safefields
צילום: יח"צ

SafeFields - סטארטאפ ישראלי לטיפול בשדות אלקטרומגנטיים בכלי רכב היברידיים וחשמליים

הסטארטאפ הישראלי SafeFields מטפל בתחום הפחתה של קרינה אלקטרומגנטית בכלי רכב היברידיים וחשמליים. עם זאת, קיימים ספקות האם מדובר בבעיה שיש לטפל בה.  
יואב פולס |

על קרינה אלקטרומגנטית נערכו אלפי מחקרים. אף אחד מהם לא מצביע באופן מוחלט על השפעות על גוף האדם, אבל גם לא שולל השפעות כאלה.

קרינה שכזו פוגשת אותנו כאשר זרם חשמל עובר בכבלי חשמל, ויוצר מסביבו שדה אלקטרומגנטי.

בעולם הרכב שדות אלקטרומגנטיים יכולים להיווצר מזרימת חשמל בכבלי חשמל בכלי רכב חשמליים והיברידיים – מהסוללה אל המנוע החשמלי, ובכלי רכב שאינם חשמליים באיזור הנהג והנוסעים בחלקה הקדמי של המכונית כאשר מופעלים אביזרים חשמליים כמו מזגן ועוד.

חשוב לומר, אין כרגע הוכחה להשפעה של שדה אלקטרומגנטי על גוף האדם, וגם אין הוכחה שתפריך השפעה שכזו.

עם זאת, אף אחד לא ירצה לגור בסמיכות או בצמוד לקווי מתח גבוה, או לשנאים גדולים של חברת החשמל.

מכיוון שכך, יש מדיניות של נקיטת זהירות במסגרת "עקרון הזהירות" וקיימת המלצה של מניעת חשיפה ממוצעת לקרינה אלקטרומגנטית ברמה של לא מעל 4 מיליגאוס בממוצע יומי.

ד"ר אמנון דובדבני, מומחה לסיכוני קרינה בלתי מייננת, חבר בועדות לאומיות ובינ"ל, יועץ מומחה למשרדי הממשלה, וראש תחום קרינה בלתי מייננת במוסד לבטיחות ולגיהות: "בכלי רכב חשמליים והיברידיים קיימת חשיפה לשדות מגנטיים בתדרים נמוכים, במידה גבוהה הרבה יותר מאשר בכלי רכב בהנעת דלק. ארגון הבריאות העולמי ומשרדי הממשלה בישראל ממליצים לקיים את "עקרון הזהירות" ולהפחית את החשיפה. בישראל, משרדי הממשלה המליצו על ערך יעד ממוצע ביממה להגבלת החשיפה של עד 4 מיליגאוס".

אל תוך עקרון הזהירות נכנס סטארטאפ ישראלי SafeFields שעשה מה שאף אחד אחר לא עשה, עם חשיבה מחוץ לקופסה על מנת להפחית ערכי קרינה אלקטרומגנטית.

בעוד שהרבה נסיונות להפחית קרינה אלקטרו מגנטית נעשים באמצעות יצירת חייץ בין מקור הקרינה לאדם, ב SafeFields ניגשו לבעיה באופן שונה חלוטין. בדומה לאזניות עם בידוד רעשים אקטיבי, המפעילות תדר נגדי לביטול הרעש,  ב SafeFields מזהים את מקור השדה האלקטרומגנטי, ומפעילים שדה נגדי המבטל את השדה המקורי. כמובן שביצוע כזה מחייב התייחסות פרטנית לכל דגם, ניתוח הרכב, בדיקה שלו במספר רב של מתארי נהיגה, נסיעה ועומסים שונים ועוד. לאחר ניתח מקורות השדות המגנטיים, מתקינים ב SafeFields את אותם מחוללי שדות הפוכים, עם מערכת ניהול מתקדמת הקוראת את הנתונים השונים, ויודעת לייצר את השדות ההפוכים.

SafeFields היא עדיין סטארטאפ אבל כבר מעוררת עניין רב בקרב יצרניות רכב גדולות בעולם אשר נפגשות עם היזמים, ולומדות את הפתרונות היצירתיים של החברה.

ב SafeFields יצרו פתרונות אפטרמרקט למספר דגמים פופולריים משומשים בשוק, אולם לדעתי נכון היה להתמקד ברבי המכר החדשים היום בשוק – חשמליים והיברידיים.

על אף כי כמה מומחים בתחום עימם שוחחתי התייחסו בספקנות לנושא הקרינה עצמה, חשוב לציין כי השוק הסיני הוא מהמתקדמים ביותר בתחום, כאשר בעת מכירת רכב חדש מחייבת ציון ערכי קרינה אלקטרומגנטית, בדומה לציון צריכת הדלק בישראל.

בהדגמה שנערכה בעת חשיפת המוצר, נמדדו ברכב ההדגמה ערכים של כ 40 מיליגאוס במושב האחורי של כלי הרכב, ולאחר הפעלת המערכת הופחתו הערכים לכ 15% מהערכים המקוריים.

עודד עינת, מייסד משותף ומנכ"ל SafeFields: "הפתרון ניתן להתקנה קלה ונגישה לציבור הרחב בפריסה ארצית. הפתרון שלנו מתאים הן לרכב חדש מהסוכנות והן לרכב בן עשר או יותר, ללא תלות ביצרן, בגודל הרכב, במיקום הסוללה או בסוג ההינע – המוצר של SafeFields עובד עם כלל סוגי ההנעות – החל מהיברידי מתון, דרך היברידי רגיל ופלאג אין וכמובן בהנעה חשמלית מלאה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"

משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור

רן קידר |

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל. 

על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים". 

המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים. 

הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים". 

בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.