תאגיד השידור. דיון בוועדת הכלכלה
צילום: איציק הררי, דוברות הכנסת

מכה לשפ"מ: בוטל הצו להקפאת מכרז הפרסום של התאגיד

הישג לתאגיד, כאשר ביהמ"ש צפוי כעת לדחות את עתירת שפ"מ כנגד תאגיד השידור והמכרז כפי שהוצע, לפיו מפרסמים יוכלו להתמודד על הזיכיון לניהול מערך הפרסום 
משה בנימין | (1)

האם סאגת מכרז הפרסום של תאגיד השידור הציבורי כאן לקראת סיום? בית המשפט החליט לבטל את צו הביניים שהקפיא את המכרז, מה שיסלול את את הדרך לחידוש והשלמת ההליך המכרזי. כפי שמסתמן, בית המשפט המחוזי צפוי בהמשך לדחות את העתירה של שפ"מ (שירותי פרסום מאוחדים) כנגד המכרז. 

כזכור, שפ"מ, מי שהחזיקה בזיכיון ניהול הפרסום של רשות השידור פנתה לבית המשפט בניסיון למנוע את מכרז הפרסום של התאגיד החדש כפי שהוצע. ההתנגדות של שפמ התמקדה בעיקר בסעיף המתיר לחברות מסחריות/מפרסמים להתמודד במכרז - בטענה כי לא ייתכן שחברה בעלת אינטרסים, המפרסמת בעצמה ומקדמת את מותגיה ושירותיה, תוכל לנהל את מערך הפרסום של התאגיד באופן ניטרלי.

מנגד, לפני כחודש העבירה המחלקה המשפטית של התאגיד את תגובתה לטענות שפ"מ והציגה את עמדתה בפני בית המשפט לעניינים מנהליים הדן בנושא. בשורה התחתונה, התאגיד סירב לסגת מהחלטתו להעניק למפרסמים זכות להשתתף במכרז, אך בתשובותיו לבית המשפט הוסיף סייגים, כוכביות והבהרות שמטרתן לנטרל את טענות שפ"מ. 

בין התיקונים והעדכונים ששולבו במסמכי המכרז החדשים, על הזוכה לבנות מחירון בסיס לפרסום בנפרד לכל אמצעי מדיה של התאגיד. התאגיד שומר לעצמו מנגנון פיקוח ובקרה לפיו מחירון הבסיס יאושר על ידי מנכ"ל התאגיד והזוכה יהיה רשאי לעדכן את מחירון הבסיס מעת לעת בכפוף לאישור המנכ"ל. סעיף נוסף קובע כי לא ישודרו פרסומות בחינם, למעט פרסומים מאת התאגיד או עבורו, שקיבלו את אישור המנכ"ל, ולמעט תשדירי פרסום שניתנו כבונוסים במסגרת חבילת פרסום ששולמה עליה תמורה מלאה. עם זאת, בונוסים אלו לא ישודרו בשעות הפריים בטלוויזיה או בשעות האזנה גבוהה ברדיו. 

סעיף נוסף ששולב בגרסת המכרז החדשה והמעודכנת נוגע ל"גילוי מידע". לפיו, "במידה והמציע מחזיק במישרין או בעקיפין בסוג מסוים של אמצעי שליטה במפרסם, כהגדרתו במכרז זה, הוא יפרט זאת במסמך נפרד שיצורף להצעתו ובמסגרתו יציין את זהות המפרסם ואת אופן האחזקה בו, בצורה ברורה ומפורשת".

במקרה שכזה, מציין התאגיד כי "כל מקרה שבו הזוכה במכרז מחזיק במישרין או בעקיפין בסוג מסוים של אמצעי שליטה במפרסם כהגדרתם במכרז, ועדת המשנה לפיקוח על היחידה המסחרית של המועצה, לאחר שתתייעץ עם היועץ המשפטי וסמנכ"לית שיווק ומכירות, תקבע האם יש בכך משום חשש לניגוד עניינים. במקרה שתקבע כי קיים חשש כאמור, הסכמים עם מפרסמים בקטגוריה או בקטגוריות הרלבנטיות, יועברו לאישור מוקדם של היחידה המסחרית. בנוסף לאמור, תהיה רשאית היחידה המסחרית לקבוע הסדרים נוספים לפי העניין".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    עובד 10/10/2016 19:53
    הגב לתגובה זו
    הם לא נסגרים בנובמבר?
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.