מצב הבוטים: נוכלים דיגיטליים גרפו מעל 15 מיליון דולר
המספרים המציפים לאחרונה את הרשת מבהילים: יותר ממיליארד וחצי מודעות שפורסמו ברחבי הרשת בשנתיים האחרונות נפגעו מפעילותה של רשת בוטים מתוחכמת ומעל 15 מיליון דולר מצאו את דרכם אל כיסם של נוכלים דיגיטליים.
רשת הבוטים המדוברת, 404bot שמה, מייצרת חשיפות מזויפות למודעות ומתעשרת בדרך זו על חשבון מותגים - לעתים, תוך שיתוף פעולה עם בעלי אתרים ואפליקציות שמוכרים שטחי פרסום. רשת הבוטים הזו פעלה עד כה, און אנד אוף, תוך שהיא עוקפת מנגנוני פיקוח ופוגעת קשות בכל מה שנוגע לאתיקה ולאמינות במרחב הפרסום הדיגיטלי.
תעשיית הפרסום הדיגיטלי מתמודדת בשנים האחרונות עם האקרים ורשתות בוטים שמנצלים פרצות אבטחה ו"חורים" בשרשרת השיווק. המטרה: לחדור אל מערכת היחסים הפיננסית שבין מוכרים של שטחי פרסום (בעלי אתרים, רשתות חברתיות וכו') למפרסמים שמבקשים לקנות מהם שטח למודעות.
הפרקטיקה הכללית של נוכלי הרשת עובדת כך: הגנב מתחזה למפרסם "לגיטימי", משתלט על שטחי פרסום שנרכשו על ידו ביושר, שותל מודעה אחרת במקום זו שנחתכה מהאתר, ובמקביל מפעיל רשת בוטים שמדמה אלפי חשיפות למודעה. כל חשיפה כזאת שווה סכום כסף קטן שמגיע לכיסו של יוצר המודעה (כמובן, על חשבון הסוחר), ובמקרה הזה יוצר ההודעה הוא הנוכל, שמגלגל סכומים נאים יותר ויותר ככל שחולף הזמן שבו מערכת הבוטים שלו מחזיקה מעמד מבלי להיחשף.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפני כשנתיים פיתח המכון לפרסום אינטראקטיבי (IAB, ארגון ללא מטרות רווח), פרוטוקול דיגיטלי בשם ads.txt - כלי מוצפן שמאגד רשימות של סוחרים "לגיטימיים" ומאפשר לבעלי אתרים ואפליקציות לדעת, כביכול, למי הם מוכרים שטחי פרסום. ואולם, נוכח העובדה שלבעלי אתרים ואפליקציות פחות אכפת מי מפרסם אצלם ויותר אכפת מהכסף, פעמים רבות הם מעלימים עין מהתגנבות "סוחרים" פחות תמימים לשטחי הפרסום שלהם - והנבלים, למיניהם, מנצלים זאת היטב.
כאמור, באחרונה התגלתה רשת בוטים אימתנית בשם 404bot שמגלגל מיליארדים מתחת לאפם של בעלי שטחי הפרסום והמפרסמים כאחד. הבוט מתעתע בשרת שבו הוא פועל באמצעות התחזות לעמוד URL סטנדרטי, שנראה לגיטימי לרוכשי המודעות. אלא שאותם רוכשים לא יודעים שכל החשיפות הללו הן לא באמת חשיפות אלא בוטים, והכסף הולך לכיסו של מריץ הבוט.

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.