ההשקעה החדשה של גיל אגמון - יצרנית רכבים חשמליים סינית
דלק רכב של גיל אגמון היא אחת מיבואניות הרכב הגדולות בארץ - היא התחילה ביבוא מאזדה לפני קרוב ל-30 שנה וייצרה ערך רב לבעלי מניותיה. בהמשך היא גם רכשה את קמור יבואנית BMW והוסיפה מותגים נוספים.
דלק רכב - חברת החזקות עם שלושה עוגנים
במקביל, החליט אגמון לפני כ-7 שנים שהוא צריך לפזר סיכונים ונכנס להשקעה שרבים חשבו שהיא הרפתקה ענקית - רכישת השליטה בורידיס. מה לחברת רכב ולחברה שעוסקת בתחום איכות הסביבה? ואכן זה נראה לא קשור, אפילו תמוה, אבל זה בדיוק גידור הסיכונים שאגמון היה צריך - לצד חברת יבוא רכבים מזהמת הוא נכנס לעולם החדש - טיפול באיכות הסביבה, אנרגיה נקייה ועוד. ורידיס זה לא עסק שמייצר תשואה קבועה, זה עסק בגדילה ובהתחלה היה למשקיעים לא פשוט לעכל אותו, אבל גם כאן הסבלנות השתלמה - ורידיס הונפקה וייצרה לדלק רכב רווח הון גדול והצפת ערך.
ואז הגיעה הרכישה של אינפיניה. זה שווה בדיקה בפני עצמה כי רגע לפני המכירה של החברה שעוסקת בייצור קרטון ונייר לצד פעילות של איכות הסביבה, המגמה היתה חיובית, ורגע אחרי המכירה, המגמה התהפכה. המוכרים - קרנות פימי של ישי דוידי מכרו בזמן, גיל אגמון עשה לפחות בינתיים עסקה גרועה.
תחום הנייר והקרטון מפסיד בקצב של 100 מיליון שקל בשנה וזה היה הפוך רגע לפני העסקה. אבל מדובר בתחום מחזורי כך שמוקדם לקבור את העסקה הזו, היא עוד יכולה להניב, רק שזה ככל הנראה ייקח יותר זמן.
דלק רכב דיווחה על תוצאות בהחלט סבירות (ובמקביל על הצעת רכש של גיל אגמון לכ-5% ממניות החברה בפרמיה של 11%), למרות שבתחום הפעילות המרכזי שלה - יבוא רכבים היא ירדה מנתח שוק של כ-9% ל-5%. לא בטוח שיש שוק שבו אתה נופל בצורה כזו ועדיין מרוויח בקצב של מעל 200 מיליון שקל בשנה. זה מראה עד כמה השוק הזה נטול הוצאות קבועות, נטול תחרות ועד כמה הוא קרטלי.
- דלק מוטורס מציגה את ה Voyah Courage וחוזרת לציי רכב
- דאונסייד של 19% - בגולדמן זאקס מורידים המלצה ל-NIO
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רכבים, איכות הסביבה וסטארטאפים
גיל אגמון, לא השאיר את דלק רכב רק יבואנית עם פעילות של איכות הסביבה. הוא אחד המשקיעים הבולטים בסטארטאפים שקשורים לתחום הרכב. הוא ייצר רווח של מאות מיליוני שקלים בזכות ההשקעה במובילאיי וזה המשיך עם אינוויז והשקעות נוספות. אגמון גם השקיע ישירות בחברת REE והיה היחיד שהשכיל לממש את האחזקה בזמן ברווח אדיר שמוערך במעל 300 מיליון שקל (במחיר מוערך של כ-6 דולר לפני הפיצול) בעוד שהמשקיעים האחרים לרבות זיו אבירם שהקים את מובילאיי לצד אמנון שעשוע, נשאר עד הסוף ואיפס את ההשקעה.
מדוחות הרבעון עולה תמונה לגבי יתר ההשקעות של דלק רכב - ההשקעה באוטוטוקס תימכר לפי השווי בספרים - כ-34 מיליון דולר, היילו הפכה להיות ההשקעה הבולטת ודלק רכב תשקיע בה 24 מיליון דולר נוספים כשבמקביל לעליית ערכה של היילו, השווי שלה בספרי דלק רכב עלה ל-386 (דלק מחזיקה כ-13% ממניות החברה).
