אסיה: הבורסות חתמו בצבע האדום - ההייטק לא עזר

נראה שהמסחר החיובי בסקטור מניות הטכנולוגיה לא הצליח לגרור את הבורסות לעליות שערים. דוחות חיוביים של אייסר הטאיוואנית עזרו למנייה ולסקטור ההייטק במזרח
חזי שטרנליכט |

הבורסות האסייתיות חתמו את יום המסחר בירידות שערים. נראה שהמסחר החיובי בסקטור מניות הטכנולוגיה לא הצליח לגרור את הבורסות לעליות שערים. היו אלה דוחות חברת המחשבים אייסר וחברות אחרות שהעידו על התגברות הביקושים למרכולתן, אך לא הצליחו להוביל את השווקים כלפי מעלה.

הבורסה בשנגחאי ירדה ב-0.84% ל-1,216 נקודות, מדד הניקיי הנמיך קלות ב-0.06% ל-11,002 נקודות, מדד ההאנג סאנג ירד ב-0.09% ל-13,897 נקודות, ומדד הקוספי הקוריאני הנמיך ב-0.5% ל-913 נקודות.

מניות חברת המחשבים אייסר עלו ב-2.5%. החברה הודיעה בתום המסחר ב-29 באפריל כי הרווחים שלה עלו ברבעון האחרון ב-16% והסתכמו ב-68 מיליון דולר. מדובר בהצלחה לחברת מוצרי הצריכה האלקטרוניים מהאי הטאיוואני, משום שהחברה עקפה את צפי האנליסטים.

מניות הייניקס סמיקונדקטור אינק', מהיצרנים הבולטים בעולם בייצור רכיבי זכרון למחשבים, עלו ב-1.7%. החברה הקוריאנית עשויה לדווח מחר על רווחיות מעולה ברבעון שחלף עקב קיצוצי משרות, כך מעריכים בשוק.

בתחום המחצבים נרשמו ירידות שערים. מניות חברת הכרייה הגדולה בתבל - BHP ביליטון ירדו ב-1.2%, מניות ריו טינטו הנמיכו ב-0.7%. בבורסת הסחורות שבניו יורק, ה-NYMEX, נפלו החוזים העתידיים על מחירי הנחושת ב-0.4% במהלך המסחר אמש, דבר שהנמיך את הביקוש למניות החברות מהסקטור.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
Gett גט טקסי
צילום: יח"צ

יאנגו דורשת מרשות התחרות: הכריזו על Gett כמונופול

בפנייה נטען כי ל-Gett יש נתח שוק בהיקף של 70% ומאשימה כי המערכת של Gett מייצרת מנגנונים של תמרוץ וסנקציות לנהגי מוניות, המעודדים עבודה כמעט בלעדית איתה


הדס ברטל |

חברת יאנגו, המפעילה אפליקציה להזמנת מוניות, דורשת מרשות התחרות להכריז על מתחרתה העיקרית גט (Gett) כמונופול. לטענת יאנגו, גט מחזיקה בנתח שוק העולה משמעותית על הרף הקבוע בחוק, ומפעילה כוח שוק הפוגע בתחרות, בנהגים ובצרכנים.

בפנייה, שנשלחה לממונה על רשות התחרות מיכל כהן באמצעות עורכי הדין ישראל שלו וטל טיטמן, נטען כי נתח השוק של גט בנסיעות מוזמנות באמצעות אפליקציה מגיע לכ-70%. נתון זה, לטענת יאנגו, מבוסס בין היתר על ממצאי רשות התחרות עצמה במסגרת בחינת המיזוג שביקשו בעבר גט ופנגו לקדם, וכן על נתונים שפורסמו בדוחות של משקיעי החברה.

"התפתחה אצל הנהגים תלות ממשית בפלטפורמה של גט כמקור הכנסה עיקרי, שלא לומר בלעדי, באופן המגביל את התחרות בשוק", נכתב במכתב ששלחה חברת אפלי טקסי עוז, המפעילה את יאנגו, לממונה על רשות התחרות. אף שנהגים רשאים לכאורה לעבוד עם כמה אפליקציות במקביל, אופן התמחור שמפעילה גט והמבנה של מסלולי המנוי מובילים בפועל לכך שנהגים עובדים בעיקר איתה.

לפי הנתונים שהוצגו, מדי שנה מתבצעות בישראל עשרות מיליוני נסיעות במוניות, כאשר למעלה ממחציתן מוזמנות מראש ולא נאספות מהרחוב. יאנגו טוענת כי חלקה של גט בנסיעות המוזמנות חורג בהרבה ממחצית השוק, באופן המאפשר לה להכתיב בפועל את כללי המשחק בענף.

בפנייה מצוין כי המסלול המרכזי שמציעה גט לנהגים מבוסס על תשלום חודשי קבוע, בגובה אלפי שקלים, אשר הופך לכלכלי רק אם מרבית הנסיעות מבוצעות דרך הפלטפורמה שלה. מצב זה, לפי יאנגו, יוצר תמריץ שלילי לעבוד עם מתחרים ומקשה על אפליקציות אחרות לגייס נהגים בהיקף מספק.