תא נוסעים מטוס טיסה
צילום: Istock

המאבק בשוק טיסות הלאו קוסט מתחמם: ג'ט בלו בהצעת רכש חדשה לספיריט

ההצעה הראשונה נדחתה על ידי הנהלת החברה שהעדיפה הצעה מתחרה של פרונטייר, כעת פונה ג'ט בלו ישירות לבעלי המניות בהצעה חדשה בגובה 30 דולר למניה; לטענת ספיריט ישנם חששות רגולטרים שהופכים את ההצעה לאשליה, וכן שהמיזוג עם פרונטייר יספק יותר ערך לחברה הממוזגת
גיא טל |

חברת ג'ט בלו JETBLUE AIRWAYS CORP המספקת טיסות הלאו קוסט פרסמה לאחרונה הצעה למיזוג לחברה המתחרה ספיריט SPIRIT AIRLINES .  ההצעה הזו נדחתה על ידי מנהלי החברה שהעדיפו הצעה של החברה המתחרה פרונטייר FRONTIER GROUP HOLDINGS , אף היא משוק טיסות הלאו קוסט. כעת מנסה ג'ט בלו לבצע השתלטות עויינת על החברה על ידי פניה ישירה לבעלי המניות בהצעת רכש כשהיא מקווה שתהיה מפתה יותר מהצעתה של פרונטייר.

ההצעה עומדת על 30 דולר למניה במזומן, אך ג'ט בלו אמרה שהיא מוכנה להעלות את ההצעה אף ל-33 דולר למניה אם הנהלת ספיריט תואיל לספק נתונים פיננסים אותם היא מונעת בשלב זה. לדברי החברה ההצעה שלה משקפת פרמיום של 60% על ההצעה המתחרה. "הנהלת ספיריט לא מספקת לנו את המידע ההכרחי שהיא סיפקה לפרונטייר ואז דחתה את הצעתנו, דחיה שהיא מייחסת לדאגות רגולטוריות מבלי לשאול אותנו אפילו שאלה אחת בנוגע לכך" נאמר במכתב שכתבה ג'ט בלו לבעלי מניות חברת ספיריט. 

הנהלת ספיריט דחתה הצעה בגובה 33 דולר למניה במזומן שהוגשה ב-2 באפריל על ידי ג'ט בלו, בטענה שהיא אינה מאמינה שהמיזוג יתאפשר על ידי הרגולטורים, ולכן, כך טענה, ההצעה המשתלמת כביכול של ג'ט בלו היא אשליה. במקום זאת, ההנהלה אמרה שהיא מעדיפה את ההצעה של פרויינטר שכללה מזומן ומניות והוצעה קודם לכן בינואר השנה. העיסקה שיקפה מחיר של 25.83 דולר למניה, אך מאז מניות חברת פרונטייר נפלו. כעת ההצעה משקפת שווי נמוך יותר של פחות מ-20 דולר למניה. 

טענה נוספת נגד המיזוג מצד הנהלת ספיריט הייתה שג'ט בלו גובה תעריפים גבוהים יותר ולכן המיזוג לא יעלה יפה. "ספיריט מאמינה שמיזוג עם פרונטייר יאפשר חברת נוסעים משולבת של תעריפים נמוכים מאד שתשפר את הפעילות התפעולית ותהיה רלוונטית יותר ללקוחות, ותעשה עבודה טובה יותר בהצעת מחירים נמוכים ליותר צרכנים ותוכל להתחרות באופן יעיל יותר כנגד ארבעת חברות התעופה הגדולות כמו גם נגד ג'ט בלו" נאמר בזמנו מטעם החברה. 

המודל העסקי של ספיריט, בדומה לזה של פרונטייר מבוסס על מחירים זולים במיוחד לטיסות, עם חיובים נוספים על כמעט כל צורך נוסף של הלקוחות, אפילו מזוודות יד. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.