ההשקעה החדשה
השקעה מפתיעה של הקבוצה היא ב-NIO, יצרנית הרכבים החשמליים מסין. מדובר באחת מהחברות המובילות בענף הרכב החשמלי וההשקעה נעשתה במקביל להסכם שנחתם בין דלק רכב ל-NIO לייבוא רכבים חשמליים לארץ.- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
היקף ההשקעה לא נמסר. לביזפורטל נודע שמדובר בכ-60-70 מיליון שקל. ההשקעה ב-NIO כשחושבים על זה לא מפתיעה, אגמון אוהב להשקיע במניות של חברות שאת מותגיהן הוא מייבא. נזכיר שהיתה לקבוצה השקעה גדולה במשך שנים במניות פורד.
אבל, NIO היא סיפור מסוכן יחסית. החברה אומנם מגדילה באופן שוטף את היקף המסירות שלה והקצב הוא כ-220 אלף רכבים בשנה, אבל היא עדיין מפסידה ונאלצת לצמצם בהיקף העובדים שלה כשלאחרונה פיטרה 10% מהיקף העובדים. הסיבה העיקרית להפסדים הנמשכים היא תחרות גדולה בשוק הרכב החשמלי, בעיקר בסין.
NIO שנסחרת ב-13.3 מיליארד דולר בוול סטריט, עלולה להיקלע לבעיה תזרימית ובהתאמה השוק חושש. בחודשים האחרונים איבדה מניית החברה מעל 20% וסיכוי טוב שדלק רכב מופסדת על ההשקעה שיעור דומה שמתבטא בהפסד של כ-10-14 מיליון שקל.
- 6.שמעון 03/12/2023 15:40הגב לתגובה זודלק רכב נסחרת במחיר כנזיד עדשים. תעלה ב2024 לפחות לכיוון שער 6000. בהצלחה
- 5.אף פעם לא ממש חיבבתי את האיש הזה ולא שום דבר שהוא מייצג (ל"ת)dudu 27/11/2023 22:32הגב לתגובה זו
- 4.dave921 27/11/2023 01:04הגב לתגובה זוהשקעה חכמה של אגמון ! NIO היא חברה מצויינת עם רכבים מדהימים
- 3.רון 26/11/2023 19:04הגב לתגובה זובישראל והיה מבין אלה שהזהירו שישראל תהיה מבודדת כלכלית, עושה כעת עסקים עם עם המדינה הכי " דמוקרטית"באסיה, כמה צביעות .
- דמוקרט 27/11/2023 07:25הגב לתגובה זויש הבדל בין עסקים של חברה ספציפית עם מדינה לא דמוקרטית לבין הפיכת מדינה ללא דמוקרטית רק כדי שאדם מסוים יברח מהמשפט שלו. היום אנחנו יודעים בבירור שביבי היה עסוק במשפט במקום למלא את תפקידו והביא עלינו את אסון הטבח בעוטף עזה. ככה שתגובתך בעת הזו היא מוזרה בלשון המעטה. מה גם שמחזירה את הפיצול בעם.
- 2.זו אינה השקעה, זה הימור ואם להמר עדיף על טויוטה (ל"ת)זליג 26/11/2023 11:15הגב לתגובה זו
- 1.לרון 26/11/2023 10:06הגב לתגובה זוגיל אגמון בונה אידיבי חדשה בהדרגה,עוד 10 שנים נדבר,לא המלצה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

העסקה שתייצר את וול מארט של תחום הטיפוח האישי
הרכישה של יצרנית הטיילנול Kenvue בידי קימברלי קלארק תמורת קרוב ל-50 מיליארד דולר תסייע לשני הצדדים - המותגים של Kenvue "יתעוררו" וקימברלי תקבל חיזוק משמעותי שיכול למצב אותה בעמדת הובלה בשוק שהתחזיות צופות לו מכירות של 632 מיליארד דולר ב-2032. וגם: מיהי מטסרה, יצרנית התרופה להשמנת יתר שנמצאת במוקד הקרב בין פייזר לנובו נורדיסק
בתחילת השבוע ראינו (שוב) את מסלול הייסורים שצריכים המשקיעים לעבור בשנים האחרונות. ביום ג' הובטח להם, באמצעות כל אתרי התקשורת מניו יורק ועד טוקיו דרך ת"א, שהמשבר הגדול מתחיל בגלל ההערכות המטורפות ועוד כל מיני סיבות. ביום ד', כשהמשקיעים התעוררו בחרדה ממה שנראה להם כחזרה של משבר 1929, התגלה להם שכלום לא קרה. אפילו מופע האימים של ראש העיר השיעי החדש של ניו יורק ומלחמותיו בטראמפ, בביל אקמן ובמיליארדרים נוספים (שאפילו כלי התקשורת המכובדים ביותר טענו ביום ג' שתרומתו למשבר שמתפתח רצינית) לא הפריע לשוק לעלות בעוצמה.
