אוטובוס דן
צילום: תמר מצפי

מחיר הנסיעה באוטובוס יעלה ל-8 שקלים: מעמד הביניים נושא בנטל

למה מחירי התחבורה עולים, מי זכאי להנחה? ותמונת מצב על התחבורה הציבורית
עמית בר | (11)
נושאים בכתבה תחבורה ציבורית

בינואר הקרוב, מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית יזנקו באופן דרמטי.של 33%. מחיר נסיעה בודדת יעלה ל-8 שקלים, לאחר שביולי האחרון המחיר כבר עלה מ-5.5 שקלים ל-6 שקלים. מדובר בהתייקרות של 45% תוך חצי שנה בלבד – מכה כלכלית לא קטנה למעמד הביניים ולמשתמשים הקבועים בתחבורה הציבורית.

 

למה המחירים יעלו?

משרד התחבורה והאוצר הודיעו על העלאת המחירים במסגרת דיוני תקציב 2025. ההחלטה נועדה למנוע קיצוץ של 700 מיליון שקל מתקציב הפיתוח של משרד התחבורה. עם זאת, ישנה תחושה כי הפתרון נמצא על גבו של האזרח, במקום לחפש פתרונות מערכתיים אחרים. יש הרבה כסף על הרצפה - פטורים ממס על רווחים משכר דירה ומרווחי הון בקרנות השתלמות. יש הוצאות עתק שהממשלה לא נוגעת בהן ודווקא בתחבורה הציבורית שמשמשת  את הציבור שלרוב אין לו כלי תחבורה, כלומר ציבור יחסית חלש, היא פוגעת. 

 

איך זה ישפיע על הצרכנים?

עבור משפחות ובני מעמד הביניים שעושים שימוש יומיומי בתחבורה הציבורית, מדובר בהוצאה נוספת שתכביד על התקציב החודשי. ההתייקרות תקפה לכל סוגי התחבורה – אוטובוסים, רכבת הקלה, ומינויי חופשי-חודשי.

משרד התחבורה מתכוון להפעיל תוכניות הנחה חדשות. לדוגמה, גיל הזכאות להטבת נסיעה בחינם ירד מ-75 ל-67, ותושבי שכונות מוחלשות יקבלו הנחה של 50% על חופשי-חודשי.

תמונת מצב על התחבורה הציבורית

על אף ההשוואה שמשרד התחבורה מציג, לפיה מחירי התחבורה בישראל נמוכים יחסית לעולם, השירות נשאר מאחור. סבסוד המדינה גבוה – כ-16 מיליארד שקל בשנה – אך רמת השירות רחוקה מלהיות מספקת. על פי נתוני משרד התחבורה, רק 65% מהאוטובוסים מגיעים בזמן. השאלה היא אם ההשקעה בתקציבים החדשים תוביל לשיפור השירות או שמא הנוסעים ישלמו יותר בלי לקבל תמורה הולמת.

שרת התחבורה, מירי רגב, הודיעה על תוספת של 250 מיליון שקל להוספת קווים ותגבור הקיימים, לצד הקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות שצפויות להקל על הגודש בכבישים. אך יש גם מהלכים שטרם יושמו, כמו הפעלת שאטל ימי בין ערי החוף – רעיון שנמצא עדיין בשלבי בחינה.

 

שאלות ותשובות:

למה מחירי הנסיעה עולים? משרד התחבורה והאוצר הסכימו להעלות את המחירים כדי למנוע קיצוץ בתקציב הפיתוח.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

מי יושפע מהעלייה? כל נוסעי התחבורה הציבורית, ובעיקר מעמד הביניים, שנושא בנטל הכלכלי.

האם יש פיצוי כלשהו לציבור? כן, גיל הזכאות להטבת נסיעה חינם ירד ותינתן הנחה לתושבי שכונות מוחלשות.

מה לגבי איכות השירות? השירות עדיין ירוד יחסית למדינות אחרות, ורק 65% מהאוטובוסים מגיעים בזמן.

האם יהיו שיפורים בעתיד? משרד התחבורה מבטיח תוספות לקווים וקידום פרויקטים חדשים.

מה מצב הסבסוד של התחבורה הציבורית? המדינה מסבסדת את התחבורה הציבורית ב-85%, אך השיפור בשירות לא תמיד מורגש.

מה גיל הזכאות להטבה? ההטבה הורחבה לכל האזרחים מגיל 67, במקום מגיל 75.

