רכבת
צילום: רכבת ישראל

שיבושים ברכבת בבאר שבע: השבתות בכל ערב ובסופי שבוע למשך חודשיים וחצי

שיבושים משמעותיים בחודשים הקרובים. החל מה-20 בפברואר ועד ה-3 במאי, הרכבות בתחנות באר שבע מרכז ובאר שבע צפון יושבתו מדי ערב מהשעה 20:00, וכן בימי שישי ובמוצאי שבת – זאת לטובת המשך עבודות החשמול במסילות הרכבת


עמית בר |


נוסעי הרכבת בבאר שבע ייאלצו להסתגל לשיבושים משמעותיים בחודשים הקרובים. החל מה-20 בפברואר ועד ה-3 במאי, הרכבות בתחנות באר שבע מרכז ובאר שבע צפון יושבתו מדי ערב מהשעה 20:00, וכן בימי שישי ובמוצאי שבת – זאת לטובת המשך עבודות החשמול במסילות הרכבת.

מה הולך להשתנות?

במהלך תקופת העבודות, תחנות באר שבע לא יופעלו בחלק מהזמן, והרכבות בקווים הבאים יופנו לתחנות חלופיות:

קו נהריה-באר שבע – יתחיל ויסיים את נסיעתו בתחנת להבים-רהט, במקום להגיע לבאר שבע מרכז.
קו כרמיאל-באר שבע – יתחיל ויסיים את נסיעתו בתחנת קריית גת ולא יעצור בבאר שבע.
קו נתניה-באר שבע – יתחיל ויסיים את נסיעתו באשקלון, ולא יעצור בתחנות שדרות, נתיבות, אופקים ובאר שבע.
בימי שישי ומוצאי שבת – תחנות באר שבע מרכז וצפון יישארו סגורות לחלוטין.

למה מבצעים את העבודות?

פרויקט החשמול הוא חלק ממאמץ להפוך את הרכבות בישראל לידידותיות יותר לסביבה ולשפר את השירות לנוסעים. במסגרת העבודות, מותקנות תשתיות חשמליות לאורך כ-40 ק"מ של מסילה, והן מחייבות השבתות זמניות של השירות הרכבתי.

לפי רכבת ישראל, הפרויקט צפוי להסתיים רק במרץ 2027, אך כבר כיום כ-70% מהמסילות בארץ (700 ק"מ מתוך 1,000) הוסבו להנעה חשמלית. כיום, כמחצית מהרכבות היומיות כבר פועלות בחשמל, כולל בקווים העמוסים ביותר.

תחליפים לנוסעים – אוטובוסים והיסעים מיוחדים

משרד התחבורה יתגבר את קווי האוטובוס הסדירים באזור.
רכבת ישראל תפעיל שירותי הסעות חינם בין התחנות שייסגרו לתחנות פעילות סמוכות.

רקע: עבודות חשמול גם בצפון ובנגב המערבי

השבתת הרכבות בבאר שבע היא חלק מפרויקט רחב יותר, הכולל גם עבודות בצפון ובנגב המערבי. קו שדרות-אשקלון, שנחסם מאז ה-7 באוקטובר, נפתח השבוע מחדש, אך השירות בקו הנגב המערבי (שדרות-נתיבות-אופקים) עדיין מסתיים בשעה 20:00, בשל עבודות החשמול שאמורות להסתיים ברבעון האחרון של 2025.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

שאלות ותשובות בנושא השיבושים ברכבות בבאר שבע

למה צריך לבצע עבודות חשמול במסילות הרכבת?
הפרויקט נועד להפוך את הרכבות בישראל לחשמליות, מהירות וידידותיות יותר לסביבה. רכבות חשמליות יעילות יותר, שקטות יותר ויפחיתו את התלות בדיזל.

מה החלופות לנוסעים בתקופת העבודות?
משרד התחבורה יתגבר קווי אוטובוס באזור, ורכבת ישראל תפעיל שירותי הסעות מיוחדים לתחנות פעילות סמוכות.

מתי הפרויקט אמור להסתיים?
לפי התכנון, פרויקט החשמול כולו יסתיים במרץ 2027, אך חלקים ממנו, כמו קו הנגב המערבי, אמורים להסתיים ברבעון האחרון של 2025.

האם תהיה השפעה על קווי רכבת מחוץ לבאר שבע?
כן, גם בצפון ובנגב יש השבתות זמניות. בנוסף, חלק מהקווים הארציים ייעצרו בתחנות חלופיות כדי למנוע שיבושים קשים יותר.

מה היתרונות של רכבות חשמליות לעומת רכבות דיזל?
רכבות חשמליות מהירות יותר, מזהמות פחות, דורשות פחות תחזוקה, ומסוגלות להפעיל יותר קווים בתדירות גבוהה יותר


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"

משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור

רן קידר |

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל. 

על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים". 

המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים. 

הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים". 

בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.