
רכב חשמלי - שלוש שנים, 40,000 ק"מ, 133 ש"ח בחודש
שלוש שנים וחודש, 40,040 ק"מ עם פיאט 500 חשמלית, הגיע שלב סיכום ביניים.
הוצאות דלק שהיו מעל 1000 ש"ח לחודש בממוצע, הפכו לפחות מ - 100 ש"ח לחודש.
על החסכון מעיבים עלויות ה'טיפולים' בהם לא באמת עושים משהו.
שלוש שנים עברו מאז הפיאט 500 החשמלית נחתה בחניה הביתית. שלושה טיפולים, אחד כל שנה, החלפת צמיגים קדמיים וחשמל. אלו העלויות הישירות של אחזקת הרכב הגמדי, ובואו נצלול למספרים.
הרכב משמש כרכב משני בבית, ולמרות זאת עדיין נוסע בממוצע כ - 13,000 ק"מ בשנה.
עלויות אנרגיה
צריכת החשמל הממוצעת עומדת על 13Kwh ל 100 ק"מ, (12.98 ליתר דיוק אבל נעגל) שהם 5205Kw במצטבר. ב 1.1.25 עלה מחיר קוט"ש לצריכה ביתית ל - 64.02 אג' לקוט"ש, קודם לכן היה מעט פחות. המשמעות היא שעלות האנרגיה שהושקעה ברכב היתה כ - 3300 ₪, במצטבר על כל ה 40,040 ק"מ.
במהלך שלוש השנים הרכב נכנס לשלושה 'טיפולים'. הטיפולים במרכאות כי הם לא באמת טיפולים. יותר כמו בחינה. אפשר להסתכל עליהם כעל עלות של חברות שנתית במועדון האחריות של פיאט.
- על רקע הצניחה במכירות - מנכ"ל סטלנטיס מתפטר; מה יקרה למניה?
- פיאט סקודו - המסחרית החדשה עם המחיר התחרותי; יתרונות וחסרונות
עלויות טיפולים
עלות הטיפול הראשון (בתום השנה הראשונה) היתה 426 ₪ ולא בוצע בה דבר. עלות הטיפול השני (בתום השנה השניה) היתה 672 ₪ והיא כללה חצי ליטר של נוזל בלמים ופילטר מזגן. עלות הטיפול השלישי (בתום השנה השלישית) היתה 392 ₪, וגם בה לא בוצע דבר.
סה"כ עלות הטיפולים 1490 ₪ לשלוש שנים, נניח 500 ₪ לשנה בממוצע.
הוצאות נוספות - צמיגים
עלות זוג צמיגים קדמיים איכותיים 850 ₪. הצמיגים הוחלפו בתום השנה השניה, כך שניתן להתייחס להוצאה זו כהוצאה דו שנתית לצמיגים קדמיים, וארבע שנתית לצמיגים אחוריים. בממוצע יש לנו כל ארבע שנים שישה צמיגים להחליף, בעלות של 425 ₪ לצמיג. שישה צמיגים עולים 2550 ₪, שהם הוצאה נוספת של 637 ₪ לשנה, או 53 ₪ לחודש. אם אתם רוצים להוסיף את העלות לטבלה המופיעה כאן בסוף, בבקשה. רק לקחת בחשבון שעלות צמיגים יש בכל רכב, ללא קשר לצורת ההנעה.
- תחב"צ במלחמה - שאלות ותשובות
- גלגל רזרבי - רק כשצריכים אותו מבינים כמה הוא חשוב
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
אם ניקח את עלות הטיפולים + עלות החשמל, נגיע ל - 4800 ₪ במצטבר לשלוש שנים, או 1600 ₪ לשנה, או 133 ₪ לחודש. העלות כוללת טיפולים ואנרגיה.
אני בכוונה מתעלם מעלות אגרת הרישוי, מעלות הביטוח ומירידת הערך של הרכב. לגבי ירידת הערך של הרכב, הרכב הוזמן לפני כארבע שנים, ואספקתו ארכה כעשרה חודשים. המחירים שהיו אז, לא רלוונטיים היום. לא המיסוי, לא המע"מ, ולכן אין הרבה משמעות. מי שממש רוצה לדעת, מדובר בירידת ערך של 36,000 ₪ בדיוק (הרכב עלה 100,000 ₪, ומחירו העדכני עומד על 64,000 ₪). 1000 ₪ לחודש או 12,000 ₪ לשנה.