מה כוללת תוכנית ההנחות? הנחה של 50% לתושבי שכונות מוחלשות, והנחות נוספות לנכים ולזכאים של הביטוח הלאומי.

מהן רשויות התחבורה המטרופוליניות? רשויות שיקדמו תכנון תחבורה משותף ויעיל יותר בערים המרכזיות.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    דנה 03/11/2024 09:05
    הגב לתגובה זו
    שיפסיקו לממן מעונות ולתת קיצבאות למליוני הגתיים הפרזיטים שלא עושים צבא ורובפלא עובדים ולא משלמים מיסים ומי שמשלם על זה הואהאזרח המסכן שרק חוטף גזירות כלכליות כי אףאחד לא דואג לו בושה וחרפה למדינה שאלה הם ראשיה
  • 8.
    העיקר שיש סבסוד משמעותי לתחבורה הציבורית של החרדים (ל"ת)
    יניב עלית 02/11/2024 19:50
    הגב לתגובה זו
  • רבי 13/11/2024 22:21
    הגב לתגובה זו
    תודה רבה
  • 7.
    משה 02/11/2024 19:27
    הגב לתגובה זו
    מעלים את תשלום ביטוח לאומי כ20% רק למי שמרוויח עד מינימום. מעלים רק את האוטובוס 30% שיש אזרחים מבוססים שמעולם לא נסעו באוטובוס. רכבת שהיא יקרה יותר בדכ נוסעים המבסוססים יותר לא העלו.
  • 6.
    אורי 02/11/2024 18:34
    הגב לתגובה זו
    וכל יתר המדינה לפח. שוב חוזרים ללפני 7 באוקטובר,
  • 5.
    לא יעבור בוועדת הכספים -אין סכוי זה עז מתוכנן (ל"ת)
    שלמה 02/11/2024 18:23
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    זד 02/11/2024 16:10
    הגב לתגובה זו
    מילא היה פה שירות תחבורה ציבורית טוב אבל שירות פח עם אוטובוסים שלא מגיעים ובלי שירות בסופש וגם להעלות מחירים בצורה ככ אגרסיבית? מישהו פה השתגע...
  • 3.
    לתקציב של 30 מיליארד 0.7 לקחו מהעניים (ל"ת)
    עושה חשבון 02/11/2024 10:10
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לרון 02/11/2024 09:48
    הגב לתגובה זו
    נסיעה של נהג יחיד פר מכונית,שיתוף נסיעות ואז נתחיל לעשות משהו
  • 1.
    יפגע במעמד הביניים.. 02/11/2024 08:48
    הגב לתגובה זו
    הוא סתם נגד הממשלה ונגד החרדים..
  • צריך לממן עוד נסיעות מיותרות של השרה במיליונים (ל"ת)
    מנשק המזוזות 03/11/2024 05:16
    הגב לתגובה זו
לנדרובר דיפנדר, פורד ברונקו, ג'יפ רנגלר רוביקון, טויוטה לנדקרוזר 250. צילום יואב פולסלנדרובר דיפנדר, פורד ברונקו, ג'יפ רנגלר רוביקון, טויוטה לנדקרוזר 250. צילום יואב פולס

מ - 4 יוצא 1 - רכב השטח הטוב בישראל, האם יש כזה?

ארבעה רכבי שטח משובחים נמכרים בישראל. לכל אחד מהם עדת מעריצים, את חלקן כבר ניתן להגדירן כ'כת'. אבל מי הכי טוב? האם יש כזה דבר 'הכי טוב'? או שיש מקום לשאול מה הצרכים של הלקוח הפוטנציאלי, ולהתאים עבורו את הרכב הנכון. באנו לעשות סדר  

יואב פולס |

עוד מהדוד סם מגיע הג'יפ רנגלר הבלתי נגמר. גם כאן נתעלם מהרנגלר הקצר ונתמקד ברנגלר הארוך שמגיע בגירסת Sport S ה'בסיסית' ומסתיים ברנגלר רוביקון האגדי. יתרון עצום לרנגלר על כל מתחריו הוא אין סוף שיפורי אפטר מרקט שיקחו את הרנגלר שלכם לקצה, אם רק תדעו להשתמש ביכולות ולא רק להוציא כסף.

אחרון חביב הוא הטויוטה לנדקרוזר 250 שחוזר אלינו עכשיו, וכבר ברור שיהיה להיט מכירות היסטרי. הלנדקרוזר החדש מגיע במגוון גדול של רמות גימור. כאן אין יותר גירסה קצרה, כולם ארוכים, כולם עם שבעה מקומות.

