החששות, הנעדרים, ההרוגים

קשה, קשה להחליט: מה עושים כשיודעים, ולא בטוח שכולם יודעים? בלי שום קשר לצנזורה. נניח לרגע שהיא לא קיימת. איך מפעילים את שיקול הדעת? הרהור לא פתור על אסון היסעור
דבורית שרגל |

ההליקופטר התרסק

האתרים הישראלים שתקו

הרשת רגשה.

הדיון המתקיים בין המצדדים והמתנגדים מבין המטקבקים, הוא זה המתנהל גם בתקשורת עצמה ביומיום.

גם אני קיבלתי את הקישור לידיעה בוושינגטון פוסט אתמול אחה"צ, אבל מה? להיות זו שתביא את הלינק, תוך שאני לוקחת סיכון שאדם ממשפחות החיילים שהיו על המסוק יתעדכן דרכי?

ויתרתי.

לקח רונה רמון לא נשכח.

מצד שני, מה הגבול? ואם התקשורת העולמית כותבת על כך?

כשמונה שעות עברו מאז פרסום הידיעה בפוסט ועד שהיא עלתה באתרים הישראליים.

כרגיל, הכותרת הנשלפת:

"התרסקות" (ידיעות)

"התרסקות ברומניה" (מעריב)

"חשש לחיי שישה אנשי חיל האוויר" (ישראל היום)

"6 חיילים נעדרים בהתרסקות מסוק ברומניה" (הארץ)

המדרג הוא בתיאור האסון.

בהארץ - נעדרים.

בישר"ה - חשש לחיי.

במעריב - חשש כבד.

בידיעות - נהרגו.

שמות הנעדרים/הרוגים מופיעים במעריב ובידיעות.

לידיעות יש שתי מהדורות בשווקים: אחת בלי השמות, אחת עם.

אלי הגיעה המהדורה עם השמות.

בהארץ, הנסגר מוקדם יותר משאר העיתונים, כפי שלמדנו בשבוע שעבר, לא מופיעים שמות ההרוגים. גם לא בישראל היום, המודפס, כזכור, בדפוס הארץ.

מעריב מדבר על כך שהנעדרים הם מטייסת דורסי הלילה, אבל למעשה מדובר בצוות מעורב - הדורסים ומובילי הלילה.

מה למדנו:

שיש לנו קשר רומני (זו הכותרת בידיעות, 6)

שתוואי השטח ברומניה מאוד אתגר את חיל האוויר הישראלי.

עכשיו רק צריך למצוא מקבילות לתוואי הזה במקומות אחרים בעולם כדי להבין מה הייתה מטרת האימון.

אני מקווה שאטילה שומפלבי לא מתרעם על כך שהרומנים לא העלו את אסון היסעור לראש מהדורות החדשות והעיתונים שלהם. כך בדיוק נוהגת התקשורת הישראלית כשיש אסונות במקומות אחרים הרי. שום דבר לא מפתיע.

ד"ר רן ברץ והחוג לפילוסופיה

פרופ' יקירה מסביר למה הטענות על פיטורי ד"ר ברץ מופרכות.

גם נמרוד אבישר מפרט בבלוג שלו.

(קישורים בחסות פנימדיבור, יותר זול ממגה בול).

לפני פיזור

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חומוס
צילום: רותם ליברזון

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?

רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמות מס

בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים. 

סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.

מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל. 

אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון. 

רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

אוטובוס
צילום: FREEPIK

משרד התחבורה במתווה חדש ומשופר לגיוס נהגי אוטובוס

משרד התחבורה משיק מתווה חדש לעידוד הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, המצטרף לשורה של צעדים לשיפור תנאי העבודה של הנהגים, מעמדם וביטחונם; השרה רגב: "המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח"

רן קידר |

משרד התחבורה, באמצעות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פרסם מתווה חדש לסיוע במימון הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, כחלק ממדיניות כוללת שמובילה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, לחיזוק מעמדם של נהגי התחבורה הציבורית בישראל. המתווה נועד לעודד גיוס נהגים חדשים לענף ולהבטיח את השתלבותם בעבודה בפועל, במטרה לתת מענה למחסור החמור בנהגי אוטובוס ולתמוך בהרחבת ושיפור השירות לנוסעים. 

במסגרת היוזמה, יוענקו לחברות האוטובוסים תמריצים כספיים עבור הכשרה והעסקה של נהגים חדשים, הכוללים מענקי הכשרה ומענקי התמדה. משרד התחבורה פועל בשנים האחרונות לחיזוק מעמד הנהגים, לשיפור תנאי העבודה שלהם ולשמירה על ביטחונם האישי, על רקע התגברות מקרי האלימות כלפיהם. בין הצעדים שבוצעו: התקנת מחיצות מגן בכל האוטובוסים החדשים, הצבת מצלמות ולחצני מצוקה המחוברים ישירות לחברות התחבורה ולמשטרה, והובלת קמפיין תקשורתי נרחב להעלאת המודעות לחשיבותו של הנהג ולתרומתו למערכת התחבורה הציבורית. 

בתקופת כהונתה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, הועלה שכר הנהגים ב-11%, נקבעה תקופת הכשרה בתשלום, והוקמו עשרות תחנות ריענון ומנוחה לנהגים ברחבי הארץ. עד כה הוקמו למעלה מ-65 תחנות ריענון, ועד סוף השנה צפויות לקום כ-40 תחנות נוספות. במשרד התחבורה מציינים כי המאמצים הללו נשאו פרי: בשנתיים האחרונות הצטרפו לענף התחבורה הציבורית כ-7,000 נהגים חדשים - עלייה של כ-13% לעומת שנים קודמות. 

נציגי משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית מנהלים דיאלוג מתמיד עם ארגוני הנהגים ומפעילי התחבורה הציבורית, במטרה להמשיך ולפתח פתרונות מותאמים לשיפור תנאי העבודה, ההכשרה והביטחון של הנהגים. 

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "לצד השקעה חסרת תקדים בהקמת מערכות הסעת המונים מתקדמות ובהטמעת טכנולוגיות חדשניות, מערך האוטובוסים הוא עדיין נדבך מרכזי וחיוני במערך פתרונות התחבורה הציבורית, המאפשר מתן שירות רחב ומסועף לכל יישוב בישראל. נהגי האוטובוסים הם הלב הפועם של המערכת , ובשנים האחרונות שמנו דגש מיוחד על שיפור תנאיהם וביטחונם, מהתקנת מחיצות מגן ועד העלאת שכר. המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח. החזון שלנו אומר בפשטות: אם הנהגים מרוצים ובטוחים - גם הנוסעים יהיו מרוצים ובטוחים".