תא נוסעים מטוס טיסה
צילום: Istock

ג'ט בלו רוכשת את ספיריט תמורת 3.8 מיליארד דולר

אחרי שדחתה פעם אחרי פעם את הצעותיה, היום נאותה חברת התעופה להתמזג עם ג'ט בלו, במה שיהפוך את החברה לחברת התעופה החמישית בגודלה בארה"ב ולעודד מיזוגים נוספים בתחום
איתן גרסטנפלד |

חברת התעופה ג'ט בלו ​ JETBLUE AIRWAYS CORP ​המספקת טיסות לואו קוסט, כי חתמה על עסקה לרכישת מתחרתה חברת ספיריט  SPIRIT AIRLINES תמורת 3.8 מיליארד דולר. מהלך ההשתלטות, שידע עליות ומורדות בתקופה האחרונה, יהפוך את חברת התעופה המאוחדת לחמישית בגודלה בארה"ב

ההודעה מגיעה שעות ספורות לאחר שספיריט ביטלה את התוכניות לשילוב עם חברת התעופה FRONTIER GROUP HOLDINGS  בשל היעדר תמיכה מצד בעלי המניות. אך גם אם העסקה תאושר על ידי הרגולטורים, Frontier תוותר כחברת הלואו קוסט הגדולה ביותר בארה"ב. כמו כן, האנליסטים בתחום מעריכים שהעסקה עשויה גם לפתוח את הדלת בפני מיזוגים נוספים של חברות קטנות.

על פי הנהלת החברה, רכישת ספיריט תזרז את צמיחתה על ידי מתן גישה ליותר מטוסי איירבוס וטייסים ותעזור לה להתחרות עם חברות גדולות כמו אמריקן, דלתא, יונייטד וסאות'ווסט, השולטות ברוב השוק האמריקאי. בתוך כך, בכוונת החברה לשפץ את המטוסים הישנים של ספיריט במטרה להתאים אותם לצי המטוסים של החברה.

במידה ובעלי המניות של ספיריט יאשרו את העסקה, ג'ט בלו תשלם מחיר של 33.50 דולר למניה, כולל תשלום מראש של 2.50 דולר ועמלה של 10 סנט החל מהשנה הבאה עד לאישור העסקה.

העסקה מגעה לאחר תחרות ממושכת מצידן של Frontier וג'ט בלו על השליטה בספיריט, אשר דחתה שוב ושוב את הצעותיה של האחרונה בטענה שעסקה מעין זו לא תאושר על ידי הרגולטורים, בין השאר בגלל השותפות של ג'ט בלו עם אמריקן בצפון מזרח המדינה, אשר מצויה תחת בקרתו של משרד המשפטים האמריקאי.

ת הצעה למיזוג לחברה המתחרה ​ , הצעה נוספת, שלישית במספר, לאחר שהשניים הקודמות נדחו על-ידי ספיריט בטענה כי גורמים רגולטורים ימנעו את המיזוג.

למאבק למיזוג לספיריט יש שחקן נוסף שהיא המתחרה בשוק טיסות הלאו קוסט ​ ​כאשר הדירקטוריון של ספיריט אישר את מיזוג החברות, ג'ט בלו לא מוותרת ומגיעה עם הצעת רכש נוספת, בתקווה שתהיה מפתה יותר משל פרונטייר.

קיראו עוד ב"גלובל"

הפעם ג'ט בלו מעלה את מחיר ההצעה ל-33.5 דולר למניה, כאשר בהצעה הקודמת הציעה ג'ט בלו 30 דולר למניה במזומן, ואף ל-33 דולר למניה אם הנהלת ספיריט תואיל לספק נתונים פיננסים אותם היא מונעת, הצעה זו הינה הניסיון האחרון של ג'ט בלו במאבק לרכישת חברת התעופה ספיריט, ההצעה זו של ג'ט בלו מייצגת פרמייה של 68% מהערך המשתמע של עסקת פרונטייר, שהציעה לספיריט 21 דולר למניה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.