ארבעה רכבי שטח אמיתיים נמכרים בישראל. למעשה חמישה, אם נחשיב גם את ה KGM רקסטון כרכב שטח, אבל כאן זה מתחיל וכאן זה נגמר, כי הרקסטון, עם כל הכבוד, לא יכול להיות חלק מחבורת החוד של רכבי השטח בישראל – לנדרובר דיפנדר, ג'יפ רנגלר, פורד ברונקו וטויוטה לנדקרוזר. גם את הטנדרים אני שם בצד, אנחנו עם SUV אמיתיים. גם את האינאוס גרנדיר שיחידה אחת ממנו כבר מתגלגלת על כבישי ארצנו אני שם מחוץ למשוואה.

אז ננסה לעשות סדר, וכל אחד מכם מוזמן לעשות את סדרי העדיפויות האישיים שלו.

אני כאן כדי לחדד את הבדלים בין ארבעת המופלאים שהזכרתי. ראשית אומר שהייתי שמח אם כל אחד מהארבעה היה לי בחניה הפרטית. הם כולם מבצעים ברמה הגבוהה ביותר, גם אם יש ביניהם הבדלים גדולים מאוד. וגילוי נאות, בחניה הפרטית חונה לנדקרוזר ארוך וקשיש, שחוגג עוד מעט 20 שנים להיווסדו ביפן.

הכי טוב לכביש - לנדרובר דיפנדר

BYD Atto3 - הנמכרת ביותר
צילום: יואב פולס

מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי לעלות

באוצר יגבשו בשבוע-שבועיים הקרובים מתווה למיסוי רכבים חשמליים

רן קידר |

מדינות משרד האוצר בקשר למסים על רכבים חשמליים היא ברורה -  העלאה. המסים על הדלק גבוהים מאוד ואחראים על חלק גדול מההכנסות המדינה ורשות המסים חייבת למצוא תחליף לירידה בהכנסות במקביל לירידה הצפויה ברכישות רכבים על נזין והשימוש בבנזין. מה עושים? התשובה די ברורה - הולכים על מיסוי רכבים חשמליים. זה התחליף הטבעי.

מס נסועה יהיה, השאלה רק מתי - מס נסועה - מתי ייכנס לתוקף, כמה זה יעלה לנו; שאלות ותשובות


אלא שבינתיים זה לא צפוי להיכנס לתקציב 2026. משרד האוצר ככל הנראה לא יספיק להרים את המיסוי גם מכיוון שיש קשיים טכניים. ועל רקע זה, מסתמן שיהיו חלופות כמו  העלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים. המס כבר עלה אשתקד מ-35% ל-45%, אבל הכוונה כפי שגם אמרו נציגי האוצר היום להביא אותו ל-83%.  סיכוי טוב שגם בתחילת ינואר מס הקנייה יעלה. לא ברור עדיין לכמה.  


ועדת הכספים דנה היום בהארכת הנחת מס הקנייה על רכבים חשמליים - משרד האוצר: "בהעדר מס נסועה יש לקדם מקור תקציבי חלופי לשם הארכתה". זה רמז עבה להעלאת מס קנייה. במהלך הדיון מתחו חברי הוועדה ביקורת על הממשלה נוכח העדר מדיניות ברורה וכך שלקראת סוף השנה עדיין לא גובשה אפילו מדיניות מס ל-2026. יו"ר הוועדה, ח"כ חנוך מילביצקי קרא לממשלה להציג מספרים ברורים על גלגול ההטבה לציבור, והדגיש כי מימון הטבה כזו בעת מלחמה, חייב לגלם הנחה לרכבים שבאפשרות כלל הציבור לרכוש, לא רק בעלי יכולת כלכלית גבוהה. נציגי טסלה טענו כי מלוא ההטבה מגולגלת לצרכן וכי הוזלה משמעותית יותר אפשרית עם מדיניות מס מקלה וארוכת טווח

במשרד האוצר הודו כי יש ירידה באחוזי החדירה של הרכבים בשנת 2025, וציינו כי חלקה קשורה בשינויי מדיניות המס. כן קשרו במשרד בין הארכת ההטבה לקידום מס נסועה, הדגישו כי הארכת ההנחה מס תלויה במציאת מקור תקציבי חלופי, וכי בשבוע הבא יציגו בפני שר האוצר חלופות אפשריות ויביאו אותן בפני הוועדה