טושיבה
צילום: אתר החברה

טושיבה תימכר עבור 19 מיליארד ד': קפצה 11% בוול סטריט

חברת JAPAN INDUSTRIAL PARTERNS הודיע כי תרכוש את החברה תמורת 2.8 טריליון יין - פרמיה של 26% על מחיר הסגירה האחרון; בעקבות כך זינקה המניה 7% בבורסה ביפן; גוף המימון דיווח כי ישקיע סכום של כטריליון יין ברכישת המניות של החברה, בעוד שיתרת הסכום תתקבל על ידי הלוואה שיקח הגוף מבנקים שונים במדינה
תומר אמן | (1)

חברת הטכנולוגיה היפניה טושיבה  TOSHIBA CORP דיווחה כי תמכר תמורת 19 מיליארד דולר לגוף מימון מקומי. בתגובה לכך, קפצה המניה ב-11% אחוזים בטרום המסחר בוול-סטריט וב-7% במסחר היפני. מאז תחילת השנה עלתה החברה בכ-17%.

רוכש החברה דיווח כי במידה וישלים את העסקה, יוודא כי משקיעים חיצוניים יוכלו לחבור כלכלית לחברה דרך כל מכשיר פיננסי בו היא תיסחר, זאת לאחר שנים בה החברה לא ממש אפשרה פעילות שכזו. הרוכש הציע סכום של כ-2.8 טריליון יין (כאמור, 19 מיליארד דולר), עבור החברה, אשר מהווה פרמיה של 26% על מחיר הסגירה האחרון.

הגוף הרוכש – JAPAN INDUSTRIAL PARTNERS, פנה לגופים טכנולוגיים נוספים ברחבי יפן, כאשר חברות כמו גוף המימון אוריקס כבר הודיע שיצטרף, בעוד שחברות נוספות כמו צ'ובו אלקטריק פאוור הודיעו כי גם הן שוקלות להצטרף לעסקה. הקרן הרוכשת הייתה מעורבת בעסקים קודמים בבורסה היפנית, כגון רכישת ענף המצלמות של חברת אולימפוס, וענף מחשבי הנייד של חברת סוני בשנה שעברה.

חברת טושיבה הסתבכה לאחרונה בשורה ארוכה של הפרות בתחומי ראיית החשבון והממשל היפני. ניסיונותיה של החברה לפתור את הבעיות הללו נעלמו בשנים האחרונות בעקבות מחלוקות רבות בין הנהלת החברה לציבור ולחברות שמשקיעות בה.

גוף המימון צפוי להשקיע סכום של כטריליון יין (6.82 מיליארד דולר) על ידי קנייה של מניות של טושיבה, בעוד ששאר הסכום יגיע בעזרת הלוואות אותן יקח הגוף מהבנקים השונים. מכיוון שהרוכשת הודיעה כי תקנה את מניותיה של החברה, צפוי שסכום זה ישתנה בעתיד הקרוב, זאת בהתאם לתנועת המניה בבורסה היפנית והאמריקאית.

החברה נמצאת בתהליכי מכירה כבר כמה חודשים טובים. טרם ידוע על כמה הצעות רכישה עברה טושיבה, והאם המיקום של הקרן הרוכשת באמת כזה חד משמעי, זאת כאשר אנליסטים רבים מאמינים שמדובר עדיין במרוץ פתוח בין JAPAN INDUSTRIAL PARTNERS לחברה יפנית נוספת - JAPAN INVESMENT CORP - אשר אף מקבלת תמיכה מהמדינה. גורמים המעורים בפרטים מדווחים כי בעבר שקלו שתי החברות לרכוש את טושיבה ביחד, אך מאז התפצלו דרכן.

כבר תקופה ארוכה שמשקיעים רבים בטושיבה תהו לאיזה כיוון תלך החברה, בעוד שגופי השקעה גדולים בין לאומיים אף הפצירו בחברה לשקול את מכירת מניותיה לגופים פרטיים. לחצים אלו גברו בשנה האחרונה לאחר שהממשלה היפנית החליטה כי מדובר בחברה חשובה מידי, אשר יכולותיה אסטרטגיות עבור המשך קיומה של יפן כמדינה ריבונית, וסרבה למשקיעים בין לאומיים להחזיק בחברה באחוזים גבוהים מידי.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    השורטיסטים כמו נעליים טיפשים ומקבלים (ל"ת)
    איתמר 13/10/2022 15:31
    הגב לתגובה זו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אסיה בורסות (גרוק)אסיה בורסות (גרוק)

ירידות חדות באסיה בעקבות וול סטריט; הדולר קופץ

אחרי יום שנפתח חיובי ונסגר שלילי בוול סטריט, האווירה השלילית מגיעה גם לשווקים במזרח שסגרו בירידות חדות; ההשפעה מורגשת גם בדולר שמתחזק גם מול השקל; החוזים מתקנים מעט מהירידות של אתמול ועולים עד 0.3%, ומה עם שוק הקריפטו?

תמיר חכמוף |

המסחר באסיה נסגר בירידות חדות, כשהשוק האזורי מהדהד את המהפך בוול סטריט ואת השינוי החד במניות ה-AI. אחרי תחילת מסחר חיובית בארה״ב, אחרי דוחות אנבידיה שהכו את התחזיות, המשקיעים קיבלו בסוף את התסריט הפחות אופטימי: מניות הטכנולוגיה איבדו גובה במהירות, תקוות להורדת ריבית בדצמבר כמעט התפוגגו, והסנטימנט הגלובלי התהפך. הנתונים החזקים משוק העבודה בארה״ב דחפו את הצפי להפחתת ריבית לינאור במקרה הטוב, והמעבר החד במדדים, מעלייה של 2% לירידות של 2%, יצר אפקט שלילי שהגיע ישירות לאסיה.

הירידות בוול סטריט מובילות את הדולר להתחזק, והוא נסחר הבוקר סביב 3.28 שקל לדולר, עלייה של כ-0.8% (לעמוד שער הדולר). העלייה הזו מגיעה  אחרי שרק לפני ימים אחדים הדולר כבר היה מתחת ל-3.2 שקלים. מה שגרם לשינוי המגמה הוא הירידות בוול סטריט. כאשר שוקי המניות בארה״ב יורדים, החשיפה הדולרית של המוסדיים המקומיים קטנה, ולכן הם רוכשים דולרים כדי להשיב אותה לרמה הרצויה, תהליך שמחזק את המטבע האמריקאי. המהלך קורה באופן הפוך בזמן עליות בשוק. להרחבה - שער הדולר מזנק ב-0.8% ל-3.28

באירופה המסחר צפוי להיפתח בירידות, ברקע הירידות החדות בוול סטריט ובאסיה. החוזים על מדד היורוסטוקס 50 מאבד כ-1.4%, וברחבי אירופה החוזים מצביעים על פתיחה שלילית של 0.8-1.5% במדדים המובילים.

המסחר באסיה

יפן נפלה 2.3% בניקיי בהובלת קריסה של מעל 10% בסופטבנק, וירידות כבדות באדוונטסט, טוקיו אלקטרון ולייזרטק. במקביל, נתוני אינפלציה גבוהים מהצפוי חיזקו את ההערכות כי הבנק המרכזי מתקרב להעלאת ריבית נוספת, תרחיש שמוסיף לחץ על שוק כבר לחוץ. 

בדרום קוריאה התמונה הייתה אף קיצונית יותר: הקוספי נפל בכ-3.8%, כשהסנטימנט כלפי מניות שבבים, במיוחד סמסונג ו-SK הייניקס היה שלילי בהמשך לירידות במניות הטכנולוגיה בוול סטריט.