שוקולד
צילום: טוויטר

כשברקע הזינוק במחירי הקקאו - יצרניות השוקולד משנות אסטרטגיה

בעקבות מחלה שגורמת לריקבון ופקדה את פולי הקקאו, בנוסף לתנאי הבצורת במערב אפריקה, מחירי הקקאו זינקו פי שלושה במהלך 12 החודשים האחרונים. הוירוס ממשיך להתפשט ולא צפויה הקלה בטווח הקרוב. גם מחירי הסוכר קפצו ב-7%
אדיר בן עמי |

יצרניות השוקולד והממתקים נאבקות בעליית מחירי הקקאו ומקדמות במרץ ממתקים לא שוקולדיים לחג הפסחא, היות והצרכנים נרתעים מהמחירים הגבוהים והחברות חוששות מפגיעה ברווחים. חברות כמו הרשיז HERSHEY CO THE ו-מונדלז בונות MONDELEZ על אירועים כמו חג הפסחא וליל כל הקדושים שידחפו את המכירות ויקזזו את החולשה בשאר השנה. 

בעקבות מחלה שגורמת לריקבון ופקדה את פולי הקקאו, בנוסף לתנאי הבצורת במערב אפריקה, מחירי הקקאו זינקו פי שלושה במהלך 12 החודשים האחרונים. הוירוס ממשיך להתפשט ולא צפויה הקלה בטווח הקרוב. גם מחירי הסוכר קפצו ב-7%.

יצרניות השוקולד התכוננו לתקופת החגים הזו כבר בשנה שעברה, והודיעו כי יעלו מחירים על מנת לקזז את הזינוק במחירי הקקאו. לחץ נוסף צפוי על שולי הרווח כאשר תוקף הגידור שלהן - החוזים העתידיים שהן רכשו נגד העלייה במחירי הסחורות צפוי לפוג  מאוחר יותר השנה ובשנה הבאה. עם זאת, העלאות המחירים מגיעות בתקופה מסוכנת, שכן הצרכנים כבר התעייפו מהאינפלציה ונזהרים יותר בהוצאות על מותרות. 

ארצות הברית, שנחשבת לא במפתיע לצרכנית השוקולד הגדולה בעולם, צפויה להכניס ליצרניות הממתקים לכל הפחות 5.4 מיליארד דולר בדומה לשנה שעברה, אם כי הדבר צפוי להגיע בעיקר מעליות מחירים ופחות מהיקפי מכירות. חג הפסחא נחשב לחג השלישי בגודלו בארה"ב לקניית שוקולד וממתקים, כאשר ליל כל הקדושים נמצא במקום הראשון ואחריו נמצאים חגי החורף. 

פחות קניות אימפולסיביות

חלק נכבד מהמכירות של חברות המתוקים הגיעו עד כה דווקא מקניות אימפולסיביות של הצרכנים, כאשר השוקולד קופץ להם לעגלה בלי שהם שמים לב בזמן שהם עומדים בתור לקופה או עוברים בתחנת דלק בדרך אל היעד שלהם. עם זאת, כעת כשהם כבר עייפים מעליות המחירים, בוול-סטריט מעריכים ששיעור הקניות האימפולסיביות יהיה קטן באופן משמעותי.

לפי נתוני איגוד הקונדיטורים הלאומי של ארה"ב, בשנה שעברה היקף השוקולד והממתקים שנמכרו באופן יום יומי ירד ב-3.6% לעומת שנת 2022. עם זאת, כמויות השוקולד והממתקים שנמכרו לאירועים עונתיים כמו חגים עלו קלות ב-0.1%.

בהרשיז מעריכים שהמכירות יהיו חזקות בחג הקרוב, כאשר הורים מעוניינים לשמור על המסורת בחגים. למרות זאת, החברה שלחה יותר מוצרים לא שוקולדיים לחנויות בנוסף למוצרים הרגילים. החברה ציינה כי העובדה ששלחה יותר מוצרים לא שוקולדיים לא קשורה לעליית מחירי הקקאו. בוול-סטריט צופים כי עלויות החברה יצמחו ב-9% בשנת 2024 ועל מנת לשמור על שולי הרווח החברה תצטרך להמשיך ולעלות מחירים בהתאם.

