תעשיית הרכב נכנסת לסחרור – וזה לא רק בגלל מכסי הפלדה

עמית בר | (2)

תעשיית הרכב האמריקאית נמצאת תחת מתקפה, והפעם זה לא בגלל בעיות בשרשרת האספקה או מחסור בשבבים. הנשיא דונלד טראמפ הטיל מכסים של 25% על פלדה ואלומיניום, מהלך שיגרום לעליית מחירים בייצור, אבל הבעיה האמיתית הרבה יותר גדולה – טראמפ מאותת שהוא מתכוון להטיל מכסים גם על רכבים מיובאים מקנדה. אם זה יקרה, זה יכול לשנות את כללי המשחק של התעשייה בצפון אמריקה.

מכסי הפלדה? בעיה שולית יחסית

פלדה ואלומיניום הם חלק משמעותי מכל רכב – מדובר בערך בטון פלדה ומאות קילוגרמים של אלומיניום בכל מכונית. עליית מחירים של 25% תייקר את עלות הייצור בכמה מאות דולרים לכל רכב, ואולי גם באלף דולר בחלק מהדגמים. אבל בתעשיית הרכב כל דולר נחשב, במיוחד כשיצרניות כמו פורד, ג'נרל מוטורס וסטלנטיס מרוויחות בערך 2,500 דולר על כל מכונית שהן מוכרות. עם זאת, מחירי חומרי הגלם לא נקבעים רק בגלל מכסים – יש חוזים ארוכי טווח, מלאים קיימים ותמחור שמושפע מביקוש עולמי. כלומר, זה לא שהמכסים ישפיעו על המחירים מיד, אבל הם בהחלט יתחילו לזחול למעלה בהדרגה.

אבל זו רק ההתחלה – טראמפ מכוון הרבה יותר גבוה

אם המכסים על פלדה ואלומיניום הם רק כאב ראש לתעשייה, טראמפ מאיים על משהו גדול בהרבה – הוא רוצה להטיל מכסים גם על רכבים מיובאים מקנדה. "אם קנדה לא תוריד מכסים בלתי הוגנים, אני
הולך להעלות משמעותית את המכסים על מכוניות מיובאות, וזה יגמור את תעשיית הרכב הקנדית", כתב טראמפ בפוסט ברשת Truth Social. "אפשר בקלות לייצר את המכוניות האלה בארה"ב!".

תעשיית הרכב בצפון אמריקה – יחידה אחת

כבר יותר מ-30 שנה שהתעשייה מתנהלת כאזור ייצור משותף לכלל צפון אמריקה:

מקסיקו מייצרת כ-4 מיליון רכבים בשנה, כאשר 80% מהם מיוצאים, בעיקר לארה"ב.

קנדה מייצרת כ-1.5 מיליון רכבים, כאשר חלקם הגדול מיוצאים לארה"ב, ובמקביל היא מייבאת רכבים אמריקאיים.

בקנדה יש מפעלים של כל השחקניות הגדולות:פורד מייצרת שם את דגם ה-Edge, ג'נרל מוטורס מייצרת שם חלק מדגמי השברולט סילברדו, סטלנטיס מייצרת שם את הדודג' צ'ארג'ר והמיניוואנים של קרייזלר, טויוטה מייצרת שם את הראב 4 והונדה מייצרת שם את הסיוויק.

אם טראמפ יעלה את המכסים, זה אומר שיצרניות הרכב יצטרכו לחשב מסלול מחדש – אולי לסגור מפעלים בקנדה ולהעביר ייצור לארה"ב.


כמה זה יעלה?

תעשיית הרכב השקיעה מיליארדי דולרים במפעלים ומערכי ייצור ברחבי צפון אמריקה. פורד, GM וסטלנטיס מחזיקות נכסים בשווי של כמעט 200 מיליארד דולר. אם הן ינסו להעביר את הייצור
לקווי ייצור אמריקאיים, זה ידרוש לפחות 150 מיליארד דולר – ובשנה החולפת הן השקיעו כ-33 מיליארד דולר על מפעלים חדשים.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

ומה לגבי העובדים? אם המפעלים בקנדה ייסגרו, זה ישפיע ישירות על 125 אלף עובדים קנדיים, ובאופן עקיף גם על עוד 462 אלף עובדים בתעשיות תומכות – מהלך שעלול לגרום למיתון כלכלי משמעותי אצל השכנה מצפון.

איך חברות הרכב מתמודדות עם טראמפ?

נכון לעכשיו, היצרניות עוברות למצב של ניהול נזקים: מייבאות כמה שיותר רכבים וחלקים לפני שהמכסים נכנסים לתוקף. בטווח הבינוני הן נערכות לשינוי מערך הייצור בתוך צפון אמריקה כדי להקטין את התלות במקסיקו וקנדה. בטווח הארוך אם באמת אלו יהיו המכסים הן יצטרכו להשקיע מיליארדים בהקמת מפעלים חדשים בארה"ב או למצוא דרכים חוקיות לעקוף את המכסים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    לרון 13/03/2025 09:00
    הגב לתגובה זו
    שטראמפ ישנה שמו לטראמפולינה!
  • 1.
    לרון 13/03/2025 08:48
    הגב לתגובה זו
    ולא נעלי נייקילא המלצההא האחוץ מ VOW3 כולם על הקנטים כבר זמן לא מועטמלבד זה טראמפ היום זה לא טראמפ מחר
MG HS היברידי. צילום יואב פולסMG HS היברידי. צילום יואב פולס

מבחן כפול - MG HS היברידי, ו MG HS פלאג אין

ה MG HS משווק עם שלוש צורות הינע - טורבו בנזין, היברידי ופלאג אין. לקחנו את הדגמים ההיברידי והפלאג אין למבחן והמסקנות מעניינות.

