
טסלה משתפרת בסין ועדיין - ירידה שנתית במכירות לעומת שנה קודמת
נתוני נובמבר מצביעים על שיפור במכירות טסלה בסין, אך המגמה השנתית נותרת שלילית. החברה מסרה 73,145 כלי רכב בשוק המקומי, ירידה של 6% בהשוואה לנובמבר 2024, אך עלייה של 41% לעומת אוקטובר. הייצור הכולל ממפעל שנחאי, כולל יצוא, הגיע ל-86,700 יחידות, עלייה של 9.9% משנה לשנה
טסלה Tesla 1.92% בחודש נובמבר יחסית סביר בסין. המכירות ירדו לעומת חודש קודם, אבל פחות מאשר בחודש הקודם. החברה מסרה 73,145 כלי רכב בשוק הסיני, ירידה של 6% בהשוואה לנובמבר 2024, אך עלייה של 41% לעומת אוקטובר. הייצור הכולל ממפעל שנחאי, כולל יצוא, הגיע ל-86,700 יחידות, עלייה של 9.9% משנה לשנה.
מתחילת השנה, המכירות הקמעונאיות עמדו על 531,855 כלי רכב, ירידה של 7.37%, בעוד הייצור הכולל הסתכם ב-754,561 יחידות, ירידה של 8.3%. דגם Model Y הוביל עם 47,132 מסירות (עלייה של 5.73% משנה לשנה), ואילו Model 3 רשם 26,013 יחידות (ירידה של 10%). השיפור בנובמבר נבע מהשקת גרסת Model Y בעלת טווח ארוך יותר עם הנעה אחורית, לצד מבצעי מחירים והגברת יצוא לאירופה. עם זאת, כדי למנוע ירידה שנתית ראשונה מאז 2022, טסלה זקוקה ל-120,000 מסירות בדצמבר, יעד גבוה פי 1.2 מקיבולת הייצור החודשית המוערכת של 100,000 יחידות במפעל שנחאי. ההערכות מצביעות על ירידה שנתית של 5-7% בסין, שמהווה 40% ממכירות טסלה הגלובליות.
החולשה בסין משקפת מגמה רחבה יותר: טסלה צפויה למסור 1.66 מיליון כלי רכב ב-2025, ירידה של 2% לעומת 2024, השנה השנייה ברציפות של ירידה. באירופה המכירות צנחו ב-49% משנה לשנה, ובארה"ב נתח השוק ירד מ-80% ב-2019 ל-45% כיום. הגורמים לכך כוללים תחרות מחירים, האטה באימוץ רכבים חשמליים והעלאת ריבית.
למרות זאת, מניית טסלה עלתה ב-9% מתחילת 2025, לרמה של 439 דולר נכון ל-9 בדצמבר. שווי השוק עומד על 1.4 טריליון דולר, עם מכפיל רווח של 210 על רווחים צפויים ל-12 חודשים קדימה – השני בגובהו ב-S&P 500. מורגן סטנלי הורידה את דירוג המניה ל"שווה משקל" עם יעד מחיר של 425 דולר, בטענה שהשוק מגלם כבר את פוטנציאל הבינה המלאכותית, תוך צפי לירידה של 10.5% בנפחים ב-2026. לפי הערכות, עסקי הרכב לבדם שווים 55 דולר למניה, והמשקיעים מתמקדים בעיקר בהתפתחויות בתחום הבינה המלאכותית.
- המחיר של טסלה יורד באירופה - האם זה יגיע לישראל
- המהפכה הרובוטית - לא רק טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טסלה משקיעה 10 מיליארד דולר בשנה בבינה מלאכותית, עם התקדמות במערכת הנהיגה האוטונומית Full Self-Driving ובשירות Robotaxi. השירות הושק באוסטין ביוני 2025 עם 10-20 רכבים ללא נהג, והורחב לטקסס, קליפורניה ואריזונה; אפליקציה זמינה ב-11 מדינות נוספות, עם תכנון לכיסוי חצי מארה"ב עד סוף 2025. Cybercab, רכב Robotaxi ייעודי, ייוצר בהיקף נרחב ב-2026. רובוט Optimus ההומנואידי יגיע ל-10,000 יחידות ב-2025 ו-50,000 ב-2026, במחיר 30,000 דולר ליחידה. צפי ההכנסות: 54 מיליארד דולר מ-Robotaxi ו-24 מיליארד מ-Optimus עד 2030.
