ביג
צילום: ביג

ביג עולה ב-3% לאחר דו"חות חזקים

החברה רשמה עלייה בהכנסות בשיעור של 7% לעומת 2016. הפדיון במרכזי הקניות עלה בשיעור חד ספרתי מלבד באילת
גיא בן סימון | (1)

קבוצת ביג 0.04%  מרכזי קניות, המנהלת והמפתחת נדל"ן מניב בישראל, סרביה ובארה"ב פרסמה הבוקר את תוצאותיה הכספיות לשנת 2017, והודיעה על חלוקת דיבידנד בהיקף של כ-94 מיליון שקל.

ביג רשמה עלייה ב-NOI מנכסים זהים (במאוחד) ל-325 מיליון שקל ב-2017 לעומת 318 מיליון שקל ב-2016. סך ה-NOI במאוחד עלה ל-421 מיליון שקל ב-2017 לעומת 386 מיליון שקל ב-2016. סך ההכנסות של החברה עלו ל-587 מיליון שקל לעומת 533 מיליון שקל ב-2016.

דמי השכירות הממוצעים בישראל עלו ל-100 שקל למ"ר ב-2017 לעומת 96 שקל למ"ר ב-2016. בארה"ב אלו נותרו ללא שינוי על 15 שקל למ"ר ובסרביה נרשמה עלייה מ-11 שקל למ"ר ב-2016 ל-15 שקל למ"ר ב-2017. שיעורי התפוסה נותרו ללא שינוי.

פדיון השוכרים בכל מרכזי הקניות של ביג רשמו עלייה בשיעור חד ספרתי, מלבד מרכז הקניות באילת שרשם עלייה של 11.8% בפדיון השוכרים ל-422 מיליון שקל ב-2017. העלייה הנמוכה ביותר נרשמה במרכזי הקניות בנצרת, עלייה של 2% בלבד לפדיון של 349 מיליון שקל.

הכנסות החברה בשנת 2017 גדלו בכ-7% לכ-743 מיליון שקל, זאת לעומת כ-692 מיליון שקלים בשנת 2016. ברבעון הרביעי של השנה הסתכמו הכנסות החברה בכ-201 מיליון שקלים, זאת לעומת 187 מיליון שקלים ברבעון המקביל אשתקד - עלייה של 7%. הגידול בהכנסות מקורו בהכנסות שכ"ד ודמי ניהול בגין נכסים חדשים בארה"ב, הרחבת שטחים קיימים בישראל והכרה לראשונה בהכנסות ממרכז "ביג פאשן בלגרד" שבסרביה, שנפתח באפריל השנה, ותרם להכנסות סך של כ-24 מיליון שקל. יתרת השינוי מקורו בגידול ריאלי בהכנסות שכ"ד ודמי ניהול.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כרמי 27/03/2018 19:40
    הגב לתגובה זו
    אחרי כאלו רווחים וקיטון במחזורים בירידות, נראה שווה השקעה לשנה או עד קרוב לשיא. צפי רווח יפה של יותר מ25% או יותר (תלוי ברווחיות). סיבה כלכלית מוצדקת לתחילת מגמת עליה...
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.