למה חשוב לציין זאת? ראשית, כי המשקיעים, ברובם, אינם מטומטמים כפי שהתקשורת נוטה להאמין. הם רואים את התוצאות העסקיות, מבינים לאן מכוון הנשיא ומנתחים נכון את התוצאות. תיקון בהחלט מתחייב בגלל ההערכות המטורפות, אבל משבר? למה? הבעיה היא שאפילו תיקונצ'יק לא מתאפשר בגלל שמי שקורא נכון את המפה הכלכלית מבין שכרגע המניות הן עדיין המשחק המועדף בעיר לטווח הבינוני והארוך, והבעיה היחידה היא המחיר. אבל מה לעשות כשיש מספיק משקיעים, במיוחד מדורות ה-X,Y ו-Z, שמוכנים להיכנס אפילו בתיקון קטנטן. דעתי היא שמתחייב תיקון ערכים גדול בהרבה מ-2%, אבל לצורך כך מתחייב "זרז" רציני ולא שטויות מהתקשורת.
משקיעים אקטיביסטים ציפו לעסקה
מדוע קימברלי קלארק (סימול:KMB) רוכשת את Kenvue (סימול:KVUE), יצרנית הטיילנול? האמת, לא הופתעתי לראות את עסקת הרכישה הזאת בשווי של 48.7 מיליארד בשילוב של מניות ומזומן. לא הופתעתי כי מאז הונפקה KVUE, יצרנית התרופה הנפוצה בעולם לשיכוך כאבים והורדת חום, במאי 2023, היו דיבורים רבים בוול סטריט על האפשרות של מיזוג בין החברות. Kenvue הייתה מטרה של משקיעים אקטיביסטים שאינם מרוצים ממסלולה של החברה ווול סטריט. בנוסף הם ציפו שקימברלי-קלארק הוותיקה תבצע פעילות M&A משמעותית מאחר שבחמש השנים האחרונות היא לא סיפקה את הסחורה לבעלי מניותיה לאחר שבין 2009 ל-2020 שילשה המניה את ערכה.
אני הכרתי היטב את Kenvue עוד בטרם הונפקה, כשהייתה חלק מענקית התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון (סימול:JNJ). ג'ונסון אנד ג'ונסון הנפיקה את החברה במאי 2023. ההנפקה אמנם הצליחה, החברה גייסה 3.8 מיליארד, והמניה פתחה את דרכה הציבורית בעלייה שאיפשרה ל-JNJ למכור את כל המניות שברשותה בשוק. אבל מניית KVUE לא שימחה את בעליה כי מאז ההנפקה ירדה בקרוב ל-50%. הירידה נבעה מירידה במכירות שלוותה בירידה חדה יותר ברווח למניה, מ-1.09 דולר ב-2022 ל-54 סנט ב-2024.
- קימברלי-קלארק רוכשת את יצרנית טיילנול ב-48.7 מיליארד דולר
- קימברלי-קלארק עולה בכ-4% בעקבות צמיחה אורגנית חדה ברבעון השני ותחזית מעודכנת כלפי מעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האנליסט קונהי קים מהמורנינג סטאר, שאני עוקב אחרי הניתוחים שלו בתחום הרפואה ושמכסה את קימברלי, כתב שלדעתו מסעה הקצר והבלתי מוצלח של Kenvue כחברה ציבורית נבע בחלקו מביצוע לקוי וחוסר ניסיון בפעילות כעסק עצמאי. הוא כתב שחברת מוצרי צריכה מבוססת יותר, כמו קימברלי-קלארק, יכולה לסייע בהעלאת ערכה של Kenvue, מה שיתרום משמעותית לרוכשת. הסיבה שקימברלי רכשה את Kenvue במחיר כזה - פרמיה של 46% אבל במחיר שלמעשה מייצג את מחיר ההנפקה ב-2023 - קשורה לכך.
