יולי 05': הכנסות המדינה ממיסים גדלו ריאלית ב-6%
בחודש יולי 2005 הסתכמו הכנסות המדינה ממיסים ומאגרות בכ-14.3 מיליארד שקל. ב-12 החודשים האחרונים, מצביעים נתוני המגמה על גידול בקצב שנתי ריאלי של מעל ל-6% בגביית המיסים, בניכוי שינויי חקיקה. שיעור זה גבוה משיעור הגידול בתוצר, דבר המקובל, לדברי האוצר, בתקופות של התרחבות מואצת בפעילות הכלכלית.
הכנסות רשות המיסים בישראל בחודש יולי 2005 הסתכמו בכ- 13.9 מיליארד שקל לעומת כ–12.6 מיליארד שקל ביולי 2004. בניכוי תיקוני חקיקה, התאמות והפרשי עיתוי גדלו ההכנסות בשיעור ריאלי של 11.5%.
זאת ועוד. ההכנסות ממיסים ישירים (מס הכנסה, מיסוי מקרקעין ועוד) ביולי 2005 הסתכמו בכ–7.4 מיליארד שקל לעומת 7.1 מיליארד שקל ביולי 2004. בניכוי תיקוני חקיקה, התאמות והפרשי עיתוי חלה עליה ריאלית בשיעור של כ-11.6%.
מעבר לגידול בפעילות הכלכלית, הרי שחלק מהגידול בהכנסות נרשם בין היתר בעקבות העובדה כי במשכורת חודש יולי (המשולמת ב-1 באוגוסט), כבר נכללים התשלומים שהורדו בעבר משכר העובדים תחת ההגדרה של "עידוד צמיחה". בגביה ממיסים ישירים, חל גידול ניכר של 44% בגביה משוק ההון.
הכנסות ממיסים עקיפים ביולי 2005 (מע"מ, מס קניה, מכס, בלו ומס בולים), הסתכמו בכ-6.4 מיליארד שקל, לעומת 5.6 מיליארד שקל ב-2004. בניכוי תיקוני החקיקה, התאמות והפרשי עיתוי חל גידול ריאלי בשיעור של כ-11.3%. חלקו של הגידול הינו רישומי וזאת לאור הסטות סחר שנרשמו אשתקד עקב השביתה בנמלים. כצפוי, נמשך היבוא הגבוה של יבוא כלי רכב עקב תחילתה של שנת המודל במאי 2005 - היבוא של רכב פרטי הסתכם ב-14,044 כלי רכב, גידול של כ-32% לעומת יולי 2004.
בחודש יולי חל גידול בהחזרי מע"מ לעומת יולי 2004 בשיעור של כ-14% וסך החזרי מע"מ - כולל לאוטונומיה הסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקל - נתון הגבוה בכ-200 מיליון שקל לעומת יולי 2004. יצויין, כי בחודשים האחרונים מסתמנת עליה עקבית בהחזרי מע"מ לעומת אשתקד בשיעור של כ-10% בממוצע. הסיבה העיקרית לכך היא הגידול בפעילות הכלכלית המתבטא בערך יבוא גבוה יותר, כאשר המע"מ בגינו מקוזז בפיגור. סה"כ ערך היבוא בחודשים ינואר-יולי 2005 גדל לעומת התקופה המקבילה אשתקד בכ-17%.
נתונים שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לחודשים האחרונים מצביעים על גידול בביקושים ובייצור, אם כי בקצב מתון יותר מאשר ברבעון האחרון של שנת 2004. היצוא התעשייתי ירד ב-1.8% הפדיון בענפי המסחר הקמעונאי גדל בחודשים אפריל-מאי ב-3.6% בחישוב שנתי, גידול של 3.5% בייצור התעשייתי, עליה של כ-3.6% בצריכה הפרטית. במקביל נרשמה יציבות באחוז הבלתי מועסקים מסך כוח העבודה האזרחי.
בתקופה המצטברת מתחילת שנת 2005 (ינואר-יולי) נרשמו עודפי גביה ביחס ליעד המקורי של הכנסות המדינה, הן עקב שיפור מסויים בפעילות הכלכלית כמו גם פעילות אכיפה מוגברת של רשות המיסים.
הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.
עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת 2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.
עיקרי ההסכם:
שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר.
תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית.
- פנסיה בגיל 50: כל הכלים לפרישה בטוחה בלי להתרסק
- פרישה לפנסיה בישראל: מהם הסימנים שמעידים שהגיע הזמן?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה.

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים
צים ZIM Integrated Shipping Services -1.25% , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף. המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.
ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה.
היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי, להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.
כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים.
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- צים: "האנליסטים מעריכים שנה פחות טובה ב-2026, אבל אי אפשר לדעת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית. בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.
