פיאט 500 חשמלית. צילום יואב פולס
פיאט 500 חשמלית. צילום יואב פולס

רכב חשמלי - שלוש שנים, 40,000 ק"מ, 133 ש"ח בחודש

שלוש שנים וחודש, 40,040 ק"מ עם פיאט 500 חשמלית, הגיע שלב סיכום ביניים. 

הוצאות דלק שהיו מעל 1000 ש"ח לחודש בממוצע, הפכו לפחות מ - 100 ש"ח לחודש. 

על החסכון מעיבים עלויות ה'טיפולים' בהם לא באמת עושים משהו. 


יואב פולס | (27)

שלוש שנים עברו מאז הפיאט 500 החשמלית נחתה בחניה הביתית. שלושה טיפולים, אחד כל שנה, החלפת צמיגים קדמיים וחשמל. אלו העלויות הישירות של אחזקת הרכב הגמדי, ובואו נצלול למספרים.

הרכב משמש כרכב משני בבית, ולמרות זאת עדיין נוסע בממוצע כ - 13,000 ק"מ בשנה.

עלויות אנרגיה

צריכת החשמל הממוצעת עומדת על 13Kwh ל 100 ק"מ, (12.98 ליתר דיוק אבל נעגל) שהם 5205Kw במצטבר. ב 1.1.25 עלה מחיר קוט"ש לצריכה ביתית ל - 64.02 אג' לקוט"ש, קודם לכן היה מעט פחות. המשמעות היא שעלות האנרגיה שהושקעה ברכב היתה כ - 3300 ₪, במצטבר על כל ה 40,040 ק"מ.

במהלך שלוש השנים הרכב נכנס לשלושה 'טיפולים'. הטיפולים במרכאות כי הם לא באמת טיפולים. יותר כמו בחינה. אפשר להסתכל עליהם כעל עלות של חברות שנתית במועדון האחריות של פיאט.

עלויות טיפולים

עלות הטיפול הראשון (בתום השנה הראשונה) היתה 426 ₪ ולא בוצע בה דבר. עלות הטיפול השני (בתום השנה השניה) היתה 672 ₪ והיא כללה חצי ליטר של נוזל בלמים ופילטר מזגן. עלות הטיפול השלישי (בתום השנה השלישית) היתה 392 ₪, וגם בה לא בוצע דבר.

סה"כ עלות הטיפולים 1490 ₪ לשלוש שנים, נניח 500 ₪ לשנה בממוצע.


פיאט 500e סביבת נהג. צילום יואב פולס


הוצאות נוספות - צמיגים

עלות זוג צמיגים קדמיים איכותיים 850 ₪. הצמיגים הוחלפו בתום השנה השניה, כך שניתן להתייחס להוצאה זו כהוצאה דו שנתית לצמיגים קדמיים, וארבע שנתית לצמיגים אחוריים. בממוצע יש לנו כל ארבע שנים שישה צמיגים להחליף, בעלות של 425 ₪ לצמיג. שישה צמיגים עולים 2550 ₪, שהם הוצאה נוספת של 637 ₪ לשנה, או 53 ₪ לחודש. אם אתם רוצים להוסיף את העלות לטבלה המופיעה כאן בסוף, בבקשה. רק לקחת בחשבון שעלות צמיגים יש בכל רכב, ללא קשר לצורת ההנעה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

אם ניקח את עלות הטיפולים + עלות החשמל, נגיע ל - 4800 ₪ במצטבר לשלוש שנים, או 1600 ₪ לשנה, או 133 ₪ לחודש. העלות כוללת טיפולים ואנרגיה.

אני בכוונה מתעלם מעלות אגרת הרישוי, מעלות הביטוח ומירידת הערך של הרכב. לגבי ירידת הערך של הרכב, הרכב הוזמן לפני כארבע שנים, ואספקתו ארכה כעשרה חודשים. המחירים שהיו אז, לא רלוונטיים היום. לא המיסוי, לא המע"מ, ולכן אין הרבה משמעות. מי שממש רוצה לדעת, מדובר בירידת ערך של 36,000 ₪ בדיוק (הרכב עלה 100,000 ₪, ומחירו העדכני עומד על 64,000 ₪). 1000 ₪ לחודש או 12,000 ₪ לשנה.

