טושיבה
צילום: אתר החברה

טושיבה תימכר עבור 19 מיליארד ד': קפצה 11% בוול סטריט

חברת JAPAN INDUSTRIAL PARTERNS הודיע כי תרכוש את החברה תמורת 2.8 טריליון יין - פרמיה של 26% על מחיר הסגירה האחרון; בעקבות כך זינקה המניה 7% בבורסה ביפן; גוף המימון דיווח כי ישקיע סכום של כטריליון יין ברכישת המניות של החברה, בעוד שיתרת הסכום תתקבל על ידי הלוואה שיקח הגוף מבנקים שונים במדינה
תומר אמן | (1)

חברת הטכנולוגיה היפניה טושיבה  TOSHIBA CORP דיווחה כי תמכר תמורת 19 מיליארד דולר לגוף מימון מקומי. בתגובה לכך, קפצה המניה ב-11% אחוזים בטרום המסחר בוול-סטריט וב-7% במסחר היפני. מאז תחילת השנה עלתה החברה בכ-17%.

רוכש החברה דיווח כי במידה וישלים את העסקה, יוודא כי משקיעים חיצוניים יוכלו לחבור כלכלית לחברה דרך כל מכשיר פיננסי בו היא תיסחר, זאת לאחר שנים בה החברה לא ממש אפשרה פעילות שכזו. הרוכש הציע סכום של כ-2.8 טריליון יין (כאמור, 19 מיליארד דולר), עבור החברה, אשר מהווה פרמיה של 26% על מחיר הסגירה האחרון.

הגוף הרוכש – JAPAN INDUSTRIAL PARTNERS, פנה לגופים טכנולוגיים נוספים ברחבי יפן, כאשר חברות כמו גוף המימון אוריקס כבר הודיע שיצטרף, בעוד שחברות נוספות כמו צ'ובו אלקטריק פאוור הודיעו כי גם הן שוקלות להצטרף לעסקה. הקרן הרוכשת הייתה מעורבת בעסקים קודמים בבורסה היפנית, כגון רכישת ענף המצלמות של חברת אולימפוס, וענף מחשבי הנייד של חברת סוני בשנה שעברה.

חברת טושיבה הסתבכה לאחרונה בשורה ארוכה של הפרות בתחומי ראיית החשבון והממשל היפני. ניסיונותיה של החברה לפתור את הבעיות הללו נעלמו בשנים האחרונות בעקבות מחלוקות רבות בין הנהלת החברה לציבור ולחברות שמשקיעות בה.

גוף המימון צפוי להשקיע סכום של כטריליון יין (6.82 מיליארד דולר) על ידי קנייה של מניות של טושיבה, בעוד ששאר הסכום יגיע בעזרת הלוואות אותן יקח הגוף מהבנקים השונים. מכיוון שהרוכשת הודיעה כי תקנה את מניותיה של החברה, צפוי שסכום זה ישתנה בעתיד הקרוב, זאת בהתאם לתנועת המניה בבורסה היפנית והאמריקאית.

החברה נמצאת בתהליכי מכירה כבר כמה חודשים טובים. טרם ידוע על כמה הצעות רכישה עברה טושיבה, והאם המיקום של הקרן הרוכשת באמת כזה חד משמעי, זאת כאשר אנליסטים רבים מאמינים שמדובר עדיין במרוץ פתוח בין JAPAN INDUSTRIAL PARTNERS לחברה יפנית נוספת - JAPAN INVESMENT CORP - אשר אף מקבלת תמיכה מהמדינה. גורמים המעורים בפרטים מדווחים כי בעבר שקלו שתי החברות לרכוש את טושיבה ביחד, אך מאז התפצלו דרכן.

כבר תקופה ארוכה שמשקיעים רבים בטושיבה תהו לאיזה כיוון תלך החברה, בעוד שגופי השקעה גדולים בין לאומיים אף הפצירו בחברה לשקול את מכירת מניותיה לגופים פרטיים. לחצים אלו גברו בשנה האחרונה לאחר שהממשלה היפנית החליטה כי מדובר בחברה חשובה מידי, אשר יכולותיה אסטרטגיות עבור המשך קיומה של יפן כמדינה ריבונית, וסרבה למשקיעים בין לאומיים להחזיק בחברה באחוזים גבוהים מידי.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    השורטיסטים כמו נעליים טיפשים ומקבלים (ל"ת)
    איתמר 13/10/2022 15:31
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.