"תמיד היה בי פחד שיפטרו אותי - הייתי צריכה להיות הכי טובה"
לאחר 20 שנים במקאן ממנו פרשה לפני למעלה משנה, רונה יעקבי, מנשות הקריאייטיב הוותיקות בענף ודמות בולטת במקאן לדורותיו התארחה השבוע בפודקאסט הפרסום EAR CATCHER של מירן פחמן.
יעקבי חזרה לתחילת דרכה של מקאן שנקראה אז קשר-בראל בימים שהמשרד היה ממוקם ברחוב יגאל אלון (כיום בראול ולנברג, רמת החיל). "היה מטורף ביגאל אלון. הייתה תחרות מטורפת בין הצוותים. אני ודלית (אורבך, מ"ב) החלטנו שאנחנו הולכות להצליח בגדול. היו לנו ילדים קטנים בבית, היינו הולכות הביתה ונפגשות כל ערב בשעה 21:00 אחרי שהילדים היו ישנים ופותרות בריפים כמו משוגעות".
לכל הפרקים של EAR CATCHER - לחצו כאן
על תקופות הטובות והטובות פחות של המשרד אומרת יעקבי: "זה תמיד היה במין גלים, יש שנים קשות וקשות פחות. אני תמיד ניסיתי רק לא להיכשל, תמיד היה בי את הפחד שיפטרו אותי, אז הייתי צריכה להיות הכי טובה. יש לי רצון פנימי להיות הכי טובה כי אני נורא תחרותית, לעשות הכי הרבה בריפים ותמיד לחשוב איך לעשות טוב יותר".
עוד אומרת יעקבי: "אני חושבת שבסוף, בפרסום, אם אפשר להגדיר מה מניע טוב יותר או פחות טוב זה האנרגיה. האנרגיה במשרד, ביצירה, השמחה, לבוא ולהחליט שאתה מנצח. היו את השנים שאילן שילוח היה מעורב וזה היה מטורף כי אילן הוא כזה, שם דגל וצריך להגיע לשם וכולם עובדים וכולם רתומים".
בין הזיכרונות מאותה התקופה, מספרת יעקבי על הפרסומת לחטיף האנרגיה אנרג'י: "זו הייתה יציאה מטורפת בשקל ורבע. כולם קיטרו שאין וכסף ודלית ואני חשבנו על סרט שבו מישהו במשרד מתעייף וישן, ומצייר על העפעפיים הסגורות שלו עיניים פקוחות כדי שלא יראו. שעתיים לפני המצגת נכנסנו לחדר של אורן פרנק ואמרנו לו - יש לנו רעיון - והוא לא הבין מה אנחנו רוצות אז ציירתי לדלית על העיניים הסגורות כדי שיבין וככה נכנסנו למצגת - סחבתי אותה 'על עיוור' - הצגנו ונמכר ללקוח. זו הייתה תקופה שהרגשת שהכל אפשרי - כל רעיון שהבאת ולא קשור לכסף".
כיאה למי שהייתה במקאן 20 שנה, יעקבי עמוסה באנקדוטות, שאחת מהן קשורה באילן שילוח ובימיה הראשונים לצידו: "ב-1996 עבדתי בשמלוק רבן ושילוח בדיוק הגיע למקאן וקרא לי לראיון. התקבלתי ורוני הרץ שהיה אז מנהל קריאייטיב אמר לי שבי כאן אנחנו נורא עסוקים במכרזים ועוד מעט תכנס לך עבודה. אחרי 3 שעות אמרתי אני לא מסוגלת לשרוד את זה ורוני לא היה בחדר, ואני לא יודעת מאיפה היה לי את התעוזה או הטמטום אז הלכתי לחדר של אילן, דפקתי ואמרתי 'אני לא יכולה ככה, אני כבר 3 שעות יושבת ואין לי עבודה. אני מציעה שאני אלך הביתה ותקראו לי כשתהיה עבודה'. הוא הסתכל עליי בשוק טוטאלי של מי את ואיך נכנסת לפה אבל הוא חשב שנייה ואמר תקשיבי אין לך מה לעשות תצמדי אליי 3 ימים ולכל מקום שהוא הלך הלכתי איתו, ובכל מקום אילן מציג אותי כאילו אני אחת הבכירות שלו ו-3 ימים הייתי צמודה אליו והוא נתן לי תחושה של כבוד. למדתי המון בימים אלו ולעולם אני לא אשכח לו את זה".
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
בעניין המגדרי-מעמדי במשרד אומרת יעקבי, כי "אצל אילן (שילוח) אף פעם לא היה עניין של גבר או אשה - היו מלא נשים ותותחיות במקאן. זה אף פעם לא היה אישיו, לא בהצלחה ולא במשכורות".
הפודקאסט של פחמן שעוסק בנושאי קריאייטיב ופרסום, עולה באופן קבוע באתר אייס. בכל תכנית מתארחת דמות בכירה ומסקרנת מעולם הקריאייטיב והפרסום לשיחת עומק על תפיסת העולם המקצועית, על הדרך המקצועית שעשתה וגם על התחושות האישיות שלה בנוגע למקצוע שבחרה ולברנז'ה. הפודקאסט מוקלט באולפני ישי רזיאל והוא בשיתוף אדיו - רשת הפרסום ברדיו הדיגיטלי.
הפרסומאי מירן פחמן הוא עצמאי כיום, בעל סוכנות הפרסום פונקט ולשעבר סמנכ"ל הקריאייטיב של פוגל ומנהל הקריאייטיב של מקאן דיגיטל
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
