טור

העולם הגדול של הכסף הקטן: מטבע הביטקוין והשינוי הגדול בתחום הצרכנות

הטכנולוגיה והרשתות יצרו פלטפורמה שהופכת את הצרכן למושקע במותג רגשית וכלכלית. יעל אלמור-ליאון וסמדר חדש על יחסי ארגון-מוצר-לקוח
נושאים בכתבה ביטקוין

הביטקוין, המטבע הדיגיטלי שתופס תאוצה בימים אלה, נוצר תחת ההבנה שכסף הוא למעשה הסכמה חברתית משותפת בין אנשים. הניתוב של אותה הסכמה חברתית להיבט מסחרי ופיננסי, יצרה מטבע שאינו תחת שליטה של גוף ממשלתי או בנק מרכזי, אלא מבוסס על כלכלת אנשים ותקשורת בין הפרטים בקהילה.

השימוש בביטקוין ובעיקר השיח סביבו, מציג מגמה הולכת ומתחזקת בה הפרטים בחברה אוחזים בהון הכלכלי ושיתוף הפעולה ביניהם הוא זה המניע תהליכים. קמפיין הבחירות של אובמה הוא המקרה המוכר ביותר (אבל לא הראשון) בו נעשה שימוש ב-micro-donation למימון קמפיין בחירות. הרבה מעבר לאופן הגיוס, המשמעות המרכזית כאן היא הזינוק ברמת המעורבות.

מעבר ליכולת להשמיע את קולנו ולהשפיע, דרך micro-funding אנחנו הופכים למעשה להיות פעילים מעורבים ומממנים ראשיים של מטרות שונות. ההסבר למגמה החדשה נעוץ בטכנולוגיה וברשתות החברתיות, שמשפיעות על האופן בו אנו תופסים את העולם ועל הדרך בה אנחנו פועלים בתוכו.

בין אם מדובר במטרה חברתית (דוגמת אופק - הבנק החברתי הראשון שבעלי החשבונות בו הם גם בעלי המניות), במיזם כלכלי (כמו קואופרטיב המכולת), במוזיקה (דיויד ברוזה גייס ב-2011 את תקציב הפקת האלבום שלו באמצעות Kickstarter) והדוגמאות עוד רבות ומגוונות - בסיס הרעיון הוא זהה: תן מעט קבל הרבה. תן קצת מהמשאבים שברשותך ותוכל לחלוק בשפע שהיה שמור עד היום למעגל הפנימי של בעלי ההשפעה.

למעשה הטכנולוגיה והרשתות החברתיות יצרו עבורנו פלטפורמה שהיא הרבה יותר מגיוס משאבים. זו פלטפורמה לגיוס שגרירים. כאשר הצרכן משפיע על החלטות המוצר (crowd sourcing) ועל המימון שלו (crowd funding), הרי הוא הופך מושקע במותג רגשית וכלכלית וככזה הוא יבחר להיות מעורב ופעיל גם בהצלחת המותג.

עבור ארגונים וחברות מסחריות מדובר בבשורה של ממש. המחקרים מראים שמסרים העוברים מפה לאוזן מתקבלים כבעלי אמינות ומהימנות גבוהה אצל קהלים פוטנציאליים בבואם לבצע החלטת רכישה. הוסיפו לזה את השימוש בחוכמת ההמונים (מודל הגורס כי חוכמתו של ההמון גדולה מחוכמתו של המומחה היחיד) ויכולתה לחזות מגמות, לזהות התנהגות שוק ולהציע פתרונות מתקדמים ויצירתיים לצרכים הקיימים.

כעת דמיינו לעצמכם את כל אותם אנשים פרטיים שמעורבים במוצר שלכם, מאמינים בו והיו חלק בעיצובו, בוחרים באופן אורגאני לדבר על המוצר ולשווק אותו למעגל החברים שלהם.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

חשוב לזכור כי בסיס הרעיון הזה מושתת על מערכת יחסים של אמון ושל שותפות, כזו שלרוב אינה נקבעת על ידי חוזים משפטיים מורכבים (ולו בשל הסיבה שזהות המממנים, אופיים, כמותם והיקף ההשקעה שלהם, אינה ידועה מראש), אלא מתוך חיבור והזדהות אמתיים ואותנטיים.

כדי להצליח ולהפוך את הצרכנים לשגרירי המוצר, נדרש מהארגון לעשות התאמות שבסיסן יצירת פלטפורמה של הקשבה ושיתוף. לא עוד פניות חד-סטריות דרך שירות לקוחות או עדכון חד-כיווני דרך קמפיין פרסום, אלא יצירה משותפת על בסיס שיתוף הידע האישי והמקצועי של הצרכנים המעורבים, כולל העלאת רעיונות, בחינת יישומים ואופטימיזציה תוך כדי תנועה.

בראייה קדימה, נשאלת השאלה מה יעמוד במבחן ההצלחה של חברות וארגונים. האם השיטות המסורתיות המוכרות שפותחו במשך שנים ימשיכו להוביל מותגים בדרכם להצלחה כלכלית, או שדווקא המגמה החדשה, שנסמכת על החדשנות שבטכנולוגיה ועל מעורבות צרכנית גבוהה ופעילה, תהייה זו שתוביל את הדרך.

