עשר הישראליות בעלות השווי הגבוה ביותר

מאז ירדה טבע "מגדולתה" אירעו כמה שינויים בעשרת המקומות הראשונים: מי החברה בעלת המכפיל הנמוך ביותר? ואת איזו חברה הרווחיות לא מעניינת?
גלעד מנדל | (8)

בעבר, טבע 0.32% הייתה הישראלית הגדולה ביותר במונחי שווי שוק, החברה הבלתי מעורערת שעומדות בראש הטבלה, "מניית העם". אבל שילוב של הרעה במצב שוק התרופות הגנריות, עם כניסת מתחרות לתרופת הדגל - הקופקסון ועם רכישות (ממונפות) שהתבררו בדיעבד ככושלות - הורידו את החברה מגדולתה.

מצד שני, גל ההנפקות והמיזוגים וההייפ המוגבר שנוצר סביב ענף ההייטק יצר שינוי בטבלת החברות הישראליות הגדולות ביותר בעולם, במונחי שווי שוק, וגם כמה תופעות מעניינות כמו חברת  מאנדיי שצמחה מתוך וויקס ושווה 40% יותר ממנה, למרות שהיא מוכרת ברבע ממנה.

עוד דבר שניתן לראות בבירור הוא שחברות הייטק שנכנסות תחת הקטגוריה של חברות צמיחה מהוות את הרוב המוחץ של החברות הישראליות הגדולות ביותר. יוצאת דופן היא צ'ק פוינט שלמרות שהינה חברת הייטק היא לא צומחת בקצב משמעותי. הקרב על מקום ראשון הוא כעת בין חברת התוכנה הישראלית נייס (דואלית) לבינה, כאשר צ'ק פוינט אומנם הגיעה ללא ספק למקום של כבוד בתעשיית הסייבר העולמית, אך בשנים האחרונות נוקטת במדיניות שמרנית של מיעוט רכישות וצמיחה וביצוע רכישות עצמיות במקום. מדיניות המקבלת ביקורת בשוק ההון ולכן מבין חברות ההייטק הישראליות הגדולות היא מקבלת את המכפיל רווח הנמוך ביותר (בטח כשמנטרלים את המזומן שלה).

בצד השני של הסקלה ניתן למצוא את חברת וויקס. החברה העוסקת בפיתוח של פלטפורמה באמצעותה יכולים אנשים להקים אתרים מודה בריש גלי כי הרווחיות כעת לא מעניינת אותה, ואכן היא אומנם צומחת - אך מפסידה כסף. וויקס דיווחה בחודשים האחרונים על ירידה בצמיחה. החזרה לשגרה מפחיתה את הצמיחה בפעילות הדיגיטלית, כאשר הקורונה האיצה את הביקושים לבניית אתרים מסוג וויקס על ידי עסקים. הירידה בצמיחה הצפויה הפילה את מניית החברה ב-50% מתחילת השנה.   

אגב, טבע היא חברת "התעשייה הישנה" היחידה שישנה בעשיריה הפותחת, כאשר מכפיל הרווח שלה (6.1) הוא הנמוך ביותר מבין כל החברות - בעיקר בגלל אי הוודאות בנושא האפיואידים.

בקרב המובילות בולטות חברות הסייבר, לרבות סנטינל וואן שהנפיקה לפני שלושה חודשים ומאז כמעט והכפילה את שוויה לשיא של 70 דולר (שווי של כ-18 מיליארד דולר) כשבחודש האחרון התממשה בכ-25% למחיר של כ-52 דולר. סמי ישראלית שלא נכללה בדירוג ואם היתה נכללת היתה מובילה ללא עוררין היא פאלו אלטו שנסחרת בכ-45 מיליארד דולר. 

1.  נייס -1.06%

קיראו עוד ב"שוק ההון"

שווי שוק: 17.5 מיליארד דולר

הכנסות ב-2020: 777 מיליון דולר

רווח/הפסד ב-2020: 196 מיליון דולר

מכפיל רווח: 89.2

תשואה מתחילת השנה: 2.36%-

2.  צ'ק פוינט

שווי שוק: 15.1 מיליארד דולר

הכנסות ב-2020: 2.1 מיליארד דולר

רווח/הפסד ב-2020: 846 מיליון דולר

מכפיל רווח: 17.8

תשואה מתחילת השנה: 12.68%-

3.  מאנדיי

שווי שוק: 14.8 מיליארד דולר

הכנסות ב-2020: 161 מיליון דולר

רווח/הפסד ב-2020: הפסד של 152 מיליון דולר

מכפיל רווח: אין

תשואה מתחילת השנה: 87.97%

4. סנטינל וואן

שווי שוק: 14.8 מיליארד דולר

הכנסות ב-2020: 137 מיליון דולר

רווח/הפסד ב-2020: הפסד של 199 מיליון דולר

מכפיל רווח: אין

תשואה מתחילת השנה: 20.09%

5.  סולאראדג'