 

דוחות הרשיז

בדוחותיה לרבעון דצמבר רשמה החברה מכירות נטו של 2.66 מיליארד דולר, עלייה של 0.2% מהתקופה המקבילה אשתקד. 2% מתחת לצפי בוול-סטריט של 2.72 מיליארד דולר. הרווח למניה עמד על 2.02 דולר, יציב לעומת הרבעון המקביל אשתקד ומעל צפי האנליסטים של 1.95 דולר. היקף המכירות של החטיפים המתוקים של הרשי'ז ירד ב-5% בארה"ב לעומת השנה קודם לכן, בעוד במגזר החטיפים המלוחים נרשמו ירידות של 26%. לשנת 2024, הרשי'ז צופה גידול במכירות נטו של 2%-3%. הרווח למניה צפוי להישאר קבוע בעקבות העלויות הגבוהות של קקאו וסוכר, כמו גם הוצאות חד פעמיות אחרות המכבידות על שולי הרווח. 

קיראו עוד ב"גלובל"

"למרות שמחירי הקקאו צפויים להגביל את צמיחת הרווחים השנה, אנו מאמינים שתוכניות השיווק החזקות שלנו, החדשנות וההשקעות במותג יניעו את הצמיחה בשורה העליונה ויענו על הצרכים המתפתחים של הצרכנים", אמרה מנכ"לית החברה, מישל באק. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
B2 (X)B2 (X)

10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?

מדינות העולם מגדילות את ההוצאות הביטחוניות לאור ריבוי המלחמות והמתחים, אז מיהם הצבאות העשירים בעולם - יש הפתעות 

הדס ברטל |

הוצאות הביטחון הן חלק משמעותי מתקציבים של מדינות וזה יילך ויגדל. מדינות נאט"ו יכפילו את תקציבי הביטחון שלהם ב-3-4 שנים, כשבמקביל קיימים חששות מהתלקחויות ועימותים גדלים. אנחנו אחרי סיום מלחמה ממושכת עם הישגים משמעותיים בכל הזירות. צה"ל הוכיח את עצמו במלחמה כשהוא גם הצבא הראשון שהתמודד בהצלחה עם איומי טילים, כטב"מים ורחפנים בהיקף גדול וממספר זירות. אין ספק שהכוח, מעמד והחוזקה של צה"ל מבין צבאות העולם עלה משמעותית, אבל כשבוחנים את החוזק לפי היקף ההשקעה הכספית, ישראל לא בטופ.   

הוצאות הביטחון בישראל מוערכות בכ-45 מיליארד דולר. ישנם דירוגים הממקמים את צה"ל במקום ה-12 ויש אפילו הממקמים אותו במקום 17. כנראה שמבחינת יכולות אנחנו בעשירייה המובילה

המחקרים והבדיקות על היקפי תקציבי הביטחון בעולם מציגים עלייה של 9% בהוצאות הביטחון בשנה שעברה לכ-2.72 טריליון דולר, כשהשנה זה צפוי להגיע ל-3 טריליון דולר. העלייה בתקציבי הביטחון היא התלולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה, ומיוחסת למתח הגובר באירופה, במזרח אסיה, במזרח התיכון ובמקומות נוספים בעולם. הנה עשרת הצבאות העשירים ביותר. 

1 #  ארצות הברית

תקציב ביטחון: 997 מיליארד דולר (2024)
אחוז מהתמ"ג: 3.4%
כוח אדם משוער: כ-2.1 מיליון כולל מילואים (1.33 מיליון פעילים)

ארצות הברית ממשיכה להוביל את העולם וחלק מזה הוא בזכות הצבא החזק שלה. היא משקיעה יותר מכל מדינה אחרת, היא מפתחת יותר מכל מדינה אחרת והיא מתכננת עכשיו "כיפת זהב" - סוג של "כיפת ברזל". שלנו, רק הרבה יותר גדולה-רחבה ועם הרבה יותר כלים. 

יהלומן, נוצר באמצעות AIיהלומן, נוצר באמצעות AI

איך השוד בלובר מחזיר לשוק היהלומים את הברק?