אהבנו: התנהגות כביש, מרוח פנימי, צריכת דלק

פחות אהבנו: מחיר

ציון מסכם: ה HS ההיברידי 4.2 במדד פולס, ה HS פלאג אין 4.3 במדד פולס

יואב פולס |

אחרי שנהגנו ב MG HS עם מנוע הטורבו בנזין, הגיע תורם של ה HS עם ההנעה ההיברידית ואחיו עם הנעת פלאג אין.

לא נחזור על מרכיבי העיצוב של ה HS, רק נאמר שככל שעברו הימים עם ה HS על דגמיו השונים, כך גם אנחנו התרגלנו לעיצוב ולתא הנוסעים המוצלח והמרווח של הרכב.

תעודת חובה        
קטגוריה             קרוסאובר C-SUV
מימדים (מטר)        אורך 4.67 /רוחב 1.89 /גובה 1.665 /בסיס גלגלים 2.767
מספר מושבים        חמישה
הנעה                    קדמית, היברידית / פלאג אין
הספק ומומנט        בדגם ההיברידי 224 כ"ס, 34.6 קג"מ. בדגם הפלאג אין 272 כ"ס ו 37.2 קג"מ
סוללה וטעינה        בדגם ההיברידי 1.83Kwh  / בדגם הפלאג אין 21.4Kwh טעינת AC 6.6Kw
צריכת דלק ותקן        18.2 ק"מ לליטר בהיברידי, 200 ק"מ לליטר בפלאג אין. WLTP משולב
בטיחות                ציון איבזור בטיחות 5. חמישה כוכבים EuroNcap
מחיר                184,888 ₪ להיברידי, 196,888 לפלאג אין

   

MG HS. צילום יואב פולס

HS היברידי

ה HS ההיברידי מצויד במנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר המפיק 143 כ"ס ו 23.4 קג"מ. שיא ההספק מגיע ב 5500 סל"ד ושיא המומנט ב 4000 סל"ד, ומיד אסביר מדוע זה נתון שאני מציין כאן. המנוע החשמלי בהספק של 198 כ"ס ומומנט של 34.6 קג"מ, כך שההספק המשולב עומד על 224 כ"ס ו 34.6 קג"מ.

התאוצה מעמידה ל 100 קמ"ש אורכת 9.6 שניות והמהירות המירבית 195 קמ"ש.

רנו קנגו 2025. צילום יצרןרנו קנגו 2025. צילום יצרן

רנו קנגו - הטנדרון של רנו חוזר במחיר של 178.0 אש"ח

פריסבי יבואנית דגמי רנו החלה בשיווק הרנו קנגו העדכני, המסחרית הקטנה של רנו במחיר של 178.0 אש"ח. האם קנגו אחד יוכל לשיבוטים של הסיטרואן ברלינגו המשווקים היום בישראל (סיטרואן, אופל, פיאט, טויוטה) ? 

יואב פולס |
נושאים בכתבה פריסבי רנו קנגו

פריסבי יבואנית דגמי רנו לישראל החלה בשיווק מחודש של הרנו קנגו הפופלרי. הקנגו של רנו הוא טנדרון סגור שיכול לשמש בשעות היום כרכב עבודה עם נפח הטענה ושימושיות גבוהים מאוד, אבל גם כרכב מרווח לשימוש משפחתי.

הקנגו החדש מיישר קו עם השפה העיצובית העדכנית של כלל דגמי רנו, בעיקר בחזית הרכב עם יחידות התאורה המזוהות, וסמל רנו גדול במרכז.

מימדי הקנגו החדש מכונים לשימושיות גדולה עם אורך של 4.488 מ', רוחב של 1.859 מ' וגובה של 1.801 מטר. בסיס הגלגלים של הקנגו 2.716 מטר לרווחת הנוסעים בעיקר בשורת המושבים השניה.

השדרוג ממשיך בתא הנוסעים עם צג לוח מחוונים דיגיטלי בגודל ''7, מולטימדיה בגודל ''8 עם קישוריות מלאה לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, ובקרת אקלים מפוצלת לשני אזורים. לנוחות הנהג מצויד הקנגו בתאי איחסון רבים, בין היתר בדשבורד, מעל ראש הנהג ועוד, וכן חיישני אורות וגשם, בלם חניה חשמלי וכד'.


רנו קנגו 2025. צילום רנו. 

לקנגו מנוע טורבו דיזל בנפח 1.5 ליטר המפיק 115 כ"ס ומומנט של 27.5 קג"מ הזמין לנהג כבר ב 1750 סל"ד. תיבת ההילוכים של הקנגו אוטומטית רובוטית דו מצמדית בעלת שבעה הילוכים, וההנעה קדמית. הקנגו החדש מתעדף שימושיות וחסכון על פני ביצועים, כך שהתאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש אורכת 13.2 שניות, והמהירות המירבית 174 קמ"ש. צריכת הדלק מרשימה עם נתון מוצהר של 18.9 ק"מ לליטר בתקן WLTP.