ה-OECD לא מוריד את תחזית הצמיחה - למרות החקיקה המשפטית

תחזית הצמיחה נשארה על2.9% ו-3.3% לשנתיים הבאות בהתאמה; אבל למרות זאת הארגון לשיתוף פעולה כלכלי מזהיר שהאתגרים הביטחוניים והליכי החקיקה מאתגרים את הכלכלה
דור עצמון | (8)
נושאים בכתבה OECD כלכלת ישראל

דו"ח שמפרסם היום ארגון ה-OECD מזהיר כי הכלכלה הישראלית עלולה להאט לאור החקיקה המשפטית והאתגרים הביטחוניים אך לעת עתה היא עדיין איתנה - "התגברות האירועים הביטחונים והמשך המתיחות הפוליטית סביב הרפורמה המשפטית עלולים לעלות את הסיכון, להוביל להקשחת הסביבה הפיננסית ולהכביד על הסנטימנט העסקי ועל ההשקעות במשק הישראלי", נכתב בדו"ח.

בארגון לא העלו את תחזית הצמיחה של ישראל לשנתיים הבאות והותירו אותה על 2.9% ו-3.3% בהתאמה, אך עם זאת תחזיות הצמיחה של הארגון כלפי העולם וכפלי מדינות ה-OECD עצמן עלו מ-2.2% ל-2.7% ומ-0.8% ל-1.4% בהתאמה. מנגד, בבנק ישראל צופים מעט יותר אופטימיות ומעריכים כי שנת 2023 תסתיים בצמיחה של 2.5% ו-2024 עם צמיחה של 3.5%.

בכל הקשור למחלוקת הפוליטית בישראל על רקע החקיקה המשפטית, ציינו בארגון כי "המחלוקת סביב הרפורמה המשפטית עלולה להגדיל את הסיכון בישראל, מה שיוביל להידוק בתנאים הכלכליים וכתוצאה מכך להקשות על עסקים והשקעות".

כלכלני הארגון מוטרדים מאוד מההתפתחות של האינפלציה ומדגישים כי היא מעל היעד כאשר אינפלציית הליבה (האינפלציה הכללית ללא מזון ואנרגיה) גבוהה מאוד. לדעתם, בנק ישראל במדיניות מוניטארית מרסנת. בד בבד בארגון מפנים אצבע כלפי תקציב המדינה שאושר באחרונה אומרים כי הוא עלול להגביר את ההוצאות וממליצים לשמור על תקציב מרוסן.

עוד מתייחסים בארגון לשקל ואומרים כי "השקל פחת בחוזקה במהלך חמשת החודשים האחרונים והבורסה ביצעה בחסר לעומת אינדיקטורים גלובליים". ב-OECD מעבירים ביקורת על מבנה שוק התעסוקה בישראל באומרם כי "חלקן באוכלוסייה של קבוצות בעלות קשר חלש לשוק התעסוקה, טיפול באתגרים אלו הינו הכרחי לשמירה על המשך הצמיחה והיציבות במשק. הדבר ידרוש קביעת תמריצי עבודה מתאימים, תמיכה טובה יותר בהורים עובדים, לרבות על ידי הרחבת שירותי טיפול בילדים באזורים מוחלשים, שיפור מיומנויות בכל שלבי מחזור הלמידה, וכן הקלת ניידות ומתן גישה למשרות וחברות עם פריון גבוה".

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    גבר 08/06/2023 01:41
    הגב לתגובה זו
    נראה שהשמאל מטפטף ל OECD את המסר. לא מצליחים להשפיע מבפנים אז מנסים מבחוץ דרך הגויים. הם תמיד היו כך. גם את הרומאים הם הביאו לארץ כדי שיתמכו בהם בסכסוכים הפנימיים וכתוצאה מכך יצאנו לגלות ארוכה.
  • 3.
    ל 07/06/2023 12:53
    הגב לתגובה זו
    שכל העסק המהפכני זמני
  • 2.
    מאות אלפי פרזיטים 07/06/2023 12:08
    הגב לתגובה זו
    וילדינו עובדים 3 עבודות משרתים 45 יום כל שנה .
  • אנגליקה 07/06/2023 18:35
    הגב לתגובה זו
    הדתיים השתלטו על הקצונה בצבא
  • חילוני בלי אלוהים 07/06/2023 12:54
    הגב לתגובה זו
    את צורת חייהם ואני לא לוקח,אלה חיים?גם ההתיישבות בגבעות לא נורמלית לבן אדם סביר
  • מענגים... עלאק. (ל"ת)
    חיים 07/06/2023 12:16
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לא יאמן ! 07/06/2023 12:08
    הגב לתגובה זו
    מיסים למדינה .
  • דני 07/06/2023 12:45
    הגב לתגובה זו
    הרוע האמיתי מתחיל בכסף.. עשירים יותר צריכית לתרום חזרה לחברה מעבר לאנשים הפשוטים כדי לצמצם את מדד הג'יני ולהחיות את הכלכלה והמשק בצריכה שוטפת יציבה וחיובית מה שיכניס את המשק לשגשוג שוטף.
חיילי צהל חרבות ברזל
צילום: דובר צהל

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה

האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל חיילים

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור. 

היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים. 

מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך. 

כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית. 

באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית. 

פרופ צבי אקשטיין  (אורן שלו)פרופ צבי אקשטיין (אורן שלו)

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"

פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"

רן קידר |

מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל

הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור.  לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.

מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר. 

כיבוש מלא של רצועת עזה

בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם  ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026.  צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית:  0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025,  ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.

תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון  צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.