יעל אלמור-ליאון היא סמנכ"ל טוטו-online, וסמדר חדש היא מנכ"ל dotPR

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מלכה אלמור 15/01/2014 19:32
    הגב לתגובה זו
    מאמר מעניין מאד , אני מאמינה שזו באמת דרך מעולה .
  • 2.
    חיים 14/01/2014 23:09
    הגב לתגובה זו
    סמנכלית הטוטו ממליצה על עוד הימורים. לא תודה
  • 1.
    14/01/2014 15:56
    הגב לתגובה זו
    ולא רחוק היום בו תתפוצץ,למורת רוחם של אלה המצטרפים ומניחים את כספם על קרן הצבי
שירות דיגיטלי (X)שירות דיגיטלי (X)
ראש בראש

הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?

חיסכון בקופת גמל להשקעה בדיגיטל - בהראל הגדולה התהליך לא ידידותי ומתיש, במור הוא מזמין

יוסי ישראל |

סוף שנה, סוף תהליך: מי באמת מציע חוויית הצטרפות נוחה לקופת גמל להשקעה?

סוף השנה כבר כאן, ויחד איתו גל הקמפיינים שמזכיר לנו "להצטרף אונליין לקופת גמל להשקעה" ו"לנצל את הטבת המס" השנה עד 81,711 ₪. ההבטחה ברורה: חיסכון פשוט, מהיר, דיגיטלי. אבל כמה פשוט זה באמת?

בדקתי מהסלולרי את שני האתרים הראשונים שעולים בגוגל בחיפוש "קופת גמל להשקעה" - הראל ומור בית השקעות, ובחנתי אותם לפי 5 פרמטרים מרכזיים. התוצאות מגלות פער משמעותי בין הבטחה שיווקית לבין המציאות הדיגיטלית.

הציונים בכתבה: 1=חוויה גרועה, 3=בינונית, 5=מצוינת


הרושם הראשוני: האם הממשק מזמין להישאר?

מור

מתחילה חזק. העיצוב מאופק, פלטת הצבעים נעימה לעין, והשפה אישית ומרגיעה. אבל בדיוק כשמתחילים להרגיש בנוח, צץ פופאפ שמבקש להשאיר פרטים. מהלך ששובר את הזרימה בשלב מוקדם מדי.

משחקי השף של רשת. קרדיט: אתר רשתמשחקי השף של רשת. קרדיט: אתר רשת

משחקי השף גברו על פרק הסיום של נוטוק

לאחר שפרק הבכורה שלה כבש את הפריים טיים, פרק הסיום של "נוטוק" אמנם היה פופולרי, אבל לא מספיק כדי לגבור על "משחקי השף"; במהדורות החדשות אין חדש תחת השמש, וקשת עדיין מובילה בכל הרצועות

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

לפני כשבועיים עבר "חוק השידורים" של שר התקשורת, שלמה קרעי, בקריאה ראשונה ואם בסופו של דבר אכן יועבר, מסקרן מאד לראות את נתוני הרייטינג לאחר עדכון השיטה, אבל כל עוד אנחנו בשיטה הנוכחית, אנחנו רואים שינויים קלים מיום ליום, לפחות בכל מה שנוגע למהדורות החדשות המרכזיות. גם אמש, נתוני המהדורה המרכזית של ערוץ 12 היו במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדו על 13.2% רייטינג ו-326 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 6.6% ו-185אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 5% רייטינג ו-143 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.9% רייטינג בלבד ו-93 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, ולמרות שפרק הסיום של "נוטוק" של רועי עידן בקשת עמד על 11.1% רייטינג ו-285 אלף צופים, משחקי השף היו אלו שעמדו במקום הראשון, עם 11.7% ומעט מאד צופים מעל, כ-286 אלף צופים. ושוב אנחנו רואים שעם כל ההצלחה של "נוטוק" והעניין שעוררה, גם פלטפורמה חזקה עדיין לא מובילה לכך שתוכן איכותי יצליח לגבור לאורך זמן על תוכן ריאליטי חזק. סלבז מוכרים שמופיעים על המסך נותנים אווירה כמעט אינטימית, ואלמנט התחרות והסיפורים האישיים מובילים לרייטינג גבוה. זה מתכון מנצח. בכל אופן, ערוץ 14 עם "הפטריוטים" היציבה, היה במקום השלישי, עם 7.6%, ו-204 אלף, צופים, ואילו "החמאם" של כאן11 עם "זמן אמת" היה במקום האחרון, עם נתונים לא מחמיאים שעמדו על 2.5% ו-59 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.3% ו-112 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.2% רייטינג ו-50 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.6% רייטינג ו-38 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור היה במקום הראשון עם 2.9% ו-70 אלף צופים, "פותחים יום" של רשת היה במקום השני, עם 1.5% ו-46 אלף צופים בסך הכל ואילו "על הבוקר" של 14 היה אחרון, עם 1.5% ו-34 אלף צופים. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 10.2% רייטינג ו-238 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4% רייטינג ו-113 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 3.8% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד. 


לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 10.1% ברייטינג ו-251 אלף צופים, כשאחריה שלזינגר וברדוגו בערוץ 14, עם 5.2% ו-149 אלף צופים, ואילו אזור בחירה של 13 במקום האחרון, עם 4.1% רייטינג ו-116 אלף צופים.