המאבק בשוק טיסות הלאו קוסט מתחמם: ג'ט בלו בהצעת רכש חדשה לספיריט
חברת ג'ט בלו JETBLUE AIRWAYS CORP המספקת טיסות הלאו קוסט פרסמה לאחרונה הצעה למיזוג לחברה המתחרה ספיריט SPIRIT AIRLINES . ההצעה הזו נדחתה על ידי מנהלי החברה שהעדיפו הצעה של החברה המתחרה פרונטייר FRONTIER GROUP HOLDINGS , אף היא משוק טיסות הלאו קוסט. כעת מנסה ג'ט בלו לבצע השתלטות עויינת על החברה על ידי פניה ישירה לבעלי המניות בהצעת רכש כשהיא מקווה שתהיה מפתה יותר מהצעתה של פרונטייר.
ההצעה עומדת על 30 דולר למניה במזומן, אך ג'ט בלו אמרה שהיא מוכנה להעלות את ההצעה אף ל-33 דולר למניה אם הנהלת ספיריט תואיל לספק נתונים פיננסים אותם היא מונעת בשלב זה. לדברי החברה ההצעה שלה משקפת פרמיום של 60% על ההצעה המתחרה. "הנהלת ספיריט לא מספקת לנו את המידע ההכרחי שהיא סיפקה לפרונטייר ואז דחתה את הצעתנו, דחיה שהיא מייחסת לדאגות רגולטוריות מבלי לשאול אותנו אפילו שאלה אחת בנוגע לכך" נאמר במכתב שכתבה ג'ט בלו לבעלי מניות חברת ספיריט.
הנהלת ספיריט דחתה הצעה בגובה 33 דולר למניה במזומן שהוגשה ב-2 באפריל על ידי ג'ט בלו, בטענה שהיא אינה מאמינה שהמיזוג יתאפשר על ידי הרגולטורים, ולכן, כך טענה, ההצעה המשתלמת כביכול של ג'ט בלו היא אשליה. במקום זאת, ההנהלה אמרה שהיא מעדיפה את ההצעה של פרויינטר שכללה מזומן ומניות והוצעה קודם לכן בינואר השנה. העיסקה שיקפה מחיר של 25.83 דולר למניה, אך מאז מניות חברת פרונטייר נפלו. כעת ההצעה משקפת שווי נמוך יותר של פחות מ-20 דולר למניה.
טענה נוספת נגד המיזוג מצד הנהלת ספיריט הייתה שג'ט בלו גובה תעריפים גבוהים יותר ולכן המיזוג לא יעלה יפה. "ספיריט מאמינה שמיזוג עם פרונטייר יאפשר חברת נוסעים משולבת של תעריפים נמוכים מאד שתשפר את הפעילות התפעולית ותהיה רלוונטית יותר ללקוחות, ותעשה עבודה טובה יותר בהצעת מחירים נמוכים ליותר צרכנים ותוכל להתחרות באופן יעיל יותר כנגד ארבעת חברות התעופה הגדולות כמו גם נגד ג'ט בלו" נאמר בזמנו מטעם החברה.
- חנוכה באוויר: כ-508 אלף נוסעים צפויים לעבור בנתב״ג
- טיסות לאילת בתדירות גדולה יותר - וכמה עולה טיסה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המודל העסקי של ספיריט, בדומה לזה של פרונטייר מבוסס על מחירים זולים במיוחד לטיסות, עם חיובים נוספים על כמעט כל צורך נוסף של הלקוחות, אפילו מזוודות יד.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
