% לעומת התחזית הקודמת (מחודש יולי). לגבי 2015, התחזית הונמכה לצמיחה של 3.8%, זאת לעומת תחזית קודמת לצמיחה של 4%.

קרן האור היחידה בעדכון הנוכחי היא ארה"ב, שם התחזית דווקא קופצת לצמיחה של 2.2% השנה, זאת מול תחזית קודמת לצמיחה של 1.7% בלבד. לגבי 2015, הצפי הוא לצמיחה של 3.1% (לעומת תחזית קודמת לצמיחה של 3%).

מהצד השני, האיחוד האירופי צפוי לצמוח השנה בשיעור של 0.8% בלבד ובשנה הבא בשיעור של 1.3%. לגבי סין אין שינוי של ממש בתחזיות, צמיחה של 7.4% השנה ו-7.1% בשנה הבאה. ומה לגבי ישראל? התחזית היא לצמיחה של 2.5% השנה ו-2.8% בשנה הבאה. כריסטין לגארד, יו"ר קרן המטבע, הבהירה לאחרונה כי האצת הצמיחה צריכה להיות בעדיפות עליונה אצל קובעי המדיניות בשווקים המפותחים.

האזהרה מפני תיקון בשוקי המניות: בקרן המטבע מציינים כי המצב לפיו הריבית בכלכלות המפותחות היא קרובה ל-0%, ממעלה את הסיכון כי חלק מהשווקים נמצאים במצב של התחממות יתר. בקרן מעריכים כי האפשרות של תיקון מטה בהמשך 2014 עלתה וגם מבהירים כי תימחור המניות הפך להיות מעט בועתי ("מוקצף").

התגובה בבורסות היום: מדד הדאקס הגרמני שנסחר מוקדם יותר בירידות של 0.5%, עסר להיסחר בירידות של 1.1%. הCAC 40 נופל כבר 1.5%. בארה"ב יום המסחר נפתח באדום, הנאסד"ק מאבד 0.85%.

ההורדה של צפיות הצמיחה של קרן המטבע, מצטרפת להורדת תחזית של ה-oecd, בחודש הקודם. סיבת הורדת התחזית של ה-oecd נובעת מהחולשה הכלכלית שהציגה הכלכלה האירופאית והקושי היחסי של הכלכלה האמריקנית לשוב למצבה הכלכלי טרם המשבר הגלובאלי.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    עוילם גוילם 08/10/2014 00:29
    הגב לתגובה זו
    לפני חצי שנה ירינו סתם מיספר כי אין לנו את הכלים לדעת באמת מה יהיה, אבל כרגע כלכלת העולם ניראת רע מאד אז אנחנו שוב יורים מיספר חדש סתם ,אבל יותר נמוך.....תמיד נוכל לעדכן שוב...
  • 9.
    דניאל 07/10/2014 20:18
    הגב לתגובה זו
    שנה זו היא שנת שמיטה .ולכן. כל שנת שמיטה. גוררת. מפולת. בכל העולם. ראו .ראו הוזהרתם.
  • זאב 08/10/2014 10:23
    הגב לתגובה זו
    שאין קשר במיוחד מי שמשקיע בחול
  • 8.
    רמי 07/10/2014 18:37
    הגב לתגובה זו
    יותר מ50 אחוז מהמזרחים שונאים אותכם כמו שאנחנו שונאים את הפלסטנים
  • 7.
    רמי 07/10/2014 18:29
    הגב לתגובה זו
    הם מצטטים את עצמם בחיים אל תאמינו לא לעיתונאי כלכלי ולא לבנקאי גם אם הם קרובים שלכם הם יפילו אותכם ובמיוחד זה אשכנזי הלבן
  • 6.
    רמי 07/10/2014 18:21
    הגב לתגובה זו
    קובי ישעיהו והלל קורן ומתן ברוך אלה יודעים טוב אך לסבך את המשקעים אתה לא טוב בזה
  • 5.
    עזר חחחחחחחחחחחחחחח יהזוי מי מיתיחס להזוי כמוךה (ל"ת)
    רמי 07/10/2014 18:18
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    הכריש 07/10/2014 17:21
    הגב לתגובה זו
    בא המימוש המוסדים היו ראבים לכסף לכן הבורסה המשיכה לדאור קדימה היום הברבור בפתח
  • תלמד לכתוב קודם ברמה של כיתה ג (ל"ת)
    דוד מ 07/10/2014 18:40
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    הברבור מתחיל להתקרב לארץ הבורסה בהיכון (ל"ת)
    הכריש 07/10/2014 17:19
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    חכמה לאחר מעשה 07/10/2014 16:55
    הגב לתגובה זו
    איפה היתם לפני חדש כשהכל היה בשיא הדאקס מעל 10000 היורו 1.39 שקל דולר 3.51 הם פשוט דפקטים הזויים שמנסים עכשיו בכל מחיר להיכנס לתמונה שבה היו צריכים להיות כבר לפני 3 חדשים הרי הם אלה שאמורים לתת התרעה מראש ולא לאחר מעשה
  • 1.
    לא יאומן.הבורסות בעולם מתרסקות ואצלנו הכל דבש. (ל"ת)
    עורב אמיתי 07/10/2014 16:54
    הגב לתגובה זו
  • כמה לדעתך המעוף ירד? (ל"ת)
    אבי לעורב 07/10/2014 17:11
    הגב לתגובה זו
  • אני מאמין שחוזרים ל-1400 (ל"ת)
    עורב לאבי 07/10/2014 17:23
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)

החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי

החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל. 

שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.

ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.

מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?

השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.

השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.

במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.