יש הזדמנויות השקעה גם בשוק הנדל"ן הישראלי
לאור הנסיקה במחירי הנדל"ן למגורים בשנים האחרונות באיזור המרכז ובמעגל השני הסמוך לו, החלו משקיעי נדל"ן רבים לחפש את יעד ההשקעה הבא מחוץ לגבולות ישראל - לרבות יבשת אמריקה, בדגש על ארה"ב, ובאירופה, בדגש על גרמניה ומדינות מזרח אירופה.
במקביל אליהם, המשיכו משקיעי הנדל"ן המאמינים בשוק הנדל"ן הישראלי, לחפש את ההשקעה הבאה שלהם ביעדי השקעה בארץ, אלו המרוחקים ואלו המניבים תשואה גבוהה יותר באופן משמעותי מדירות מגורים הממוקמות באיזור המרכז.
לאחרונה החלה התעוררות גדולה בשוק הנדל"ן בדרום הארץ (ולא, אינני מתכוון לשוק הנדל"ן הבאר שבעי, אשר היווה כר טוב למשקיעים במשך 9 השנים האחרונות), ומשקיעים רבים החלו לבחון את אופציית ההשקעה בדירות מגורים קטנות בדרום הארץ רבתי.
הכוח המניע משקיעי נדל"ן זו התשואה הכפולה הקיימת באיזורים אלו, הבאה לידי ביטוי בתשואה שנתית גבוהה יותר מיתר השקעות הנדל"ן המקומיות, וכן תשואה עתידית על ההון שהושקע ברכישת הדירה להשקעה ועתיד, במגמות השוק הנוכחיות והעתידיות, להגדיל עצמו בצורה משמעותית.
מהו יעד ההשקעה הנדל"ני הבא בישראל?
לעניות דעתי, שוק הנדל"ן באיזור עד"י - ערד, דימונה וירוחם, הוא זה העתיד להתפתח באופן ניכר בשנים הקרובות, להביא אליו משקיעי רבים מרחבי הארץ המעוניינים ברכישת נכסים אשר אינם עולים בשוויים על 500 אלף ש'. כתוצאה מכך ומגורמים נוספים (הגירה חיובית אשר החלה לפני כ-18 חודשים ועתידה לצבור תאוצה בשנים הקרובות)קיימת נטייה להעלות את מחירי השכירות והמכירה, המקובלים היום בישובים אלו.
על מנת ללמוד על השקעה בעד"י בתקופה זו, ניתן לבחון את נתוניהן של שלוש עסקאות אשר בוצעו בערים ערד ודימונה, בחודשיים האחרונים:
1. דירת שני חדרים בעיר ערד המושכרת לתקופה של שנתיים בדמי שכירות חודשים של 1,540 ש', נרכשה במחיר של 310 אלף ש'.
2. דירת שלושה חדרים בעיר דימונה המושכרת בדמי שכירות חודשים של 1,890 ש' נרכשה במחיר של 340 אלף ש'.
3. דירת ארבעה חדרים בעיר דימונה, המניבה דמי שכירות חודשים של 2,200 ש', נמכרה במחיר של 427 אלף ש'.
מחירי אותן עסקאות משקפים את המחיר הממוצע של עסקאות בדירות מגורים ישנות להשקעה בערים ערד ודימונה, דירות אשר זוכות לביקוש רב מצד שוכרים ומנגד, להיצע נמוך של דירות להשכרה. נכון להיום, ביקוש זה מגדיל גם הוא את כדאיות ההשקעה בדירות אלו, נוכח הזמן הקצר והמחיר בו הן מושכרות.
נתונים אלו יכולים להצביע על כדאיות ההשקעה באיזור עד"י, אשר עתיד להתפתח והמחירים בו צפויים, נוכח הערכות רבות, להאמיר בשנים הקרובות דבר אשר ייטיב עם המשקיעים אשר ינצלו את מחירי הדירות העכשווים וירכשו נכס להשקעה באיזור זה.