שווי שוק: 13.5 מיליארד דולר

הכנסות ב-2020: 1.5 מיליארד דולר

רווח/הפסד ב-2020: 140 מיליון דולר

מכפיל רווח: 96.4

תשואה מתחילת השנה: 17.02%-

6.  NOVOCURE

שווי שוק: 11.39 מיליארד דולר

הכנסות ב-2020: 494 מיליון דולר

רווח/הפסד ב-2020: 19.8 מיליון דולר

מכפיל רווח: 575

תשואה מתחילת השנה: 31.90%-

7.  פלייטיקה

שווי שוק: 11.1 מיליארד דולר

הכנסות ב-2020: 2.4 מיליארד דולר

רווח/הפסד ב-2020: 92 מיליון דולר (כולל הוצאות חד פעמיות)

מכפיל רווח: 120

תשואה מתחילת השנה: 14.23%-

8.  טבע 0.32%

שווי שוק: 10.9 מיליארד דולר

הכנסות ב-2020: 16.6 מיליארד דולר

רווח/הפסד ב-2020: 1.8 מיליארד דולר

מכפיל רווח: 6.1

תשואה מתחילת השנה: 2.05%

9.  איירון סורס

שווי שוק: 10.6 מיליארד דולר

הכנסות ב-2020: 331 מיליון דולר

רווח/הפסד ב-2020: 95 מיליון דולר

מכפיל רווח: 111

תשואה מתחילת השנה: 4.73%-

10.  וויקס

שווי שוק: 10.2 מיליארד דולר

הכנסות ב-2020: 989 מיליון דולר

רווח/הפסד ב-2020: הפסד של 165 מיליון דולר

מכפיל רווח: אין

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    לגבי טבע 06/10/2021 09:04
    הגב לתגובה זו
    לחברה יש חוב של בערך 22 מיליארד. ועוד עננת התביעות שיגיעו ל1 עד 4 מיליארד. מה שאומר שהמכפיל האמיתי הוא 20
  • 7.
    יגאל 06/10/2021 08:03
    הגב לתגובה זו
    כל השאר כמעט בועה
  • 6.
    היום אין קשר לרווח פשוט הזוי כמו ביטקוין העולם משוגע (ל"ת)
    משה ראשל"צ 06/10/2021 07:40
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    זה אומר דרשני 06/10/2021 07:15
    הגב לתגובה זו
    גם הם יודעים את האמת הישראלים מומחים בלקחת כסף ולנצל כל פירצה להתעשר ובישראל יש קומץ עשירים וכולם מפסידים ואיפה שממשלת ישראל דורכת לא יצמח דשא . אחרי 25% מס אין גם סיבה להשקיע בבורסה ושימו לב איך כל מה שעלה ירד חזרה הבורסה יורדת פה בעשרות אחוזים וזאת כבר שיטה גם כשאין סיבה לירידות היא יורדת ואז שוב עולה וחוזר חלילה וזה אומר שיש כוחות להוריד את השוק חזק בגדול בעשור יש דריכה במקום תבדקו כל מניה ותראו אין פה השקעות רק מסחר זול . נפלאות ממשלת ביבי ושרי האוצר הפחדנים שהיו פה . הלוואי שהסינים ישתלטו פה על הבורסה ויעשו בה כרצונם
  • 4.
    בשביל 2% בשנה עדיף פקמ (ל"ת)
    עלובות 06/10/2021 07:10
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שוחטים את המניה למה? (ל"ת)
    וויקס 06/10/2021 07:10
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שכחתם אותה היא הגדולה מכולם 35 מיליארד דולר 05/10/2021 22:46
    הגב לתגובה זו
    שכחתם אותה היא הגדולה מכולם 35 מיליארד דולר
  • 1.
    מאיר 05/10/2021 21:04
    הגב לתגובה זו
    איזה תשואות שנתיות נוראיות!!!
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

חוזה מכירת דירה CHATGPTחוזה מכירת דירה CHATGPT

ניתוח רבעוני: מכירות הדירות קפאו אבל המניות קרובות לשיא, האם השוק מתעלם מהסימנים?