התחרות בסין מחריפה מול BYD, שמכרה 480,000 יחידות בנובמבר (ירידה של 5.3%), אך שמרה על נתח של 23.1% בשוק הרכבים החשמליים – כפול מטסלה. BYD צפויה למכור 3.5 מיליון כלי רכב ב-2025, ולעקוף את טסלה כיצרנית הרכבים החשמליים הגדולה בעולם, עם נתח גלובלי של 19.9% מול 7.7% לטסלה (ינואר-אוגוסט). יצוא BYD הגיע ל-131,935 יחידות בנובמבר, כפול מטסלה באירופה. BYD מנצלת מחירים נמוכים (ממוצע 20,000 דולר) וייצור סוללות פנימי, בעוד טסלה תלויה בבינה מלאכותית ליצירת בידול. בשוק הסוללות, סין שולטת ב-69%, עם CATL (36.9%) ו-BYD (16.9%). טסלה תידרש להאיץ ייצור מקומי וחדשנות כדי לשמור על נתח של 10% בסין ב-2026.
דוחות מעורבים - טסלה כבר חברת AI
התוצאות האחרונות של החברה לרבעון השלישי, שהתקבלו בתגובה מעורבת מצד המשקיעים והאנליסטים. אדם ג'ונאס, האנליסט הבכיר של מורגן סטנלי, ציין כי הנתונים של טסלה היו "מספיק סבירים" כדי לשמור על תחזיות הקונצנזוס כמעט ללא שינוי. לדבריו, החברה נמצאת בתהליך הדרגתי של מעבר מהגדרת עצמה כיצרנית רכב רגילה, למובילה בתחום תחבורה אוטונומית מבוססת בינה מלאכותית. ג'ונאס הדגיש את עמידותה של טסלה בפרמטרים של תזרים חופשי, אך הזהיר: המפתח להמשך הוא יכולתו של מאסק להוביל את זירת ה-AI מול 7 המופלאות.
- מספר המשרות הפנויות בארה״ב נותר גבוה - אך שוק העבודה מאותת על האטה
- פייזר מרחיבה את תיק התרופות להשמנה בעסקה של 2 מיליארד דולר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט
בצד הפסימי יותר ניצב קולין לנגן מוולס פארגו, שהותיר את דירוג "תשואת חסר" על כנו. לדבריו, עסקי הרכב של טסלה ממשיכים להישחק, והחברה לא הציגה מנועי מינוף תפעוליים ברורים למרות הגידול במסירות. הוא הסביר כי השחיקה מגיעה בעיקר מהורדות מחירים, השפעות מכסים ושינוי בתמהיל המוצרים. לנגן העריך כי הפלטפורמות העתידיות, הרובוטקסי והרובוט אופטימוס עדיין רחוקות מיכולת מסחרית של ממש.
מנגד, דן אייבס מוודבוש שמר על גישתו השורית, וטען כי טסלה מבצעת התקדמות עקבית ומשמעותית בתוכנית ה-AI שלה. הוא ציין כי צי הרכב
של החברה צבר כמעט 10 מיליארד ק"מ עם מערכת FSD (נהיגה אוטונומית מלאה), כאשר ברבעון האחרון בלבד הצטברו עוד כ-2 מיליארד ק"מ נוספים. הנתון הזה, לפי אייבס, מעניק לטסלה יתרון בסיסי על פני כל שחקן אחר בתחום. הוא מעריך כי טסלה עשויה להגיע לשווי של 2 טריליון דולר בתחילת
2026, ואף 3 טריליון עד סופה, "כאשר תור הזהב של ה-AI יתפוס תאוצה".
