ניתוח טכני: שוק המט"ח ממשיך לאותת על היפוך

כדי שההיפוך שקורם עוד וגידים יהפוך להיות מוחלט, חייבת רמת 3.5 שקלים לדולר להישבר מעלה
אייל גורביץ |

בסקירות האחרונה הערכתי שהדולר מבסס תחתית וכי אפשר לסמן את רמת 3.36 כתחתית האחרונה. גל הירידות שהחל ברמת 3.645 ודרדר את הדולר עד לתחתית האחרונה, נבלם מעל לרמת 3.36 ומבנה מחירים זה, בתוספת פרמטרים נוספים, מעלה את הסבירות ולפיה הדולר על סיפו של שינוי כיוון. עוד הערכתי שכדי לשמר את המומנטום, על המטבע האמריקאי להחזיק מעמד מעל לרמות 3.40 – 3.42 כאשר במהלך התקופה האחרונה הוא עושה זאת שוב ושוב. הדינאמיקה של יום שישי האחרון ובמסגרתה התחזק הדולר וננעל ברמת 3.4624 שקלים לדולר, רק מחזק את הסבירות להיפוך המגמה.

שינוי המגמה

אם נביט על ההתנהלות של הדולר מול השקל, נוכל לראות שנקודת המוצא מצויה במחיר של 4.7414 שקלים לדולר שנקבעה בשלהי נובמבר 2005. מאותה נקודה, כל ניסיון עליות התברר, במוקדם או במאחור כתיקון טכני ותו לא. כך היה לכל אורכה של מגמת הירידה כאשר גם פרצי עליות מפתיעים נותרו הרחק מאחור בבחינת "ולא נודע כי בא אל קירבו".

אבל, גל הירידות האחרון אותו אפשר לראות בגרף השבועי המצורף, נבלם ברורות מעל לרמת 3.36 שקלים לדולר. עובדה זו מציבה את מגמת הירידה בסימן שאלה גדול ואף מעידה על חיסולה. העובדה ולפיה נבלמה נסיגתו האחרונה של הדולר סביב רמת 3.42, מעידה שהקונים שינו דעתם לגבי כיוונו של המטבע האמריקאי וכעת הם מוכנים לשלם עבורו מחירים הולכים ועולים.

בתחתית הגרף אפשר לראות את מדד העוצמה היחסית ומדד החפיפה סטייה. שניהם, למרות גל הירידות האחרון, מצביעים על תהליך הקרוי בשפה המקצועית "סטייה חיובית" והוא שמור לתהליכי היפוך. למרות ההיחלשות האחרונה נותרו מדדי המומנטום על כנם. למרות העובדה שהדולר לא ממד התחזק במהלך השבוע האחרון אלא רק בסופו, ולמרות שליחך מספר פעמים את רמת 3.42 שקלים לדולר, הרי שהמומנטום שהחל להתבסס לפני שבועות מספר נותר כעובדה מוצקה ומוגמרת.

רמות תמיכה והתנגדות

כדי לבסס את ההיפוך על הדולר לחצות מעלה את רמת 3.5 שקלים לדולר. שבירה של רמה זו מעלה, יעיד על עוצמה ויעלה את הסבירות לגל עליות שיכול לשאת את הדולר מעל לרמת 3.6.

מבחינת רמות תמיכה הרי שבתקופה האחרונה, כפי שאפשר לראות על הגרף, נבלם הדולר פעמיים סביב 3.40 – 3.42 שקלים לדולר. אפשר לסמן את הרמה הזאת כתמיכה המשמעותית והקריטית שרק שבירתה המוחלטת מטה תחייב בחינה חוזרת של הנחות העבודה.

סיכום

התקופה האחרונה מתחילה להיראות יותר ויותר כתקופה של שינוי מגמה עבור הדולר. הפרמטרים ההולכים וחודרים למשוואה מעלים את הסבירות ולפיה לא מדובר הפעם בעוד תיקון אלא במשהו משמעותי יותר. עם זאת, כדי ששינוי זה יקרום עור וגידים ויהפוך למהותי, חייבת רמת 3.5 שקלים להישבר מעלה.

* הכותב הוא מנהל מקצועי במרכז להשכלה פיננסית ומרצה בתחום הניתוח הטכני

* אין בסקירה זו משום המלצה לקנות את הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?