הפיתרון לבועת הנדל"ן יגיע מהמקום ממנו הכל התחיל
השבוע הוצג חוק השכירות והשאילה החדש ע"י שר האוצר ושרת המשפטים. לראשונה מדובר בעשייה רגולטורית חיובית שתשפיע גם על מחירי הדירות.
כבר בשנה שעברה כתבתי כאן ודבר לא השתנה. כשאני נפגש עם רוכשי דירות צעירים ושואל אותם, "מדוע החלטתם לרכוש דירה?", בד"כ השיחה גולשת מיד לסיטואציית השכירות הבלתי אפשרית במשק הישראלי. באופן שלא מפתיע אותי, עיקר הטענה בהקשר של שכירות לא נוגעת למחיר, אלא לחוסר הודאות.
זוגות צעירים בעלי משפחות והורים לילדים חווים את השלכות חוסר הוודאות בצורה קשה יותר, כאשר אחת לשנה הם לא יודעים היכן יגורו, והאם יצטרכו להעביר את הילדים (שוב) גנים ובתי ספר. כולם מכירים את האנרגיות האדירות שמושקעות ע"י ההורים בשלבי ההתאקלמות של הילדים, כל מעבר כזה כרוך בהרבה מפכי נפש והרבה ימי חופש.
זה הגורם שדוחף את רובם לרצון עז, כמעט בלתי ראציונלי, לרכוש דירה משלהם וע"י כך מרבית רוכשי דירות בפעם הראשונה עושים זאת כתוצאה מפגמים רבים בשוק השכירות הפרוץ והברוטלי שמתנהל במחוזותינו. אלו פונים לרכישת דירה, מתפשרים על הרבה בדרך, מוכנים לשלם יותר, העיקר לא לחזור לטלטלת החיים בשכירות, ובכך מגדילים באופן ניכר את הביקושים כשכולנו יודעים שמצב ההיצע בכי רע, המשמעות היא אחת: עליית מחירי הדירות .
זו גם הסיבה שבקרב המדינות המתקדמות בעולם, אזרחי ישראלי מחזיקים במספר חסר תקדים של נכסים בבעלותם - 72% לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הנם בעלי דירה אחת או יותר. בזמן שנציגינו במשכן עסוקים בהעברת חוקים ותקנות, ראויים יותר או פחות ובעיקר, פופוליסטים וכלום לא קורה למחירי הדיור הממשיכים להאמיר, ישבו בשנה וחצי האחרונות במזא"ה 9 - בית הצעירים של עיריית תל אביב-יפו, המוביל את המהלך העירוני בנושא השכירות, בראשותו של מיכאל וולה ונעם בר לוי האחראי על פרויקט שכירות הוגנת.
- סמוטריץ' מבטיח: "מחירי הדירות יירדו, המסים יירדו" - האם להאמין לו?
- להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הם עבדו ולמדו את שוק השכירות הישראלי (מסקר שביצעו 92% ממשכירי הדירות בישראל חותמים על חוזי שכירות לשנה אחת בלבד), חקרו שווקים מקבילים במדיניות בעלי מאפיינים קפיטליסטים כשלנו, וגילו למשל כי לפחות 30 מדינות ברחבי העולם מקיימות הסדרים המפקחים על גובה שכר הדירה, ובהן ארה"ב, בריטניה, קנדה, אוסטרליה, גרמניה, צרפת, הולנד.
נוסף על כך ה-oecd מדרג את ישראל במקום הלפני אחרון בין מדינות הארגון בפיקוח על יחסי השוכר והמשכיר. הארגון המליץ ליצור מדיניות מאוזנת, שמצד אחד מייצבת את עליות המחירים התלולות ותומכת תחיקתית בהתפתחות שוק השכירות, ומצד שני מאפשרת לשוק החופשי להמשיך להתנהל - נתון לא מפתיע בהתחשב בעובדה שחוק השכירות נחקק בשנת 1971, ומאז לא תוקן או עודכן אפילו פעם אחת.
