ההשקעה החדשה של גיל אגמון - יצרנית רכבים חשמליים סינית
דלק רכב של גיל אגמון היא אחת מיבואניות הרכב הגדולות בארץ - היא התחילה ביבוא מאזדה לפני קרוב ל-30 שנה וייצרה ערך רב לבעלי מניותיה. בהמשך היא גם רכשה את קמור יבואנית BMW והוסיפה מותגים נוספים.
דלק רכב - חברת החזקות עם שלושה עוגנים
במקביל, החליט אגמון לפני כ-7 שנים שהוא צריך לפזר סיכונים ונכנס להשקעה שרבים חשבו שהיא הרפתקה ענקית - רכישת השליטה בורידיס. מה לחברת רכב ולחברה שעוסקת בתחום איכות הסביבה? ואכן זה נראה לא קשור, אפילו תמוה, אבל זה בדיוק גידור הסיכונים שאגמון היה צריך - לצד חברת יבוא רכבים מזהמת הוא נכנס לעולם החדש - טיפול באיכות הסביבה, אנרגיה נקייה ועוד. ורידיס זה לא עסק שמייצר תשואה קבועה, זה עסק בגדילה ובהתחלה היה למשקיעים לא פשוט לעכל אותו, אבל גם כאן הסבלנות השתלמה - ורידיס הונפקה וייצרה לדלק רכב רווח הון גדול והצפת ערך.
ואז הגיעה הרכישה של אינפיניה. זה שווה בדיקה בפני עצמה כי רגע לפני המכירה של החברה שעוסקת בייצור קרטון ונייר לצד פעילות של איכות הסביבה, המגמה היתה חיובית, ורגע אחרי המכירה, המגמה התהפכה. המוכרים - קרנות פימי של ישי דוידי מכרו בזמן, גיל אגמון עשה לפחות בינתיים עסקה גרועה.
תחום הנייר והקרטון מפסיד בקצב של 100 מיליון שקל בשנה וזה היה הפוך רגע לפני העסקה. אבל מדובר בתחום מחזורי כך שמוקדם לקבור את העסקה הזו, היא עוד יכולה להניב, רק שזה ככל הנראה ייקח יותר זמן.
דלק רכב דיווחה על תוצאות בהחלט סבירות (ובמקביל על הצעת רכש של גיל אגמון לכ-5% ממניות החברה בפרמיה של 11%), למרות שבתחום הפעילות המרכזי שלה - יבוא רכבים היא ירדה מנתח שוק של כ-9% ל-5%. לא בטוח שיש שוק שבו אתה נופל בצורה כזו ועדיין מרוויח בקצב של מעל 200 מיליון שקל בשנה. זה מראה עד כמה השוק הזה נטול הוצאות קבועות, נטול תחרות ועד כמה הוא קרטלי.
- דלק מוטורס מציגה את ה Voyah Courage וחוזרת לציי רכב
- דאונסייד של 19% - בגולדמן זאקס מורידים המלצה ל-NIO
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רכבים, איכות הסביבה וסטארטאפים
גיל אגמון, לא השאיר את דלק רכב רק יבואנית עם פעילות של איכות הסביבה. הוא אחד המשקיעים הבולטים בסטארטאפים שקשורים לתחום הרכב. הוא ייצר רווח של מאות מיליוני שקלים בזכות ההשקעה במובילאיי וזה המשיך עם אינוויז והשקעות נוספות. אגמון גם השקיע ישירות בחברת REE והיה היחיד שהשכיל לממש את האחזקה בזמן ברווח אדיר שמוערך במעל 300 מיליון שקל (במחיר מוערך של כ-6 דולר לפני הפיצול) בעוד שהמשקיעים האחרים לרבות זיו אבירם שהקים את מובילאיי לצד אמנון שעשוע, נשאר עד הסוף ואיפס את ההשקעה.
