פינת המניה בקטנה – והפעם המ-לט
הקבוצה נמנית בין ספקי המחברים והשסתומים המובילים בעולם לתעשיות המיקרו-אלקטרוניקה, ביוטכנולוגיה, פרמצבטיקה, פטרוכימיה ואנרגיה.
עיקר המכירות של הקבוצה הינן לחו"ל כאשר בשנת 2007 רשמה הקבוצה גידול במכירות לאירופה ולמזרח הרחוק ויפן. מנגד, רשמה החברה ב- 2007 קיטון במכירותיה לארה"ב, כאשר בסה"כ רשמה הקבוצה גידול של כ- 10% במכירות לעומת שנת 2006.
הרבעון ה- 1 של שנת 2008 היה חלש לחברה ובו היא רשמה קיטון במכירות לעומת הרבעון המקביל אשתקד בסך של כ- 11%. הקיטון נבע בעיקר מירידה בביקושים למוצרים אולטרה-נקיים בשוק המוליכים למחצה של כ- 30% בעיקר ביפן ובצפון אמריקה. מנגד, נתון מעודד בשורת המכירות נרשם במכירות מוצרים לתעשייה התהליכית שרשם גידול של כ- 8%. חשוב לציין, כי שוק המוליכים למחצה הינו שוק המאופיין בביקושים תנודתיים, כאשר בשוק התעשייה התהליכית ישנו גידול עולמי בביקושים. שיעור הרווח הגולמי ברבעון ה- 1 של 2008 נשאר ללא שינוי לעומת התקופה המקבילה אשתקד ברמה של 43%, אולם חלה ירידה ברווחיות התפעולית מ- 18% ל- 11%, ירידה שנובעת בעיקרה מעלייה בהוצאות המכירה והשיווק.
חדשות טובות בעניין המכירות פורסמו ב- 17.01.08, כאשר המ-לט הודיעה על הסכם שחתמה עם אחת החברות המובילות בעולם, בסקטור הפעילות שלה, למכירת מוצרי המ-לט ביעד מכירות כולל של 34.5 מליון דולר, כאשר סך של כ- 7.5 מיליון דולר יירשם ב- 2008 (להערכתנו רק במחצית השנייה של השנה) ו- 27 מליון דולר בשנת 2009. חשוב לציין, כי התחייבות המינימום לרכישה ב- 2008 הינה בסכום של 3.5-5 מליון דולר וסכום ההתחייבות לשנת 2009 יוסכם עד לרבעון 4 של שנת 2008.
להערכתנו, בשנת 2009 החברה תפרוץ את מחזור המכירות של 100 מליון דולר בשנה (ללא גידול מ- M&A במידה ויהיה). חשוב לציין, שב- 2007 מכרה החברה ב- 74 מליון דולר וב-2005 מכרה החברה ב- 49 מליון דולר, כלומר החברה צפויה להכפיל את מכירותיה בתך 4 שנים. נתון התומך ביכולתה של החברה למכור בסכומים אלו הינו ההשקעה שהחברה סיימה בשנת 2007 בו השקיעה החברה סך של כ- 12 מליון דולר על מנת להרחיב את כושר הייצור שלה ב- 50% במונחי מכירות.
להערכתנו, קיים סיכוי לא מבוטל שהחברה תגדל באמצעות M&A במידה ותמצא השקעה ראויה במחיר הנכון, אף על פי שהחברה לא ביצעה M&A משנת 2004. החברה לא חילקה דיבידנד בשנים האחרונות כך שברשותה קופת מזומנים מתאימה לרכישה, על אף ההשקעות הנרחבות שעשתה במתקני הייצור שלה.
עוד בהקשר של רכישות, אבל בכיוון ההפוך, ב- 28.01.08, פנתה דסק"ש לבנק השקעות בינלאומי לבירור אפשרות למכירת אחזקתה (45%) בהמ-לט. ביום ה- 01.02.08 פרסמה דסק"ש כי בנק ההשקעות מסר לדסק"ש כי מגעיו עם גורמים שעשויים היו להתעניין ברכישת מניות בהמ-לט העלו שלאור המצב של השווקים הרלוונטיים, אותם גורמים לא יתנו אינדיקציות מחירים בקשר להמ-לט. לפיכך ביקשה דסק"ש מבנק ההשקעות להפסיק את בירור האפשרות למכירת אחזקותיה של דסק"ש בהמ-לט. לדעתנו, השוק פירש זאת כהבעת אי אמון של דסק"ש בהמ-לט ולראיה המניה ירדה מאז ב- 26% על אף הודעתה על ההזמנה החשובה שקיבלה רק שבועיים קודם לכן.
בשנה האחרונה המניה ירדה ב- 47% והיא נסחרת כיום במחיר של 31.75 ש"ח למניה. להערכתנו, מניית החברה נסחרת בדיסקאונט של כ-30% (המשקף מחיר יעד של 41 ש"ח למניה).

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".