מודרנה מקבלת הורדת המלצה ונופלת ב-5%
המשקיעים מאבדים אמון בענקית החיסונים לשעבר בעקבות הירידה בביקוש למוצרי קורונה והספקות לגבי מקורות הכנסה חדשים; גולדמן זאקס חתך את מחיר היעד בכמעט 50% על רקע תחזיות מאכזבות ותיקונים שליליים
ענקית התרופות מודרנהModerna 6.08% , שהפכה לשם דבר בזכות חיסון הקורונה שפיתחה, ממשיכה לספוג מכות בוול סטריט. המניה מאבדת 5%, לאחר שבנק ההשקעות גולדמן זאקס הוריד את ההמלצה על המניה מ"קנייה" ל"ניטרלי" והפחית את מחיר היעד בכמעט 50% ל-51 דולר.
בשנה האחרונה איבדה מניית מודרנה 56% מערכה, על רקע הירידה הדרמטית בביקוש למוצרי קורונה והספקות הגוברים לגבי יכולתה של החברה לייצר מקורות הכנסה חדשים משמעותיים בטווח הקרוב.
האנליסטים של גולדמן זאקס ציינו כי בחצי השנה האחרונה נאלצה הנהלת החברה לבצע מספר תיקונים שליליים לתחזיות הפיננסיות שלה. לדבריהם, החברה מגלה חוסר ודאות לגבי זרם ההכנסות מחיסוני הנשימה שלה. מודרנה העריכה כי מכירות החיסונים השנתיות שלה יעמדו על 1.5-2.5 מיליארד דולר, אולם האנליסטים של גולדמן צופים כי החברה תגיע רק לקצה התחתון של הטווח הזה.
גם בתי השקעות נוספים הורידו לאחרונה את מחיר היעד למניית מודרנה. אוורקור הפחיתה את היעד מ-60 ל-50 דולר, וג'יי.פי מורגן קבעה יעד של 40 דולר בלבד, לעומת 45 דולר קודם לכן. המניה אמנם קיבלה זריקת עידוד קלה לאחר הדיווח על הקורבן הראשון לשפעת העופות בארה"ב, והחברה אף קיבלה 590 מיליון דולר מהממשל האמריקאי כדי לזרז את פיתוח החיסון. עם זאת, נראה כי הדבר לא שינה משמעותית את הנרטיב השלילי סביב החברה.
- מודרנה מתקרבת לאישור: חיסון השפעת שלה יעיל יותר מהקיים בשוק
- סערה בארה"ב: קנדי פיטר את כל חברי ועדת החיסונים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כיום, מודרנה מפתחת חיסון להגנה מפני נגיף ה-CMV, הגורם לתסמינים דמויי שפעת שעלולים להיות חמורים במיוחד אצל תינוקות ואנשים עם מערכת חיסון מוחלשת.
האנליסטים של גולדמן זאקס מציינים כי ישנם מספר גורמים חיוביים פוטנציאליים שעשויים
לתמוך במניה בטווח הבינוני. בין היתר, הם אופטימיים לגבי השותפות של מודרנה עם מרק לפיתוח טיפול מותאם אישית בסרטן. בנוסף, החברה צפויה לפרסם ב-2025 תוצאות מניסויים בטיפול לסיסטיק פיברוזיס, שמפותח בשותפות עם חברת ורטקס, וכן תוצאות משלב 3 של הניסויים בחיסון ל-CMV.

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר
כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"
מניית וויקס Wix Wix.com -3.98% התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר.
הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף.
כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?

- וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?
- וויקס צונחת 16% למרות תוצאות טובות - הסיבה היא בתחזית ובאיום מ-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.
אייפון 17 איירהאייפון הדק ביותר בתולדות אפל מתקשה להמריא
האייפון Air מושך תשומת לב אך מתקשה להימכר, כשהמחיר הגבוה והפשרות בחומרה דוחפים צרכנים לבחור בדגמים אחרים ומאתגרים את אסטרטגיית העיצוב הדק של אפל
אפל Apple 1.97% בנתה על האייפון Air כעל המהדורה שתסמן שינוי כיוון עיצובי ותייצר גל חדש של התעניינות. אחרי שנים של שינויים קטנים, זה היה אמור להיות הרגע שבו החברה מוכיחה שהיא עדיין יודעת להפתיע. אבל לפי נתוני המכירה הראשונים, השוק מגיב אחרת: המכשיר זוכה להתעניינות רבה, אבל לא לקצב רכישה שמתקרב לציפיות של אפל.
ה-Air הוצג כמכשיר שמחזיר לאפל את הסיפור העיצובי. עובי של 5.64 מ״מ, משקל נמוך, מראה מינימליסטי - אלמנטים שמזכירים את המהלך שעשה ה-MacBook Air ב-2008. אבל כדי להגיע למידות האלה, אפל נאלצה להתפשר על חומרה: מצלמות בסיסיות יותר, רמקול יחיד במקום שניים, וסוללה קטנה שהצריכה תוספת של סוללה חיצונית אופציונלית. בפועל, ההתפשרויות האלה משפיעות ישירות על החלטת הקנייה. בתחילת ההשקה נרשמה התעניינות שיא בעמוד המוצר, כולל יותר ממיליון כניסות. אך הנתונים מראים שההתעניינות הזו לא תורגמה למכירות עם שיעור ההמרה נמוך משמעותית מזה של שאר סדרת האייפון 17.
ארגוני מחקר שעקבו אחרי שרשרת האספקה של אפל מצאו שהחברה קיצצה את תוכניות הייצור של ה-Air בחצי זמן קצר לאחר ההשקה. לפי ההערכות, המכשיר מכר רק שליש מהצפי הגבוה ביותר של אפל, מה שמסביר את ההתאמות המהירות בייצור.
הבעיה: המחיר
הפער בין ההתלהבות לבין הרכישה בפועל נובע בעיקר מהמחיר. ה-Air מתומחר ב־999 דולר - פער של 100 דולר בלבד מדגם ה-Pro. מנגד, דגם הבסיס של האייפון 17 עולה 799 דולר. כלומר ה-Air נתקע באמצע, בלי יתרון ברור על פני האלטרנטיבות. האנליסטים מציינים שהצרכנים בוחרים בסופו של דבר בביצועים, לא בעובי. המצלמה המשופרת של דגמי ה-Pro, חיי הסוללה הארוכים יותר והחומרה החזקה, כולם נתפסים כערך משמעותי יותר מהעיצוב הדק.
- בנק אוף אמריקה: אפל תכפיל את הרווחים תוך 5 שנים בזכות ה-AI
- אפל בשיא כל הזמנים - האם האייפון 17 יציל את 2025?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סין, שבה אפל נאבקת על נתח שוק מול וואווי ויצרנים מקומיים, מהווה אינדיקציה ברורה. שם ה-Air הוא הדגם החלש ביותר בסדרה החדשה מבחינת מכירות, לפי הערכות המבוססות על זמני ההמתנה לאספקה. למרות התוצאות המאכזבות, האייפון 17 Pro ו-17 Pro Max מציגים מכירות גבוהות מהצפוי. אפל צפויה לרשום רבעון חזק במיוחד לקראת החגים, מה שהופך את האכזבה מה-Air לבודדה, ולא למגמה שהחברה צריכה להיבהל ממנה.
