משרד הבריאות מחדד נהלים - כדי למנוע פרסום פרטים על חולים לפני הודעה למשפחה
בני משפחתו של שמעון פרס גילו מהתקשורת כי הנשיא לשעבר "יפונה בדקות הקרובות" לבית החולים בשל כאבים בחזה (כפי שפורסם במהדורת 'חדשות 10' ב-24 בינואר, א"כ),. ילדיו של הנשיא לשעבר ובני המשפחה זעמו על כך שהם גילו את הדבר מהתקשורת מבלי שעודכנו לפני כן, אבל אפילו פרס בעצמו, עודכן על דבר פינויו מ'חדשות 10' עוד בטרם הגיע אליו האמבולנס, מה שהעלה את החשד כי אדם הקשור למד"א הדליף את המידע, שפורסם במהירות.
בעיה זו של אישים מוכרים - אבל גם של נפגעי טרור ותאונות דרכים - שפרטיותם נפגעת במהלך פרוצדורות רפואיות כמו פינוי לבית חולים או אשפוז, אינה תופעה חדשה. דווקא בעידן הנוכחי - עם הסמארטפונים והרשתות החברתיות, העברת המידע מתבצעת כל כך מהר, שלעיתים בני משפחה מתבשרים על יקיריהם מהתקשורת.
הדיווח בערוץ 10 על כך שפרס "יפונה בדקות הקרובות"
זו גם הסיבה למכתב שהוציא לאחרונה משרד הבריאות לגופי ההצלה השונים, ובו הבהרה לגבי ההתנהלות התקשורתית של אותם גופים בכל הנוגע לנפגעים באירועים ביטחוניים, נפגעי תאונות דרכים ותאונות אחרות, וגם חולים המגיעים לקבלת טיפול רפואי. במכתב שהגיע לידי אייס, מבקשת מירי כהן, מנהלת תחום בכיר שירותי הצלה ועזרה ראשונה במשרד הבריאות, לרענן את נוהל הפצת מידע מזהה בתקשורת וברשתות החברתיות של חולים ונפגעים.
- עבר החייאה ויצא עם שבר בכתף: מד"א תפצה ב-185 אלף שקל
- הדלתות של המרפאה היו נעולות והאיש מת - מה פסק ביהמ"ש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"לאחרונה אנו עדים לאירועים בהם מידע מזהה על חולים ונפגעים מתפרסם באמצעי התקשורת או ברשתות החברתיות עוד בטרם הדבר נודע לבני משפחתם", כתבה כהן במכתבה למד"א, ארגוני ההצלה השונים, וגם מנהלי חברות פרטיות של שירותי אמבולנסים. "פרסום פרטים אודות אירוע, גם אם שמו של החולה/נפגע אינו מוזכר באופן מפורש, מאפשר לעיתים לזהותו, לאור המידע המתפרסם, בין אם המדובר באישיות מכורת או לא".
המכתב שנשלח על ידי משרד הבריאות
כהן מציינת כי כבר היו מקרים בהם גילו כי אנשים מהתקשורת והרשתות החברתיות, על כך שבן משפחה נפגע או נהרג, ולדבריה - "בחלק מהמקרים נראה שמהידע הגיע מגורמי הצלה בזירת האירוע".
הפצת מידע עשוי לגרום לזיהוי המטופל או הנפגע, מהווה הפרה של חוק זכויות החולה וחוק הגנת הפרטיות, ובמשרד הבריאות טוענים כי הם מתכוונים לנקוט בצעדים נגד מפרי החוק. כך דורשים במשרד - על מנת להקטין את דליפת המידע – לצמצם את תפוצת הנתונים בתוך ארגוני ההצלה, להימנע מפירוט כתובת מדויקת שלאירוע, תפקיד בו נושא הנפגע, וצילום בגדיו ופרטים מזהים. במשרד גם דורשים לא לפרסם מידע אודות פטירתו של חולה או נפגע עד שכל בני המשפחה קיבלו הודעה מסודרת על כך מהגורמים המוסמכים – כוחות הביטחון או שירותי הבריאות.
- 4.תאוות הפרסום של המנכ"ל באה על חשבון החיסיון הרפואי גם אם מדובר באישיות בכירה (ל"ת)ארז 21/02/2016 18:31הגב לתגובה זו
- 3.ירון 21/02/2016 17:32הגב לתגובה זומקוה שמכתב זה יואיל ולו במעט להרגיע את תאוות רדיפת הפרסום והיח"צ של ארגון מד"א.
- 2.בושה למד"א (ל"ת)מיה 21/02/2016 17:29הגב לתגובה זו
- 1.למיטב זכרוני שמעון פרס פונה באמבולנס מד"א (ל"ת)זכריה הנביא 21/02/2016 15:53הגב לתגובה זו
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