הרכב כבר לא קובע את השווי, אבל ממשיך לממן את העתיד
פיליפ ג'ושוע מג'פריז בחר בגישה מאוזנת, והותיר את דירוג "החזקה" על מניית טסלה. לדבריו, עסקי הרכב כבר אינם הגורם המרכזי בהערכת השווי של החברה, אך הם עדיין מייצרים תזרים מספק שמאפשר לממן את תחומי העתיד: אחסון אנרגיה, זיכויי זיהום, ופיתוחים בתחום התחבורה החכמה. הוא הדגיש את איתנותה הכלכלית של טסלה בטווח הקצר, אך גם את העובדה שהצמיחה העתידית תלויה בתחומים שטרם הבשילו.
מייקל סיילור; קרדיט: רשתות חברתיותסטרטג'י רכשה ביטקוין בכמעט מיליארד דולר
מניית סטרטג'י MicroStrategy Inc 7.24% נסחרת בעליות שערים לאחר שהחברה דיווחה על רכישה משמעותית נוספת של ביטקוין. החברה, המחזיקה הציבורית הגדולה בעולם במטבע הקריפטו, הודיעה כי רכשה יותר מ־10,600 מטבעות במהלך שבעה ימים בלבד, בהיקף כולל של כ־963 מיליון דולר. מדובר ברכישה הגדולה ביותר שביצעה מאז חודש יולי.
לפי הנתונים שפרסמה החברה, הביטקוין נרכש במחיר ממוצע של כ־90,600 דולר למטבע, נמוך במעט ממחירי השוק בעת הפרסום. במקביל לרכישה, החברה הנפיקה כ־5.1 מיליון מניות רגילות שמהן גויסו כ־928 מיליון דולר, וכן השלימה גיוס נוסף באמצעות מכירת מניות בכורה תמידיות. המהלך החזיר את תשומת הלב להיקף האחזקות של סטרטג'י, שחצה כעת שווי של 60 מיליארד דולר. עם זאת, יחס השווי של החברה ביחס לנכסי הביטקוין שבידיה המשיך להצטמצם, כאשר פרמיית השוק על החברה ירדה ל־1.1 בלבד - הרמה הנמוכה ביותר זה תקופה ארוכה.
הירידה בפרמיה דחפה את הנהלת החברה להכריז על הקמת קרן רזרבות בהיקף 1.4 מיליארד דולר, שנועדה להבטיח תשלומי דיבידנד וריבית בעתיד. מנכ"ל החברה, פונג לה, ציין בחודש נובמבר כי פרמיה הנמוכה מאחד עלולה להצדיק מכירה של חלק מהאחזקות.
האנליסטים מנמיכים ציפיות
במקביל לדיווחים על הרכישות, החלו אנליסטים בשוק להנמיך ציפיות מהחברה. קנטור פיצג'רלד חתכה את מחיר היעד למניה ב־59%, בעוד ברנשטיין הפחיתה את ההמלצה ב־25%, על רקע ירידה של יותר מ־25% במחיר הביטקוין מאז השיא שנרשם באוקטובר. למרות זאת, ההודעה על הרכישות נתפסה כהצהרת אמון מחודשת של החברה במטבע. בשבועיים שקודם לכן רכשה סטרטג'י כמות זניחה של מטבעות בלבד, והמהלך האחרון נחשב בעיני השוק לחזרה לאסטרטגיית קניית־הירידות שאפיינה אותה בעבר.
- סטרטג'י שוקלת מכירת ביטקוין: האם הלחץ על המניה מוצדק?
- בעוד המניה הרגילה מתרסקת: בכירי סטרטג׳י רוכשים מניות בכורה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האנליסטים בקנטור פיצג'רלד ציינו גם כי החברה נוהגת לרכוש ביטקוין כאשר המהלך "מגדיל ערך" מבחינתה, ללא קשר למחיר הנוכחי של המטבע. לדברי האנליסטים, אסטרטגיה זו נותרה בעינה גם לאחר הירידות האחרונות. גם בבית ההשקעות TD Cowen ראו בצעד איתות חיובי. בהערכה שפרסמו כתבו כי משקיעים המאמינים בביטקוין לטווח בינוני וארוך צפויים לראות ברכישה הרחבה מהלך מחזק, בעיקר אם מחיר המטבע יחזור לטפס לרמות השיא.