מדוחות הרבעון עולה תמונה לגבי יתר ההשקעות של דלק רכב - ההשקעה באוטוטוקס תימכר לפי השווי בספרים - כ-34 מיליון דולר, היילו הפכה להיות ההשקעה הבולטת ודלק רכב תשקיע בה 24 מיליון דולר נוספים כשבמקביל לעליית ערכה של היילו, השווי שלה בספרי דלק רכב עלה ל-386 (דלק מחזיקה כ-13% ממניות החברה).
ההשקעה החדשה
השקעה מפתיעה של הקבוצה היא ב-NIO, יצרנית הרכבים החשמליים מסין. מדובר באחת מהחברות המובילות בענף הרכב החשמלי וההשקעה נעשתה במקביל להסכם שנחתם בין דלק רכב ל-NIO לייבוא רכבים חשמליים לארץ.- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
היקף ההשקעה לא נמסר. לביזפורטל נודע שמדובר בכ-60-70 מיליון שקל. ההשקעה ב-NIO כשחושבים על זה לא מפתיעה, אגמון אוהב להשקיע במניות של חברות שאת מותגיהן הוא מייבא. נזכיר שהיתה לקבוצה השקעה גדולה במשך שנים במניות פורד.
אבל, NIO היא סיפור מסוכן יחסית. החברה אומנם מגדילה באופן שוטף את היקף המסירות שלה והקצב הוא כ-220 אלף רכבים בשנה, אבל היא עדיין מפסידה ונאלצת לצמצם בהיקף העובדים שלה כשלאחרונה פיטרה 10% מהיקף העובדים. הסיבה העיקרית להפסדים הנמשכים היא תחרות גדולה בשוק הרכב החשמלי, בעיקר בסין.
NIO שנסחרת ב-13.3 מיליארד דולר בוול סטריט, עלולה להיקלע לבעיה תזרימית ובהתאמה השוק חושש. בחודשים האחרונים איבדה מניית החברה מעל 20% וסיכוי טוב שדלק רכב מופסדת על ההשקעה שיעור דומה שמתבטא בהפסד של כ-10-14 מיליון שקל.
- 6.שמעון 03/12/2023 15:40הגב לתגובה זודלק רכב נסחרת במחיר כנזיד עדשים. תעלה ב2024 לפחות לכיוון שער 6000. בהצלחה
- 5.אף פעם לא ממש חיבבתי את האיש הזה ולא שום דבר שהוא מייצג (ל"ת)dudu 27/11/2023 22:32הגב לתגובה זו
- 4.dave921 27/11/2023 01:04הגב לתגובה זוהשקעה חכמה של אגמון ! NIO היא חברה מצויינת עם רכבים מדהימים
- 3.רון 26/11/2023 19:04הגב לתגובה זובישראל והיה מבין אלה שהזהירו שישראל תהיה מבודדת כלכלית, עושה כעת עסקים עם עם המדינה הכי " דמוקרטית"באסיה, כמה צביעות .
- דמוקרט 27/11/2023 07:25הגב לתגובה זויש הבדל בין עסקים של חברה ספציפית עם מדינה לא דמוקרטית לבין הפיכת מדינה ללא דמוקרטית רק כדי שאדם מסוים יברח מהמשפט שלו. היום אנחנו יודעים בבירור שביבי היה עסוק במשפט במקום למלא את תפקידו והביא עלינו את אסון הטבח בעוטף עזה. ככה שתגובתך בעת הזו היא מוזרה בלשון המעטה. מה גם שמחזירה את הפיצול בעם.
- 2.זו אינה השקעה, זה הימור ואם להמר עדיף על טויוטה (ל"ת)זליג 26/11/2023 11:15הגב לתגובה זו
- 1.לרון 26/11/2023 10:06הגב לתגובה זוגיל אגמון בונה אידיבי חדשה בהדרגה,עוד 10 שנים נדבר,לא המלצה
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
שווקים מסחר (AI)השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות.
מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.
בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה.
מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.
- אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
- מה מניע עיצוב משרד ב-5,000 שקל למ"ר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?
חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.