עלות הביטוחים לא רלוונטית מאחר וכל מבוטח רואה מולו עסקה שונה, כפי שחברת הביטוח מעריכה את הסיכון ממנו.

עלות אגרת הרישוי שהיתה פחות מ – 600 ₪ לשנה, בשנתיים הראשונות עלתה ל – 1507 בשנה השלישית, כאשר הושוותה אגרת הרישוי של רכב חשמלי לזו של רכב שאינו חשמלי.

אני מתמקד כאמור בעלויות הטיפולים והאנרגיה, שמסתכמים בממוצע של 133 ₪ לחודש, כאשר מרכיב האנרגיה הוא מתחת ל - 100 ₪, 92 ₪ ליתר דיוק. זה החליף עלויות בנזין של מעל ל - 1000 ₪ בחודש עם קרוסאובר בנזין לא חסכוני.  


פיאט 500e. עלויות הטיפולים מיותרות. צילום יואב פולס


במקרה של הפיאט החמודה, טוב יעשה היבואן אם יחדול מלקנוס את הלקוחות בעלות הטיפולים בהם לא נעשה דבר. אם אתם מעוניינים לגבות עלות של חצי שעת תקן עבור בחינת הרכב – בבקשה. אבל לגבות מאות שקלים כשלא מבוצע דבר באמת, נראה מוגזם ומיותר. זה לא מופנה רק ליבואן הפיאט, אלא לכל היבואנים המשווקים כלי רכב חשמליים. יש כלי רכב כמו טסלה בהם שגרת הטיפולים היא המלצה "אנחנו ממליצים לבחון נוזל בלמים ורפידות אחת לכמה שנים", או יונדאי וסקייוול כדוגמא בלבד שמבקשות כניסה אחת לשנתיים או 30,000 ק"מ (יונדאי) או 40,000 ק"מ (סקייוול). הימים של 15,000 ק"מ או שנה אינם רלוונטיים עוד ברכב חשמלי.  

סעיףשנה ראשונהשנה שניהשנה שלישית
ק"מ שנתי ממוצע13,00013,00013,000
אגרת רישוי (ש"ח)5305601507
עלות טיפול (ש"ח)426672392
עלות חשמל (ש"ח, שנתי)110011001100
סה"כ עלות שנתית (ש"ח)205623322999
עלות חודשית ללא רישוי (ש"ח)127148124
עלות חודשית כולל רישוי (ש"ח)171194250


 

כך או כך, כשאני רואה את ה'טיפול' שהפיאט עברה במוסך, אני לא יכול אלא לומר ליבואנים – די! 

את אבדן ההכנסה שלכם כתוצאה מהבחירה שלי ברכב חשמלי אל תשלימו על חשבוני. 

תעשו 'חישוב מסלול מחדש' ותיערכו בהתאם, כששליחת ידכם לכיס הלקוח היא לא חלק מההיערכות הזו.