אמנם במאז"ה 9 עסקו בהסדרת היחסים בין שוכר ומשכיר גם מהיבטים של הגדרת דירה ראויה וקביעת סטנדרטים, הסדרת היחסים המשפטיים ועל גובה שכר הדירה שאינו יכול, על פי הגדרת הצעת החוק, לעלות ביותר מ-2% מדי שנה. העבודה שנעשתה על ידי גוף זה, שעיקריו אושרו ע"י קבינט הדיור וראש עיריית תל אביב במארס 2014, הגיעו לכדי הצגת החוק ביום חמישי האחרון ע"י שר האוצר ושרת המשפטים כאמור.
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
היתרון הבולט ביותר בחוק, לטעמי, ביחס לכלל אזרחי המדינה ובדגש על ההשפעה על מחירי הדיור, הינו יצירת וודאות לשוכרים ע"י הגבלת העלאת המחירים ובכך לייצר אלטרנטיבה אמיתית לרכישת דירה. באופיו, החוק מגדיר ונותן תוקף למגורים בדירה כאחד הצרכים הבסיסיים והיסודיים ביותר להם מחויב המחוקק כלפיו אזרחיו. קורת גג ראויה היא בראש ובראשונה באחריותה של המדינה.
לראייתי, תולדותיו ובסיסו של החוק בבית הצעירים של עיריית תל אביב הוא הבשורה היחידה לשנים הקרובות מבין שלל החוקים והתקנות המקודמים בימים אלו.
ובכל זאת, יש היבט שמעיב על הכל
רק תמיהה אחת המתבקשת בקידום החוק ומקשה על הצעד החיובי - אם מדינת ישראל רואה צורך דחוף לפקח על שוק השכירות ולעצור את עליית המחירים, גם היא ככל הנראה, לא מאמינה שמחירי הדירות לרכישה ירדו בשנים הקרובות. כי אילו המחירים היו יורדים כפי שמבטיחים לנו במשרדי האוצר והבינוי, גם מחירי השכירות היו יורדים באופן טבעי ומכוח השוק עצמו.
לסיכום, מדובר בתהליך חשוב מאד שהחל לפני שנה ויותר, הוצג לציבור בשבוע שעבר ובתקווה יעבור בחקיקה במהירות וללא עיכובים, כי בשוק הנדל"ן הישראלי יש רק 2 דרכים להוריד את מחירי הדירות לרכישה: הגדלת היצע הדירות הנבנות או הקטנת ביקושים אמיתית. האחרון, חוק השכירות והשאילה, באם ייושם במלואו, ישיג תוך מספר שנים. עד אז, אנו, רוכשי הדירות, נמשיך להמתין בציפייה לתכנית גרנדיוזיות, פרסומות וקידום אישי של נבחרי הציבור ובעיקר להבטחות שלהם להוריד את מחירי הדיור. נמתין ונשלם יותר.
- 20.חיה 05/12/2014 00:22הגב לתגובה זויוקר המחיה בשמיים, המינוס חונק, שעות העבודה מטורפות, והמשפחה מצטופפת בדירת שלושה חדרים. הפתרון המתבקש: שינוי.
- 19.מאיר 03/12/2014 06:11הגב לתגובה זולדברי הכותב שלנו אסף אנגל: "הוצג לציבור בשבוע שעבר ובתקווה יעבור בחקיקה במהירות וללא עיכובים, כי בשוק הנדל"ן הישראלי יש רק 2 דרכים להוריד את מחירי הדירות לרכישה: הגדלת היצע הדירות הנבנות או הקטנת ביקושים אמיתית."-לאור כל זאת אני אופטימי
- 18.טל פילוסוף 02/12/2014 06:33הגב לתגובה זומול כל המצב הפוליטי והבטחוני והכלכלי וה... איפה החשיבה הנקיה והבהירה רק על מצב הדיור לציבור בישראל - ללא נגיעה בבחירות המתקרבות.