בתוך 7 דקות בלבד, בלב פריז, נגנבו תכשיטים בשווי 88 מיליון אירו; העולם קיבל תזכורת  שיהלומים אמיתיים אי-אפשר לייצר במעבדה - יש להם סיפור, נדירות ומשמעות ששום טכנולוגיה לא תצליח לשחזר - על תמונת המצב בשוק היהלומים ומה קורה בישראל?
מנדי הניג |

שבע הדקות האלה בפריז ייכנסו לפנתיאון של סיפורי הפשעים המפורסמים וישמשו כנראה גם כבסיס לסדרות בנטפליקס. ב-9:30 בבוקר, כשעיר האורות עוד הייתה מנומנמת, קבוצה מאורגנת של פורצים לבושים בסרבלי אבטחה צהובים נערכה באחת מפינותיו של מוזיאון הלובר, המוזיאון המפורסם בעולם. ליד אזור הכניסה לגלריית אפולון פעל באותה עת אתר בנייה, ככה שאיש מהעוברים והשבים לא חשד באנשים שנראו כחלק מצוות תחזוקה - שוד הלובר: שני חשודים נעצרו בפריז בחשד לגניבת תכשיטי הכתר.

הם הגיעו על גבי שני קטנועים מצדו הדרומי של המוזיאון, סמוך לנהר הסן, כשהם מצוידים במסורי שרשרת קטנים, דיסק חיתוך נטען וכלי עבודה נוספים. הם טיפסו במהירות על סולם הידראולי שהותקן על משאית קטנה (המשמש בדרך כלל להעברת רהיטים בפריז) עד למרפסת בקומה השנייה, ליד גלריית אפולון, שבה מוצגים תכשיטי הכתר הצרפתי. חתכו את אחד מחלונות הזכוכית, חדרו פנימה, וניצלו את הדקות הספורות עד להגעת המאבטחים כדי לנפץ שתי ויטרינות משוריינות ולשדוד תשעה פריטים יקרי-ערך - בהם טיארה, שרשרת ואבני ספיר ויהלום ששימשו את המלכות מארי אמילי ואורטנס.

במהלך השוד הופעלו אזעקות, אבל הפורצים איימו על המאבטחים באמצעות כלי העבודה שבידיהם והצליחו להימלט חזרה באותו מסלול דרך הסולם החשמלי אל הרחוב, שם המתינו שניים נוספים על הקטנועים. לפני שנעלמו לכיוון כביש A6 ניסו להצית את סל המנוף כדי להשמיד ראיות, אבל אחד מעובדי המוזיאון מנע זאת ברגע האחרון. כל המבצע ארך לא יותר משבע דקות. השווי הכולל של השלל: כ-88 מיליון אירו.

הפורצים לא חיפשו רק יהלומים. הם חיפשו את הערך שמאחוריהם, הם חיפשו את הסיפור. בפריצות מהסוג הזה, ברוב המקרים הגנבים ממיסים את המתכות, מפרקים את האבנים ומוכרים אותן בשוק השחור כדי לטשטש עקבות. אבל במקרה הזה, כנראה שזה לא המקרה.

הפריטים שנגנבו הן מאוד ייחודיים ואפשר לזהות אותם בקלות, מתועדים היטב ומוגנים ברשימות של בתי מכירות ומוזיאונים. כמובן שכל ניסיון לפרק אותם יהרוס את הערך האמיתי שלהם ובמובן מסוים, זה גם לב הסיפור שלנו. בזמן שתעשיית היהלומים מתמודדת עם עודף היצע ועם "אבנים סינתטיות שמיוצרות בלחיצת כפתור", השוד בלובר מזכיר לעולם שהיהלום האמיתי לא שווה רק בגלל הברק שלו אלא בגלל המשמעות שנצרבה בו לאורך מאות שנים. עד כמה שזה נשמע מפתיע, דווקא פשע כזה מצליח להחזיר ליהלום קצת מהמעמד ומהמיתוג שנבנו סביבו לאורך העשורים האחרונים אותם שלוש מילים שהפכו לסלוגן של תעשייה שלמה: “יהלומים הם לנצח.”