מובן ומובהר כי לא כל דירה ישנה באיזור הינה דירה פוטנציאלית לרכישה לטובת השקעה - יש להכיר את האיזור באופן מספק, על מנת לבחון את השכונות הכדאיות ביותר להשקעה, אלו אשר גם יהנו מעליית מחירים עתידית, נוכח הגורמים המנויים לעיל.
ביחס לנושא עליית המחירים, צריכה להישאל השאלה, האם ממשלת ישראל תשכיל ותפתח, בנוסף לתכנונים הקיימים היום, גם תוכניות אב לפיתוח איזור עד"י - כאלו שיביאו להגדלת מקומות התעסוקה וכן ל"קיצור" הדרך מן המרכז רבתי, באמצעות פיתוח דרכי גישה נוחות יותר ביניהן, השקעה בתחבורה הציבורית, דבר אשר יגדיל באופן ניכר את אטרקטיביות ההשקה באיזור. כך או כך, עתיד האיזור להתפתח וליהנות מגל חדש של משקיעי נדל"ן המחפשים את השקעת הנדל"ן הבאה שלהם.
- 6.מכיר 14/07/2013 22:57הגב לתגובה זורק באר שבע שווה, בעיקר בגלל האוניברסיטה. סטודנטים זה דייר חיובי. עם מי תתעסק בירוחם בשכירות?
 - ליאל 15/07/2013 11:07הגב לתגובה זואיזה קשקוש מה שאתה אומר. אחלה שוק שכירות!
 - 5.זהר 14/07/2013 17:53הגב לתגובה זולמה ללכת רחוק. בקרית מלאכי נמכרות דירות ב-450 אלף, ומושכרות ב2500 ש"ח. חצי שעה מתל אביב, חצי שעה מירושלים. תנובה, כצט, btg ועוד מפעלים וחברות כבר גילו את העיר. אל תפספסו. חפשו אותנו ביד 2 - קאניס בע"מ.
 - 4.אבי 14/07/2013 17:06הגב לתגובה זוסוציו אקונומי נמוך ותיקונים לרוב (דירות ישנות מאוד). וחוץ מזה, האם כל היהודים הם בהמות שרואים כל היום תשואות מול העיניים ולא אנשים מעוטי יכולת שנוכל בעתיד לגבות מהם יותר ולהכביד עליהם עוד יותר? לא סתם אומרים מה שאומרים בעולם על יהודים וכסף
 - לירן 14/07/2013 17:36הגב לתגובה זוכמה שאתה טועה... לגבי האיזור- אני אישית השקעתי שם -יש שם ביקוש מטורף לשכירות! לגבי שוכרים -מה הפיתרון שלך? ללכת ולהשקיע רק בקיסריה או ברמת אביב ג? איפה שיש "שוכרים שמנים" - הרי המצב הוא הפוך! אני נותן את הלב שלי בעבור השוכרים שלי ומטפל בהם בכבוד רב כמו שהייתי רוצה שיטפלו בי! זו הסיבה שאני משקיע באיזורים כאלו. אם אתה מחכה שהמדינה תחלק דירות בחינם באיזורים נכשלים- אז צפויה לך המתנה רבה...
 - 3.קובי 14/07/2013 15:16הגב לתגובה זולא יישאר כך לאורך זמן, שווה בדיקה
 - 2.גולן 14/07/2013 14:52הגב לתגובה זומהי תשואה מקובלת לדירות במרכז-צפון ת"א בסכומים של 800,000-1,000,000 ש"ח? דירות חדר לדוגמא תודה, גולן
 - 1.ניסים 14/07/2013 09:56הגב לתגובה זולפי הניתוח שכתוב, אני מתחיל להשקיע שם, אחלה חומר הבאתם הפעם!
 - באמת מעניין הפעם.... (ל"ת)מירן 14/07/2013 10:52הגב לתגובה זו
 
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
 - בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
 - המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
 
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