- 17.יחיעם גלעד 01/12/2014 03:25הגב לתגובה זולא כדאי לאבד סבלנות כדאי להיות אופטימיים. ונראה שאפילו שר האוצר לפיד בסופו של דבר פועל לטובת הכלל,לטובת הזוגות הצעירים
- 16.תמי 30/11/2014 03:03הגב לתגובה זואנחנו מאבדים סבלנות וממול מתחדשות עליות המחירים!!!
- 15.תמי 29/11/2014 22:16הגב לתגובה זואנחנו מאבדים סבלנות וממול מתחדשות עליות המחירים!!!
- 14.יוסי כהן 29/11/2014 11:04הגב לתגובה זואני אגיד לך על מה אנחנו מדברים,ולא רק היום או אתמול:על הדירה העתידית שלנו...
- 13.צוריאל גבאי 29/11/2014 06:10הגב לתגובה זוהסיבה שהמחירים גבוהים בישראל היא כי יש מי שישלם בסופו של דבר:רוכשי הדירות. הם משלמים למעלה מעל ומעבר על כל קניית דירה - זו הסיבה האמיתית שהמחירים כל כך גבוהים. מדינת ישראל עושה כל שביכולתה רק לא לגעת בתחום הקרוי: דירה. רוכשי הדירות משלמים למעלה מ-50% מס על כל דירה.
- 12.יוחאי בן גור 27/11/2014 22:58הגב לתגובה זוצריך לנפץ סוף סוף את האגדה שאין דירות ואין דיור בר השגה. זה נכון אך ורק במרכז. יש בלי סוף דירות בפתח תקווה ובחיפה ובכל מקום אחר בארץ ברבע מחיר מתל אביב. כל הסיפור של מחסור זה שקר אחד גדול!!!
- 11.דורית 27/11/2014 06:53הגב לתגובה זוירידת המחירים נדחתה לאחרי החגים...ואנחנו מחכים ומקווים ומצפים לשינוי בכל מה שקשור למחירי הדירות , זאת אומרת למצבנו כאן.והמחירים של הדירות בעליה - לא מה תוכנן עבורנו עם שר האוצר
- למה את מתכוונת אחרי החגים - האם זה לא עכשיו? (ל"ת)שלומי 27/11/2014 22:51הגב לתגובה זו
- 10.אביתר 27/11/2014 00:00הגב לתגובה זומה שקורה שהמדינה בעצם מעלה את המחיר של הדיור ע"י אי הגבלה של המיסים (הגבוהים ביותר).
- 9.רק עוד היצע מספיק עם פופוליזם זול (ל"ת)מיכה 26/11/2014 09:40הגב לתגובה זו
- 8.קליפ 25/11/2014 20:43הגב לתגובה זומעדיף לתת 100% משכנתא, עזרה בתשלומים ובלבד שלכל משפחה תהיה לפחות דירה אחת......לכל 120 פושעי הכנסת יש עשרות רבות של דירות שרכשו בשוחד,בגנבה כשרה,רמאות ובזזו את המדינה,את הקרקעות מדובר במעשים שגובלים בפשעים נגד המגזר היהודי!!! אגב,לערבים הישראלים מותר ע"פ חוק בנייה בלתי חוקית בחסות השמאל המטורף והתקשורת היהודית והאנטישמית...