דוחות חברות הנדל"ן לרבעון השני מראים ירידה חדה במכירות, בעיקר בתל אביב, בשל הריבית הגבוהה והמגבלות על הקבלנים; בחודשים האחרונים נרשמה התעוררות, אך היא מבוססת על מבצעי מימון; האם המשקיעים מתעלמים מהסימנים?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה נדלן מכירת דירה

דוחות חברות הנדל"ן למגורים לרבעון השני של 2025 מציגים תמונה לא מחמיאה, עם הירידה החדה ביותר בקצב מכירת הדירות בשנים האחרונות, כך עולה מהסקירה הרבעונית של IBI. סביבת הריבית הגבוהה, לצד מגבלות שהטיל המפקח על הבנקים על מבצעי הקבלנים, פגעו ישירות בביקושים. לכך נוספו גם אירועי סוף יוני, שהחריפו את ההאטה והביאו לירידה חדה בהיקף העסקאות בהשוואה לתקופה המקבילה.

רבעון חלש

הרבעון השני של 2025 התברר כנקודת השפל במכירת דירות אצל מרבית החברות. כך לדוגמא ברבעון השני חברת דמרי מכרה 176 דירות, ירידה מ-247 ברבעון המקביל של 2024. באזורים נרשמה מכירת 59 דירות בלבד לעומת 120, ובאקרו הנתונים חלשים במיוחד עם 11 דירות שנמכרו לעומת 98. גם חג'ג' נדל"ן חוותה ירידה, מ-32 ל-8 דירות.אאורה מציגה ירידה משמעותית של כ-68% עם מכירה של 98 דירות לעומת 306 ברבעון השני של 2024. פרשקובסקי ודוניץ חוות גם הן ירידה חדה: פרשקובסקי ירדה מ-46 ל-24 דירות, ודוניץ צנחה מ-55 ל-12 דירות בלבד. 

סביבת הריבית הגבוהה, שהמשיכה להעיב על יכולת הלקוחות ליטול משכנתאות בהחזרים סבירים, פגשה מגבלות רגולטוריות חדשות מצד המפקח על הבנקים, שהגבילו את גמישות מבצעי הקבלנים. המשמעות הייתה ירידה חדה בקצב העסקאות לעומת הרבעון המקביל, גם בפרויקטים שבהם נרשם ביקוש גבוה בשנים קודמות. 

לכך נוספה ההסלמה הביטחונית בסוף חודש יוני מול איראן, שיצרה חוסר ודאות כלכלי והובילה לקיפאון נוסף בשוק, אם כי צריך לזכור כי מדובר בשבועיים לקראת סוף הרבעון, כך שההשפעה הייתה מוגבלת. השילוב בין עלויות מימון גבוהות, מגבלות אשראי וחששות ביטחוניים הפך את הרבעון לחלש במיוחד, כאשר גם חברות חזקות עם צבר פרויקטים רחב, דוגמת אזורים, דמרי ואקרו, לא הצליחו להציג קצב מכירות סביר ביחס לעבר. למעשה, מבצעי השיווק, שהיו עד כה כלי מרכזי להמרצת מכירות, איבדו חלק ניכר מהאפקטיביות שלהם, והחברות נאלצו להמתין לפתיחת פרויקטים חדשים כדי לחדש את המומנטום.

חולשה בת"א

אחת הנקודות הבולטות בדוחות היא החולשה של החברות שמרב פעילותן מתרכזת בתל אביב. מחירי הדירות הגבוהים בעיר מתורגמים למשכנתאות כבדות והחזרים חודשיים משמעותיים, מה שהופך את הרכישה לאתגרית במיוחד בסביבת ריבית גבוהה. התוצאה: קצב המכירות בתל אביב נחתך בצורה חדה יותר לעומת אזורים אחרים, גם בפרויקטים מבוקשים. חברות כמו אקרו וחג׳ג׳, שמחזיקות צבר גדול של פרויקטים במרכז העיר, חוות מצד אחד פוטנציאל תשואה גבוה אם השוק יתאושש, אך מצד שני נושאות על גבם פרופיל סיכון גבוה, שכן כל האטה נוספת ברכישת דירות יוקרה או במרכז תל אביב משפיעה ישירות על תזרים המזומנים שלהן. שתיהן חוו ירידה של 63% במכירות במחצית הראשונה של 2025 לעומת המקבילה בשל ריכוז הפרויקטים בת"א. במילים אחרות, החשיפה לתל אביב מעניקה אפסייד משמעותי בעת עלייה בביקושים, אך בתקופה של לחץ מימוני וחוסר ודאות כלכלית היא עלולה להפוך למלכודת נזילות.