תגובות לכתבה(27):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 22.
    הטיפולים נקבעים עי היצרן. הוא גם קובע משך כל פעולה. היבואן קובע שעת העבודה כמדוני בפיקוח (ל"ת)
    אנונימי 21/06/2025 16:24
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    אנונימי 21/06/2025 00:53
    הגב לתגובה זו
    לא רק שהטיפול פעם ב 40000 קמ היבואן נותן בדרך כלל לקונה רכב חדש 2 טיפולים חינם כלומר עד 120000 קמ לא תשלמו כלום.בטיפול מחליפים נוזל קרור סוללה ובודקים מערכות בטיחות גם מבצעים עדכוני תוכנה אם צריך.
  • 20.
    ביבי עוקץ אותנו בכל דרך ובכל תחוםאנחנו עבדים של הממשלה (ל"ת)
    אנונימי 20/06/2025 22:44
    הגב לתגובה זו
  • דרור 21/06/2025 15:25
    הגב לתגובה זו
    ביבי המלך גנב לך גם את השוקו בקייטנה
  • 19.
    אנונימי 20/06/2025 14:59
    הגב לתגובה זו
    יבואנים ומוסכי שירות גנבים ברישיון המדינה ואנחנו הפריירים שממשיכי לשלם בשתיקה רועמת צריך לעשות סוף לניצול הזה.
  • 18.
    אנונימי 20/06/2025 14:43
    הגב לתגובה זו
    לא עלה לי שקל
  • 17.
    מי ירצה לקנות רכב כזה ביד 2 (ל"ת)
    אנונישבימי 20/06/2025 11:43
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 21/06/2025 11:15
    הגב לתגובה זו
    אני והכל שאלה של מחיר
  • בדיוק! (ל"ת)
    אנונימי 22/06/2025 08:56
  • 16.
    אנונימי 20/06/2025 10:59
    הגב לתגובה זו
    על גזל אין ברכה!!!ידעו זאת כל היבואנים!
  • 15.
    אנונימי 20/06/2025 10:00
    הגב לתגובה זו
    עלות מימון 100000 שח ל3 שנים היא כ15 אלף שח. ירידת ערך של 36 אלף.לא נעים ופוליסטי אז מתעלמים מההוצאות האמיתיות החישוב מ200 שח בחודש למעל 1600. האופל אסטרה שלי שנת 2017 נוסעת 110 על בנזין ועלותה החודשית נמוכה בהרבה.
  • 14.
    יוסף 20/06/2025 09:01
    הגב לתגובה זו
    מעונין לשמוע מתענין
  • 13.
    דר משה פרץ 20/06/2025 08:00
    הגב לתגובה זו
    בממוצע אחת.לחמש שנים יש להחליף סוללה. מחיר החלפת.הסוללה ברכב חשמלי למעלה מ10000 שח. ההוצאה מקזזת במידה ניכרת את החיסכון בהוצאה על דלק.
  • אנונימי 20/06/2025 11:45
    הגב לתגובה זו
    יש אחריות 9 שנים לסוללה
  • בן 20/06/2025 11:00
    הגב לתגובה זו
    בדוק מה אתה אומר ואל תועה אחריםזה שקר. אין שום צורך בהחלפת סוללה גם אחרי 10 שנים
  • 12.
    מנוע בנזין 20/06/2025 01:43
    הגב לתגובה זו
    40000 קמ ב36 חודשים בערך 1100 קמ לחודש. יוצא ששילם כמעט 1 שח לקמ. נסע על האמר צבאי כנראה.החיסכון בחשמל יוצא משתלם ים זה רכב גדול כמו סילברדו. כל השאר זה אוננות לשמה אתה משלם יותר מאשר על רכב בנזין ואחר כך חוסך את מה ששילמת יותר. אולי עם הרכב יהיה אצלך יותר מ3 שנים אז אולי נראה יתרון.
  • 11.
    אנונימי 19/06/2025 23:04
    הגב לתגובה זו
    אם כמוך נוריד עלויות מימון ירידת ערך עלות טסט עלות ביטוח ואם לך נוח להתעלם מעלויות עמו עמדת טעינה וביקורת שנתית ועלות טעינה ציבורית אז נתעלם מעלות טיפולים לפרארי והנה פרארי עולה גרושים אולי 8000 שקלים לשנה על דלק וזהו. לא ברור למה בני המעמד הבינוני לא קונים פרארי לילדים שלהם
  • 10.
    רק ערך 19/06/2025 21:10
    הגב לתגובה זו
    ירידת ערך 1000 שח בחודש אחזקה 205 שח.מהטבלה אחזקה חודשית ממוצעת לשלוש שנים 205 3171 194 250
  • 9.
    אנונימי 19/06/2025 20:58
    הגב לתגובה זו
    גילי לוקחים 1300 שח לטיפול שנתי..
  • 8.
    כל עוד יש דלק לא קונה חשמלי ויש לי כסף לחשמלי (ל"ת)
    אנונימי 19/06/2025 20:48
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    רונן 19/06/2025 20:44
    הגב לתגובה זו
    צריך לקחת בחשבון גם עלות התקנת עמדת טעינה ובמיקרים של בתים משותפים עלות קבועה של 47 שח.עלות עמדת טעינה בבית משותף 8000 שח.עלות קילו וואט 56 אגורות ולא 64 כפי שצויין בכתבה
  • 6.
    חחחח 19/06/2025 20:12
    הגב לתגובה זו
    שחיטה במכירת רכב חשמלי כנס ליד 2 ותבין.ביטוח יקר מאד ביחס למחיר הרכב.רכב שבקושי עושה 250 קמ מאד מגביל נוח בעיר או נסיעה לערים סמוכות.רכב קטן מאדדד.זול באחזקה ללא ספק בדלק ובטיפולים.
  • 5.
    איזה אוטו דורש 1000 שקל עבור 1000 קילומטר בחודש (ל"ת)
    דוד 19/06/2025 20:10
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אנונימי 19/06/2025 18:51
    הגב לתגובה זו
    לי אישית יש רכב בן 15 שמטופל קבוע פעם בשנה ב300 שקל מלבד טיפולים רגילים של צמיגים ובלמים וזהו. נוסע כמו בובה. ביטוח עולה 3000 בשנה צד ג וחובהדלק 1000 בחודש אבל בשורה התחתונה חוסכים אלפי שקלים מול רכב חדש ובטח שרכב חשמלי. בסוף תדלוק זו לא ההוצאה הכי גדולה ברכב..
  • 3.
    בן 19/06/2025 17:48
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן לערבב את החוקים מחדש
  • 2.
    אנונימי 19/06/2025 17:19
    הגב לתגובה זו
    0אף אחד עם בינה בראשו לא יקנה אותה כיד שניה
  • 1.
    טיפול שנה ראשונה רכב BYD שילמתי לערך 800 שח גניבה ממש ם רישיון (ל"ת)
    חנן 19/06/2025 16:58
    הגב לתגובה זו
מקסוס eDeliver 5 Combi מסחרית חשמלית דו שימושית. צילום יצרןמקסוס eDeliver 5 Combi מסחרית חשמלית דו שימושית. צילום יצרן