- 7.הערה 25/11/2014 17:53הגב לתגובה זובתרחיש של עלייה משמעותית בריבית. הדבר הזה כבר התרחש בארה"ב
- 6.אילן 25/11/2014 16:56הגב לתגובה זוהכל התחיל מהמפולת ב-2008 , ובעקבותיה הורדות הריבית בעולם. הנגיד פישר מיהר להוריד את הריבית, ולא הטיל במקביל הגבלות על רוכשי דירות להשקעה ולא על המינופים. משקיעים שראו את התשואה העלובה בפקדונות עטו על הדירות, והמחירים נסקו בהתאם. הרי ב- 6 שנים האחרונות לא עלו מיליון עולים, ולא פינו ישובים לתוך הקו הירוק, ולכן היה רק גידול טבעי באוכלוסיה, שלא מצדיק את רמת המחירים. לכן בטווח הארוך של 5 שנים קדימה אולי יצליחו להגדיל את ההיצע ובכך להוריד מחירים, אבל השפעה מיידית על המחסור תהיה רק בעת העלאת ריבית באופן משמעותי בארה"ב ובאירופה, אז לא תהיה ברירה וגם הריבית בארץ תעלה. אם זה יקרה באופן חד, אני לא רוצה לחשוב לאיזה תהו ובהו כלכלי תקלע המדינה.
- קליפ 25/11/2014 21:58הגב לתגובה זואגב,באירופה גרשו בשלב ראשון יהודים לגטאות,גם בברלין המתוקה היה גז מוות חביב על הנרצחים...הלוואי ויגרשו ויפנו את משפחתך וכל זרעך לדורי דורות לאירופה או דעאש...ותיפתר בעיית הנדל"ן היהודית...נמצא פתרון סופי לעליית המחירים
- שמע מיצי, אתה אויל אכול שנאת חינם (ל"ת)פליק 29/11/2014 21:31
- אלמוני 27/11/2014 06:38את ההודעה הזאת לא אקרא - ולא אפתח לא נראה לי שההודעה הזאת שייכת לעניין
- 5.מתווך 25/11/2014 14:59הגב לתגובה זומכירות יש גם יש...אגב, תקן את הנתונים שלך, במדינת ישראל יש ל 66% דירה בבעלותו והנתון נמצא בירידה ממושכת בשנים האחרונות (אפשר להבין גם למה..). אהבתי גם את הסיפורים על הזוגות שנמאס להם מ"סיטואציית השכירות הבלתי אפשרית במשק הישראלי" - שטויות, ישנם סיפורים לכאן ולכאן אבל בסך הכל שוק השכירות הוא סביל בהחלט (אפילו היו ירידות שנה האחרונה בדמי השכירות). כיום במדינת ישראל, קניית דירה למי שאין ברשותו הון עצמי גבוהה מאוד (ולרובנו אין) היא אינה כלכלית על גבול הלא אפשרית. גם זוג צעיר מקבל משכנתא של מיליון שקל הוא פשוט מבין שהמשמעות הכלכלית הינה חיי עצירת ההתפתחות הכלכלית שלהם. בבקשה לא לצנזר גם אם לא נעים לקרוא.
- 4.זוהר 25/11/2014 14:11הגב לתגובה זומכיר אותו טוב מבפנים, חבל שהחברה בעיריית תל אביב ויתרו בדרך על כל כך הרבה דברים. החוק לא שווה כלום כי אין בו סנקציות מוגדרות. חוק חסר שיניים
- 3.פעם ראשונה שאני מסכים עם אסף (ל"ת)יחיאל 25/11/2014 14:04הגב לתגובה זו
- 2.סיגלה 25/11/2014 14:01הגב לתגובה זואנחנו זוג צעיר שכבר מחכה כמה שנים לחוק הזה. אני פסימית, אבל גם ככה אין לי ממש מה לעשות חוץ מלחכות, הרי כסף לדירה אין לי. למה לא עושים איזה פרויקט מיוחד בדרום העיר?
- קליפ 25/11/2014 20:47הגב לתגובה זונגבי את הדמעות,הקשיבי רגע....בשדרות הדירות כמעט בחינם. יש רכבת עד הבית שלך (השכור או ההורים...) יש חיים בשדרות! יש ממש בני אדם בשדרות!....הרכבת תיקח אותך חינם לאן שתרצי....רק תבקשי
- אהבתי (ל"ת)אלמוני 29/11/2014 06:13
- 1.מפכי נפש צ"ל מפחי (ל"ת)שימי אפללו 25/11/2014 13:18הגב לתגובה זו
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