וול סטריט שור (גרוק)וויקס ואלביט קופצות ב-5%, סולאראדג׳ עם 4%; עליות קלות במדדים
הפד' כבר התכנס ליומיים של דיונים על החלטת הריבית שתתפרסם מחר בערב - 21:00 שעוננו - ב-89% נראה הורדת ריבית של 0.25 נ"ב אבל במידה ויו"ר הפד' פאוול יגלה ניציות בנאומו התנודתיות עשויה לחזור לשווקים; 99% מהחברות בוול סטריט כבר דיווחו אבל יש עוד כמה שאנחנו ממתינים לשמוע מהן כמו: אורקל וברודקום
עוד כ-30 שעות תגיע החלטת הריבית האחרונה של הפד' לשנת 2025. המשקיעים לא ממהרים עכשיו לקחת סיכונים לפני שהבנק המרכזי יסמן את כיוון המדיניות בחודשים הקרובים, ותחושת אי-הוודאות בשווקי האג"ח מוסיפה עוד שכבה של זהירות. כבר אחרי הירידות של אתמול, שהגיעו לאחר שה-S&P 500 התקרב שוב לרמות שיא אך נבלם, נראה שהשוק כולו עוצראת הנשימה לפני יום רביעי והחלטת הריבית.
בינתיים, המסחר במדדים במגמה מעורבת הדאו עולה כ-0.2%, ה-S&P עולה 0.1% ומנגד הנאסד"ק יציב עם מגמה שלילית קלה.
מספר המשרות הפנויות בארה״ב עלה במעט באוקטובר ל-7.67 מיליון, לעומת 7.658 מיליון בספטמבר, כך לפי נתוני ה־JOLTS שפורסמו לאחר עיכובים שנגרמו בשל השבתת הממשל. עם זאת, ירידה בקצב הגיוסים ועלייה בפיטורים מרמזות על המשך התקררות בשוק העבודה. נתון ספטמבר היה גבוה משמעותית מהצפי (7.2 מיליון) ומאוגוסט, והעלייה במספר המשרות הפנויות מצביעה על כך שיש שוב יותר משרות מאשר מחפשי עבודה, ואם המגמה תימשך – שוק העבודה עשוי להיעשות "צפוף" יותר ב-2026, עם עלייה בכוח המיקוח של העובדים.
באוקטובר ירד מספר המגויסים ל-5.149 מיליון, ונתוני
הפרישות והפיטורים גם הם ירדו ל-5.05 מיליון. שיעור העוזבים ירד ל-1.8%, הנמוך ביותר מאז מאי 2020, מה שמעיד על ירידה בביטחון של עובדים לעבור למקום עבודה אחר.
עונת הדוחות לרבעון השלישי הציגה תוצאות חיוביות אצל רוב החברות. נכון להיום, 99% מהחברות ב-S&P
500 כבר דיווחו, והאנליסטים מעריכים עלייה של 13.4% ברווח למניה המצרפי ברבעון זה. אם התחזית תתממש, מדובר ברבעון רביעי ברציפות של צמיחה דו-ספרתית ברווחים, עם קצב גידול גבוה יותר מה-12% שנרשם ברבעון השני של השנה.
- נעילה שלילית בוול-סטריט; מארוול נפלה ב-7%, פרמאונט זינקה ב-9%
- נטפליקס עולה, ברודקום מתחזקת וטסלה יורדת - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זה לא שהשוק קפוא אלא בדיוק להפך המשקיעים מתמחרים כעת הסתברות של כ-89% להורדת ריבית של רבע אחוז, אבל מה שיכניס את התנודתיות יהיה הנאום של יו"ר הבנק, ג'רום פאוול, והטון שבו ישא את הדברים. התחזיות האחרונות כבר רומזות על האטה בקצב ההרחבה המוניטרית, ואפילו אפשרות להפסקה בהחלטה של ינואר. מנגד, העלייה האחרונה בתשואות האג"ח - כשהתשואה על ה-10 שנים מטפסת לאזור 4.18% - מראה לנו שהשוק דורש פיצוי גבוה יותר כדי להחזיק אג"ח בשלב הזה כיוון שהאינלפציה לא מתכנסת בכיוון שהשוק ציפה.