מקסוס eDeliver 5 Combi - מסחרית חשמלית דו שימושית

אוטו חן יבואנית דגמי מקסוס לישראל החלה בשיווק המקסוס eDeliver 5 Combi - רכב מסחרי סגור המשלב מקום לנהג + חמישה נוסעים, יחד עם ארגז מטען סגור וגדול. 

המחיר 205,000 ש"ח.

יואב פולס |

אוטו חן יבואנית דגמי מקסוס לישראל החלה בשיווק המקסוס eDeliver 5 Combi רכב מסחרי חשמלי דו שימושי. ה eDeliver 5 Combi מרחיב את היצע הדגמים המסחריים עם שימושיות גבוהה כשהוא מאפשר הובלת נוסעים בו זמנית עם נפח הטענה גבוה.

ה eDeliver 5 Combi הוא בראש ובראשונה וואן מסחרי חשמלי ושימושי. יחד עם הנהג הוא מציע מקום לשישה נוסעים, שלושה מקדימה ( נהג + 2) ועוד שלושה בשורת המושבים השניה. לצד מקום לשישה נוסעים מציע ה eDeliver 5 Combi תא מטען סגור בנפח 3800 ליטר וכושר העמסה של 1060 ק"ג.


מקסוס eDeliver 5 Combi - סביבת נהג. צילום יצרן


ה eDeliver 5 Combi מבוסס על פלטפורמה מודולרית של מקסוס, והוא מציג מידות שימושיות עם אורך כולל של 4.8 מטר, רוחב של 1.87 מטר וגובה של 1.96 מטר. בסיס הגלגלים 3.1 מטר. לטובת נוחות הנוסעים מאחור מצויד הרכב בשתי דלתות הזזה. הדלתות האחוריות נפתחות בזוית של 180° לטובת נוחות העמסה ופריקת סחורה.

למסחרית השימושית של מקסוס מנוע חשמלי בהספק של 163 כ"ס ומומנט של 24.5 קג"מ, עם סוללה בקיבולת של 64Kwh. טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 70Kw. הטווח המוצהר 338 ק"מ בנסיעה משולבת או 483 ק"מ בנסיעה עירונית, שתיהן בתקן WLTP המחייב.  התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 10.7 שניות.


BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?