אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
בינתיים, נטפליקס מנסה לשמור את הלהבה בוערת באמצעים אחרים. החברה יזמה הקרנות מיוחדות עם גרסאות סינג־אלונג (שירה
בציבור), ארגנה שיתופי פעולה עם רשת Spirit Halloween לייצור תחפושות, ופתחה אזור ייעודי לסרט בפארק השעשועים Everland שבדרום קוריאה. במקביל, חברות קוריאניות כמו נונג שים (יצרנית הנודלס הגדולה ביותר בדרום קוריאה), סמסונג ו-Paris Baguette (רשת מאפיות ובתי קפה)
כבר משיקות מוצרים ממותגים, ממנות ראמן ועד עוגות בעיצוב הדמויות.
"היינו שמחים אם הכול היה מוכן לחגי 2025, אבל גם כך אנחנו מרוצים", אמרה סמנכ"לית השיווק של נטפליקס, "המוצרים אינם רק מקור הכנסה, אלא כלי שיווק ששומר על הסדרה בתודעה ומחזק את המותג לטווח הארוך".
- רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
- טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
קוצר הראייה של סוני
מאחורי הסיפור הזוהר של נטפליקס מסתתרת דרמה עסקית לא פחות מרתקת, שהסיפור המרכזי בה הוא דווקא סוני, שהפיקה את הסרט מלכתחילה. לפי פרסומים, סוני השקיעה כ-100 מיליון דולר בפיתוח ובאנימציה של KPop Demon Hunters,
אך מכרה את זכויות ההפצה לנטפליקס בעסקה במהלך הקורונה, שנחתמה ב-2021. באותה תקופה, כשבתי הקולנוע היו עדיין משותקים והכנסות מהקרנות נראו כמו משהו רחוק, סוני העדיפה ללכת על בטוח: נטפליקס התחייבה להחזיר את ההשקעה ולשלם בונוס קבוע של עד 20 מיליון דולר, בתמורה להעברת
כל הזכויות לענקית הסטרימינג, כולל בעלות מלאה על הקניין הרוחני.
כעת, כשהסרט הפך למפלצת רווחים פוטנציאלית, העסקה הזו נראית כמו אחד הפספוסים הגדולים בהיסטוריה של הוליווד. אם סוני הייתה שומרת את הזכויות, היא הייתה יושבת על מותג בשווי מיליארדים, אבל כחלופה, היא מסתפקת ברווח צנוע ומביטה מהצד כשנטפליקס בונה אימפריה.
בסוני מודים בעקיפין בכך שוויתרו על הזדמנות ייחודית. סמנכ"ל הכספים של החברה אמר כבר ב־2024 כי “חסר לנו קניין רוחני שאותו יצרנו מההתחלה, וזה אתגר אמיתי עבורנו.” האמירה הזו, שהייתה אז כללית,
נשמעת היום כמעט נבואית.
נטפליקס, מצדה, מתכננת למנף את ההצלחה למקסימום. לפי הדיווחים, החברה כבר חתמה עם הבמאים מגי קאנג וכריס אפלהנס על הסכם לסרט המשך, אך כיוון שסרטי אנימציה דורשים שנות הפקה רבות, הצפי הוא שהסיקוול ייצא רק ב-2029. עד אז, האתגר
הוא לשמר את העניין, באמצעות מוצרים, אירועים, תכנים קצרים ואולי סדרת ספין־אוף.
במבט רחב יותר, KPop Demon Hunters מסמן את המפנה האמיתי של נטפליקס בתחום האנימציה. אחרי שנים שבהן הצלחותיה הגדולות – "דברים מוזרים" או "ברידג'רטון" הציעו הרבה פחות אפשרויות
לייצר מוצרים נלווים, הפעם מדובר במותג עם פוטנציאל "דיסני", של ממש: סרטים, צעצועים, משחקים, ואולי גם פארקים. במידה שהסרט ימשיך לייצר עניין גם בשנים הקרובות, הוא עשוי להפוך ל-"לשבור את הקרח" של נטפליקס, ולהוכיח שהחברה מסוגלת לא רק להפיץ להיטים, אלא גם לייצר
תופעות תרבות גלובליות, בבעלות מלאה.
הצמיחה המתמשכת של נטפליקס
לפני כשבועיים, החברה דיווחה על תוצאות הרבעון השלישי של 2025, ובעקבות אירוע מס שנוי במחלוקת בברזיל, שהוביל לפגיעה ברווחיות, התוצאות לא שברו שיא עבור החברה. הכנסות החברה צמחו ב-17% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה, והראו צמיחה בכל האזורים הגיאוגרפיים, בחלוקה גיאוגרפית, ההכנסות צמחו בכל האזורים, ארה"ב וקנדה רשמו צמיחה של 17%, אירופה והמזרח התיכון צמחו ב-18%, אסיה צמחה ב-21% ואמריקה הלטינית ב-10%. בנוסף, ההכנסות מפרסום הגיעו לשיא חדש, ונטפליקס מעריכה כי ההכנסות מהמודל הנתמך בפרסומות יוכפלו במהלך 2025.
הרבעון השלישי היה הטוב ביותר בתולדות החברה בתחום הפרסום, והנהלת נטפליקס צופה שההכנסות מהמוצר הנתמך בפרסומות יוכפלו עד סוף 2025. זאת לצד המשך ההשפעה של מהלכי העלאת מחירים והמאבק בשיתופי
סיסמאות, שהגבירו הכנסות משקי בית חדשים. נזכיר כי החברה הפסיקה לדווח על מספר המנויים, אך ציינה כי שיעורי הצפייה ברבעון האחרון היו הגבוהים אי פעם בארה"ב ובבריטניה, עם עלייה של 15% ו-22% מאז 2022, בהתאמה.
בנוסף, לפני כשבועיים, הודיעה נטפליקס כי היא צפויה לבצע פיצול מניות ביחס של 1 ל-10, כך שכל מחזיק מניה יקבל 10 מניות חדשות במקום אחת. מדובר במהלך טכני במהותו, אך כזה שעשוי להשפיע על הרכב המשקיעים במניה ואף להכניס עניין מחודש מצד הציבור הרחב. נתחיל בעניין הטכני - מניית נטפליקס נסחרת כעת בכ-1,100 דולר. אם משקיע רוצה להשקיע 100 דולר - הוא לא יכול. המינימום הוא מניה אחת. בשוק שבו יש המוני צעירים שמשקיעים עשרות ומאות דולרים בודדים במניה אחת, יש יתרון למחיר נמוך.
כלומר, העניין הטכני הזה שלכאורה לא אמור להשפיע על השווי הוא בעל השלכות על המסחר. יש יותר אפשרות של כניסת משקיעים קטנים (קטנים מאוד). שיוכלו לרכוש מנייה עם קצת מעל 100 דולר. עם זאת, גם כיום יש מקומות רבים שמאפשרים מסחר בחלקי מניות, ולגביהם הרי שאין לספליט משמעות.
לפי החברה, הסיבה המרכזית לפיצול נעוצה ברצון להנגיש את המניה לעובדים המשתתפים
בתוכניות האופציות, אך גם למשקיעים שמחיר מניה של מעל 1,000 דולר הפך בעיניהם למחסום. אחרי הפיצול, המניה תיסחר סביב במחיר נמוך יותר מה שעשוי להרחיב את בסיס המשקיעים. המניה הגיבה למהלך בעלייה של כ-3.7%.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