עלות הביטוחים לא רלוונטית מאחר וכל מבוטח רואה מולו עסקה שונה, כפי שחברת הביטוח מעריכה את הסיכון ממנו.
עלות אגרת הרישוי שהיתה פחות מ – 600 ₪ לשנה, בשנתיים הראשונות עלתה ל – 1507 בשנה השלישית, כאשר הושוותה אגרת הרישוי של רכב חשמלי לזו של רכב שאינו חשמלי.
אני מתמקד כאמור בעלויות הטיפולים והאנרגיה, שמסתכמים בממוצע של 133 ₪ לחודש, כאשר מרכיב האנרגיה הוא מתחת ל - 100 ₪, 92 ₪ ליתר דיוק. זה החליף עלויות בנזין של מעל ל - 1000 ₪ בחודש עם קרוסאובר בנזין לא חסכוני.
במקרה של הפיאט החמודה, טוב יעשה היבואן אם יחדול מלקנוס את הלקוחות בעלות הטיפולים בהם לא נעשה דבר. אם אתם מעוניינים לגבות עלות של חצי שעת תקן עבור בחינת הרכב – בבקשה. אבל לגבות מאות שקלים כשלא מבוצע דבר באמת, נראה מוגזם ומיותר. זה לא מופנה רק ליבואן הפיאט, אלא לכל היבואנים המשווקים כלי רכב חשמליים. יש כלי רכב כמו טסלה בהם שגרת הטיפולים היא המלצה "אנחנו ממליצים לבחון נוזל בלמים ורפידות אחת לכמה שנים", או יונדאי וסקייוול כדוגמא בלבד שמבקשות כניסה אחת לשנתיים או 30,000 ק"מ (יונדאי) או 40,000 ק"מ (סקייוול). הימים של 15,000 ק"מ או שנה אינם רלוונטיים עוד ברכב חשמלי.
סעיף | שנה ראשונה | שנה שניה | שנה שלישית |
ק"מ שנתי ממוצע | 13,000 | 13,000 | 13,000 |
אגרת רישוי (ש"ח) | 530 | 560 | 1507 |
עלות טיפול (ש"ח) | 426 | 672 | 392 |
עלות חשמל (ש"ח, שנתי) | 1100 | 1100 | 1100 |
סה"כ עלות שנתית (ש"ח) | 2056 | 2332 | 2999 |
עלות חודשית ללא רישוי (ש"ח) | 127 | 148 | 124 |
עלות חודשית כולל רישוי (ש"ח) | 171 | 194 | 250 |
כך או כך, כשאני רואה את ה'טיפול' שהפיאט עברה במוסך, אני לא יכול אלא לומר ליבואנים – די!
את אבדן ההכנסה שלכם כתוצאה מהבחירה שלי ברכב חשמלי אל תשלימו על חשבוני.
תעשו 'חישוב מסלול מחדש' ותיערכו בהתאם, כששליחת ידכם לכיס הלקוח היא לא חלק מההיערכות הזו.
- 4.אנונימי 19/06/2025 18:51הגב לתגובה זולי אישית יש רכב בן 15 שמטופל קבוע פעם בשנה ב300 שקל מלבד טיפולים רגילים של צמיגים ובלמים וזהו. נוסע כמו בובה. ביטוח עולה 3000 בשנה צד ג וחובהדלק 1000 בחודש אבל בשורה התחתונה חוסכים אלפי שקלים מול רכב חדש ובטח שרכב חשמלי. בסוף תדלוק זו לא ההוצאה הכי גדולה ברכב..
- 3.בן 19/06/2025 17:48הגב לתגובה זוהגיע הזמן לערבב את החוקים מחדש
- 2.אנונימי 19/06/2025 17:19הגב לתגובה זו0אף אחד עם בינה בראשו לא יקנה אותה כיד שניה
- 1.טיפול שנה ראשונה רכב BYD שילמתי לערך 800 שח גניבה ממש ם רישיון (ל"ת)חנן 19/06/2025 16:58הגב לתגובה זו