שכ"ד בניו יורק בשיא של 5 שנים; בכמה מושכרת דירת חדר?
הקושי שבהשגת משכנתאות בארצות הברית נותן את אותותיו על שוק השכירויות בעיר המבוקשת ביותר במדינה שכר הדירה בעיר עלה ברבעון השני של 2012 בשיעור חציוני של 7.9% ל-3,125 דולר בחודש, לעומת 2,896 דולר בתקופה המקבילה אשתקד. כך פורסם באתר החדשות בלומברג.
מדובר בזינוק החד ביותר מהרבעון השני של 2007 עת זינק שכר הדירה ב-11%. שיעור שכר הדירה הנוכחי נמוך ב-4.3% בלבד מרמת השיא של 2006 שעמדה על 3,265 דולר. שוק משכנתאות נוקשה ואמון צרכנים נמוך מגבילים את הרכישות ומגדילים את התחרות על כל נכס בתקופת השיא של שוק השכירויות. מספר הדירות שנמכרו ברבעון השני עמד על 2,647, בדומה לשיעור בתקופה המקבילה אשתקד.
"לתושבי ניו יורק אין ברירה אחרת והם לא יכולים לצאת משוק השכירויות, אמר אנליסט בחברת הנדל"ן Prudential Douglas Elliman . "אנשים אינם עומדים בתנאים הראשוניים למשכנתא והם נתקעים, לכן נוצר הביקוש הגדול ואני לא רואה ירידה בשכירויות בקרוב." יצוין כי מספר החוזים החדשים שנחתמו ברבעון השני ירד ב-11% ל-7,657 מאחר ודיירים החליטו לא לעזוב את בתיהם.
הדירות הקטנות רשמו את הזינוק החד ביותר בשכר דירה ברבעון השני לאור הביקוש הרב לדיור זול בעיר שכר הדירה החציוני של דירות סטודיו (דירות חדר) זינק ב-15% בשנה החולפת ל-2,395 דולר ושל דירות שני חדרים זינק ב-8.5% ל-3,250 דולר. שכר הדירה עבור דירות שלושה חדרים עלה ב-5% ל-4,298 דולר בחודש ואילו שכר הדירה עבור דירות 4 חדרים לא השתנה ועמד על 5,295 דולר.
- 5.המשקיע 13/07/2012 22:08הגב לתגובה זואמנם שכר הדירה במנהטן גבוה הרבה יותר מת"א, בערך ב-60%, אבל בל נשכח שבתל אביב כל הוצאות הדירה הן על השוכר (ארנונה, ועד בית) ובמנהטן על המשכיר. אמנם בישראל ההוצאות האלה בטלות בשישים לעומת השכ"ד, אבל במנהטן בעל דירת שני חדרים (חדר שינה אחד) עלול לשלם יותר מ-1000 דולר על מיסים ותחזוקה.
- 4.המשקיע 13/07/2012 22:07הגב לתגובה זואמנם שכר הדירה במנהטן גבוה הרבה יותר מת"א, בערך ב-60%, אבל בל נשכח שבתל אביב כל הוצאות הדירה הן על השוכר (ארנונה, ועד בית) ובמנהטן על המשכיר. אמנם בישראל ההוצאות האלה בטלות בשישים לעומת השכ"ד, אבל במנהטן בעל דירת שני חדרים (חדר שינה אחד) עלול לשלם יותר מ-1000 דולר על מיסים ותחזוקה.
- 3.החושב 12/07/2012 12:39הגב לתגובה זואני רוצה לדעת מהו סל מוצרים שאמריקאי יכול לרכוש עבור משכורתו ואם זה אותו הדבר אז נשווה גם כן שכירות
- 2.משה 12/07/2012 09:58הגב לתגובה זוניו יורק מפוארת, מושכת ומדהימה, תל אביב נראית כמו פח אשפה מזוויע, איך אפשר לגור בעיר הזאת?
- 1.השכר בניו יורק כפול, ת"א יקרה בהרבה!! (ל"ת)נתן 12/07/2012 09:57הגב לתגובה זו
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
