מצב הבוטים: נוכלים דיגיטליים גרפו מעל 15 מיליון דולר
המספרים המציפים לאחרונה את הרשת מבהילים: יותר ממיליארד וחצי מודעות שפורסמו ברחבי הרשת בשנתיים האחרונות נפגעו מפעילותה של רשת בוטים מתוחכמת ומעל 15 מיליון דולר מצאו את דרכם אל כיסם של נוכלים דיגיטליים.
רשת הבוטים המדוברת, 404bot שמה, מייצרת חשיפות מזויפות למודעות ומתעשרת בדרך זו על חשבון מותגים - לעתים, תוך שיתוף פעולה עם בעלי אתרים ואפליקציות שמוכרים שטחי פרסום. רשת הבוטים הזו פעלה עד כה, און אנד אוף, תוך שהיא עוקפת מנגנוני פיקוח ופוגעת קשות בכל מה שנוגע לאתיקה ולאמינות במרחב הפרסום הדיגיטלי.
תעשיית הפרסום הדיגיטלי מתמודדת בשנים האחרונות עם האקרים ורשתות בוטים שמנצלים פרצות אבטחה ו"חורים" בשרשרת השיווק. המטרה: לחדור אל מערכת היחסים הפיננסית שבין מוכרים של שטחי פרסום (בעלי אתרים, רשתות חברתיות וכו') למפרסמים שמבקשים לקנות מהם שטח למודעות.
הפרקטיקה הכללית של נוכלי הרשת עובדת כך: הגנב מתחזה למפרסם "לגיטימי", משתלט על שטחי פרסום שנרכשו על ידו ביושר, שותל מודעה אחרת במקום זו שנחתכה מהאתר, ובמקביל מפעיל רשת בוטים שמדמה אלפי חשיפות למודעה. כל חשיפה כזאת שווה סכום כסף קטן שמגיע לכיסו של יוצר המודעה (כמובן, על חשבון הסוחר), ובמקרה הזה יוצר ההודעה הוא הנוכל, שמגלגל סכומים נאים יותר ויותר ככל שחולף הזמן שבו מערכת הבוטים שלו מחזיקה מעמד מבלי להיחשף.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפני כשנתיים פיתח המכון לפרסום אינטראקטיבי (IAB, ארגון ללא מטרות רווח), פרוטוקול דיגיטלי בשם ads.txt - כלי מוצפן שמאגד רשימות של סוחרים "לגיטימיים" ומאפשר לבעלי אתרים ואפליקציות לדעת, כביכול, למי הם מוכרים שטחי פרסום. ואולם, נוכח העובדה שלבעלי אתרים ואפליקציות פחות אכפת מי מפרסם אצלם ויותר אכפת מהכסף, פעמים רבות הם מעלימים עין מהתגנבות "סוחרים" פחות תמימים לשטחי הפרסום שלהם - והנבלים, למיניהם, מנצלים זאת היטב.
כאמור, באחרונה התגלתה רשת בוטים אימתנית בשם 404bot שמגלגל מיליארדים מתחת לאפם של בעלי שטחי הפרסום והמפרסמים כאחד. הבוט מתעתע בשרת שבו הוא פועל באמצעות התחזות לעמוד URL סטנדרטי, שנראה לגיטימי לרוכשי המודעות. אלא שאותם רוכשים לא יודעים שכל החשיפות הללו הן לא באמת חשיפות אלא בוטים, והכסף הולך לכיסו של מריץ הבוט.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
